Aanvulling ruwvoer. Bietenpulp?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 18:55

Zo'n little bit hooitas is ideaal.

Ik heb ze nu ook 2 stuks. Kleine gaatjes en er kan veel in.
Je kan er ook een vullen met stro want je eerst ff uitschud. Dan valt het stof eruit. En bovendien plukken ze er sprietje voor sprietje uit dus ze staan niet met hun snuit in het stoffige hooi.

Zelf ben ik nog wat aan het experimenteren ermee maar dat heeft meer te maken met de verbouwing die nu gaande is en een ouder paard. Misschien als de verbouwing klaar is ik mijn slowfeeder bak er weer in zet.
Even kijken hoe het oude paard het op de tassen gaat doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 18:58

Jotoma schreef:
Ik heb ook een stofgevoelig paard, maar heb mijn paard in een buitenstal en knijp in mn handen omdat hooi in een net goed gaat. Voorheen kreeg hij t geweekt.
Kan je eventueel zelf netten klaarzetten?

De voerbox van hartog had ik al genoemd. Zij hebben ook pakjes die daarin kunnen met een bepaald ruwvoer erin dat ook stofvrij is. Ik zou daar eens naar kijken in jouw geval.

Die slowt amper en compactgras is ook flink rijk. Allemaal mooi om aan te komen, niet om af te vallen/om als enkel maagvulling te geven.

Paar dikke takken om aan te knagen is een betere optie om mee te klooien zonder veel extra calorieën of stof.

Wildgirl

Re: Aanvulling ruwvoer. Bietenpulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 19:53

Voor mij zou 8 uur zonder eten ook not done zijn. Je eigen, minder rijke, hooi inkopen waardoor je meer kunt voeren een optie? En anders wellicht heel simpel gedacht maar, graasmasker om op stal?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 23:55

Is Havens Brix misschien iets? Daar doen ze ook best lang over alleen zitten er daar geen granen en dergelijke in.
Ik dacht dat die Wafer Fioc misschien wel iets voor mijn paard zou zijn maar die kan niet tegen mais en reageert ook nogal erg happy op haver :=

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 00:23

Als hij een uitloopje heeft, zou ik buiten en binnen hooi aanbieden.

Goed hooi kun je niet teveel aanbieden. Paarden die honger hebben gaan juist ''vreten''. Paarden die 24/7 kunnen eten, worden vaak rustiger met eten. Mensen komen altijd met uitzonderingen, maar veel ligt aan de kwaliteit van je ruwvoer.

Een net moet je ook niet hoog hangen.

Buiten kun je eventueel nog iets van takken of een verantwoord boomstammetje aanbieden.

Als er 10 uur tussen de voerbeurten zit, vind ik dat echt te lang zonder. Ook 8 uur is veel te lang zonder. Dat zegt helaas iets over de stal. Dat dit normaal is op veel stallen en geaccepteerd, omdat je geen keus hebt, is gewoon heel jammer.

Wij hebben de Carli wafer. Zijn Italiaanse grassen en lucerne. Er zit alleen spelt in, geen andere granen en geen melasse. Het is biologisch en in Nederland te verkrijgen ( zie website van carli wafer ) Het zijn grote brokken en daar doen ze wel even mee.

Van alle extra's kan je paard aankomen. Hooi is je basis, maar de rest hangt toch af van de kwaliteit van het hooi, hoeveel beweging je paard krijgt etc.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 00:36

Als alternatief strooisel bonenstro gebruiken...vinden ze heerlijk, en geeft veel minder stof als gewoon stro

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 00:46

superpony schreef:
Als er 10 uur tussen de voerbeurten zit, vind ik dat echt te lang zonder. Ook 8 uur is veel te lang zonder. Dat zegt helaas iets over de stal. Dat dit normaal is op veel stallen en geaccepteerd, omdat je geen keus hebt, is gewoon heel jammer.

Hoeveel tijd er tussen de voerbeurten zit, zegt eigenlijk niet zoveel.. het ligt er maar net aan hoeveel ze krijgen..

Hier krijgen ze bijvoorbeeld 1 of 2 keer per dag eten.. iedere avond krijgen ze een kilo of 30 aan hooi.. en afhankelijk van hoeveel ze eten krijgen ze smiddags ook nog wat.. het gaat dan om 2 paarden en een shet..

Dus TS staat je paard daadwerkelijk ook zo lang zonder eten? En heb je een idee hoeveel kilo je paard per dag krijgt? Dan kun je gerichter zoeken naar een oplossing.. hooi inname vertragen, extra bijvoeren van pulp, armer hooi voeren, etc..

