Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Sandrina schreef:Van herfsttijloos wordt saffraan gemaakt van de stamper. Waarom hooi kopen dat ze laat geoogst wordt? Het plantje bloeit pas in augustus. Misschien hooi kopen van de eerste snit?
Citaat:De plant bloeit in de herfst, maar de bladeren en vruchten komen pas in het voorjaar tevoorschijn.
kwita schreef:goed dat je het hier deelt, maar is er dichterbij geen geschikter hooi te vinden?
ik bedoel ik zou niet eens weten dat dat plantje giftig is, en hier komt het niet voor.
CarolineCF schreef:Indestal schreef:Kan je voor het idee de stukjes die je hebt gevonden op de foto zetten en hier posten?
Heb nooit eerder foto's op Bokt gezet en ben niet zo handig hiermee maar ga het proberen!
ElCid schreef:Venhorst uit Mechelen. Bevalt prima. http://www.venhorst-fourage.nl/
Ik heb het even opgezocht, maar salie lijkt dan weer altijd meerdere bloemen per plant te hebben. 

en ik kan dat niet herkennen in in de foto. 
Citaat:Bijwerkingen, waarschuwingen
Sedert enkele jaren wordt in heel wat de landen de verkoop van smeerwortelpreparaten voor inwendig gebruik verboden of aan strenge beperkingen onderworpen. Reden hiervoor is het feit dat wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het gebruik van grote hoeveelheden smeerwortel risico’s op leverbeschadiging met zich mee kan brengen.
De pyrrolizidine alkaloïeden in de plant zijn inderdaad bewezen hepatotoxisch (giftig voor de lever) bij dieren, en bij de mens is er in elk geval 1 (één) geval beschreven waar smeerwortel wellicht mede oorzaak was van een veno-occlusieve aandoening (aderverstopping) thv de lever na chronisch gebruik.
De genoemde alkaloïeden worden nauwelijks opgenomen doorheen de huid, en worden bovendien nauwelijks teruggevonden in commerciële smeerwortelpreparaten.
Aan de andere kant is het zo dat waterige extracten van smeerwortelblad de overlevingsduur van muizen die tumoren hebben verlengen, en ze verminderen het ontstaan van tumorgroei.
Een ‘Ames-test’ (een standaard procedure waaruit kan afgeleid worden in hoeverre een product kankerverwekkend/mutatieverwekkend kan zijn) suggereert bovendien dat smeerwortel anti-mutagene eigenschappen heeft (dus het ontstaan van mutaties lijkt tegen te gaan)
Het lijkt dus in elk geval zo te zijn dat de ‘giftigheid’ van smeerwortel enigszins overroepen is. In elk geval is het zo dat de genoemde pyrrolizidine alkaloïden enkel aanwezig zijn in het verse kruid en in de wortel, en niet in het gedroogde kruid. Bovendien lijkt het gehalte vooral hoog in de Symphytum x uplandicum, en niet in de gewone smeerwortel. Toch is het aan te bevelen om uiterst voorzichtig om te springen met het inwendige gebruik van smeerwortelpreparaten, en zeker met het verse kruid (waarbij op te merken valt dat de haartjes in verse toestand ook nog eens erg irriterend kunnen zijn voor de slijmvliezen).