zwaar verzwakt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: zwaar verzwakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:32

Hoe weet je dat ze eiwit tekorten heeft als het bloed goed is?
Is hij gecontroleerd op bloedwormen?

Is het paard behandeld tegen de ziekte van lyme?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:33

Is het mogelijk om onbeperkt voordroog te geven aan je merrie?
Wat ook een supergoede slobber is, Senioren Slobber van Masters [leverancier in je buurt kan je vinden via Google].Als een paard bij mij mager word of is,voer ik deze slobber en binnen 2 weken zie je ze aankomen.Ik doe er altijd wat Muesly doorheen voor de smaak.Ik zweer bij deze slobber.Succes.

onawydouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 14:35

Memere schreef:
Ik denk dat we hier met z'n allen niet meer moet reageren, is weer iemand die selectief kiest en reageert :+

Alleen jammer dat dit ten nadele is van het dier.. het is te kiezen of te laten met de gevolgen van dien.

Er staat ook nergens dat je paard 2 keer 10 kg krijgt, zowel tussen reacties niet als in je OP niet. Je mag er zoveel instoppen als je wilt maar als dit niet onbeperkt is ga je nooit weten hoeveel ze precies eten gezien ze samen staan en moeten delen.

Daardoor dat we al ons geld en moeite er in steken ? Wij hebben niet gekozen voor een ziek paard ? De vorige eigenaar kon ze niet meer betalen net zoals mijn andere 2 die ik een waardige thuis heb gegeven.

Brainless schreef:

alles is extra uitgebreid gecontroleerd. daar is dus het eiwittekort uitgekomen en de ziekte van lyme. haar medicatie start hiervoor vandaag.

onawydouw schreef:
Brainless schreef:

alles is extra uitgebreid gecontroleerd. daar is dus het eiwittekort uitgekomen en de ziekte van lyme. haar medicatie start hiervoor vandaag.

bloedwormen had ze niet want dat werd vermoeden door het harde afvallen terwijl ze meer eten kreeg

gohya schreef:
Wat ook een supergoede slobber is, Senioren Slobber van Masters [leverancier in je buurt kan je vinden via Google].Als een paard bij mij mager word of is,voer ik deze slobber en binnen 2 weken zie je ze aankomen.Ik doe er altijd wat Muesly doorheen voor de smaak.Ik zweer bij deze slobber.Succes.

onbeperkt jammer genoeg niet. doordat ze samen staan. mijn haf wil alles altijd direct en zo snel mogelijk op eten, wij geven zoals in de vakantie en weekends wel sneedje per sneedje zodat ze over heel de dag verspreid eten krijgen. op de moment moet ze eerst haar eiwitten naar boven zien te krijgen. en dit is niet simpel als ze tegenwoordig dit overal zo laag mogelijk proberen te houden.
Laatst bijgewerkt door Gini op 08-04-16 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Meerdere berichten die kort achter elkaar geplaatst werden samengevoegd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:39

sojahullen zit redelijk veel eiwit in.Wat voor medicatie gaat ze krijgen voor Lyme?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:39

Waarom een ziek paard kopen als je een gezond paard kunt kopen, dat is zelf vragen om problemen dan.. Eigen keuze op deze te kopen of niet, maar dan mag je de bijkomende kosten ook verwachten. Start eerst met de medicatie tegen Lyme en bekijk het van daaruit, eenmaal het zijn werking doet dat nodig is. Tip: Ontworm eens tegen ingekapselde larven. Mijn vorig paard was ook steeds clean: bloed, mestonderzoeken, mest..maar toen hij toevallig onderzocht moest worden in zijn darmen, zat hij vol ingekapselde wormen.

Je kunt ook onbeperkt voeren door op verschillende plekken hooi te leggen, gewoon zo puur op grond/bak/net of als slowfeeder.
Laatst bijgewerkt door Memere op 08-04-16 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:40

Als ze vanaf vandaag AB krijgt dan zal ze met enkele weken zeker zijn opgeknapt.
Hoeveel weken gaat ze Ab krijgen?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:41

onawydouw schreef:
gohya schreef:

onbeperkt jammer genoeg niet. doordat ze samen staan. mijn haf wil alles altijd direct en zo snel mogelijk op eten, wij geven zoals in de vakantie en weekends wel sneedje per sneedje zodat ze over heel de dag verspreid eten krijgen. op de moment moet ze eerst haar eiwitten naar boven zien te krijgen. en dit is niet simpel als ze tegenwoordig dit overal zo laag mogelijk proberen te houden.

Oke het blijft altijd lastig om onbeperkt te voeren als er een ander paard bijstaat.
Die slobber die ik noemde is ook voor paarden die een ziekte onder de leden hebben,gewoon om aan te sterken enzo.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:41

Krijgt ze 10kg hooi per dag of per maaltijd? Per maaltijd is het keurig, dan komt het neer op een klein baaltje hooi per dag. Over de hele dag heen is het maar net aan voldoende voor een paard dat goed op gewicht is voor die grootte, maar is het onvoldoende voor een paard dat aan moet komen.

