"Wanneer 4 uur grazen goed gaat is langer geen probleem...."

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 17:28

Ninx schreef:
Het gaat inderdaad meer om het evt dik worden, en problemen die daarmee samenhangen.
Ze worden wel beperkt dmv strookbegrazing en masker.
De paarden van mijn stalgenoot, zelfde sobere ras, staan er wel de hele dag op en worden niet noemenswaardig dikker.

Je moet niet naar andermans paarden kijken of ze dikker worden of niet, belangrijkste is bekijk het per dier apart. Het is echt per paard/ pony verschillend of ze dikker worden of niet en of er langer overdoet om dikker te worden en of worden heel snel dik.

Maar als je in het begin opgebouwd hebt tot naar 4 uur en het gaat goed dan kun je gerust zijn dat het goed gaat, zeker als je een grasmasker omhoudt. Toch hou ze wel in het begin in de gaten, of ze niet te mager worden door het grasmasker en of te dik wordt met het grasmasker. En dan ernaar handelen.

Soms doe ik het grasmasker voor 1 dag af als hij wat te dun wordt en de volgende dag weer om en als hij slank blijft, blijft het grasmasker af en kan het gerust weer zonder tot hij weer te dik wordt en doe ik het weer om. want het gras is verschillend in de hoeveelheden van het opslaan van de fructaan en of ze worden verweid......... ik ben er heel handig in geworden en bekijk het van dag tot dag.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 17:42

Ik ben een aantal jaar geleden verhuisd naar een pensionstal waar ze in de zomer lekker het land op konden. Waar we vandaan kwamen kon hij maar 1,5 uur p.d. in zijn eentje op een graspaddock. Waar ik geen rekening mee had gehouden is dat hij dik werd en enorm gassig. Met zoveel gas in zijn buik kreeg ik hem gewoon niet meer aan het lopen in de avond onder de man niet en ook niet aan de longe. Hij staat nu met een graasmasker 4 uurtjes alleen is het logistiek een enorm gedoe omdat de hele kudde gewoon tot einde van de dag staat en ik hem niet iedere dag er aan het begin van de middag al af kan halen (ik werk hele dagen) In het weideseizoen komt niemand overdag omdat de paarden op het land staan en stal zet alleen buiten niet binnen (ook niet tegen betaling). Soms denk ik er wel eens over na of ik het toch niet zal proberen om hem 3 uur langer te laten staan dat is qua logistiek veel makkelijker. Ik ken idd ook de artikelen dat paarden die langer staan minder gras eten dan paarden die maar kort op de wei komen. Maar goed ik moet er wel wat mee kunnen na een dag weidegang wat heb ik aan een grasmaaier die zijn ene voet niet voor zijn andere voet kan zetten en lijkt alsof hij een skippybal heeft ingeslikt. Het kost me dan een hele winter om hem weer in vorm te krijgen en het zadel weer passend. Het is ieder jaar weer een dilemma

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 18:39

Zal het niet net zo zijn dat wanneer je een paard onbeperkt hooi aan bied deze het rustig eet en tussenpozen houd van slapen/niet eten dan wanneer je je paard enkele keren per dag hooi aan bied en dit gelijk helemaal word opgegeten!?
Ik heb hier paarden 24/7 buiten staan en zie die best vaak en lang rusten. Heb ook een paardje die alleen overdag op de wei gaat en die staat ganse dag te vreten tot ze er af gaat

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 18:45

Klopt hoor rapido. Hier krijgen die van mij onbeperkt hooi (en beperkt gras) en vooral mijn merrie stopt na een tijdje met kanen om wat anders te gaan doen.

Als ik de zelfde hoeveelheid hooi los geef is het binnen een uur op. Als ik het in netten doe doen ze er ruim 12 uur mee. Vooral wanneer ik ze dan even een uurtje op het gras laat merk je verschil: ze rennen er niet meer als gekken op af en zijn er ook makkelijker weer af te halen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:50

Ondanks opbouwen ben ik er net achter dat mijn fjord helemaal geen gras meer kan hebben.
Ben al vanaf april bezig met wat het nou is. Negatief op IR en Cushing, geen leverbot meer(wat de voorgaande jaren het probleem was), wel reactie op glucobalance maar niet voldoende. Steeds maar zo gevoelig op de voeten.
Maar ben er nu toch achter dat het ondanks strookbegrazing gewoon niet meer gaat. We gaan het nog proberen op een heel kaal stuk(waar dus echt niks staat) en hooi voeren. Anders word het eenzame opsluiting in de zandpaddock |( .

superpony

Re: "Wanneer 4 uur grazen goed gaat is langer geen probleem...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:03

Mijn paarden deden het slecht op kuil. De oude ruin had opgeblazen buik, dikke koker, harde manenkam en hele gevoelige voeten.
Toen op hooi ging dat allemaal meteen beter.

Het gras op dat adres was lang uitgegroeid, dus ik wilde het wel proberen. Per hapje dus opgebouwd en extra beweging gegeven.

Helaas toen we op 20min zaten na weken opbouwen, was zijn manenkam echt keihard.

Nu staan ze dus op zandpaddock met hooi. Helaas alle 4, want uit elkaar halen wordt ook een drama.

Gluco Balanse hebben we gegeven op kuil, maar is dweilen met de kraan open, als je niks verandert aan het voer verder.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 13:34

Nou, ik ben enkele dagen geleden begonnen met de uren toch iets uitbreiden.
Ik blijf het goed monitoren; manenkam/ mest.... gewicht....

Aangezien ik iedere dag ook met ze werk, staan ze er iig 6 en maximaal 8 uur op.... verder paddock en/of bestraatte inloop.
Geeft mij iig alweer rust. En minder heen en weer slepen met ze scheelt weer tijd, en die tijd kan ik steken in beweging.
Ze werken bijna iedere dag, en maken aardig wat km'ers.... dat laatste is toch (denk ik) DE truc om het te laten werken.

Naast het gras krijgen ze wat kruidenhooi/ stro en vitalbix/ magnesium/ gluco.