Op zoek naar een hele goede slobber

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 11:11

Shirley schreef:
Lori schreef:
Bietenpulp gewoon met warm water klaar maken, in een half uur is het klaar en is het enkel nog even laten afkoelen. :)

Dat vind ik een gevaarlijk advies.
Bietenpulp moet echt wel een paar uurtjes weken!
Ook in warm water :j

Koud dien je 6 uur aan te houden, warm 4 uur.

Ik giet het altijd heet op en dan is het na vier uur mooi geweld en lekker op eettemperatuur :9

Als ik kokend water gebruik kan ik het na 1 uur al wel voeren als ik wil.
Geef nu zelf bietenpulp en "All-inn-soup" van Aveve om mijn paard dikker te krijgen.

Shirley

Re: Op zoek naar een hele goede slobber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 11:20

Zijn dat dan misschien vlokken, zoals Speedibeet van Pavo?
Die zijn inderdaad snel te voeren :j

All-in- soup klinkt lekker!
Ook eens naar kijken, kom ook regelmatig bij de Aveve!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 11:23

Shirley schreef:
Zijn dat dan misschien vlokken, zoals Speedibeet van Pavo?
Die zijn inderdaad snel te voeren :j

All-in- soup klinkt lekker!
Ook eens naar kijken, kom ook regelmatig bij de Aveve!

Nee hoor van die korrels, ik doe wel echt ruim water (bijna 2 liter op 200 gram) en dan net van de kook er overheen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 11:28

Oh, dat is veel water.
Ik doe een schep Priores, twee scheppen heet water en dan een schep Mash en nog een schep heet water.
Dat wordt een stevige brij die na vier uur soms nog heet is van binnen door het broeien :o

Mijne vinden dat natte niet lekker -O-

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 11:29

Ik zou ook gaan voor Subli seniores priores, aangevuld met omega 369 mix en lucerne, dan zou het goed moeten komen...

Ik goot altijd als ik op stal was heet water (waterkoker) op de SP en na het rijden gaf ik het, was het echt wel goed.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 11:31

Shirley schreef:
Oh, dat is veel water.
Ik doe een schep Priores, twee scheppen heet water en dan een schep Mash en nog een schep heet water.
Dat wordt een stevige brij die na vier uur soms nog heet is van binnen door het broeien :o

Het natte valt mij altijd reuze mee, blijven wel "vlokjes" in plaats van een snotterige soep.
Ik doe ook koud nooit minder dan 1 pulp op 6 water, durf ik gewoon niet :+

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 11:34

Shirley schreef:
Oh, dat is veel water.

Staat in de gebruiksaanwijzing dat je per kg sp ongeveer 3 liter water moet toevoegen om goed te laten weken, zou zeggen dat je er dan dus nog wel een litertje bij moet doen en misschien nog wel meer (weet niet wat 1 schep weegt)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 11:37

Hier maak ik het altijd rond 17u klaar in de winter en rond 21u krijgen ze het maar als ik na een half uur 3kwartier voel zijn echt alle korrels weg hoor kan het prima later klaarmaken ook. Enige dat je echt moet wachten is tot het afgekoeld is. Vorige voorjaar nu wel speedibeet gebruikt maar daarvoor gewoon korrels, nu ga ik over op zuppa om te proberen, dat is even afwachten hoe lang het moet maar schijnt goed spul te zijn ook.

Als het te nat is gewoon wat lijnzaad nog erdoor mengelen, wordt verkocht ook in zakken die al bewerkt zijn en daardoor veilig om te voeren.
Laatst bijgewerkt door Lori op 14-08-16 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 11:41

ivm de Carli wafer: het zijn toch serieuze "klompen" weet niet goed of ze dat met een slecht gebit makkelijk wegkrijgen...

ik laat bietenpulp met koud water meestal overnacht (+/- 8-10u) trekken en altijd maar 1 volume bietenpulp op 2 volumes water. Mijn paard vind het afschuwelijk als het natter is, tenzij er voldoende slobber onderzit.
Soms gebruik ik ook wel warm water (+/- 60°C) en dan is het op 1.5u klaar. Ideaal in de winter om na het rijden een lauw extraatje te geven (voeg dan nog een beetje lijnzaad en half schepje slobber)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 11:50

Inlandse pulp (welkoop) 2 scheppen op 3L koud water en na 3/4-1 uur heb ik 3/4 van een 20L emmer vol. Meer water moet wel volgens de verpakking, maar dan spuit de diarree er uit. Nu in de zomer wil ik het niet te lang laten staan ivm broei en verzuren.