Pulp is overigens best een prima ruwvoer vervanger.. maar ze doen er niet heel lang mee ofzo..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 01:33

Dat schrijft ze. Ze krijgen 10 uur lang geen eten en ze doet er ongeveer 2 uur mee, dus staat 8 uur zonder. Gaat me niet om hoevaak ze krijgt, maar hoelang ze zonder staan.

Het ligt ook aan hoeveel uren ze buiten staan natuurlijk. Als iemand zegt; mijn paard krijgt 1x pd hooi, maar dat is bijv alleen voor de nacht en dan staan ze verder buiten op gras ( zomer bijv ) dan is dat al heel anders, dan dat paarden slechts enkele uurtjes buiten komen en verder op stal om zich heen staan te kijken.

Wij zetten elke avond alles klaar. Stal doet 's ochtends een ronde ruwvoer en hardvoer. Dan overdag voor de paarden op stal en einde van de middag en voor de nacht.
Die van ons staan buiten en wij vullen elke avond die bakken. Dan geven we op stal voor de nacht of als we vroeg zijn, zetten we dat klaar.
En voor de ochtend zetten we hooi in een bak klaar en krijgen ze dat in de stal.

Stal heeft er dus weinig werk aan. Mijn buurvrouw vult haar netten en hoeft stal niet bij te vullen, zijn altijd nog vol. Zij vult de bak buiten ook zelf, dus paarden staan nooit zonder. Hoeft niet zoveel extra werk of moeite te zijn en belang van paarden moet eens voorop.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 08:12

PartoutZ schreef:
De Wafer fioc had ik nog niet eerder gezien. Iemand enig idee of dit verkocht wordt in de Hoeksche Waard of omgeving?? Het is volgens mij nog een vrij onbekend product in Nederland.

Wij verkopen de Wafer Fioc, maar zitten in de buurt van Doetinchem. Opsturen is mogelijk.
Zoals ik al schreef, heel fijn voer, wat een complete vervanging kan zijn krachtvoer en evt. zelf ruwvoer en de paarden eten het allemaal heel graag.
Het is in Nederland inderdaad nog vrij onbekend maar in Duitsland wordt het al veel gebruikt en in België wordt het steeds populairder.

Hier een uitleg over de Wafer ( in het Duits, maar binnenkort komt dit ook op onze site in het Nederlands) van een van de bedrijven in Duitsland die de Wafer voert en importeert.

http://www.sanddorn-corral.de/wafer-fioc.html

Citaat:
Ik dacht dat die Wafer Fioc misschien wel iets voor mijn paard zou zijn maar die kan niet tegen mais en reageert ook nogal erg happy op haver

Het aandeel granen in de Wafer is dusdanig dat een paard daar niet "heet" van zal worden, ik weet natuurlijk niet hoe het paard op mais reageert, maar dat aandeel is niet zo groot. Onze paarden krijgen ca. 4 kg Wafer per dag, i.c.m. kruidenhooi en ca. 600 gram granen mengsel; hoofdzakelijk zwarte en blanke haver en zijn de rust zelf........maar hebben bij het rijden wel voldoende energie en uithoudingsvermogen en mooi op gewicht.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 10:02

Mijn paard heeft een paar weken elke dag het restje voer van zijn weidegenoot weten te bemachtigen en daar zit ook iets haver in. Hij werd er ernstig rijp voor achter een dikke laag behang van := . Een beetje zoals "ik sta altijd stil op de poetsplaats zo ook vandaag alleen laat ik nu even zien dat mijn buik ook heel mooi is 8-) , oh daar loopt de kat, mag ik niet op je tenen gaan staan als ik ineens een grote pas opzij zet :? , hé een vogeltje...vrouwtje wat die jij tegen die muur aan geplakt :o? . Oh we gaan wat doen *\o/* , gaan we al galopperen *\%/* *\%/* *\%/* . Ik zie wel heel veel vogeltjes, fietsers, blaadjes....whaaa, een vlindertje :oo :oo. Oh ja, jij zat ook nog op mijn rug :)* , buik stijger, bok, vogeltje...ehm, wil je dat ik afwend? ... 8)7 |o . Nadat hij 2 dagen lang geen haver meer op had was hij alweer bijna zichzelf. Ik ga dus maar niet meer de gok nemen om hem nog iets met haver er in te voeren :x _O-

zsaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 10:16

@Elcid: Ik heb die Wafer Fioc ook even bekeken, maar ik krijg de indruk dat deze vergelijkbaar zijn met de havens brix blokken? De samenstelling van de blokken is wat anders maar het idee mbt bezigheidstherapie voor de paarden werkt hetzelfde, of zie ik dat verkeerd?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 12:45

zsaas schreef:
@Elcid: Ik heb die Wafer Fioc ook even bekeken, maar ik krijg de indruk dat deze vergelijkbaar zijn met de havens brix blokken? De samenstelling van de blokken is wat anders maar het idee mbt bezigheidstherapie voor de paarden werkt hetzelfde, of zie ik dat verkeerd?

