Lijnzaad, hoe te geven zonder verder voersuplementen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 21:38

Inxs schreef:
Ik geef mijn merrie al jaren het lijnzaad rauw. Dat werkt net zo goed en je zit niet met de vieze smurrie te hannesen van het koken :-)

Ik vind het er wel leuk uitzien eigenlijk :')

Bedankt allemaal, dan zal ik hem per keer een handje ofzo geven!

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 21:40

Hier doet merrie van 23 het er dus ook goed op. En is volgens DA advies.
2/3 x per week krijgt ze een klein bekertje door het voer.

Het koken vond ik ook best leuk, maar geeft wel zooi en gedoe.
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 17-08-16 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

hagelslag

Re: Lijnzaad, hoe te geven zonder verder voersuplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 21:44

Hier krijgen ze ook af en toe ongekookte lijnzaad.
Maar ik maal deze eerst met een oude koffiemolen.
Dan word dat wat ik geef ook echt verbruikt.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 21:57

Raden jullie aan om alles te malen alvorens het op stal op te bergen in een bakje?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 22:18

Ik maal het voor ca een week dat ze het krijgen voor.
Zit dan een uurtje a 2 te draaien _O-

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 22:24

Hier in de kliniek adviseren ze het dus wel om te koken, puur omdat het gezonder is voor je paard.
De berichten op internet spreken zich idd tegen, maar waarom wel een eventueel risico nemen?

Zelf geef ik het dus wel gekookt en word hier prima gegeten.
Verhouding 1 deel lijnzaad op 3 delen water.
Als maatstaf houd ik 100 gram ongekookt aan (daarna koken).
Ik laat het 20 minuten zachtjes door pruttelen, wel goed roeren (vuur zo laag mogelijk zetten).
Dit geef ik als kuur voor zand overigens, 5-7 dagen achter elkaar en dat 1x per 6-8 weken.

Voor de vacht geef ik gewoon lijnzaadolie, beetje over haar voer.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 22:25

Hoeveel heb je dan nodig? :')
Ik heb gewoon een kilo, als het werkt haal ik een grotere zak.

Lijnzaadolie gaat niet omdat ik het dan nergens overheen kan gieten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 22:30

Ik maalde ook voor een week, maar met een kleine electrische koffiemolentje van de blokker van 7,50.
80 tot 100 gram per dag.
Gekookt lijnzaad bederft snel, gemalen is net even langer houdbaar en als heel zaadje nog langer :-)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 22:33

Ik weet nog steeds niet wat ik moet doen, rauw of gekookt. Jullie geven natuurlijk allemaal jullie mening!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 22:34

Paarden 100 gram, pony's 50 gram per dag

Lijnzaadolie kan je eventueel ook over wat lucerne doen. Desnoods over 1 handje voer.

Je moet doen waar jij je goed bij voelt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 22:37

AlwaysH schreef:
Ik weet nog steeds niet wat ik moet doen, rauw of gekookt. Jullie geven natuurlijk allemaal jullie mening!

Joh, net wat je zelf het makkelijkste ligt en waar je in de praktijk het meeste aan hebt ;-)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 22:41

Hij heeft absoluut geen problemen, nooit koliekerig oid, dus ik geef het niet tegen zand. Puur als extra voor de glans. Malen zou nog wel kunnen, maar niet gemalen kan ik het beter voeren en is het langer houdbaar.

Denk dat ik het simpel houd, mocht het niet werken of er ontstaan problemen, dan verander ik en ga ik nog even rondzoeken.

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:08

Koken hoeft echt niet. Lijnzaad geeft blauwzuur af zodra het in contact komt met water. Dus geef het in een aparte voerbak en maak deze daarna goed schoon. Geef het daarom ook zeker niet door slobber of bietenpulp ook dan komt het in aanraking met water. Wil je het wel door slobber mengen, dan zou ik het eerst koken, maar er gaan dan wel voedingsstoffen verloren. Ook met malen gaat er een groot deel voedingsstoffen verloren en worden de zaadjes snel ranzig. Alleen malen net voor je het gaat voeren. Deze info heb ik van jepaardgezondenfit waar ik mijn vitamine brok bestel. Een paard kun je makkelijk 100 gr geven en ga je het koken doe hier dan 1 ltr water bij.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:33

