Dikmaker zonder suiker

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Re: Dikmaker zonder suiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 00:22

Je paard is door kieskeurig te zijn met zijn hooi in een week dusdanig veel afgevallen dat hij bijgevoerd moet? Heeft hij dan een week amper gegeten ofzo?

Kan hij het met onbeperkt hooi er dan niet gewoon weer bij eten? Of is er iets met hem mis?

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 00:33

Ze hadden op onze pensionstal een aantal slechte balen wat super kort was en absoluut geen paardenhooi was
Hij wou dit absoluut niet eten en toen had ik de lucerne er nog niet bij
En omdat hij zo op suikers reageerd vind ik het moeilijk kan hem namelijk niet zomaar wat bijvoeren
Hij is zeker niet mager ofzo maar het valt wel op dat er flink wat kilo's af zijn
Hij is recentelijk nog voor een apk bij de DA geweest dus met hem is er zeker niks mis

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 12:47

Die revital cubes waar zijn die te krijgen en wat zit daar zoal in?

Edit;
Ik zie net dat er in die revital cubes 4,10% suiker zit en 3,5% melasse dus dat zou in theorie al te veel zijn[/quote]

De revital cubes mogen zelfs aan ons ppid (cushing) paard gevoerd worden door het lage suiker gehalte. Je weet dat in hooi gemiddeld 10% suiker zit? Dan is een brok die laag in suiker zit dus een stuk minder erg dan een kilo hooi extra erbij geven als je het zo wil bekijken..

happymyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:20

Subli seniores priores heeft mijn oude pony weer mooi rond gekregen. Kwa energie bleef hij gewoon hetzelfde. Mooi voer vind ik

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:16

SuperZodiaX schreef:

Edit;
Ik zie net dat er in die revital cubes 4,10% suiker zit en 3,5% melasse dus dat zou in theorie al te veel zijn

De revital cubes mogen zelfs aan ons ppid (cushing) paard gevoerd worden door het lage suiker gehalte. Je weet dat in hooi gemiddeld 10% suiker zit? Dan is een brok die laag in suiker zit dus een stuk minder erg dan een kilo hooi extra erbij geven als je het zo wil bekijken..[/quote]

Heb je goede ervaringen met de revital cubes?Kwam je paard er van aan?Ik ben wel benieuwd,want ik ben voor mijn oudere paard op zoek naar een voer wat laag is in suikers en zetmeel..

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 09:11

pleiada schreef:
SuperZodiaX schreef:

Edit;
Ik zie net dat er in die revital cubes 4,10% suiker zit en 3,5% melasse dus dat zou in theorie al te veel zijn

De revital cubes mogen zelfs aan ons ppid (cushing) paard gevoerd worden door het lage suiker gehalte. Je weet dat in hooi gemiddeld 10% suiker zit? Dan is een brok die laag in suiker zit dus een stuk minder erg dan een kilo hooi extra erbij geven als je het zo wil bekijken..

Heb je goede ervaringen met de revital cubes?Kwam je paard er van aan?Ik ben wel benieuwd,want ik ben voor mijn oudere paard op zoek naar een voer wat laag is in suikers en zetmeel..[/quote]

Ja zeker hele goede ervaringen mee, ze eet het heel makkelijk. Ze mogen er alleen niet heel veel van hebben (door hoge voedingswaarde, staan duidelijke richtlijnen van op de verpakking), mochten ze dan toch nog iets extra's moeten aankomen kan je het aanvullen met olie over het voer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 10:55

TS ik zou het paard lijnzaadolie gaan geven.

Bedenk ook dat alle vitamines, mineralen en sporenelementen in het voer in balans moeten zijn. Als er ergens in het voer (ruwvoer en aanvullend voer) iets scheef zit in de verhoudingen kan je paard voedingsstoffen en bouwstoffen minder goed opnemen.

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 11:00

SuperZodiaX schreef:

Edit;

De revital cubes mogen zelfs aan ons ppid (cushing) paard gevoerd worden door het lage suiker gehalte. Je weet dat in hooi gemiddeld 10% suiker zit? Dan is een brok die laag in suiker zit dus een stuk minder erg dan een kilo hooi extra erbij geven als je het zo wil bekijken..[/quote]

Zoals ik al zei gaat het om de combinatie van
Lucerne van hartogh reageert hij al op dus wil ik kwa suikers daar onder blijven zitten
Dan kan het nog voor ppid paarden goed zijn waar hij last van heeft is paard afhankelijk hoeveel suikers etc ze kunnen hebben

Ik heb al een fles lijnzaadolie gehaald dus ga eerst dat maar eens proberen
Dankjulliewel

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 15:54

Olie is goede keus! Beginnen met weinig en dan kun je wat op gaan bouwen.

mabel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 20:44

Ik raad je aan om met luzerne te stoppen (paarden die snel gevoelig ergens op reageren, krijgen van luzerne vaak jeuk) Daarnaast één schep luzerne heeft geen zin om een paard dikker mee te laten worden.

Ik heb een jong paard , die erg gevoelig is voor te rotzooi in het voer.
Zij heeft een ernstige bloedworm besmetting gehad en was hierdoor graat en graat mager.

Ik ben ondanks haar leeftijd onbeperkt hooi, vitaminebrok (marstall force) en seniores priores gaan voeren.
Hierdoor is ze mooi dikker geworden:)

Ik raad jouw dit ook echt aan:)