Ik denk niet dat het te vergelijken is, o.a. omdat de samenstelling geheel anders is. Het ziet er voor het blote oog misschien hetzelfde uit.
De Brix zijn volgens mij veel groter dan de Wafer, de Wafer is 4 x 4 cm, en bestaan alleen uit luzerne met een toevoeging van mint.

Qua bezigheidstherapie misschien enigszins vergelijkbaar, maar daar houdt het dan ook meteen op ;)

Edit; de Brix zijn blokken van 1 kg, dus veel groter dan de Wafer.

zsaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 12:57

Ok thnx! Ik ga het in mn achterhoofd houden voor aankomende winter :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 14:32

Wij hebben de Carli Wafer en bevalt goed. Zijn Italiaanse grassen met lucerne en spelt. Verder niks. Geheel biologisch. Grote brokken en ze kauwen er lekker op. Gewoon in Nederlandte verkrijgen.

De grote lucerne stenen van Havens ook gehad, maar die zijn wel anders. Mooi spul en ruikt wel lekker naar mint, maar echt anders weer qua samenstelling. Werd wel goed gegeten hier.

Voordeel van de wafer is dat ze weer langere tijd iets hebben. Wij voeren onbeperkt hooi. Dus buiten hebben ze hooi. Ze komen op stal en krijgen hun speedibeet hapje nu het kouder is ( zomers niet ) Dan hebben ze hooi voor de nacht in stal en de wafer nog als het eten op is, dus ze kiezen wat ze pakken.

Er zit geen melasse of andere granen in en in het begin keken ze even raar, maar die van ons eten al heel lang vrijwel geen graan en melasse vrij, dus zijn die ''lekkere'' zoete smaak niet meer gewend.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:29

superpony schreef:
Wij hebben de Carli Wafer en bevalt goed. Zijn Italiaanse grassen met lucerne en spelt. Verder niks. Geheel biologisch. Grote brokken en ze kauwen er lekker op. Gewoon in Nederlandte verkrijgen.

De grote lucerne stenen van Havens ook gehad, maar die zijn wel anders. Mooi spul en ruikt wel lekker naar mint, maar echt anders weer qua samenstelling. Werd wel goed gegeten hier.

Voordeel van de wafer is dat ze weer langere tijd iets hebben. Wij voeren onbeperkt hooi. Dus buiten hebben ze hooi. Ze komen op stal en krijgen hun speedibeet hapje nu het kouder is ( zomers niet ) Dan hebben ze hooi voor de nacht in stal en de wafer nog als het eten op is, dus ze kiezen wat ze pakken.

Er zit geen melasse of andere granen in en in het begin keken ze even raar, maar die van ons eten al heel lang vrijwel geen graan en melasse vrij, dus zijn die ''lekkere'' zoete smaak niet meer gewend.

Ik zocht de site even op en die begint met "Complete natuurlijke voeding op basis van luzerne, granen en kruiden".

Jammer van de granen.

Vraag me ook af hoe dit is voor paarden die snel dik worden. Die van mij schuurt op gewone luzerne vrij snel, vraag me af of het dan met zoiets goed zal gaan. Vooral omdat er voor bijna 40% aan koolhydraten en zetmeel in zit.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 16:31

Er zit spelt in als graan. Verder geen toegevoegde suikers.

Het ligt eraan wat je met dat paard doet dat snel dik wordt en wat je verder geeft.

We zijn het aan onze jonge quarter gaan geven die juist dikker mag zijn en hij doet het er goed op, maar krijgt ook speedibeet.

De oude quarter krijgt het ook en zij doet het er ook goed op. Ze lijkt het zelfs erg lekker te vinden. Waar de jonge het laat liggen voor later ( want het is wel altijd op ), begint zij er meteen aan.

De NF en shet die niks mogen, krijgen een klein stukje voor het idee. De shet zonder snijtanden eet het goed. Durfde het eerst niet, maar hij had een stukje kunnen pikken, dus paar keer onder toeziend oog laten proberen.

Je moet gewoon keuzes maken. Is het ruwvoer arm of rijk? Wat geef je nog meer? en wat heeft je paard nodig?

Ik vind het fijn dat het biologisch is en een goede structuur voer voor erbij. Wij voeren verder vrijwel geen granen of voer met toegevoegde suikers etc.
Ook heb ik van verschillende mensen hele positieve verhalen gehoord voor we dit gingen halen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 17:23

Ik ben zelf voor hem aan het zoeken naar buikvulling. Hij kan niet op onbeperkt ruwvoer staan en staat 's nachts op vlas. Ik zou het fijn vinden als er altijd iets is, zegmaar een liksteen in de vorm van ruwvoer, maar waar hij dus niet dik van wordt. Lastig is dat.

