Bolle buik, supplement voor darm?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Re: Bolle buik, supplement voor darm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 09:13

mijn eerste gedachte is om wat probiotica bij te voeren (yea sacch)

ivm kruiden, kruiden hebben vaak ook bijwerkingen en dit is waarop "fabrikanten" inspelen en mixen samenstellen.
Een fysiotherapeut voor paarden die erg veel met kruiden werkt ter ondersteuning, zegt ook dat hij altijd liever een mix van 3 of 4 kruiden geeft, het kruid tegen het werkelijke probleem, iets ontgiftend en/of vochtafdrijvend, iets imuunboostend en ontstekingswerend. Of dat is wat ik me herinner.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:43

Ik begrijp je heel goed. We hebben alleen jaren kuil gevoerd tegen onze zin en de ruin had echt een buik. Ik heb echt zoveel gedaan om te compenseren. Extra structuur gegeven, probiotica, chinese kruiden etc etc.
Pas nu ze op hooi staan was het meteen een wereld van verschil. Lijkt voor mensen iets meer te kosten, maar hoef niks meer te kopen, ter compensatie.

Qua stof valt ons hooi echt super mee. Maar wij voeren vooral buiten en in netten.
Het stro is echt heel mooi, kan niet anders zeggen. Heb wel op stalle gestaan dat het echt stoffig was. Maar het zaagsel was dat de afgelopen jaren ook behoorlijk.
Ik stro op en dan staan ze er echt uren niet in, maar er komt echt weinig stof vanaf.

Aan voordroog en kuil kleeft het stof gewoon wat meer vast, maar er zit ook stof/zand aan. Gooi het maar in een witte emmer.

Ik zeg het ook niet om rot te doen, maar we hebben nu jaren geprobeerd iets te geven tegenover voordroog/kuil en niks hielp. Je geeft handenvol geld uit.

Het enige wat mensen daar deden is minder voeren. Wij deden alles zelf, maar de pensionpaarden kregen echt weinig, stonde uren en nachten zonder. Bij die paarden zag je ook geen buik. Liepen zelfs magere paarden. Mensen gingen daar meer muesli en biks voeren, dus je kan je wel voorstellen welke problemen zich van binnen afspelen. Maar de buik van het kuil/voordroog hadden ze niet.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 17:45

Is het een idee om eens te kijken naar equilin? Volgens mij ben je al een heel end op weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:18

Ik vind equilin vrij prijzig maar ben erg tevreden over vitalbix.
Moet wel zeggen nu hij toch wel standaard 4x per week loopt lijkt hij wel wat bij te trekken.
Het is wel op sommige momenten erg, zo trok ik hem laatst(vorige week geloof ik..)wel echt super rond uit de weide.
Alsof het dan wel echt tijdelijk is.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 20:16

Kan het ook zijn. Laatst had mijn beestje ook zo'n grasbuik was later wel weer weg. Lekker blijven rijden, dan verbruiken ze alle suikers uit het gras.

Ik vond equilin ook aan de dure kant maar ben het toen eens gaan uitrekenen wat ik kwijt was aan kv en suplementen nu en equilin als ik het zou voeren zoals aanbevolen. Dat vervangt alles. Dus is uiteindelijk niet duurder! Maar is per situatie verschillend. Equilin balancer is nu in de aanbieding bij de paardendrogist mocht je het toch overwegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 20:52

Verdere supplementen krijgt hij niet.
Alleen vitalbix en wat lijnzaadolie en ik gaf optiform maar daar is hij klaar mee, de zeikerd.
Dus ik wil dieetmix of c4l oid eebij gaan geven paar handjes voor wat
Mengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:47

Helaas blijft mijn pony wat bol op de buik.

Ik zit te denken om een van de volgende producten te proberen, ervaringen?

_phytonics micro comp/detox
puur gastri

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 12:48

Wij hebben echt alles geprobeerd. Ook in combinatie met veel beweging, maar niks hielp toen ze op kuil stonden.

