Paard zoekt voer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:06

Ze zitten zelf aan de maastricht kant. Alleen de productie vindt plaats in de buurt van Gent waar je de aan huis verkoop moet doen bij meer dan een zak. Waar ze trouwens ook heerlijke abrikozen vlaaien in de vriezer verkopen. Ik zal eens zoeken of ik het adres kan vinden.

Ardooie is de plaats waar de productie plaats vind. Tussen roeselare en gent in ongeveer.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:10

Hier ook een Spanjaard en een Fjord! Ze krijgen bietenpulp (droog 2 handjes, geweekt is dat een schep vol denk ik) met een handje basismuesli van Subli er doorheen.
En die van mij krijgt dan nog 60 gram Equilin balancer, dat is een aanvulling op ruwvoer waar alles inzit wat ze niet voldoende uit ruwvoer halen.
Overdag krijgen ze ook nog weidegang en snachts op stal voordroog aangevuld met een hooinet stro. Zo zijn ze zelfs nog wat aan de dikke kant...

troi

Re: Paard zoekt voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:32

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 22:05

Ardooie is niet ver nee. Zal eens kijken voor die vlaaien :Y)

Dgl, dat is dan wel veel om te combineren, nee?
Ik heb niet altijd veel tijd om samen te stellen (weide moet gemest, paard gereden, hooi gevoerd).

Troi, dankje! +:)+ ga ik even uitspitten dan.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 22:13

Aria_zz schreef:
Hier zit ook teveel ijzer in de grond :j we kunnen het grondwater dan ook niet gebruiken voor de paarden.

Aangezien het sport is, worden ze daar dan niet heet van? Voor mijn fjord ben ik niet bang, die is gewoon blij met eten, maar de andere willen we niet heftig hebben.

Ik geloof dat de andere eigenares voer gevonden had met minder dan 4%suiker. Bio Ron müslie. Maar dat ken ik van huid nog haar.

Bio Ron ken ik van naam, net es opgezocht en lijkt me toch wel rijk aan suikers. Zij beweren dat natuurlijke suikers geen kwaad kunnen, maar melasse is toch ook een natuurproduct, dus ik ben niet zeker of die theorie klopt.

Die Sport Mix Zero (suiker + zetmeel samen amper 10,5%) is havervrij, de mijne worden er idd niet heet van, mijn hengst is precies zelfs rustiger dan vroeger. Ik heb zelfs een zak zwarte haver staan voor als ik ze es wat gekker wil :). Maar er worden wel vitamines en mineralen toegevoegd, dus is niet 100% wat je stalgenote zoekt, maar wou toch es mijn goede ervaringen ermee delen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 22:21

Dankje!

Wel, ik denk dat ik gewoon alles wat ga oplijsten, voor en tegens van bepaald voer en vitaminen brokken, en met haar bespreken wat het beste lijkt.

Ik denk dat het vooral ook nodig is om duidelijk te hebben wat de dieren nodig hebben. Vitaminen en mineralen vind ik sowieso nodig. Liefst zo min mogelijk suiker (bv geen melasse) en daar de zetmeel niet in vergeten, maar toevoeging zijn belangrijker dan zetmeel om te vermijden denk ik.
Geen lucerne, wel olie...
Ijzer ook oppassen, maar ik weet niet wat minima/maxima zijn, maar dat pluis ik dan nog uit.

Voor de rest...

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 22:50

Ik voer Mijten gerstemix juist omdat daar helemaal geen toevoegingen zoals suiker inzit. Weet je zeker dat dat dan wel in dat Mijten voer van jou zit?

