Wat is nou HET supplement voor meer energie?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 20:13

josje4 schreef:
(Gepunte) haver is zeker iets wat goed helpt! Maar ik weet uit mijn omgeving dat als je het iedere dag voert je op een gegeven moment telkens iets meer moet voeren voor het gewenste resultaat. Wat zijn jouw ervaringen daarmee Ianrowan?

Het is ook niet zo dat het het hele jaar door gevoerd wordt.
Is hier ook seizoens afhankelijk.
In de winter zijn ze toch al lekker ritselig.
Maar met de overgangen van het lente, zomer seizoen willen ze nog wel eens moeite hebben en dan is deze haver een hele fijne oplossing.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 08:54

Tja, HET supplement voor meer energie is Hemo15 of Biodyl in het bloed spuiten... En dat werkt hier dan ook heel erg goed. Wel alleen verkrijgbaar bij je dierenarts.

Hemo15 en Biodyl zijn B-vitamines en aminozuren. Je zou kunnen kijken naar de meer toegankelijke varianten (gewoon vloeibaar en door het eten te mengen) Red-Cell en Sterivet mega blud.

Daarnaast werkt haver voeren ook. Stalgenootje voert Pavo Triple P en dat schijnt ook goed te werken, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Ik heb wel de ervaring dat juist Cavalor het voer is waar ze het "braafst" op blijven. Voor lastige paarden ideaal, maar voor paarden die meer energie nodig hebben werkt dat niet zo fijn :D.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 09:00

_Zsazsa_ schreef:
Ze staan van 10:00 tot 15:00. Dat is toch echt 5 uur. Voor een paard wat op ZZ licht niveau moet presteren is dat genoeg. Wss trained ze het paard nog zo'n anderhalf uur per dag. En dan zit je toch aan flinke intensieve beweging. Sportpaarden gaan vaak geen tien uur het land op omdat dit ook veel energie kost. Daar worden ze juist sloom van. Ik zou ook 1 merk compleet voer uitkiezen met eventueel een aanvullend supplement. Ipv verschillende voersoorten.

Ik weet dat het gebruikelijk is en snap ook dat je een grasbuik wilt voorkomen. Maar dat het te vermoeiend is hoeft echt helemaal niet waar te zijn. Als ze in de juiste omstandigheden staan en er dus geen onnodige onrust is krijgen ze eerder meer conditie en lossigheid bij meer weidegang.
Ik zeg niet dat het moet, maar het is zeker niet slecht.

snissje

Re: Wat is nou HET supplement voor meer energie?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 10:41

Ik denk dat dat per paard verschillend is. Die van mij is altijd echt moe als ze van het land afkomt.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 10:56

Hier staan de sport paarden vanaf 6/7 uur op het land en gaan rond 3 uur naar binnen. Hengsten staan van half 5 tot 6 uur snachts buiten. Presteren super. Dat het heel veel energie kost vind ik dus onzin. Ja ze slapen op stal bij binnen komst maar tijdens training en koersen topfit.

Verder is haver idd een goede bootser.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 11:04

paarden kunnen prima de hele dag buiten zonder problemen. het is zelfs beter voor de gemoedstoestand en de losgelatenheid. toen die van mij nog in een open stal stond was die veel sneller los en had een beter uithoudingsvermogen.

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 12:29

Maar buiten het land.. Ik heb namelijk de mogelijkheid niet om haar langer buiten te zetten.

Over het voeren van haver. Wat voeren jullie dan? Blanke geplette haver? Of zwarte haver?

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 12:53

Ik ga mee met Gipsy, lijnzaadolie en dan wel van een goede kwaliteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:05

Ik voer Omega 3-6-9 mix voor extra energie. Ze worden er niet heet van, maar krijgen wel meer uithoudingsvermogen en controleerbare energie.

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 21:08

Ik voer ook zo rond de wedstrijden triple P van pavo.. Weekje voor de wedstrijd bouw ik het op naar 3kwart kilo op een dag en op de dag voor vertrek ook een halve kilo. Ik voer dit niet standaard omdat ze dan te heftig wordt. Verder heeft mijn merrie ook gewoon dagelijkse weidegang en staat ze op 2 keer een kilo sportbrok zonder haver met kruiden muesli erdoor.. We lopen m2 in de wedstrijden..

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:01

Ik zou niet kijken naar een supplement in eerste instantie maar naar een voer met een hoog olie gehalte, granen vrij bij voorkeur.
Bijvoorbeeld Pure Feet en dan de condition.
Compleet voer, door een hoog olie gehalte komt de energie gedoseerd vrij wat je nodig hebt bij een duur prestatie zoals dressuur.
Maar zo zijn er uiteraard ook andere voerders die dit hebben, ik zou goed kijken naar paard waar hij het het beste op gaat doen.

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 20:02

Dat heb ik ook geprobeerd. Tot nu toe reageerd ze het beste op de sportbrok met granenmix maar ik denk dat er meer uit te halen is.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:09

Mijn vroegere bijrijdpaard zijn we Max-H gaan voeren omdat hij wat futloos was en niet lekker in zijn vel zat. Binnen 2 weken moesten we de hoeveelheid snel weer wat afbouwen, het leek wel een stuiterbal.

