Hoe elektrolyten bijvoeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 18:12

_Evelien schreef:
Elke dag wil ik het niet gaan geven. Alleen als ik wedstrijd heb gehad, dus direct na het rijden op de wedstrijd. :) Ben benieuwd of het resultaat dan direct zichtbaar is (dat ze wat opgewekter worden) of is dat pas een dag later?

Als ik jou was zou ik het de dag ervoor savonds geven en de dag zelf ná de wedstrijd weer geven niet voor de wedstrijd. Zodat ze al met voldoende vocht aan de wedstrijd begint. Als je het erna pas geeft is het lichaam al meer vermoeid dan als je het ervoor geeft. Begrijp je een beetje wat ik bedoel? beetje krom uitgelegd...
Laatst bijgewerkt door PanamaD op 28-06-16 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 18:14

Als je je paard electrolyten wil voeren zorg dan altijd dat hij kan drinken, dus vlak voor het rijden is niet zo heel handig. Ikzelf gebruik 2/3 natrium (keukenzout zonder jodium) en 1/3 lowsalt (vanwege de calium) en magnesium. Ik voer dit door de bietenpulp als ze savonds op stal gaat, zo heeft ze ook alle tijd om te drinken. @_Evelien welke klasse endurance rij je?

_Evelien

Re: Hoe elektrolyten bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 18:52

Aha oke, bedankt voor jullie snelle reacties! :) Dus het liefst avond ervoor geven en na het rijden op de wedstrijd dag zelf? Ik rijd nu klasse 1. Zaterdag 35 km. :) En welke elektrolyten raden jullie aan? Van welk merk?

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 18:56

Die van Pavo moet je vóór het rijden geven staat op de verpakking. Kan je gewoon door het voer geven dacht ik.. staat niet echt op de verpakking hoe lang je het van tevoren moet geven.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 19:06

Zou ik dus echt nooit doen... Voor het rijden. Straks heeft het dier hartstikke dorst tijdens een rit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 19:08

Ik gooi het door de slobber, met genoeg water.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 19:10

wortelsussie schreef:
Zou ik dus echt nooit doen... Voor het rijden. Straks heeft het dier hartstikke dorst tijdens een rit

Maar de avond ervoor wel? Of ook beter van niet? Opzich zou ze dan wel beter drinken tijdens de wedstrijd bij de groompunten? Daar drinkt ze namelijk nooit.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 19:16

Tja, ik dacht ook na het rijden.. maar op de verpakking staat duidelijk voor?? Wat is dan verstandig?

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 19:27

_Evelien schreef:
wortelsussie schreef:

Maar de avond ervoor wel? Of ook beter van niet? Opzich zou ze dan wel beter drinken tijdens de wedstrijd bij de groompunten? Daar drinkt ze namelijk nooit.

Kee ... Ik kom er even niet uit.
Wat is het beste ?
-Een dag van te voren en na de inspanning geven ?
-vlak voor het rijden geven
-alleen na het rijden geven

-andere mogelijkheid :+

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 19:30

_Evelien schreef:
wortelsussie schreef:

Avond ervoor wel. Uurtje of 4/5 dan kan hij de hele nacht en ochtend zich nog vol drinken.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 19:34

In een klasse 1 drinken de paarden meestal nog niet, dat komt vaak in de klasse 2 pas, dus daar hoef je je nog helemaal geen zorgen om te maken.

Electrolyten voeren is inprincipe niet nodig als je paard normale arbeid verricht.Sowieso nooit vlak voordat je gaat rijden electrolyten voeren. Er zijn op bokt maar ook vooral op het enduranceforum veel toppics te vinden over electrolyten voeren waarom wel en waarom niet. Maar voor een klasse 1 wedstrijd is het nog niet nodig om electrolyten te geven.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 19:48

Oke, ik merk namelijk dat ze vlak na we gefinisht zijn een soort van even "instort" en dan 2 uur later is ze wel weer helemaal fit. Vandaar dat ik het toch wel graag wil geven, is dat gek?

