Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Jotoma schreef:Ik heb ook een stofgevoelig paard, maar heb mijn paard in een buitenstal en knijp in mn handen omdat hooi in een net goed gaat. Voorheen kreeg hij t geweekt.
Kan je eventueel zelf netten klaarzetten?
De voerbox van hartog had ik al genoemd. Zij hebben ook pakjes die daarin kunnen met een bepaald ruwvoer erin dat ook stofvrij is. Ik zou daar eens naar kijken in jouw geval.
superpony schreef:Als er 10 uur tussen de voerbeurten zit, vind ik dat echt te lang zonder. Ook 8 uur is veel te lang zonder. Dat zegt helaas iets over de stal. Dat dit normaal is op veel stallen en geaccepteerd, omdat je geen keus hebt, is gewoon heel jammer.
PartoutZ schreef:De Wafer fioc had ik nog niet eerder gezien. Iemand enig idee of dit verkocht wordt in de Hoeksche Waard of omgeving?? Het is volgens mij nog een vrij onbekend product in Nederland.
Citaat:Ik dacht dat die Wafer Fioc misschien wel iets voor mijn paard zou zijn maar die kan niet tegen mais en reageert ook nogal erg happy op haver
. Een beetje zoals "ik sta altijd stil op de poetsplaats zo ook vandaag alleen laat ik nu even zien dat mijn buik ook heel mooi is
, oh daar loopt de kat, mag ik niet op je tenen gaan staan als ik ineens een grote pas opzij zet
, hé een vogeltje...vrouwtje wat die jij tegen die muur aan geplakt
. Oh we gaan wat doen
, gaan we al galopperen
. Ik zie wel heel veel vogeltjes, fietsers, blaadjes....whaaa, een vlindertje
. Oh ja, jij zat ook nog op mijn rug
, buik stijger, bok, vogeltje...ehm, wil je dat ik afwend? ...
. Nadat hij 2 dagen lang geen haver meer op had was hij alweer bijna zichzelf. Ik ga dus maar niet meer de gok nemen om hem nog iets met haver er in te voeren
zsaas schreef:@Elcid: Ik heb die Wafer Fioc ook even bekeken, maar ik krijg de indruk dat deze vergelijkbaar zijn met de havens brix blokken? De samenstelling van de blokken is wat anders maar het idee mbt bezigheidstherapie voor de paarden werkt hetzelfde, of zie ik dat verkeerd?

superpony schreef:Wij hebben de Carli Wafer en bevalt goed. Zijn Italiaanse grassen met lucerne en spelt. Verder niks. Geheel biologisch. Grote brokken en ze kauwen er lekker op. Gewoon in Nederlandte verkrijgen.
De grote lucerne stenen van Havens ook gehad, maar die zijn wel anders. Mooi spul en ruikt wel lekker naar mint, maar echt anders weer qua samenstelling. Werd wel goed gegeten hier.
Voordeel van de wafer is dat ze weer langere tijd iets hebben. Wij voeren onbeperkt hooi. Dus buiten hebben ze hooi. Ze komen op stal en krijgen hun speedibeet hapje nu het kouder is ( zomers niet ) Dan hebben ze hooi voor de nacht in stal en de wafer nog als het eten op is, dus ze kiezen wat ze pakken.
Er zit geen melasse of andere granen in en in het begin keken ze even raar, maar die van ons eten al heel lang vrijwel geen graan en melasse vrij, dus zijn die ''lekkere'' zoete smaak niet meer gewend.
Jotoma schreef:Ik ben zelf voor hem aan het zoeken naar buikvulling. Hij kan niet op onbeperkt ruwvoer staan en staat 's nachts op vlas. Ik zou het fijn vinden als er altijd iets is, zegmaar een liksteen in de vorm van ruwvoer, maar waar hij dus niet dik van wordt. Lastig is dat.
40% aan zetmeel voor erbij vind ik helaas te hoog.
PartoutZ schreef:Hij staat overigens geen 10u zonder eten hoor. Er zit 10u tussen een voerbeurt. Dan krijgt hij wel een hele berg hooi waar hij een uur tot twee uur mee doet. Dus zeg 8 uur niets, behalve de restjes en op het moment de blaadjes in z'n uitloop. Maar dat vind ik ook lang, daarom zoek ik iets...
knollentuin schreef:PartoutZ schreef:Hij staat overigens geen 10u zonder eten hoor. Er zit 10u tussen een voerbeurt. Dan krijgt hij wel een hele berg hooi waar hij een uur tot twee uur mee doet. Dus zeg 8 uur niets, behalve de restjes en op het moment de blaadjes in z'n uitloop. Maar dat vind ik ook lang, daarom zoek ik iets...
Een berg hooi die na 1 uur op is is niet genoeg, ik ga er verder niks meer op zeggen want ik ben ervan overtuigd dat je paard te weinig krijgt
Ze worden niet dik van hooi, ze worden dik van junk food- krachtvoer, dat is goedkoper voor pensionstalhouder om te geven dan hooi