Als je je paard elke hap een enorme ruk aan dat net ziet geven, is het logisch dat daar flink wat spieren voor gebruikt worden, tja wil je dat? Welke spieren zijn het, op welke plek en wat doet het op de langer termijn met de nekwervels, gewrichten etc.
Dan heb je inderdaad de houding nog en hoelang hij in die houding eet.
Idealistisch kunnen ze 24/7 eten en in zoveel mogelijk verschillende houdingen en in kleine hapjes en verschillende soorten. Zolang we ons best doen om dit zoveel mogelijk na te boosten, zijn we denk ik al een eind in de goede richting.
Hoe groot je maas en hoeveel kracht ze moeten zetten hangt af per paard hoe hij eet en ook aan het type hooi. Wij gebruiken tegenwoordig van die groene aanhanger netten (ideaal fijnmazig en heel cheap bij de action! Plus lekker groot) en het kan goed schelen per hooibaal hoe makkelijk het eruit komt. Ik heb wel eens een onderzoek gelezen, waarbij de maas grootte niet zoveel verschil maakt, paarden leren in extreem snel de beste manier om het eten eruit te krijgen. Persoonlijk gaat het mij erom dat ze zo min mogelijk hooi verspillen en ook niet als een gek kunnen stouwen.
Als je laag bij de grond wilt voeren en niet teveel rotzooi wilt zou ik netten ín bakken aanraden. Wij gebruiken 2 bakken (pallet box en oude watertank), 2 touwen vanuit de bodem omhoog met musketon haken eraan, net erin en aan beide zijde de musketon haken eraan vast. Het gesleur en getrek eraan is minimaal en als ze t doen is het recht omhoog. Doordat die netten in de bakken zitten, zie je zo ook vaak meer het net índuwen met hun neus om lekker stukjes eruit te plukken. Met een net wat hangt is het meer tandenwerk, want zodra ze duwen beweegt het net weg.
Wij voeren s winters elke dag 2 netten van rond de 15kg, dus 30kg totaal voor 2 paarden. Daar doen ze 24u mee.
Maar in een stal wordt dat wellicht wat lastig. Wat wij met netten in stal deden was onderin een ring in de stalwand maken, zodat je het net boven (aan de tralies) en onder aan de ring kan vastmaken, Dan slingert het iig niet en hoe minder het slingert hoe minder uitzwaai ze met hun hoofd maken. Maar heb wel ervaren dat ze daar altijd meer kracht op zette en minder 'lekker rustig aan het knabbelen' waren, dan nu met netten uit die boxen.

@Jotoma, die equiculinair netten zijn inderdaad top! Prijzig, meer erg sterk!
Lastig dat hij zo snel klaar is. Ik zou toch eens kijken naar onbeperkt, het duurt altijd even voordat ze hun routine gaan aanpassen. Op het begin blijven ze bunkeren, maar na een poos als ze weten dat het áltijd beschikbaar is, gaan ze vanzelf stoppen met eten tussendoor. Alleen ik weet niet of die periode stouwen haalbaar is met zijn IR.

) We letter er nu wat meer op dat we het hooi iets losser halen, maar pluis het niet helemaal uit. 
maar mijn paard eet nu gewoon 10 kilo in drie halve uurtjes leeg, dat moet toch anders kunnen