Als hooi een probleem is vanwege hoesten. Kun je niet hooi natmaken? Ik snap echt dat het een probleem is.
Maar bij ons zag je meteen verschil. Stel je geeft nu natgemaakt hooi en je ziet verschil, weet je wel dat iets helpt.

Onze merrie had altijd vieze billen en was kribbig op haar buik. Bij aankomst gewassen en nooit meer vieze billen gehad.
De oude ruin had echt een dikke buik. Nu zie je heel mooi de buiklijn terug. Hij had vroeger een hele sterke getrainde rug en dat scheelt ook. Vanwege de bodem hadden we niet veel meer serieus gereden en dan krijg je ook een hangbuik.
De jonge ruin stond onder de bulten en had maagproblemen. Die ziet er nu super uit.

Wij hebben echt alles gekocht, maar nooit voldoende resultaat. Je gooit er een pot in van 100 euro, maar daar tegenover nog steeds die kuil. ( of in andere gevallen granen etc ) Een paar baaltjes goed hooi is goedkoper. Overigens is ons hooi niet heel erg stoffig en hebbenw e een goed adres.

Ze krijgen nu ook stro bij. Als ik kijk, doen ze langer met hun eten en krijgen zodoende ook minder. Van kuil moet je meer voeren, maar daarmee krijg je vaak gelijk andere problemen.
Hooi doen ze langer mee.

Mijn ruin liep op kuil ook altijd super gevoelig op zijn voeten en dat is nu compleet over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 13:47

Zoals al 2x gezegd:nee, geen optie.

Hij heeft verder ook nergens last van. Geen natte mest, geen gevoelige voeten, geen jeuk, geen dikke kam, niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 13:59

Ik lees even mee, als dat mag;

Mijn paard heeft hier ook met tijd en wijle last van, dan wel niet van de vele scheten, maar wel de skippybal van een buik. Is trouwens een merrie die zolang dat ik haar heb (bijna 10 jaar) op droog hooi staat...

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 15:12

superpony schreef:
Wij hebben echt alles geprobeerd. Ook in combinatie met veel beweging, maar niks hielp toen ze op kuil stonden.

Als hooi een probleem is vanwege hoesten. Kun je niet hooi natmaken? Ik snap echt dat het een probleem is.
Maar bij ons zag je meteen verschil. Stel je geeft nu natgemaakt hooi en je ziet verschil, weet je wel dat iets helpt.

Onze merrie had altijd vieze billen en was kribbig op haar buik. Bij aankomst gewassen en nooit meer vieze billen gehad.
De oude ruin had echt een dikke buik. Nu zie je heel mooi de buiklijn terug. Hij had vroeger een hele sterke getrainde rug en dat scheelt ook. Vanwege de bodem hadden we niet veel meer serieus gereden en dan krijg je ook een hangbuik.
De jonge ruin stond onder de bulten en had maagproblemen. Die ziet er nu super uit.

Wij hebben echt alles gekocht, maar nooit voldoende resultaat. Je gooit er een pot in van 100 euro, maar daar tegenover nog steeds die kuil. ( of in andere gevallen granen etc ) Een paar baaltjes goed hooi is goedkoper. Overigens is ons hooi niet heel erg stoffig en hebbenw e een goed adres.

Ze krijgen nu ook stro bij. Als ik kijk, doen ze langer met hun eten en krijgen zodoende ook minder. Van kuil moet je meer voeren, maar daarmee krijg je vaak gelijk andere problemen.
Hooi doen ze langer mee.

Mijn ruin liep op kuil ook altijd super gevoelig op zijn voeten en dat is nu compleet over.

Jeetje, is het serieus nog steeds niet doorgedrongen dat ze niet geinteresseerd is in hooi? -O-

TS: Mijn ruin heeft een tijdje terug een kuurtje probiotica gehad. Bij hem was het na een kuur antibiotica maar het is ook geschikt om te geven aan opgeblazen paarden.

http://www.dieren-benodigdheden.nl/apot ... otica.html

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 15:15

Mijn merrie had een pijnlijke opgeblazen buik en na een flinke zandkuur met maagcompositum van de groene os heb ik een veel vrolijker paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 18:10

Vandaag was hij trouwens normaal van vorm en ook geen scheten.
Ik geef wel paar keer per jaar kuurtjes psyllium.

