Kuilvoer aan de lucht laten drogen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 11:00

ClaudiaHS schreef:
De trekker kon echt net de bocht niet krijgen. :(

Was met frontlader zeker :D die redden het hier ook niet.

ClaudiaHS schreef:
Ik zit bij Itterbeck in de buurt.

Zit een stukje noordelijker. Bij Sellingen over de grens. Kwa leverancier heb je dus niks aan mij.

Kwa verschil, ja dat heb ik ook wel eens in de pakken. Heeft hier te maken met hoe lang het gras was dat het gemaait werd (sommige stukken groeien harder en dat is dan ook grover) en hoeveel zonlicht het kreeg tijdens het drogen. Stukken langs de bomenrand krijgen veel minder zonlicht, drogen dus veel minder, en dan is zon verschil idd mogelijk.

Idd stro of droog hooi mengen met de te natte voordroog. Ik heb voordroog altijd in rollen, maar ook die kunnen (afhankelijk waar ze hier van het land afkomen) ook wel eens te vochtig zijn. Ik heb de ruimte en rol ze dan altijd helemaal uit. Daar heb ik nog geen problemen mee gehad dat het dan verschimmelt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 11:43

Rollen fermenteren anders dan vierkant pakken, is mijn ervaring met zelf voordroog maken ondertussen. Ik heb nu perfect gelukte midi-rollen, waar eigenlijk gewoon groen hooi uitkomt. Rollen worden ook niet geperst, dus daar zit toch meer zuurstof in.
De eerste snee is in vierkante pakken gegaan, en dat is ook prima gelukte voordroog, maar toch duidelijk anders gefermenteerd, en ook wat 'grijzer' van kleur. Dat gaat duidelijk een zuurstoflozer traject in met de fermentatie.
Terwijl beide keren onder ongeveer dezelfde omstandigheden gemaaid, geschud en gebaald/gewikkeld is.

En vorig jaar had ik de midi-rollen duidelijk een dag te lang laten drogen, en was de inhoud echt geel.
Al doende leer je :D

Maar rollen kun je dus wel beter nog laten nadrogen, omdat die anders fermenteren.

ClaudiaHS

Re: Kuilvoer aan de lucht laten drogen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 12:25

Was met Frontlader idd Rina.

Ik wil straks sws over op kleinere ronde pakjes, ivm mijn voersnelheid en het straks weer warmer gaat worden. Dan heb ik die grote pakken liever niet geopend in de volle zon.

Iedereen in ieder geval bedankt voor de antwoorden enzo. +:)+

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 12:38

zou mss toch een pak stro vd boer aannemen. Al is het maar om een beetje door je natter kuil te mengen, zeker voor de mini's

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 12:40

k zit hier dikwijls met hetzelfde probleem. Mijn eigen paard gaat al plat van voordroog.
Droog hooi kan ik niet geven want dan gaat de ander weer hoesten.
Ik trek de natste stukken ook uit elkaar en meng het met stro, echt echt helpen doet het niet maar toch een klein beetje.
Mijn paard is jammer genoeg heel gevoelig aan de darmen en geef hem af en toe een kuur pro biotica. Dit helpt wel.
Elk pak is anders, het is altijd een verrassing om open te doen :+

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 13:50

Mijn paard is gelukkig niet gevoelig op de darmen of luchtwegen.
Hooi kuil voordroog...maakt m allemaal niks uit.
Zolang het maar niet geel is en muf ruikt want dat vreet meneer niet en geef m eens ongelijk :D

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:01

An de foto te zien is het goed mogelijk om het wat te laten drogen. Ik heb het vorig jaar ook gedaan: ik haalde de hoeveelheid voor de volgende dag alvast uit het pak en trok het uiteen zodat de lucht er goed aan kon. Zelfs mijn paard met gevoelige darmen had hier geen problemen mee. Het is niet ideaal maar zolang het geen zeiknatte koeienvoordroog is, zou het geen probleem mogen zijn.