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 00:48

Absoluut Metazoa :j
Ik voer het mijn paard nu bijna drie maanden, en ze zit super lekker in dr vel, haar vacht glanst en ze is veeeel relaxter.
Daarnaast valt ze ook een beetje af :D
(ze knapte zo'n beetje uit haar vacht)
Het is wel aan de prijs maar de voersnelheid ligt erg laag. Mijn paard word nog niet bereden, en ik kan drie maanden doen met één zak van 30 euro :)

Overigens moet ik wel een handje muesli van mn stalgenootje door dr metazoa doen want anders loopt ze er bij weg :')
(moeilijke eter)

(edit: sorry, ik lees net dat je veel ijzer in de grond hebt, dan zou ik idd geen metazoa geven, daar zit relatief veel in.)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 01:14

Metazoa zou ik sowieso eerst een proefzakje van nemen. Van de 7 waren er bij ons op stal maar 2 die het lekker vonden.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 06:31

Zonder luzerne zal je waarschijnlijk niet vinden hoor, wordt nu in bijna alle voeders gebruikt, enerzijds voor meer structuur, en anderzijds omdat het hoogwaardige eiwitten bevat. Hangt er natuurlijk vanaf hoeveel er in zit.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 06:33

Ik pleit ook voor sport mix zero!! Ik geef dat na 14dagen aan mijn paard! Ik zie hem glanzen, loopt actiever maar blijft heel braaf en rustig doch wel met meer looplust en energie. Ik geef hem wel vrij veel per dag maar ondanks die hoeveelheden ziet hij geen spoken en is hij nog steeds mijn betrouwbare rustige ruin!

Succes in je zoektocht! Zelf ook een fjord gehad en goed gebalanceerd voer vinden voor deze super paardjes is niet evident. Ik koos voor de mijne een suikerarme dieetmengeling van AVEVE. Hoe die samenstellingen nu zijn weet ik niet.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 06:47

Ik zou voor Vitalbix gaan! Ik ben begonnen met Metazoa als eerste vitamine- en mineralenbrokje maar vanwege de scheve verhoudingen, toegevoegd ijzer en ook wel slechte ervaringen van anderen, ben ik overgestapt op Marstall Force. Dit heb ik ook een tijdje gevoerd en mijn paard deed het er prima op, maar ik was toch wel ontevreden over de grote hoeveelheid ijzer erin, en ben uiteindelijk overgestapt op de Vitalbix. Dit voer ik nu bijna een half jaar en met tevredenheid! Ik heb nog niks gevonden van de Vitalbix waar ik niet tevreden mee ben. Mijn paard krijgt het gewoon naast hooi/gras en doet het er goed op!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 11:02

hwn schreef:
Zonder luzerne zal je waarschijnlijk niet vinden hoor, wordt nu in bijna alle voeders gebruikt, enerzijds voor meer structuur, en anderzijds omdat het hoogwaardige eiwitten bevat. Hangt er natuurlijk vanaf hoeveel er in zit.

In Pure Feed zit geen luzerne.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 17:51

Pillow, voor zo ver ik mijn op zoek werk nog herinner van 3-4 jaar geleden had ik toen Mijten gekocht omdat het inderdaad niet erg artificieel is, volledig en geen extremen bevat, 'lokaal' is en erge nette levering.
Maar aangezien stalgenoot nu zegt dat er teveel suiker in zit, ben ik toch onzeker geworden.

Laurora en Anne, door het ijzer gehalte gaat het hem dat niet worden inderdaad ;)

Hwn, ja ik zie het inderdaad vaak terug keren nu! Wel top voor veel paarden, mijn eerste paard had hier ook baad bij, maar deze echt niet. Voer dat ik tot nu toe geef is ook zonder.

Laibadj, lees hier inderdaad wel wat positiefs over. Meeste voeders van aveve vond ik zelf teveel suiker (melasse dacht ik) maar misschien dat ze nu wel wat aangepast hebben. Een aveve is alvast snel te vinden :)
En @hwn, de suiker zit daar inderdaad best goed, dus misschien dat stalgenoote er ook wel iets in ziet. Ze heeft haar paardje net een jaar (1ste paard), dus sowieso is het nog wat zoeken wat wel slim is en wat niet.

