Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Memere schreef:Ik denk dat we hier met z'n allen niet meer moet reageren, is weer iemand die selectief kiest en reageert
Alleen jammer dat dit ten nadele is van het dier.. het is te kiezen of te laten met de gevolgen van dien.
Er staat ook nergens dat je paard 2 keer 10 kg krijgt, zowel tussen reacties niet als in je OP niet. Je mag er zoveel instoppen als je wilt maar als dit niet onbeperkt is ga je nooit weten hoeveel ze precies eten gezien ze samen staan en moeten delen.
Brainless schreef:Hoe weet je dat ze eiwit tekorten heeft als het bloed goed is?
Is hij gecontroleerd op bloedwormen?
Is het paard behandeld tegen de ziekte van lyme?
onawydouw schreef:Brainless schreef:Hoe weet je dat ze eiwit tekorten heeft als het bloed goed is?
Is hij gecontroleerd op bloedwormen?
Is het paard behandeld tegen de ziekte van lyme?
alles is extra uitgebreid gecontroleerd. daar is dus het eiwittekort uitgekomen en de ziekte van lyme. haar medicatie start hiervoor vandaag.
gohya schreef:Is het mogelijk om onbeperkt voordroog te geven aan je merrie?
Wat ook een supergoede slobber is, Senioren Slobber van Masters [leverancier in je buurt kan je vinden via Google].Als een paard bij mij mager word of is,voer ik deze slobber en binnen 2 weken zie je ze aankomen.Ik doe er altijd wat Muesly doorheen voor de smaak.Ik zweer bij deze slobber.Succes.
onawydouw schreef:gohya schreef:Is het mogelijk om onbeperkt voordroog te geven aan je merrie?
Wat ook een supergoede slobber is, Senioren Slobber van Masters [leverancier in je buurt kan je vinden via Google].Als een paard bij mij mager word of is,voer ik deze slobber en binnen 2 weken zie je ze aankomen.Ik doe er altijd wat Muesly doorheen voor de smaak.Ik zweer bij deze slobber.Succes.
onbeperkt jammer genoeg niet. doordat ze samen staan. mijn haf wil alles altijd direct en zo snel mogelijk op eten, wij geven zoals in de vakantie en weekends wel sneedje per sneedje zodat ze over heel de dag verspreid eten krijgen. op de moment moet ze eerst haar eiwitten naar boven zien te krijgen. en dit is niet simpel als ze tegenwoordig dit overal zo laag mogelijk proberen te houden.
Memere schreef:Waarom een ziek paard kopen als je een gezond paard kunt kopen, dat is zelf vragen om problemen dan.. Eigen keuze op deze te kopen of niet, maar dan mag je de bijkomende kosten ook verwachten. Start eerst met de medicatie tegen Lyme en bekijk het van daaruit, eenmaal het zijn werking doet dat nodig is. Tip: Ontworm eens tegen ingekapselde larven. Mijn vorig paard was ook steeds clean: bloed, mestonderzoeken, mest..maar toen hij toevallig onderzocht moest worden in zijn darmen, zat hij vol ingekapselde wormen.
Je kunt ook onbeperkt voeren door op verschillende plekken hooi te leggen, gewoon zo puur op grond/bak/net of als slowfeeder.
Patt schreef:Advies:
Pavo Podo Grow
Seniores Priores bijvoeren
Luzerne
Euforie schreef:Ik geef mijn merrie ook gerstemix van mijten. Echter is mijn merrie vam de winter wat ziek geweest en is er naast bloedonderzoek ook een voer analyse geweest. Gerstemix bevat eigenlijk te weinig spoorelementen voor een mooie balans. Sinds ik dus spoorelementen erbij geef, gaat het sowieso een stuk beter met haar. Zij krijgt ook nog luzerne bij.
Misschien kan je om haar voller te krijgen ook senior priores geven. Ik heb daar nog nooit een paard, niet voller van zien worden.