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 19:49

Dan ga ik het doen zoals wortelsussie zegt, vrijdag rond 4/5 uur, en dan vlak na we gefinisht zijn. Iemand nog enig idee of het qua merk/prijs nog uitmaakt? :)

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 19:55

_Evelien schreef:
Dan ga ik het doen zoals wortelsussie zegt, vrijdag rond 4/5 uur, en dan vlak na we gefinisht zijn. Iemand nog enig idee of het qua merk/prijs nog uitmaakt? :)

Ligt er denk ik aan of je poeder wil, korrels, voer oid. Je hebt ook nog welke van likit maar die vond ik niet zo goed werken.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 19:57

Als de werking bij allemaal hetzelfde is, dan niet al te duur. :)

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 20:00

_Evelien schreef:
Als de werking bij allemaal hetzelfde is, dan niet al te duur. :)

Ik heb van equivital vind het goed werken, 1 schepje moet wel met 1 liter water dus ik doe gewoon 1 liter kokend water door een schep muesli en dat gaat prima!

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:01

Moet dat perse met kokend water? Op wedstrijd heb ik dat natuurlijk niet, alleen koud water. :)

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:03

Ah, lees net op hun website dat het absoluut niet met koud water mag. Dan moet ik iets hebben wat of wel met koud water mag, of zonder water te voeren.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:10

_Evelien schreef:
Oke, ik merk namelijk dat ze vlak na we gefinisht zijn een soort van even "instort" en dan 2 uur later is ze wel weer helemaal fit. Vandaar dat ik het toch wel graag wil geven, is dat gek?

Dat je paard even "instort" heeft waarschijnlijk meer te maken met het feit dat een wedstrijd ook mentaal zwaar kan zijn voor je paard. En als ie na die tijd weer helemaal fit is is er niets aan de hand, dit heeft weinig te maken met wel of geen electrolyten voeren. Jij zal s'avonds na een wedstrijd waarschijnlijk ook moe zijn, en van een hap zout word je dan niet ineens weer wakker, behalve dat het vies smaakt ;)

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:15

Klopt inderdaad. Bij mij kwam het over dat elektrolyten weer een soort van boost geeft, dus vandaar dat ik het eigenlijk wou halen.. Het lijkt me igg sowieso handig misschien, omdat ze dan waarschijnlijk wel drinkt op de groompunten? Had laatst ook van die zakjes Equinova gewonnen, en las net dat daar ook het een en ander in zit, klopt dit? :)

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 20:15

_Evelien schreef:
Ah, lees net op hun website dat het absoluut niet met koud water mag. Dan moet ik iets hebben wat of wel met koud water mag, of zonder water te voeren.

Anders even kijken naar die van Pavo?

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:21

Wat heeft elektrolyten voeren te maken met meer willen drinken?

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:25

thoranLOVE schreef:
_Evelien schreef:

Anders even kijken naar die van Pavo?

Ga dan inderdaad die zak van Pavo E'lyte elektrolyten 3 kg halen! Bedankt voor al jullie reacties! :)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:33

Ik heb vloeibare elekrolyten gekocht,die van mij vreet niets afwijkends.
Dit kan ik met een spuitje in de mond geven.
Wil het idd ook de dag voor de endurance doen in de hoop dat ze meer vocht vasthoudt.
Bij de 1ste was ze namelijk iets uitgedroogt en ze drinkt niets als ze mee is.
Gaat ze nog wel leren,ze roert wel wat in het water.
De avond na de wedstrijd geef ik het dan nog een keer.
Ik heb het bij de paardendrogist besteld.
Magnesium krijg ik er ook niet in dus hopelijk draagt dit bij aan een vlotter herstel.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:38

nuscaniels schreef:
Wat heeft elektrolyten voeren te maken met meer willen drinken?

Electrolieten is een soort zout waardoor ze dus dorst krijgen en meer drinken. Zitten daarnaast allemaal mineralen etc in. Als een paard veel zweet kunnen ze hierbij baat bij hebben om beter te herstellen / makkelijker kunnen presteren doordat ze genoeg vochr binnen hebben