Chouchou, hier lees ik ook dat de vitalbix niet noodzakelijk zo goed zouden zijn voor ons, maar ik ga het sowieso vergelijken ;)

Jessix, dankje, kan ik ook even bekijken.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:52

Aria_zz schreef:
Dgl, dat is dan wel veel om te combineren, nee?
Ik heb niet altijd veel tijd om samen te stellen (weide moet gemest, paard gereden, hooi gevoerd).

Ken het probleem... Maar kan efficiënt ingedeeld worden. Ik gebruik Speedibeet van Pavo, dat is bietenpulp die sneller weekt (15 min. Ipv uren) omdat het vlokken zijn in plaats van korrels. Wel duurder dan normale pulp, maar goed...
Gebruik van die yoghurt emmertjes om het in klaar te zetten. Heb er minimaal 7 en doe er 1x per week 5 a 10 minuten over om het even snel schoon te maken en weer te vullen. Als ik dan op stal kom is het eerste wat ik doe en bakje grijpen en het voer weken. Tegen de tijd dat ik andere klusjes gedaan heb is het allang klaar :) Plus, als ik door omstandigheden niet kan is het ook heel makkelijk voor een stalgenootje even zo'n pakje te grijpen ;)

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 11:53

troi schreef:
TS geeft aan niet perse flink wat energie te willen voeren, dus moet dat dan niet doen. Optie 2 is mineraalvoeren, zoals (pavo) vitalbix, al zit daar juist weer wel enkelvoudige suiker in. Vandaar ook dat het vaak goed gegeten wordt trouwens. Dan is bijv marstall force een stuk gezonder, maar dat wordt wel moeilijker gegeten.

Ik heb het over Vitalbix van Feral Horse http://www.feralhorsecare.com/ , dus niet van Pavo, die heet vital complete. ;)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 11:59

Ik ben heel tevreden van de producten van St hippolyt .

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 12:09

Fiber force van Cavalor!

Heb ook heel lang een zoektocht gehad naar het goede voer. Van musli kon ze knettergek worden en wilde geen bix vanwege de rotzooi die erin zit.

Kwam uit op dieet mix en fiber force vanwege t lage suiker en eiwit en alles is laag daarin.

Bevalt ontzettend goed, geen heet vervelend paard maar toch de pietamientjes en ze heeft wat te knabbelen. sober ras dus hoeft niet veel!

Ik heb alleen niet gezocht op voer waar geen granen in zit want ik ben daar niet tegen. Voer graag 5 granen mix of spelt. Heb dat tot nu toe niet nodig gehad bij de fiber force maar zou dat erbij voeren zodra ik merk dat ze wat pit mist.
Laatst bijgewerkt door PanamaD op 28-08-16 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 12:10

Agrobs heeft ook fijne natuurlijke producten. Zonder toevoegingen, zonder granen, laag in suiker en zetmeel.
Ik voer zelf de Alpengrun muesli met een vitaminebrokje (momenteel de Weidemineral). Marstall Force deed de mijne het ook goed op, maar at hij slecht.

Agrobs kun je online bestellen en wordt thuisbezorgd.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 12:15

Misschien een stomme vraag, maar waarom zou jij je voer moeten veranderen terwijl het voor jou niet zo erg nodig is. Tenminste dat interpreteer ik een beetje uit je verhaal. Jou fjord doet het goed op dit voer, waarom dan gaan veranderen? Als zij dan iets anders wil kan zij dat toch gewoon kopen en haar paard dat krijgen.

Zou zelf is kijken bij de Marstal Vito geloof ik. Ook een vitamine brokje, vaak ook goed verkrijgbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 12:22

Ik ben net als hwn en Laibadji (schrijf het fout denk ik :') ) enorm tevreden over de Sport Mix Zero. Ik geef het aan mijn "sportpaard", de logé die nu bij mij staat, mijn tinker en mijn 2 mini's. Die 3 laatste doen niks qua werk, dus meer dan een handje of klein schepje is dat niet. De andere 2 krijgen normaal 2x/dag een schep, ik dacht dat dat samen 1,5-2kg/dag is. Ik doe er wel soms lijnzaadolie bij. Ze glanzen alle 5, zitten super in hun vel.

