Goede brok/ mix zonder veel toevoegingen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 17:05

Dees schreef:
Ineke2 schreef:
Eh nee Dees, ook meerdere Friezen ( toch echt rasechte Nederlandse paarden) krijgen dezelfde klachten na het voeren van Pavo.

Die dieren zijn erg doorgefokt. Dat komt de gezondheid niet ten goede. Bovendien is het van origine een heel sober ras, terwijl ze nu vaak wel gevoerd worden als heuse volbloeden.

Friezen zijn warmbloeden :j
http://www.demeulebossen.be/html/warmbl ... bloed.html

En het inteelt percentage ligt vaak zelfs lager dan bij de gemiddelde kwpner.

*kruipt weer onder steen*

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 20:21

Volgens die BELGISCHE site zijn Friezen koudbloeden. Het waren (en zijn) van nature gewoon trekpaarden. Men heeft ooit (maar dat is heel nog niet zo lang geleden!) 'buitenlands" bloed moeten gebruiken omdat er nog maar 3 hengsten over waren en ja, dan moet je wat. Maar dat maakt het ras geen warmbloed in de zin van een volbloed en sportpaard. Een Fries soberder voeren komt ze vaak ten goede.

Terug naar het topic: leg mij nou eens uit waarom een exotisch merk met een brokje waarin vooral dingen zijn weggelaten, nu een betere brok is dan een keurige lichte sportbrok van Havens? Op basis van welke jaren lange ervaring dan?

Bjarni

Re: Goede brok/ mix zonder veel toevoegingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 10:33

Ik heb goede ervaring met www.purepaardenvoeding.nl volgens mij zit ze ook op bokt maar ik weet haar gebruikersnaam niet.
Hele fijne producten, maar beter nog, een heel goed advies! Astrid denkt echt met je mee en kan adviezen ook goed onderbouwen.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 10:52

Ligt er vooral aan wat je met je paarden doet, als je intensief rijdt en trektochten etc. maakt, dan heeft hij meer van een bepaalde voedingsstof nodig dan dat je bijvoorbeeld één keer per week een stapritje maakt.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:03

Ik voer inmiddels al een aantal jaar Dodson and Horrel. Wel 1 van de duurdere merken, maar ik hoef er aanzienlijk minder van te voeren dan andere merken. Paarden zitten super in hun vel.
Daarnaast voer ik Fetura van Agrobs voor voldoende eiwitten en hier kauwen ze lekker lang op.
Maar samen krijgen die van mij nog geen volle schep voer per dag (17-jarige drachtige KWPN en haar 5 jarige NRPS L1 dressuur). Uiteraard aangevuld met voldoende hooi en gehele dag weidegang.

Meer info over Dodson and Horrel kun je krijgen bij Rene Wielens www.rwdh.nl
Hij heeft ook veel meer merken, je kunt op zijn site selecteren wat je zoekt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:10

Subli ponybrok en subli zonder. Betaalbaar en zelfs de eczemer doet het er prima op.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:18

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 16:11

Kan het ook niet met alles eens zijn wat hier gezegd wordt.

Ten eerste is goed en genoeg ruwvoer de basis. Daar gaat het echt in de meeste gevallen al vreselijk mis.
Weinig ruwvoer wordt getest en wat gestest wordt, blijkt regelmatig tekorten te hebben of overschot van het een of ander.

Granen en brokken zijn ooit bedacht als paardenvoer. Maar er is ondertussen al veel verandert.

We hebben heel veel rassen die allemaal van oorsprong in andere gebieden leefden. Dat nabootsen lukt nooit.

Er zijn veel meer mensen met paarden in prive bezit. De meesten voeren veel teveel en verkeerd en ze krijgen veel te weinig beweging. De problemen die ontstaan wil men oplossen met nog meer of andere voertjes en supplementen.

Vrijwel alle merken gaan met de mode mee. Ook de genoemde Pavo, Subli, Havens etc springen goed in op de vraag naar voer met laag suiker en zetmeel gehalte. Natuurlijk voor een hogere prijs dan de basis brok. Ook hun adviezen veranderen.

Dat is niet omdat de basis brok zo slecht is. Laten we wel wezen; Onze pony's vroeger werden heel oud op een schep biks en een schep haver. 's winters binnen en zomers 24/7 op de wei.

Maar er zijn meer paarden in prive bezit en mensen liepen tegen problemen aan. Er zijn meerdere onderzoeken geweest en er is meer geld uitgegeven aan onderzoeken en ontwikkeling. Mensen geven meer geld uit aan een veearts of kliniek dan vroeger en die hebben ook veel werk. Daar zien ze ook de problemen voorbij komen, gerelateerd aan verkeerd voeren.

Suikers en zetmeel hoeven niet slecht te zijn, maar we weten dat toegevoegde suikers niet gezond zijn. Met melasse pers je makkelijk een brokje en het smaakt lekker voor een paard, maar weinig paarden kunnen het echt gebruiken.
Dat heet ontwikkeling en daar sta je voor open of niet.

