advies gevraagd gespannen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 11:37

Ik zou van de slobber naar speedibeet gaan, is namelijk meer ruwvoer dan brok/muesliachtig. Kun je geven totdat ze het gewoon niet meer opeet.
Je muesli zou ik zeker gaan halveren. Je geeft dagelijks meer als 2 kilo krachtvoer en gereden word er op het moment niet.
Hooi in hooinetten/zakken/bakken om knoeien te voorkomen en langere eettijd te creëren is super.

Voor de rest zou ik wachten op het advies van de dierenarts.

juval

Re: advies gevraagd gespannen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 10:16

bloeduitslag was goed, geen bijzonderheden dus. de dierenarts komt nog wel een keer langs om te scannen. misschien dat er in de baarmoeder oid iets niet helemaal lekker zit wat het gedrag kan verklaren. Ik overweeg om haar te laten dekken. Heb wel vaker gehoord dat dat een positief effect kan hebben op het gedrag. (en een veulentje is natuurlijk ook erg leuk!).

Ik ga eens kijken of ik de speedibeet kan vinden bij ons in de buurt. Dat is zowiezo het proberen waard. Ik heb ook nog een bijna 3 jarige welshpony die wat neigt naar overgewicht, en een obese 24 jarige Epony. Zou het voor deze 2 ook een optie zijn om over te stappen op de speedibeet? die zijn dus beide te zwaar. Op dit moment krijgen die 2 alleen hooi en een handje suikervrije muesli met een handje dailyplus.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 12:29

Obese paarden echt geen speedibeet geven. Zet enorm aan.

mabel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 19:06

Ik raad je aan om eerst uit te sluiten dat er geen maagzweer is.
Daarnaast is het voor geen een paard goed om veel krachtvoer te krijgen.
Ik raad altijd aan eerst je paard terug naar de basis alleen op ruwvoer een week.
Als je paard na die week energie mist kun je een muesli gaan bij voeren of een vitaminebrokje.
Dit heb ik met verschillende paarden gedaan en ze doen het hier erg goed op met veel ruwvoer.

Bij mij op stal staat ook een paard wat snel gespannen is.
Dit paard voeren wij 1/4 schep balance van Havens met daar door heen 2 schepjes magnesium met scheutje lijnzaad olie. Voor de rest onbeperkt voer. Paard is nog steeds fris maar het hele hete is er af.

Magnesium moet je wel een poosje blijven voeren voor dat je uberhaubt resultaat gaat zien. Hier was dat ongeveer 1 tot 1,5 maand.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 09:54

bedankt! ja, magnesium en vitaminebrokjes staan sowieso op mijn boodschappenlijstje.
Het is overigens niet zo dat ze met rijden heet is, wel lekker voorwaarts,maar goed te handelen. Gisteren is ze mee naar les geweest en dat ging best goed.
speedibeet valt onder ruwvoer toch? geen krachtvoer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 10:03

juval schreef:
bedankt! ja, magnesium en vitaminebrokjes staan sowieso op mijn boodschappenlijstje.
Het is overigens niet zo dat ze met rijden heet is, wel lekker voorwaarts,maar goed te handelen. Gisteren is ze mee naar les geweest en dat ging best goed.
speedibeet valt onder ruwvoer toch? geen krachtvoer.

Neem dan de magnesiumcelaat (bijvoorbeeld van paard natuurlijk) die is het beste opneembaar en daarmee uiteindelijk het goedkoopst. Een kilo doe je ongeveer drie-vier maanden mee.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 10:17

Ik heb een merrie ( type volbloed) die ook slank van model is en moeilijk op gewicht te houden is, en een paard wat altijd een hogere spanning geen heeft dan het gemiddelde paard! Ik voer haar s'ochtends een vitaminebrokje(pavo)
Overdag op de wei en s'avonds krijgt ze een mengsel van bietenpulp en luzerne waar standaard een schepje magnesium door gaat, ook heeft ze op stal onbeperkt hooi! Ik rij 80km + wedstrijden en ze blijft met dit dieet mooi op gewicht!