Zal vast niet de oplossing zijn voor ieder paard, maar voor hem was het perfect. We zijn het, in mindere hoeveelheid, ook wel blijven voeren. Mijn huidige paard is fanatiek genoeg dus die krijgt het niet :)

Jennyj01Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:12

snissje schreef:
Ik denk dat dat per paard verschillend is. Die van mij is altijd echt moe als ze van het land afkomt.

Dan heb je het antwoord toch al. Als je daar niet aan wil sleutelen zou je ook je wedstrijd planning kunnen aanpassen. Tijdens de top weide maanden wat minder of misschien wel helemaal niet starten.

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 20:23

Dat zal niet gaan. In dit seizoen zijn juist de belangrijke wedstrijden. Ik wil haar graag paard houden en dus lekker in de groep op de wei. Het is ook niet dat ze het echt niet trekt. Ik denk alleen dat er meer uit te halen is dan nu.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 21:29

snissje schreef:
Dat heb ik ook geprobeerd. Tot nu toe reageerd ze het beste op de sportbrok met granenmix maar ik denk dat er meer uit te halen is.

Ik zou echt de topsport van pavo eens proberen .
En nee heb echt geen aandelen ofzo
Maar het werkt echt .

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 22:03

Ik vind het alleen zo duur.. :(

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 22:30

Zwarte haver!! :j :j :j

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 23:52

Ik voer beide geplette witte en zwarte, merkte echt heel erg een verschil. Zoals ik al zei: voer het aan een oudje. Een zonder conditie, amper door haar vacht komen, binnen een jaar op een niveau presteert waar je u tegenzegt voor een 20+ paard met een (lichamelijk)moeilijk verleden.

Je kan bij ranzijn e.d. losse zakjes haver kopen, dan zou je wellicht een paar weken kunnen uitproberen. Ik zeg een paar weken want de eerste week poepen ze echt 90% weer uit omdat het lichaam echt even moet wennen aan opeens haver verteren. Erg leuk gezicht, spikkeldrollen :+

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 06:38

Staat ze in een grote kudde dan? Misschien beter met een klein rustig paard? En als dat niet helpt zou ik eens de dierenarts bellen, een paard dat daar al moe van is mankeert imo wat.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 07:21

Gypsy schreef:
Staat ze in een grote kudde dan? Misschien beter met een klein rustig paard? En als dat niet helpt zou ik eens de dierenarts bellen, een paard dat daar al moe van is mankeert imo wat.

Misschien wel een goede.. Mijn paard staat 24/7 op de wei nu en barst van de energie. Met werk is ze soms niet te houden! Terwijl ze in de winter bij wijze van vooruit geschopt moet worden

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 07:41

Ze is niet echt moe maar staat lekker te dutten. Heeft energie genoeg want ze loopt normaal 2 zz licht proeven door. Ik wil haar alleen heter hebben.

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 07:56

Ik zou de sportbrok weglaten en dan hiervoor in de plaats Pavo Gold E.
Daar zit een hele hoge vitamine/mineralen waarde in en geeft veel energie. Werkt bij mij super.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 08:08

ik gaf mijn flegmatieke friese hengst zwarte gepunte haver en pavo energie boost.
energie boost van pavo is er niet meer, maar zag dat er wel health boost is. Volgens mij komt dat redelijk overeen.

Als je gepunte haver geeft is mij altijd geleerd om het niet tegelijk met biks of muesli te geven. omdat de haver iets moeilijker te kauwen is dan biks of muesli en de haver poepen ze dan weer heel uit.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 08:23

http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... everhogend

Verder is pavo triple P erg goed en haver (al dan niet geplet) wil ook vaak helpen.
Heb je er ook aan gedacht om misschien meer krachtvoer te geven en te kijken hoe ze daar op reageert. Dus gewoon hetzelfde wat je nu geeft maar dan iets meer of in andere verhoudingen? Sommige paarden hebben naast onbeperkt ruwvoer gewoon even meer nodig. Bovendien heb je die voedingsmiddelen al en kan je dus makkelijker (en met minder kosten) kijken of ze van een verhoging in het krachtvoer misschien meer energie krijgt of niet

Zelf ben ik ook fan van audevard redplex +, is een supplement dat wordt gegeven als prestatie voorbereiding, voor paarden die niet helemaal fit zijn, herstellen van iets (en/of bloedarmoede hebben, maar daar heb ik het nooit voor gebruikt). Wat voor jou het grootste voordeel gaat zijn is dat door de bevordering en stimulatie van de rode bloedcellen er meer zuurstof in het bloed kan worden opgenomen wat gaat resulteren in meer energie.

edit; Bovendien doet het nog veel meer.
hier staat het beter uitgelegd
http://www.audevard.com/en/produits/redplex--.html

editII; zie dat ze ook andere producten hebben, daar geen ervaring mee, maar klinkt wel goed en toepasbaar op jou situatie. Ik zou zeggen lees de site even door