Vroeger was een kreupel paard nutteloos en er werden nog geen rontgen foto's gemaakt. Mensen wisten amper iets van het inwendige paard af. Wel veel, maar nog lang niet zoals nu.
Maandagziekte kende ze bijvoorbeeld.

Veel paarden zullen het prima doen op wat hooi en wat biks. Dat is ook omdat mensen bijvoorbeeld niet erkennen dat hoefproblemen ook door voer en weinig bewegen komt. Ijzers zijn vaker de oplossing dan het management aanpassen.
Zelfde als dat gedrag de grond word ingeboord met hardere aanpak, meer bijzets, strengere botjes etc. Paarden krijgen niet minder voer, want dat vind men zielig. Er moet per se 2 kilo in, dus dan maar een moderne muesli. En als dat niet helpt zijn er honderden supplementen.

Het is heel tegenstrijdig inderdaad om sobere rassen als showpaarden te houden, maar dan wel voer te willen die ze past. En zo zijn er genoeg voorbeelden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 16:14

Ineke2 schreef:
Eh nee Dees, ook meerdere Friezen ( toch echt rasechte Nederlandse paarden) krijgen dezelfde klachten na het voeren van Pavo.

Of zelfs mijn doodnormale KWPNer -O-

Ts, al je paard het goed doet op zijn huidige voer, waarom dan wisselen?

Je kunt je hooguit afvragen of een goede mineraalbrok niet gewoon voldoende is. Al het andere zijn energieleveranciers.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 16:20

Showpony je zegt exact wat ik wilde zeggen, maar ik kon de juiste woorden niet vinden.

In ruwvoer zitten al suikers. Die halen paarden daar dus uit, dan hoeven ze niet ook nog brokken met veel suiker / zetmeel. In elk geval de meeste paarden niet. Wellicht de topsport paarden wel omdat het extra snelle energie geeft.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 16:20

Hier staan mijn paarden zins een paar maanden op voer van cavalor mijn super gevoelige merrie die snel jeuk krijgt en gevoelig is in haar maag en darmen krijgt fiber force en mijn andere jonge paard krijgt de perfomix en ze doen het er super op.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 17:10

Sizzle schreef:
Ineke2 schreef:

Of zelfs mijn doodnormale KWPNer -O-

Ts, al je paard het goed doet op zijn huidige voer, waarom dan wisselen?

Je kunt je hooguit afvragen of een goede mineraalbrok niet gewoon voldoende is. Al het andere zijn energieleveranciers.

Ik gaf al meer dan de voorgeschreven hoeveelheid van de metazoa. En toch bouwde ze tekorten op. Dus hier had ze niet genoeg aan.

Nu is een draver ook een ras dat puur op presteren en snelheid gefokt is. Waarschijnlijk stelt ze daarom ook een wat hogere eis aan het voer.

Metazoa zit gewoon te weinig energie in voor haar om goed op te kunnen presenteren.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 17:14

Metazoa vind ik ook niks. Zit niet genoeg in inderdaad.
Marstall Force, Vitalbix, Fybra of Cavalor doen ze het veel beter op.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:37

Krijgt ze onbeperkt hooi? Daar moeten ze namelijk de meeste energie uit halen die ze nodig hebben.

Een (geconcentreerde) sportbrok met weinig suiker etc. zoals jij zoekt bestaat volgens mij helaas niet. Dan is het weer eiwitarm bijvoorbeeld, nooit helemaal compleet.
Ik ben erg fan van de vitalbix lijn, zij hebben alles wat je paard nodig hebt, gezond en niet duur. Alleen is dat dus niet in 1 brok. Kijk er eens naar zou ik zeggen!

MarianneWJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:47

Elegance_ schreef:
Hier staan mijn paarden zins een paar maanden op voer van cavalor mijn super gevoelige merrie die snel jeuk krijgt en gevoelig is in haar maag en darmen krijgt fiber force en mijn andere jonge paard krijgt de perfomix en ze doen het er super op.

Ik voer ook Cavalor, erg tevreden mee :j

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 18:52

Nee ze krijgt geen onbeperkt hooi. Ze krijgen s'ochtends een plak hooi, daarna brok. En dan gaan ze de weide op. Overdag krijgen ze dan 2 plakken hooi. En s'avonds op stal weer 2 plakken hooi en brok.
En dan tegen 23.00 nog een laatste voerboert van 2 plakken hooi. En dan weer de volgende ochtend tegen 07.00 hooi.

In de zomer 24/7 in de wei, krijgen ze s'ochtends een plak hooi en brok, s'middags 1 plak en s'avonds 2 plakken en brok.
Laatst bijgewerkt door Mandy_89 op 23-10-16 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:57

Als een brok energie moet bevatten dan moeten er dus vetten en koolhydraten in.
Als je brok energie vrij moet zijn dan hoef je net zo goed geen brok te voeren.