Joske_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 10:24

Als ik het goed begrijp, ontstaat de spanning dus vooral als er een ander paard weg gaat? Is het niet een idee om daar gewoon flink mee te gaan oefenen?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 10:33

Heb je haar wel eens laten bekijken door een goede osteo? Mijn paard was ook altijd erg nerveus en gespannen (vooral met rijden) en doordat hij zo "strak" stond, kwam er ook geen massa op het lijf. Hij is toen behandeld door Nanda van Velzen (gekraakt en gemasseerd) en dat maakte een wereld van verschil. Nu inmiddels anderhalf/twee jaar later laat ik hem elk half jaar een keertje doorlopen en is hij veel rustiger in het werk en in z'n hoofd geworden en heeft hij eindelijk wat (spier)massa gekregen. Wel voer ik ook NAF Magic bij, wat ook helpt met de rust in het koppie.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 13:34

ja, ze is onder behandeling van een fysio/osteopaat (Kim de Bruin). Die is vorige week nog geweest.

@ Joske_Fleur, enig idee hoe?

Joske_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:06

juval schreef:
@ Joske_Fleur, enig idee hoe?

Op de manier die het beste bij jou paard past, en dat is aftasten denk ik. Het weggaan van een paard roept blijkbaar een negatieve associatie op bij jouw paard (versterkt door kuddegedrag), dus je zou kunnen proberen om die situatie 'leuk' te maken. Kan in de vorm van borstelen of hooi geven, maar let er wel op dat je daarmee niet onbewust het ongewenste gedrag beloont. Liever zou ik aan de gang gaan met grondwerk.

Grondwerk kan in de vorm van schriktraining waarbij je de kleinste vorm van ontspanning al beloont, en dat opbouwen naar totale ontspanning. Jouw beloning werkt positief, maar je paard zal ook merken dat hij zichzelf prettiger voelt bij die ontspanning. Dubbele beloning dus. Als dat kwartje is gevallen, kan dat ook helpen in andere situaties. Mijn eerste paard was ook erg gevoelig voor de aan- of afwezigheid van andere paarden. Door grondwerk en schriktraining is haar zelfvertrouwen gegroeid, en dat was de oplossing voor veel problemen.

Je kunt ook bewust een paard bij hem weghalen (liefst door iemand anders laten doen, zodat jij bij je paard kunt blijven). Dan zijn aandacht opeisen door kroelen of kleine oefeningen (voet optillen, hoofd naar buik laten buigen, etc., als het maar de aandacht van het andere paard afleidt). Grondwerk als voorbereiding kan hier prettig bij zijn, net als clickertraining zodat je duidelijk aan kunt geven welk gedrag gewenst is en wat niet.

Best wel wat werk dus, kan het me voorstellen als de tijd die je daar in moet steken niet opweegt tegen de nadelen van de situatie zoals ie nu is. Is jouw keuze! Persoonlijk denk ik dat het een fijne aanpak is omdat het een basis legt voor alle stressvolle situaties.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 08:53

veel aandacht is natuurlijk altijd goed. Toen mijn dochter gister ging rijden heb ik het paard dus uit de stal gehaald omdat ik geen zin had in dat gehinnik en gesteiger. Ze moest dus maar mee met kalfjes voeren, wat uiteraard niet zo heel handig is. Ze vindt kalfjes wel leuk op zich, maar ze is een beetje groot om tussen de hokjes door te manouvreren. Ze is heel braaf en rustig dan, stapje achteruit, bochtje achteruit, door smalle hekjes. Ondertussen nog 2 peutertjes in de gaten houden haha.. het ging goed nu, maar niet dagelijks.
chronisch tijdgebrek is natuurlijk ook een probleempje. En de momenten dat ze het moeilijkst doet zijn als we met de andere pony met de trailer weggaan... en dan is er niemand die haar aandacht kan geven. (staan aan huis).
hopelijk kunnen ze snel de wei in :) ... dan vindt ze het ook niet fijn als er een weg gaat, maar minder erg dan wanneer ze in de stal staat.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 08:59

Shetje erbij? Staat ze nooit meer alleen

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 09:01

Polly schreef:
ik zou gaan voor een arme brok, niet zo veel als je nu voert maar 2x een halve schep ofzo en evt aanvullen met luzerne oid. Paarden worden niet voller van krachtvoer, wel van ruwvoer.

Niet mee eens: het is meer. als paarden structureel te weinig ruwvoer krijgen, worden ze van brokken mogelijk niet dik. Als een paard (ruim)voldoende ruwvoer krijgt , is krachtvoer juist hetgeen ze dikker kan maken.
Dan zoek je in het geval van een nerveus paard wel naar een vetrijke brok of meusli.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 09:03

knollentuin schreef:
Shetje erbij? Staat ze nooit meer alleen

ze heeft een welshje, dus ze staat nooit alleen..