paarden worden niet dik van hooi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Akshay

Re: paarden worden niet dik van hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 06:13

Ligt er maar net aan WAT je voert.. mijn fjord heeft jaren gelopen op gras en goed voordroog = niet oké onbeperkt.
Droog weidehooi is voor hem ook teveel.
Maar nu staat hij 1 jaar op graszaad hooi, en warempel.. hij is nu echt slank! Sterker nog, als hij nu volop aan het werk zou zijn was dit niet voldoende vrees ik.
En hij krijgt onbeperkt, zijn hooi is werkelijk nooit op. Op onbeperkt weidehooi werd hij wijnvat op pootjes..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 09:53

finnens schreef:
Snap ik.. Dikheid wordt vaak onderschat. Sneu dat de eigenaar dat zelf niet inziet. Sommige mensen denken bij zulke rassen ook dat het 'erbij hoort' ..... Dat hoor ik zo vaak over dikke Shetlanders vooral, 'maar Shetlanders horen gewoon een beetje dikker te zijn dan andere pony's'.

Ongetrainde buikspieren + volle darmen + klein vierkantsmodel pony zal altijd dikker tonen. Buik is maar beperkt indicatie van dik, darmen hebben veel ruimte nodig, dus dat moet ergens heen. Vetreserves zitten eerst langs de bovenlijn. Reactie kom je trouwens niet alleen tegen bij shetten hoor, bij vrijwel alle sobere/koudbloedrassen krijg je dat soort reacties. Vaak sumoworstelaar stevig ipv bodybuilder stevig. Meestal is 1 foto van staart en kont genoeg en kan ik terecht te dik roepen (beter niet doen trouwens, eigenaar meteen boos).

Hoeveel je kan voeren verschilt inderdaad per pony en te dun bijvoeren is dan vaak makkelijker dan te dik laten afvallen. Alhoewel hier alles redelijk stabiel is (maar winterconditie in maart is niet goed).

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:22

Ik heb het 6 maanden geprobeerd, iedereen beweert dat paarden op de duur wel stoppen met eten. Hier niet, hier blijven ze schrokken van het hooi en hoe groter de baal, hoe sneller die op moet. Ik kan ze nog steeds rollen. Voor mijn paarden werkt dat dus echt niet, ik heb warmbloed die zichzelf letterlijk zullen dood-eten.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:27

Mijn paard heeft elke dag nog voordroog in zijn slowfeeder en is zeker niet te dik. Met minder wordt hij wel te dun. Maar mijn paard werkt wel veel, krijgt vrijwel geen krachtvoer en is geen koudbloed. Ik kan me voorstellen dat ponies met meer aanleg voor dik worden hier wel te dik van worden. Ik zou het dan zoeken in soberder ruwvoer. Bijvoorbeeld mengen met stro.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:29

Mengen met stro werkt hier niet. Stro versmeren ze dan om als hooi op is te gaan klieren/zeuren om eten. Aparte ruif met stro werkt wel.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:37

Mensen spreken hier over voldoende beweging omdat ze buiten staan, maar mijn ervaring met onbeperkt is toch dat ze heel de dag aan het hooi geplakt staan...

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:40

Ze kunnen wel zeggen dat het niet zo is, maar mijn 24/7 buiten pony die onbeperkt hooi in de slowfeeder had was wél maatje olifant geworden :+ Ook meer dan een jaar geprobeerd maar het schrokken bleef.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben een grote fan van voldoende ruwvoer, en dat krijgen mijn andere pony's ook. Maar bij deze pony heb ik ervoor gekozen om hem apart te zetten met beperkt hooi, en de weidegang te beperken. Ik heb geen zin om mijn pony ziek of bevangen te voeren...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 19:20

ohjajoh6 schreef:
Dat je hier een discussie wilt starten hierover prima hoor ts, maar ik zou toch niet vrolijk worden als ik als eigenaar van de door jou genoemde haflinger, dit verhaal te lezen krijg. Begrijp niet zo goed wat je hier mee bedoelt te bereiken eigenlijk? Want ze gaan dit vroeg of laat horen, dat ze zo over de tong gaan door jou op bokt.