Sport Mix Zero haalt zijn energie uit de vetten die erin zitten en niet uit suikers of zetmeel. Energie uit vetten is trage energie, die komt langzaam en geleidelijk aan vrij. Werkt voor mijn paarden het beste aangezien ik regelmatig les, en ik liep er vaak tegenaan dat vooral de mijne halfweg een ietwat intensieve les gelijk al leeg was. Met dit voer heb ik dat niet. Planning is trouwens om richting eventing te gaan, en in voeders voor die tak van de sport heb je hetzelfde principe: weinig explosief, wel langdurig energie.
Dit voer is trouwens samengesteld voor insulineresistente paarden. Geen enkel van mijn dieren is het, maar ze doen het echt een stuk beter met dit voer.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 15:41

Ik zie hier ook de Cavalor Fiber Force voorbijkomen. Die heb ik een tijdje aan één van mijn paarden gevoerd (weet niet meer welke), ook niet ontevreden over, lijkt wel op de Sport Mix Zero, alleen pakken duurder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 17:24

Op zich vind ik de Fiber Force ook een heel mooi voer maar voor de mijne had het geen nut. ik zocht iets waar hij ook energie van kreeg, en dat was niet het geval.
Lannoo heeft ook een soort van Fiber Force, ik weet niet hoe makkelijk je daaraan kan geraken eventueel?

Ik merk gewoon dat mijn paard minder "opgeblazen" is van granenvrij voer en meer energie heeft op een positieve manier. Wat je ook kan doen is Pavo Care 4 Life proberen, maar dat is maar voor kleine hoeveelheden en er zijn genoeg verhalen van paarden die ervan gaan spoken.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 10:53

Dgl, met die potjes misschien wel inderdaad, maar weet niet of dat helemaal haalbaar is aangezien we maar met twee mensen zijn en ik weet dat ik degene ben met de minst tijd.

Zinzi, is dit een compleet voer? Enig idee over gehalte ijzer?

Wortelsussie, hoeft zeker niet granen vrij te zijn hoor! Het gaat hem vooral over toevoegingen.
Hwn: Als de fiber force lijkt op de sport zero mix is deze laatste wel veel gemakkelijker verkrijgbaar hier.

Amanda, dankje voor de tip!

Moonlight, omdat samen aankopen de prijs drukt en veel gemakkelijker is ook qua voeren. Niet alleen voor uit elkaar bak eten, daar kun je bij blijven, maar ook qua tonen voer, opslag etc. Het is gewoon handiger.
Daarnaast is mijn fjord er een die niet toont of iets goed of slecht is, hij eet het gewoon. Dus daarom twijfel ik altijd en probeer het beste te geven om te voorkomen dat hij te korten zou hebben die hij dus niet toont.

Varekaj, dat is wel interessant inderdaad! Mijn fjordje gaat nu terug voor de koets ( *\o/* ) en daarvoor is trage energie absoluut belangrijk. Er moeten ook wel wat vetjes weggewerkt worden.
Lanoo heb ik geen idee van, ken het hier enkel als grootverdeler dus weet niet of ze apart te vinden zijn.

Pavo ga ik niet aan beginnen, teveel slechte verhalen en gesjoemel in hun voer. Ik vertrouw er niet op.

Best lastig, weten wat je paard nodig heeft, ik heb het gevoel dat ik een paarden voedingsdeskundige moet zijn om er voor te zorgen dat hij niets te kort komt :Y)
Misschien zitten daar nog job mogelijkheden :')

Nipples

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 11:05

Ik haal equifyt gewoon in lede bij boerens'Hof, mss is dat nog dichtbij voor jou