40% aan zetmeel voor erbij vind ik helaas te hoog.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 17:25

Jotoma schreef:
Ik ben zelf voor hem aan het zoeken naar buikvulling. Hij kan niet op onbeperkt ruwvoer staan en staat 's nachts op vlas. Ik zou het fijn vinden als er altijd iets is, zegmaar een liksteen in de vorm van ruwvoer, maar waar hij dus niet dik van wordt. Lastig is dat.

40% aan zetmeel voor erbij vind ik helaas te hoog.

Ik heb stro in een hooinet hangen om die rede.
Komen ze alleen niet aan omdat ze altijd hooi hebben :Y)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 17:29

Stro heb ik ook geprobeerd, maar voel me er niet helemaal content bij dat ze dan ook kunnen verstoppen.
En hij is stofgevoelig, hooi gaat goed maar bij stro gaat t helaas niet goed.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 17:32

Wij hebben er eentje op houtvezel staan en eentje op vlas, die krijgen beide naast hun hooi een hooitas met haverstro bijgevoerd voor de buikvulling en om wat te doen te hebben.

Verder zou je inderdaad van die blokken kunnen geven zoals brix, die kun je evt ook nog in een netje doen zodat ze er langer mee bezig zijn.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 17:40

Sorry als het al gezegd is...maar toch:
Equifyt Zupa

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 17:53

Het is niet alleen hoeveel suiker en zetmeel er bijv aanwezig is, maar ook waar het vandaan komt. Zelfde als met vitamines en mineralen.

Die van ons staan nu weer een ruim half jaar op stro, na 2 jaar zaagsel. Ze eten ervan, maar niet teveel. Je hebt verschillende soorten stro. Daarnaast eet een paard vooral teveel bij honger en tekorten. Te weinig hooi of te lang zonder geeft altijd problemen. Zelfde als slecht ruwvoer. Dan is dat het probleem, niet de problemen die je daardoor krijgt.

Havens brix hebben wij een tijdje gehad en is ook vrij vlot op. Doen ze geen uren mee.

Wij geven speedibeet in de winter maanden, maar dat laten ze staan als het oud wordt. Dus geen echte oplossing voor een hele avond en nacht op stal. Maar dat kan bij anderen anders zijn. Wat ik s avonds geef gaat op. Wat ik klaarzet voor de ochtend wordt niet naar gekeken. En onze avond is dan rond 10 en rond 7 krijgen ze ochtendronde.

Je kan ook meerdere dingen aanbieden. Wij geven van de wafer geen hele emmers,omdat ze dat niet nodig hebben. Dan valt het reuze mee.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 18:37

Snap ik superpony, dank voor het meedenken, echter worden sommige paarden (en ook mensen) nou eenmaal dik van lucht. :+

Ik ben er in elk geval nog niet uit wat mijn ruwvoer-'liksteen' gaat worden.
Ga ik weer even in de meeleesstand meelezen voor andere goeie tips :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 18:57

PartoutZ schreef:
Hij staat overigens geen 10u zonder eten hoor. Er zit 10u tussen een voerbeurt. Dan krijgt hij wel een hele berg hooi waar hij een uur tot twee uur mee doet. Dus zeg 8 uur niets, behalve de restjes en op het moment de blaadjes in z'n uitloop. Maar dat vind ik ook lang, daarom zoek ik iets...

Een berg hooi die na 1 uur op is is niet genoeg, ik ga er verder niks meer op zeggen want ik ben ervan overtuigd dat je paard te weinig krijgt
Ze worden niet dik van hooi, ze worden dik van junk food- krachtvoer, dat is goedkoper voor pensionstalhouder om te geven dan hooi

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 19:11

knollentuin schreef:
PartoutZ schreef:
Hij staat overigens geen 10u zonder eten hoor. Er zit 10u tussen een voerbeurt. Dan krijgt hij wel een hele berg hooi waar hij een uur tot twee uur mee doet. Dus zeg 8 uur niets, behalve de restjes en op het moment de blaadjes in z'n uitloop. Maar dat vind ik ook lang, daarom zoek ik iets...

Een berg hooi die na 1 uur op is is niet genoeg, ik ga er verder niks meer op zeggen want ik ben ervan overtuigd dat je paard te weinig krijgt
Ze worden niet dik van hooi, ze worden dik van junk food- krachtvoer, dat is goedkoper voor pensionstalhouder om te geven dan hooi

Nou nou nou, misschien wil je eens met mijn paard in gesprek gaan en hem vertellen dat het niet klopt dat hij dik wordt van hooi 8-)
Moet altijd zo lachen om dit soort kort-door-de-bocht opmerkingen :')