De zachte aanpak werkt tot nu toe niet, ze wil gewoon niet luisteren en komt met dit soort artikelen en zet dat op facebook om ons erop te wijzen dat we gek zijn.
Ondertussen groeit die pony maar door.
Ik noem nergens namen dus ze gaat niet 'over de tong' en ze zit niet op bokt. En komt ze het wel te lezen misschien krijgt ze dan een eye opener en de andere dames die hun paard overvoeren ook.

Het is eigenlijk omgekeerde dierenmishandeling, dierenbescherming inschakelen heeft geen zin.
Ergens hoop ik dat iemand hier een onderzoek weet wat het tegendeel beweert van het genoemde artikel..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 19:29

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:33

Ik weet niet of een paard van hooi te dik kan worden dus daar ga ik geen uitspraak over doen. Mijn shetlanders doen het allemaal prima op onbeperkt hooi en onbeperkt buiten. Mijn ervaring is wel dat als je een mager paard hebt het vaak niet red met onbeperkt hooi.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:37

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:42

http://paardnatuurlijk.nl/index_js.htm? ... oeding.cgi

Hoewel de calculator zelf niet wetenschappelijk is, kloppen de getallen wel. Let bij het gewicht van het paard op dat je daar wel het ideaalgewicht neemt. Een pony die 100kg te zwaar is, moet je niet voor de 100kg extra voeren.

Gemiddeld hooi/voordroog heeft naar droge stof (ds) omgerekend 50-75% zoveel energie (kcal/vep/ewpa/mj) als een basisbrok. Dat betekent dat je 2x zoveel hooi kan voeren dan kg brok voor dezelfde hoeveelheid energie. Als de pony 450kg hoort te wegen, dan moet hij minimaal 1% lichaamsgewicht aan ds ruwvoer krijgen. Dus 4.5kg ds hooi = 5.5kg hooi. Bij dieren die goed op gewicht zijn is het advies 1.5% = 8.5kg hooi, bij dieren die gevoelig zijn voor mager mag dat rustig oplopen naar 11kg hooi of meer.

Als ze 6kg hooi en 2.5kg brok zou voeren (2 voerscheppen), dan zou ze evenveel energie voeren als met 11kg hooi.

Als ze per se onbeperkt ruwvoer wil voeren, dan zal ze over moeten gaan op graszaadhooi of half hooi, half (het liefst haver)stro. En/of een zeer kleine maas (2x2cm) gaan gebruiken met voeren. Als haar pony niet langer dan 6 uur per keer zonder ruwvoer staat (liefst niet langer dan 3 uur) en minimaal 1% lichaamsgewicht aan hooi krijgt, wordt aan de natuurlijke vertering voldaan.

Onze 2 shetten krijgen uit een 2x2cm hooinet 2x3.5kg hooi en staan dan wel een paar uur zonder. Als ze onbeperkt mochten eten uit een 2x2cm hooinet, dan aten ze al snel 2x6kg hooi, dus 6kg hooi per minishet. Dan kan je ze rollen. Zelfs op deze hoeveelheid: 3.5kg per shet (=ruim 1.5% ds van hun ideale gewicht) zijn ze nog iets aan de zware kant. Daarnaast krijgen ze alleen nog 25g Marstall Force. Zonder net staan ze met 2x6kg langere tijd zonder hooi, hoeveel ze zouden eten met dan onbeperkt zou ik niet weten, niet echt uitgeprobeerd (ze hebben het incidenteel wel eens gehad, maar niet vaak en dan versmeren ze ook een hoop).