Ik zou ook adviseren om luzerne te voeren en eventueel een eiwitsupplement zoals marstall amino muskel plus ( http://www.marstall.nl/producten/spezia ... egory_id=7 ) of een eiwitrijkvoer zoals Pavo topsport ( http://www.pavo.nl/sport/producten/pavo-topsport ).

Bij paarden met voldoende ruwvoer (dus bij 500kg minimaal die 10kg) is een eiwittekort bijna niet mogelijk. Ze krijgen dan namelijk al 2x zoveel eiwit binnen als dat ze werkelijk nodig hebben. Wat je dan eerder ziet is dat er een tekort is aan een essentieel eiwit, vaak lysine. In de Marstall zit 8x zoveel lysine als in de Pavo, maar in de Pavo zit weer veel meer kcal en mag je een kg van voeren per dag (t.o.v. 100g van Marstall).

Hoe is ze op bloedwormen gecontroleerd, mestonderzoek? Bij een mager paard zou ik altijd preventief ontwormen met equest pramox en bij jouw paard gewoon de hele tube van 700kg. Mestonderzoek en bloedonderzoek om onnodig ontwormen te voorkomen vind ik alleen nuttig bij gezonde volwassen paarden. Jonge paarden (tot 3 jaar) en paarden met een minder goede gezondheid raad ik altijd met verstand ontwormen aan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:42

Maar als zij 20kilo hooi per dag krijgt en er staan ook andere paarden bij... dan weet je toch niet hoeveel zij eet?

Krijgen ze samen die 20 kilo per dag?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:42

Een paard met Lyme moet je de weerstand heel goed van houden.Dat wil zeggen,genoeg vitamines en mineralen,goede ontworming,geen stress,goed op gewicht.
Ik weet alleen dat Lyme soms behandelt word met tetracycline intraveneus voor drie weken,waarbij je dan zeker weet dat de darmflora geheel overleden is en de Lyme bacterie niet weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:54

Ik geef mijn merrie ook gerstemix van mijten. Echter is mijn merrie vam de winter wat ziek geweest en is er naast bloedonderzoek ook een voer analyse geweest. Gerstemix bevat eigenlijk te weinig spoorelementen voor een mooie balans. Sinds ik dus spoorelementen erbij geef, gaat het sowieso een stuk beter met haar. Zij krijgt ook nog luzerne bij.

Misschien kan je om haar voller te krijgen ook senior priores geven. Ik heb daar nog nooit een paard, niet voller van zien worden.

Misschien heb je nog iets aan deze tip. Succes met je merrie.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:05

Advies:

Pavo Podo Grow
Seniores Priores bijvoeren
Luzerne

onawydouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 20:55

Memere schreef:
Waarom een ziek paard kopen als je een gezond paard kunt kopen, dat is zelf vragen om problemen dan.. Eigen keuze op deze te kopen of niet, maar dan mag je de bijkomende kosten ook verwachten. Start eerst met de medicatie tegen Lyme en bekijk het van daaruit, eenmaal het zijn werking doet dat nodig is. Tip: Ontworm eens tegen ingekapselde larven. Mijn vorig paard was ook steeds clean: bloed, mestonderzoeken, mest..maar toen hij toevallig onderzocht moest worden in zijn darmen, zat hij vol ingekapselde wormen.

Je kunt ook onbeperkt voeren door op verschillende plekken hooi te leggen, gewoon zo puur op grond/bak/net of als slowfeeder.

wij hebben haar overgenomen van de eigenaar omdat ze het niet kon betalen. En wij hebben deze niet gekocht maar onder contract overgenomen. Ontwormd is hij nu al 2 keer in het bloed en een zware ontworming.

Patt schreef:
Advies:

Pavo Podo Grow
Seniores Priores bijvoeren
Luzerne

met de pavo podo grow helemaal geen verschil jammer genoeg, dit werd hier ook enorm aangeraden. maar zonder succes. voor luzerne gaan we zien of we het kunnen bestellen want dit hebben ze hier nergens.

Euforie schreef:
Ik geef mijn merrie ook gerstemix van mijten. Echter is mijn merrie vam de winter wat ziek geweest en is er naast bloedonderzoek ook een voer analyse geweest. Gerstemix bevat eigenlijk te weinig spoorelementen voor een mooie balans. Sinds ik dus spoorelementen erbij geef, gaat het sowieso een stuk beter met haar. Zij krijgt ook nog luzerne bij.