KRACHTvoer is bedacht voor meer energie als het ruwvoer niet voldoende is.

Alle leuke modebrokken zonder graan en suikers zijn in feite gewoon geperst ruwvoer, vaak zelfs gewoon afvalproducten als lege zaadhulzen.
Ofwel zeer duurbetaald ruwvoer.

Het is zinvol om een goed mineralenbrokje te geven. Alles wat je daarnaast in je voerschep stopt is van oudsher bedoeld om het paard van meer energie te voorzien. Energie zit nou eenmaal niet in lege zaadhulzen zonder vet, eiwit en koolhydraten. Dat is gewoon buikvulling.

Als jouw paard behoefte heeft aan krachtvoer, blijf dan gewoon bij je normale voet.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 20:23

Subli EKO sluit volgens mij aardig aan op mijn lijstje.

Krachtvoer met granen, GMO en Melasse vrij.

Ook heel wat minder suikers dan de meeste sportbrokken:

Subli EKO: 27 gram/kilo
Havens Draversbrok: 67 gram/kilo

Meer ervaringen of info over deze brok?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:30

Minder koolhydraten kan ook betekenen dat je dadelijk 2x zoveel moet voeren voor hetzelfde effect als het gegeven wordt voor snelle energie.
Dat is dus niet perse beter.

Wat is precies je doel van het krachtvoer?
Buikvulling of energetische waarde?

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 20:34

voornamelijk wel energetische waarde. De EKO van subli heeft wel weer iets meer zetmeel.

317 gr/kg Subli
275 gr/kg havens

Lage suikers zal van subli zijn omdat er geen extra toegevoegde suikers in zitten(melasse)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:40

Zetmeel wordt ook omgezet in suiker in je paard maar is vooral uit mais belastend voor de darmen.
Als ik graan wil voeren kijk ik persoonlijk vooral naar veel gerst en weinig mais. Dat is iets minder kans op darm zweren.

Het minst belastend is in principe zeer hoog geconcentreerd energetisch (sportbrok) en dan dus maar weinig totaal volume hoeven geven.

Minder energetisch maar dan 2 kilo moeten voeren is waardeloos voor de maag.

Ik gaf voorheen gewoon een halve schep geplet gerst en haver gemengt met vitamine korrel.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 00:48

De eko is laag in energie. Je wilt toch juist veel energie?

Het gezondste is om energie in de vorm van ruwvoer te geven. Bietenpulp bijvoorbeeld. Heeft geen hoge energie waarde maar je geeft er meer van, het is ruwvoer.

Op voervergelijk kun je zoeken naar voer, misschien iets om naar te kijken? Kan je zoeken naar een voer met weinig suiker en veel energie. :)

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 07:42

Sizzle schreef:
Alle leuke modebrokken zonder graan en suikers zijn in feite gewoon geperst ruwvoer, vaak zelfs gewoon afvalproducten als lege zaadhulzen.
Ofwel zeer duurbetaald ruwvoer.

*knip

Energie zit nou eenmaal niet in lege zaadhulzen zonder vet, eiwit en koolhydraten. Dat is gewoon buikvulling.

Spijker op zijn kop :D

Echter, met dat duur geperste ruwvoer kun je wel meer diversiteit aanbrengen in het dieet van je paard. Tekorten ontstaan door te eenzijdig voeren, en dat kun je opvangen door een mineralenbrokje, maar je kunt er ook voor kiezen het op een meer natuurlijke manier te voeren, door een muesli of geperste brok te pakken waar kruiden en verschillende soorten plant in zit, zodat het lichaam daar zelf de werkzame stoffen uit op kan nemen terwijl het wat te verteren heeft. Vergelijk het maar met een vitaminepil nemen tov meer groente eten.

Ik ben het wel met je eens dat je goed moet kijken wat erin zit, want er is een hoop troep te koop. En vaak geven die brokken geen directe energie, maar dat is dan ook vaak precies de bedoeling (behalve dat een paard ook meer energie kan krijgen als tekorten worden aangevuld, maar dat daar gelaten).

Voor directe energie zit je imo idd toch echt een eiwitten en/of zetmeel, in welke vorm dan ook.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 18:05

Geryon schreef:
De eko is laag in energie. Je wilt toch juist veel energie?

Het gezondste is om energie in de vorm van ruwvoer te geven. Bietenpulp bijvoorbeeld. Heeft geen hoge energie waarde maar je geeft er meer van, het is ruwvoer.

Op voervergelijk kun je zoeken naar voer, misschien iets om naar te kijken? Kan je zoeken naar een voer met weinig suiker en veel energie. :)

Dan bedoel je toch de ewpa wat vermeld wordt?

Die is van de draversbrok 0,85 en van de eko 0,83

Gezien de Eko ook als prestatie brok wordt aangegeven dacht ik dat die juist ook hoog in energie zat

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 09:59