Onze dierenarts zegt dat je een handje per dag ongekookt mag geven maar dat je de voerbak schoon moet maken na het eten zodat er geen zaadjes in de bak blijven zitten die nat geworden zijn.
Wij malen nu de lijnzaad want dat schijnen ze beter op te nemen.
Gekookt waarbij het dus snot worden vinden ze erg lekker. Hielden qua hoeveelheid dan een senseo kopje per paard aan en dan water erbij.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:33

Als er echt zoveel blauwzuur vrij zou komen uit lijnzaad, hoeveel mensen zouden dan, al roerend in de pan en de dampen inademend, ondertussen niet al de pijp zijn uitgegaan? :+
Heeft iemand óóit blauwzuur geroken (ruikt naar amandelen) als-ie lijnzaad aan het koken was?
Ik in ieder geval niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:46

Kelly08 schreef:
Koken hoeft echt niet. Lijnzaad geeft blauwzuur af zodra het in contact komt met water. Dus geef het in een aparte voerbak en maak deze daarna goed schoon. Geef het daarom ook zeker niet door slobber of bietenpulp ook dan komt het in aanraking met water. Wil je het wel door slobber mengen, dan zou ik het eerst koken, maar er gaan dan wel voedingsstoffen verloren. Ook met malen gaat er een groot deel voedingsstoffen verloren en worden de zaadjes snel ranzig. Alleen malen net voor je het gaat voeren. Deze info heb ik van jepaardgezondenfit waar ik mijn vitamine brok bestel. Een paard kun je makkelijk 100 gr geven en ga je het koken doe hier dan 1 ltr water bij.

Wat een onzin zeg. Wij geven hier al jaren gemalen rauwe lijnzaad door de slobber er is nog geen paard bij gaan liggen en verkeren stuk voor stuk in zeer goede conditie.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 11:41

Hier gaat het ook door het natte voer. Geen enkel probleem. In je paard komt het toch ook meteen in aanraking met speeksel en vocht.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 11:48

Misschien lees ik eroverheen maar wat heeft de voorkeur van de eigenaar?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 11:52

De eigenaar maakt het niet uit, houdt zich ook niet echt met hem bezig. Hij weet dat ik veekoek gaf. :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 11:56

Ik heb zelf lijnzaadvlokken gehaald en kook ze als zandkuur. Paarden krijgen elk 3x 100 gram per dag als kuur.
Zak kostte 3.50 voor 3 kilo bij de aveve.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 12:05

Je moet inderdaad doen wat je zelf het handigst en fijnst vindt; wij geven aan wat wij doen, aan jou om dan een keuze te maken :)

Mijn ervaring met lijnzaad in z'n geheel voeren is dat veel zaadjes er onverteerd weer uitkomen. Vorig jaar begonnen er bij ons ineens plantjes te groeien waar mest had gelegen en op de mesthoop. Bleken lijnzaad-plantjes te zijn :')
Dit voorjaar begonnen de vogels spontaan de mesthopen uit elkaar te pulken op zoek naar zaadjes. Daar waren wij als mestruimers niet zo blij mee; vooral in het paddockzand scheppen we dan net zo veel zand mee als mest. Dus vandaar dat we zijn gaan malen.
Wij malen op de dag dat we het voeren; even in de koffiemolen en dan het voerbakje in (wij gebruiken afwasteiltjes als voerbakjes).

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 12:14

Hier halen we gebroken lijnzaad, hoef je ze zelf niet te malen.

Op het moment voer ik die van mij al langere tijd onafgebroken. Is het beter om periodes te stoppen?
Dacht juist dat het wel goed voor de darmen is om dit te blijven geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:42

Je kan het met een gerust hart gewoon door blijven voeren Cardy. Een stopweek is niet nodig :-)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:50

Ik kook het wel, gewoon omdat ik van de oude stempel ben en dat hele blauwzuurverhaal maar eng vind, neem liever het zekere voor het onzekere,
en wat nou lange tijd, gewoon opzetten, 10 minuten op laag vuur net laten pruttelen en klaar

Die van mij eten het zo als papje op, niks er doorheen :j

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 21:55

ellepel schreef:
Ik kook het wel, gewoon omdat ik van de oude stempel ben en dat hele blauwzuurverhaal maar eng vind, neem liever het zekere voor het onzekere,
en wat nou lange tijd, gewoon opzetten, 10 minuten op laag vuur net laten pruttelen en klaar

Die van mij eten het zo als papje op, niks er doorheen :j

Blijft het een prutje?