Veulen eet hooi niet op

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 19:06

tengeltje11 schreef:
jeetje,'arm hummeltje' is het eerste wat ik dacht.

een merrie is haar veulen op zo'n leeftijd nooit beu,zoals hierboven aangegeven,dat heet opvoeden.
.....

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Mijn vorige merrie is ook met 4.5 maand geapeend omdat de moeder gevaarlijk naar haar toe werd. Ze mocht niet meer in de buurt komen of drinken want ze werd letterlijk de sloot i getrapt of tegen de grond. Zij was haar veulen dua echt zat. Mijn merrie stond exhter wel met een ander veulen in een stal van 3x6 en elke dag buiten. Maar heel soms gebeurt het dus echt wel de merrie het veuelen zat is.

tengeltje11

Re: Veulen eet hooi niet op

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 20:18

en kan jij met 300% zekerheid zeggen dat daar geen andere oorzaak aan dat gedrag lag?
bv veulen had zijn tandjes in mama's speen gezet,waardoor drinken pijnlijk was?uierontsteking?.....?
ofwel was de merrie ondervoedt en kon ze het fysiek niet meer aan?

maar zoiets is geen natuurlijk en normaal gedrag,dat komt niet 'zomaar' plots opzetten omdat een merrie haar vuelen 'beu' is.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 20:26

Het was niet eenmalig, merrie was absoluut niet ondervoed. Geen uierontsteking of wat dan ook. Moeders kon het makkelijk aan maar had gewoon haar nocht. veulen was ook niets mis mee. ken ze beiden en je kon gewoon aan de merrie merken dat het genoeg was. Veulen at zelfstandig en was zo wie zo nog maar weinig bij haar moeder te vinden. Was zelfs al zo erg dat als ze naar binnen moesten het veilen gewoon in de wei bleef staan terwijl mams naar binnen ging. Geen paniek of zoeken gewoon grazen en net doen alsof mams niet meer nodig was. Zij was dan ook al heel snel zelfstandig zelfs met mams in de buurt. Misschien (en ik zegnniet dat ik het weet maar ik denk het) waren ze er beiden aan toe om gescheiden te worden. Toen ze uit elkaar gehaald werden hebben ze niet eens gehinneked of elkaar gezocht. Het gebeurt inderdaad niet vaak maar waarschijnlijk gebeurd het dus toch wel zo af en toe.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 20:28

Dit was overigens ook het enige veulen waar ze dit bij heeft gedaan maar de andere veulens waren er ook nog niet aan toe op die leeftijd om gespeend te worden. Die dronken nogregelmatig en bleven meer in de buurt van mama. Ging mams te ver weg dan was het gelijk er achter naar. mijn merrie deed dit echter al lang niet meer op Die leeftijd. Vandaar mijn gedachte dat ze er aan toe waren.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 20:39

Gewoon veulentje lekker weer bij de mama zetten, eerst las ik altijd dat veulentjes met 7 maanden pas weg werden gehaald bij hun moeder, en nu al soms met 3 maanden... 4,5 maand vind ik bijvoorbeeld dus ook nog echt te vroeg.

misz_blont

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 20:53

Misschien hooi mixen? Dus wat hooi van stal met jouwn hooi mixen en zo wennen ze aan het andere eten. En soms helaas willen ze het echt niet eten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 20:59

Vers hooi wordt wel vaker niet gegeten door paarden. Waarschijnlijk heeft het gewoon niet lang genoeg gelegen.

Kwa leeftijd, ach, we moeten gewoon niet zo oordelen. Het komt wel vaker voor dat een merrie haar kind op kamers stuurt, meestal hengstveulens.
Maar ik ken ook een merrieveulen dat na 4 maande uitbrak om tussen de volwassen paarden te gaan staan en haar moeder liet gillen tot ze een ons woog.
Grappig genoeg heeft die merrie toen een ander veulen dat al afgespeend was onder haar hoede genomen ipv haar eigen wegloper.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 21:32

Ik heb het hooi vanavond omgeruild. Mijn merrie eet het gewoon lekker op, net als altijd. De kleine staat lekker van het 'oude' hooi te knabbelen. Bedankt voor de tips!