Misschien heb je nog iets aan deze tip. Succes met je merrie.
Mizora schreef:Krijgt ze 10kg hooi per dag of per maaltijd? Per maaltijd is het keurig, dan komt het neer op een klein baaltje hooi per dag. Over de hele dag heen is het maar net aan voldoende voor een paard dat goed op gewicht is voor die grootte, maar is het onvoldoende voor een paard dat aan moet komen.
Ik zou ook adviseren om luzerne te voeren en eventueel een eiwitsupplement zoals marstall amino muskel plus ( http://www.marstall.nl/producten/spezia ... egory_id=7 ) of een eiwitrijkvoer zoals Pavo topsport ( http://www.pavo.nl/sport/producten/pavo-topsport ).
Bij paarden met voldoende ruwvoer (dus bij 500kg minimaal die 10kg) is een eiwittekort bijna niet mogelijk. Ze krijgen dan namelijk al 2x zoveel eiwit binnen als dat ze werkelijk nodig hebben. Wat je dan eerder ziet is dat er een tekort is aan een essentieel eiwit, vaak lysine. In de Marstall zit 8x zoveel lysine als in de Pavo, maar in de Pavo zit weer veel meer kcal en mag je een kg van voeren per dag (t.o.v. 100g van Marstall).
Hoe is ze op bloedwormen gecontroleerd, mestonderzoek? Bij een mager paard zou ik altijd preventief ontwormen met equest pramox en bij jouw paard gewoon de hele tube van 700kg. Mestonderzoek en bloedonderzoek om onnodig ontwormen te voorkomen vind ik alleen nuttig bij gezonde volwassen paarden. Jonge paarden (tot 3 jaar) en paarden met een minder goede gezondheid raad ik altijd met verstand ontwormen aan.
Brainless schreef:Maar als zij 20kilo hooi per dag krijgt en er staan ook andere paarden bij... dan weet je toch niet hoeveel zij eet?
Krijgen ze samen die 20 kilo per dag?
geerke schreef:Een paard met Lyme moet je de weerstand heel goed van houden.Dat wil zeggen,genoeg vitamines en mineralen,goede ontworming,geen stress,goed op gewicht.
Ik weet alleen dat Lyme soms behandelt word met tetracycline intraveneus voor drie weken,waarbij je dan zeker weet dat de darmflora geheel overleden is en de Lyme bacterie niet weg.
onawydouw schreef:[naam] schreef:Ik geef mijn merrie ook gerstemix van mijten. Echter is mijn merrie vam de winter wat ziek geweest en is er naast bloedonderzoek ook een voer analyse geweest. Gerstemix bevat eigenlijk te weinig spoorelementen voor een mooie balans. Sinds ik dus spoorelementen erbij geef, gaat het sowieso een stuk beter met haar. Zij krijgt ook nog luzerne bij.
Misschien kan je om haar voller te krijgen ook senior priores geven. Ik heb daar nog nooit een paard, niet voller van zien worden.
Misschien heb je nog iets aan deze tip. Succes met je merrie.
aan senioren voeding heeft ze ook niets. we gaan nu een biorsonatie laten doen. wie weet komt er nog wel iets uit.
geerke schreef:wat zijn dat ? en goh heb echt geen idee het is een antibiotica (een gele/groene kleur) staat geen naam op want denk dat een van een grote pot komt. papa heeft gebeld gehad met de DA deze heeft wss de naam wel eens laten vallen.sojahullen zit redelijk veel eiwit in.Wat voor medicatie gaat ze krijgen voor Lyme?
ikkeniet schreef:Als ik je profiel bekijk, zeg je dat je student bent.
Maar alles wat hier wordt aangedragen keur je af.
Als je echt wat voor de merrie wil doen, zal je ze moeten afscheiden.
Zodat er gescheiden wordt gegeten. Je woont op de rand van Nederland/ Belgie.
Ga naar een welkoop en koop daar luzerne en seniores priores.