Alleen de laatste zin geeft al aan dat paarden dik kunnen worden van onbeperkt hooi:
" Moedig je paard aan om te bewegen door het hooi op verschillende plaatsen te leggen. Ook dat verkleint de kans dat hij dik wordt."
Oftewel, er is een kans dat het paard van onbeperkt hooi dik wordt.

Ik denk dat hier ook het misverstand is dat ruwvoer altijd hooi of voordroog moet zijn. Ruwvoer kan ook bietenpulp, luzerne, stro, riet, bladeren, boomschors en andere vezelrijke planten/plantresten zijn. Koolzaadstro mag nooit gevoerd worden, haverstro heeft de voorkeur, daarna gerstestro en dan tarwestro (gewoon stro).

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 07:25

Goede uitleg Mizora!!!

Bij ons op stal staat er een sportpaard in deze periode wat eerder binnen gaat omdat ze hem met gras alleen niet op gewicht kunnen houden. Dus die krijgt een flinke berg op stal. Is maar een voorbeeldje waaruit blijkt dat je naar een paard moet kijken ipv naar theorien.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 07:35

Je kunt het allemaal niet zwart wit stellen:

Hier een paard die van onbeperkt hooi moddervet wordt. Stopt namelijk gewoon niet met eten :j en heeft aanleg tot dik worden.

Een ander zou op onbeperkt hooi graatmager worden. Niet instaat voldoende voeding eruit te halen en stopt met eten.

Twee anderen doen het prima op onbeperkt hooi

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 08:02

interessant, uiteindelijk is het niet heel moeilijk natuurlijk. elke voiding heft een energiewaarde. als je meer energie tot je neemt dan dat je verbruikt kom je bij. hooi bevat energie zelfde als elk ander voer. dus daar kun je dik van worden.

logischerwijs, een groot paard dat hard werkt heeft meer nodig dat een Shetlander die niet werkt.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 08:03

Helaas werkt het onbeperkte aanbod van hooi niet voor ieder paard.
De meeste paarden zie ik wel lekker luieren, zonnen, rollen etc. tussen het eten door, maar die van mij niet. Zij staat echt de hele dag met haar hoofd in de hooibakken, gelukkig loopt ze dan nog wel heen en weer tussen de bakken om het lekkerste eten te vinden maar aan het einde van de winter was ze toch echt veel te dik.
Nu loopt ze op de paddock met een graasmasker om zo de hooi inname te beperken en valt ze langzaamaan weer af.
Op stal krijgt ze 3x een portie hooi en die mag ze zonder masker eten, op is op, tot de volgende voerbeurt.

Dus nee, niet ieder paard kan op onbeperkt hooi.
Overigens is het gebruik van een slowfeeder al geen onbeperkt meer, je beperkt immers de opname doordat ze per uur minder kunnen eten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 09:33

Het is wel onbeperkt (er is immers altijd), het is niet onbelemmerd bij slowfeeders.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 09:55

Ik las iets over iemand die... hooi weekt om de suikers eruit te spoelen? Kon mijn ogen niet geloven. 8)7
Kan iemand die persoon uitleggen dat minstens 40% van de cellulose in hooi, omgezet wordt in glucose door een paard, daar zorgen enzymen en de bacteriën in de darmen voor...
Hooi weken om de suiker eruit te spoelen is dus flauwekul. Natuurlijk blijven die paarden dik ondanks het "uitspoelen" van dat hooi. De cellulose, waar het paard suikers van maakt, kun je er namelijk niet uitspoelen, hooi IS grotendeels cellulose. :')

Als je weet dat je paard dichtgroeit van onbeperkt hooi, of dat nu is omdat hij geneigd is een vetlaag voor de winter aan te leggen, of héél erg efficiënt omgaat met wat hij eet, dan moet je domweg niet meer onbeperkt gaan voeren.
Helaas bezitten veel mensen dat nuchtere verstand niet, en gaan ze blindelings af op wat één of andere vage goeroe op internet zet, want ja, het staat op internet dus is het waar. >;)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 09:57