Misschien kan je om haar voller te krijgen ook senior priores geven. Ik heb daar nog nooit een paard, niet voller van zien worden.

aan senioren voeding heeft ze ook niets. we gaan nu een biorsonatie laten doen. wie weet komt er nog wel iets uit.

Mizora schreef:
Krijgt ze 10kg hooi per dag of per maaltijd? Per maaltijd is het keurig, dan komt het neer op een klein baaltje hooi per dag. Over de hele dag heen is het maar net aan voldoende voor een paard dat goed op gewicht is voor die grootte, maar is het onvoldoende voor een paard dat aan moet komen.

Ik zou ook adviseren om luzerne te voeren en eventueel een eiwitsupplement zoals marstall amino muskel plus ( http://www.marstall.nl/producten/spezia ... egory_id=7 ) of een eiwitrijkvoer zoals Pavo topsport ( http://www.pavo.nl/sport/producten/pavo-topsport ).

Bij paarden met voldoende ruwvoer (dus bij 500kg minimaal die 10kg) is een eiwittekort bijna niet mogelijk. Ze krijgen dan namelijk al 2x zoveel eiwit binnen als dat ze werkelijk nodig hebben. Wat je dan eerder ziet is dat er een tekort is aan een essentieel eiwit, vaak lysine. In de Marstall zit 8x zoveel lysine als in de Pavo, maar in de Pavo zit weer veel meer kcal en mag je een kg van voeren per dag (t.o.v. 100g van Marstall).

Hoe is ze op bloedwormen gecontroleerd, mestonderzoek? Bij een mager paard zou ik altijd preventief ontwormen met equest pramox en bij jouw paard gewoon de hele tube van 700kg. Mestonderzoek en bloedonderzoek om onnodig ontwormen te voorkomen vind ik alleen nuttig bij gezonde volwassen paarden. Jonge paarden (tot 3 jaar) en paarden met een minder goede gezondheid raad ik altijd met verstand ontwormen aan.

de hooihoeveelheid moest gegeven word van de DA, wel zijn we opzoek naar een hooi waar eiwitten inzitten. al mogen mijn andere paarden dit totaal niet hebben. (haf en mini) de rest gaan we nog uitzoeken met een Bioresonantie.

Brainless schreef:
Maar als zij 20kilo hooi per dag krijgt en er staan ook andere paarden bij... dan weet je toch niet hoeveel zij eet?

Krijgen ze samen die 20 kilo per dag?

ze krijgen dit samen, maar zij moet zeker 20 kilo krijgen p.d wij geven ze natuurlijk wel meer. ze eten wel allemaal heel mooi samen.

geerke schreef:
Een paard met Lyme moet je de weerstand heel goed van houden.Dat wil zeggen,genoeg vitamines en mineralen,goede ontworming,geen stress,goed op gewicht.
Ik weet alleen dat Lyme soms behandelt word met tetracycline intraveneus voor drie weken,waarbij je dan zeker weet dat de darmflora geheel overleden is en de Lyme bacterie niet weg.

super dan is er mss nog hoop dat ze opknapt. moest het hier aan liggen ? we zijn hier nog maar net achter gekomen haar antibiotica is vandaag gestart. dus ik hoop dat het terug de goede kant opgaat.
Laatst bijgewerkt door Gini op 08-04-16 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Meerdere berichten die kort achter elkaar geplaatst werden samengevoegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 21:11

onawydouw schreef:
[naam] schreef:

aan senioren voeding heeft ze ook niets. we gaan nu een biorsonatie laten doen. wie weet komt er nog wel iets uit.

Ehmmm misschien eerst even verdiepen in senior priores.. Want omdat het zo heet, wilt niet zeggen dat deze voeding alleen voor senioren paarden is.. :)

Tevens zal je merrie misschien ook al opknappen als je dus je spoorelementen aanvult. Mijn merrie zat slecht in haar vacht en begon ook wat af te vallen. (tevens nog wat andere virus achtige verschijnselen)
De gerstenmix is super voer maar is dus een klein beetje uit balans, door de gemiste spoorelementen.

Iig succes met de bioresonatie. Ik hoop dat het je verder opweg helpt.

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 21:15

Je kan ook eiwit poeder over het voer te kunnen doen. Ken iemand die het ook doet. Paard had erg moeite met spier opbouw. Na het analyseren van het hooi bleek dit zeer eiwitarm. Land werd nooit bemest wat gehooid werd. Ik weet niet of je hooi geanalyseerd is?

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 21:16

Subli atleet!!
Weinig voeren veel effect.

Kijk maar is op hun site.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 21:17

Grasbrok voeren, wel geweekt., kun je meestal wel kopen bij iemand die schapen heeft in je buurt
Zit doorgaans hoog in eiwit.