Ah gulpje probiotica is ook wel een overweging!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 19:41

Gulpje, ik zzeg alleen dat het wel echt de oplossing was. Wij hebben ruim 2 jaar gezocht en echt alles geprobeerd. Nu met hooi zijn echt alle problemen weg.

Natuurlijk lastig. Wij moeten het ook halen en ergens kwijt etc. Maar ts vraagt ervaringen en ik kan haar uit ervaring wel zeggen dat ze al die honderden euro's in haar zak kan houden.

Hopelijk vindt je wel iets hoor darkchrystal, maar we hebben ECHT alles geprobeerd. Je ziet ook niet alle problemen direct altijd.

Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 19:58

Jouw paard is niet mijn paard.
Ik ga geen hooi voeren aan mijn hoester en daarbij, ik sta op pension waar ik niet wegga.
En daar staan de paarden op goed, onbemest biologisch voordroog.
Van eigen land.

Ik snap dat je advies wilt geven maar de plaat blijft hangen zeg maar.
En hooi hoeft niet altijd de/een oplossing te zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 23:40

Wij zien bij 4! paarden verschil, niet slechts eentje.

Wij hebben echt alles geprobeerd naast kuil, maar het was water naar de zee brengen en dat is zonde.

Maar we zijn er inderdaad voor verhuisd en hadden direct resultaat. Dat dit geen optie is, is jammer. Daarom zei ik alleen maar, je zou eens wat baaltjes kunnen proberen.

Maar goed, ik hoop dat je dan een middeltje vindt. Bij paardendrogist hebben ze iets wat je bij kuil kan geven. Dat vond ik nog het beste werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 09:07

Ik ben al genoeg verhuisd in 6 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 09:28

Ik weet niet of het nog bestaat want het is al 5,5 jaar geleden, dat ik het gaf aan mijn paard van toen met darm en buik problemen. Hij heeft het na die kuur nooit meer gehad dus ik denk, dat het wel dat het benoemen waard is.
Ik gebruikte toen bokashi van bio-ron. Was niet duur. Info is vast te vinden op de site.

Iig veel succes.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 09:39

Euforie schreef:
Ik weet niet of het nog bestaat want het is al 5,5 jaar geleden, dat ik het gaf aan mijn paard van toen met darm en buik problemen. Hij heeft het na die kuur nooit meer gehad dus ik denk, dat het wel dat het benoemen waard is.
Ik gebruikte toen bokashi van bio-ron. Was niet duur. Info is vast te vinden op de site.

Iig veel succes.

Klinkt goed TS, hier is een link:

http://bio-ron.com/producten/voedingssu ... azers.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 18:02

Ingrediënten spreken me niet aan, al dat graan en melasse. Dat verdraagt hij sowieso slecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:00

Zijn er meer ervaringen met microcomp?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:12

Wat is dat voor iets dan? Heb je meer info?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:16

Van phytonics is dat, voor gisten en slechte bacteriën en dergelijks.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:43

Hier zelfde probleem gehad met mijn haflinger maar dan wel dunne mest en steeds vieze staart etc. Ontwormt en de normale dingen gedaan om t te verbeteren maar dat hielp niet. Uiteindelijk van synovium "gastrosave" gebruikt. Staat op de verpakking 2 x per dag 1 schepje. Ik deed al gauw 1 x per dag omdat mijn haflinger geen brok krijgt. T is fijn als de korrels Door normaal voer heen zitten anders eten ze t niet snel. Dus die van mij kreeg t eind vd dag met de luzerne. Al binnen een week vastere mest en schoner staart. Opgeblazen buik werd aanzienlijk minder. Vrolijker paard en schonere stal. Ik ben nu 2 maanden verder en geef t nu om de dag en dat gaat goed. T is wel iets prijzig. Maar bij mijn haflinger was er in tijden niet zulke goede mest gezien. Synovium kan je o.a bestellen bij je dierenarts en Online kan je t ook krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:52

Had t gezien.
Maar dunne mest heeft de mijne niet.