Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
RianneH schreef:Zie dat Focussed al een mooi bericht heeft geschreven inmiddels maar ik gooi hem er toch nog in![]()
Ik weet dat het bij mensen als volgt is en ik denk bij paarden ook, en ik denk dat je twee tumoren door elkaar haalt. Een tumor betekend in principe alleen maar zwelling. De ziekte van Cushing (mens) wordt veroorzaakt door een opgezwollen hypofyse, die daardoor ontregeld is.
De tumor waar de bloedwaarde naar zou kunnen verwijzen heeft te maken met een ontstekingswaarde in het bloed neem ik aan? Bij mijn weten geeft de zwelling van de hypofyse dus een ontregelde ACTH balans maar niet direct de ontstekingswaarden. De hypofyse is ook niet ontstoken bij Cushing. Wel zijn er allemaal systemen ontregeld waardoor wellicht een ontsteking gemakkelijker blijft hangen en erger wordt.
Je dierenarts heeft het term technisch wat onnodig ingewikkeld gemaakt. Mij lijkt het dat er sprake is van PPID, dus een zwelling aan de hypofyse ookwel tumor genoemd.
En volgens de bloedwaarden een ontsteking in het lichaam al dan niet door een (andere) tumor.
Gezien je rode bloedworm noemt, zijn de eosinofielen ook verhoogd?
_Reneee schreef:Waarom geef je hem in vredesnaam geen prascend? Mijn pony was in een week tijd voor honderd procent veranderd. Is weer een fitte blije pony!
Omdat de diagnose nog maar net binnen is, ik weet het nog niet eens een week en heb de prascend nog niet eens binnen. Er wordt nog overlegd met een andere DA vanwege de bloedwaarden.
Advies: eerst gewoon prascend geven, geen prednisolon. En kijken hoe/of hij daarmee opknapt. Het bloedbeeld zou kunnen passen bij cushing.