Merriebrok, tja, ligt er aan welk merk je neemt,maar bijvoorbeeld de pavo 18plus zit ook hoog,in eiwit.
Verder inderdaad aanvullen met een goed supplement.
:j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 21:20

Ik vind dit maar een raar topic: in de openingspost schrijf je dat ze op dit moment 10 kilo hooi per dag krijgt, vervolgens zeg je dat mensen niet goed lezen want dat ze 20 kilo per dag krijgt, en nu blijkt dat drie paarden samen 20 kilo per dag krijgen?

Je schrijft zelf dat de haflinger (niet het zieke paard) alles het liefst in 1x opschrokt en shetten staan ook niet bekend om hun rustige eetgedrag. Ga er dus maar van uit dat je merrie 20/3 = 6,8 kilo hooi per dag krijgt. Dat is veel te weinig.

Je schrijft dat je haar niet apart kunt zetten tijdens het eten: waarom kan dat niet? Als je een paard hebt zul je toch ook een stal hebben, verschillende weitjes of een andere manier waarop je de paarden kunt scheiden?

Nu zit je dus met een paard dat ziek is en te weinig hooi krijgt en dus moet er naar allerlei krachtvoermiddelen gegrepen worden om haar op gewicht te krijgen. Ik zou haar de eerste twee weken in elk geval overdags (of 's nachts) apart zetten met onbeperkt hooi. Daarnaast worden sojahullen vaak aangeraden om een paard vet te mesten, naast lijnzaadolie, maisolie, grasbrok, bietenpulp en luzerne. Allemaal goede dikmakers met trage energie - maar eerst zul je ervoor moeten zijn dat die zieke merrie in haar eentje 20 kilo hooi per dag krijgt. Paardendarmen moeten vol zitten met ruwvoer - als ze maar 6,8 kilo hooi per dag krijgt dan kun je net zo goed meteen stoppen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 21:32

Heerlijk weer als er een topic geopend wordt met wen vraag en de bokkers er moeite in stoppen een antwoord te geven en alles (op een niet vriendelijke manier!) afgekeurd wordt door ts als je alles beter weet open dan geen topic.

En minihengst en merrie samen waarom? Zo krijg je alleen maar gefrustreerde dieren vroeg of laat gaan toch de hormonen mee spelen.

Nadia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 21:34

Luzerne is bij ons ook aangeraden. Je kunt alles ook tegenwoordig online bestellen, dus in principe moet je alles kunnen krijgen en laten bezorgen.

onawydouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 21:51

geerke schreef:
sojahullen zit redelijk veel eiwit in.Wat voor medicatie gaat ze krijgen voor Lyme?
wat zijn dat ? en goh heb echt geen idee het is een antibiotica (een gele/groene kleur) staat geen naam op want denk dat een van een grote pot komt. papa heeft gebeld gehad met de DA deze heeft wss de naam wel eens laten vallen.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 08:33

Als ik je profiel bekijk, zeg je dat je student bent.
Maar alles wat hier wordt aangedragen keur je af.
Als je echt wat voor de merrie wil doen, zal je ze moeten afscheiden.
Zodat er gescheiden wordt gegeten. Je woont op de rand van Nederland/ Belgie.
Ga naar een welkoop en koop daar luzerne en seniores priores.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 09:15

Gescheiden voeren zou wel een oplossing zijn,mits dat mogelijk is bij de TS.
Hier worden de paarden ook gescheiden gevoerd,omdat er 2 paarden erg langzaam eten,en dan pikken de andere 2 hun voer af.Ook het hooi komt op meerdere plaatsen te liggen,zodat ze allemaal hooi kunnen eten en niet steeds verjaagd worden.

onawydouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 09:19

ikkeniet schreef:
Als ik je profiel bekijk, zeg je dat je student bent.
Maar alles wat hier wordt aangedragen keur je af.
Als je echt wat voor de merrie wil doen, zal je ze moeten afscheiden.
Zodat er gescheiden wordt gegeten. Je woont op de rand van Nederland/ Belgie.
Ga naar een welkoop en koop daar luzerne en seniores priores.

gescheiden voeren gaat nu eenmaal niet. En neen niet alles word afgekeurd, zoals ik mijn bericht te lezen valt heb ik al verschillende voedingen geprobeerd waar geen effect op was. Zelf voeding die aangeraden werd door DA en fysio had geen invloed. Ik zeg enkel dat die dingen geen effect hebben. Er is al 100x gezegd om merrie/veulenbrok te geven, terwijl dit helemaal niet hielp. Ik heb ook al vermeld dat ik luzerne ga proberen te bestellen. Want ik heb het hier in zowel NL al BE nog nergens gezien. De winkel die je vernoemd ken ik zelf niet. Wij gaan nu nog Bioresonantie proberen als laatste hoop. Nu hopen we ook dat de antibiotica helpt... wie weet.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 09:20

Miss. heb ik er overheen gelezen,maar het staat vast dat ze Lyme heeft?