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 11:51

Nouvel schreef:
Ik zou ook gaan voor Subli seniores priores, aangevuld met omega 369 mix en lucerne, dan zou het goed moeten komen...

Ik goot altijd als ik op stal was heet water (waterkoker) op de SP en na het rijden gaf ik het, was het echt wel goed.

Hoe vaak geef je dit dan per week?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 12:10

petravdmeerx schreef:
Nouvel schreef:

Hoe vaak geef je dit dan per week?

Drie keer per dag.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 12:11

fannetje schreef:
Shirley schreef:
Oh, dat is veel water.

Staat in de gebruiksaanwijzing dat je per kg sp ongeveer 3 liter water moet toevoegen om goed te laten weken, zou zeggen dat je er dan dus nog wel een litertje bij moet doen en misschien nog wel meer (weet niet wat 1 schep weegt)

Schep is ongeveer 800 gram (wisselt per zak) en qua inhoud anderhalve liter :)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 14:34

damian23 schreef:
Senioren slobberbrok van masters (ruwvoervervanger) Een lekkere dikmaker en paarden vinden het heerlijk.

Mee eens en de paarden zijn er ook nog eens heel gek op.
Ze eten het tot nu toe allemaal.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:17

pleiada schreef:
rapido schreef:
Je kunt Wafer bij geven. Is nog vrij onbekend in Nederland maar sinds kort wel verkrijgbaar. Makkelijk te voeren ook. Ik geef het al 3 jaar aan mijn paarden en deze doen het er goed op. Mijn hengst bleef altijd erg schraal maar nu niet meer.
Je kunt info vinden op http://www.carliwafer.com

Ziet er interessant uit..Kun je dat ook weken evt en kunnen paarden met een slecht gebit ook het ongeweekt wegkrijgen?

Ja kan geweekt worden en je kan de erg grote brokken ook breken. het is zacht van binnen.
Het is de bedoeling dat de paarden er lang over doen dit te eten.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 14:05

Ik maak bp mengsel 's avonds thuis klaar en s morgens als ik ga paardrijden geef ik hem. Dat staat het ongeveer 10u te weken. Mijn vorig paard is gestorven aan koliek (door teveel gras) dus ik ben wat paniekerig omtrent voedsel vandaar dat ik het nooit probeer met warm water. Ik wil het risico niet nemen :)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 14:19

Ik geef ook een zelfgemaakte slobber van zemelen/bietenpulp/luzerne met daardoorheen vitaminesupplement, omega olie en dan nog waar ik zin in heb worteltje, appeltje. Of gewoon wat grasmix van aveve.
Dit krijgt hij naast hooi/voordroog en luzerne ter vervanging van krachtvoer. En nu zit hij ook op de wei.
Onlangs bloedonderzoek gehad alles tip top in orde.
Hij is trouwens niet moeilijk op gewicht te houden. Heeft een gewoon normaal postuur, niet dik niet dun en blijft precies altijd zo.

Ik doe ook de bietenpulp (aveve) voor ik ga rijden met kokend water. Is helemaal opgelost tegen dat ik klaar ben en hij zijn slobber krijgt. Ik voel uiteraard zelf nog eens er doorheen om zeker te zijn dat alles is opgelost.
De zemelen en luzerne doe ik pas op het laatst erbij, omdat ik vind dat de zemelen anders teveel aan elkaar koeken. En dan eet hij het ook minder graag.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:31

petitparis schreef:
ivm de Carli wafer: het zijn toch serieuze "klompen" weet niet goed of ze dat met een slecht gebit makkelijk wegkrijgen...

ik laat bietenpulp met koud water meestal overnacht (+/- 8-10u) trekken en altijd maar 1 volume bietenpulp op 2 volumes water. Mijn paard vind het afschuwelijk als het natter is, tenzij er voldoende slobber onderzit.
Soms gebruik ik ook wel warm water (+/- 60°C) en dan is het op 1.5u klaar. Ideaal in de winter om na het rijden een lauw extraatje te geven (voeg dan nog een beetje lijnzaad en half schepje slobber)

Ik heb net 2 zakken Carli Wafer gehaald. Onze shet heeft geen snijtanden en wat minder snijvlak op de kiezen. Om te proberen hem een stuk gegeven om te kijken hoe het gaat. Zodra het paard eraan gaat knabbelen, wordt het vochtig en zacht. Gaat dus prima.