Om die reden krijgt mijn ene wel nagenoeg onbeperkt maar idd met slowfeeder. Heeft tijdje geduurd qua schrokken, maar nu regelmatig dat hij niet alles op heeft en netjes op gewicht. Andere paardje echter kreeg stalbenen en werd wel wat te dik dus die krijgt wat minder, en ook uit hooinet. En deels ook op de grond voor afwisselen hoofd/hals houding.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:00

in het artikel staat trouwens ook dat paarden te dik kunnen worden van hooi. als dit het geval is wordt aangeraden om een slowfeeder aan te schaffen.

ik ben het wel eens met het artikel trouwens. ee geode hoeveelheid ruwvoor (onbeperkt) moet de basis zijn van elk ransoen. onbeperkt bedoel ik eigenlijk de 1%-1.5% van het lichaamsgewicht aan droge stof regel.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:07

DarkoFoitzik schreef:
in het artikel staat trouwens ook dat paarden te dik kunnen worden van hooi. als dit het geval is wordt aangeraden om een slowfeeder aan te schaffen.

ik ben het wel eens met het artikel trouwens. ee geode hoeveelheid ruwvoor (onbeperkt) moet de basis zijn van elk ransoen. onbeperkt bedoel ik eigenlijk de 1%-1.5% van het lichaamsgewicht aan droge stof regel.

Als je je paarden op een gezond gewicht houdt met een slowfeeder, prima.
Maar het gaat mij dus om mensen die niet inzien dat hun paard tonnetje rond wordt van wat en hóe ze het geven.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:09

ik ben het er mee eens hoor. vooral met wat en hoe ze het geven.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:24

Het ligt ook geheel aan de hooi kwaliteit.
Dat ze er dik van worden kan zeker. Mijn merrie had ik altijd onbeperkt op graszaadhooi in combinatie met beperkt weidehooi. Ivm stoffallergie in combi met slechter in haar vel, moest ik overgaan op voordroog. Omdat ik onbeperkt wil blijven voeren vanwege de gemoedstoestand en de rust die het geeft, ben ik dat ook gaan doen. Het resultaat was goed te volgen, aangezien ze meerdere malen bij de kliniek is geweest. Begin januari is ze overgegaan op voordroog, binnen 2 maanden was ze zichtbaar dikker en wees de weegschaal 40+ kilo aangekomen aan. Op een paard van rond de 600 kan dat nog wel, maar ze is wel zichtbaar vetter geworden.

Ruwvoer is super belangrijk en moeten ze eigenlijk onbeperkt hebben. Maar dan moet je wel gaan kijken naar de kwaliteit. Onbeperkt met enorm goede kwaliteit voordroog/kuil is gewoon best lastig zeker als je een sober paard hebt dat of weinig doet of ook gewoon aanleg heeft.

Op de kliniek kreeg ze beperkt, maar daar leefde ze enorm naar de voerbeurten toe. Dat wil ik voorkomen door altijd ruwvoer (in dit geval dus voordroog) aan ze aan te bieden.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:27

voor de structuur kun je nog altijd de voordroog mengen met stro. ik vind het vaak een onderschat ruwvoer. mijn paard eet altijd nog stro naast zijn hooi ongeacht hoeveel hooi hij nog heeft.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:32

zoals hierboven al gezegd, het ligt ook aande kwaliteit hoor, ik voer onze paarden ook onbeperkt, hier staan ook een aantal sobere rassen bij. Ik heb twee soorten hooi, uitgebloeid stengelachtig hooi van vogeltjes land (schrale zandgrond), hiervan lig altijd een baal achter het voerhek waar ze dus altijd bij kunnen, tevens krijgen ze nog een keer per dag een aantal slowfeeders gevuld met hooi van kleigrond, dit hooi is zachter en eten ze viel liever. Als ik het laatste hooi onbeperkt zou voeren zouden een aantal paarden hier ook dichtgroeien, op het schrale hooi doen ze het echter prima.