Voeradvies pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:01

lailapri schreef:
"Hij is en kan niet overwerkt zijn" gewaagde uitspraak...
Maar goed prima als jij dat zo ziet. Ik ga hier dan alleen verder geen serieus advies geven. Het is een open forum en als ik niet naar het complete plaatje mag kijken krijg ik het idee dat je enkel wil lezen wat jou uitkomt. Daar werk ik niet aan mee, dan weet je eigenlijk zelf al wat je wilt en mag ik gaan bevestigen en daar sta ik niet achter.

Ik moet hier toch lailapri een punt geven. Een 5 jarige kan met dit werk zeker wel overwerkt zijn. Ga je door krijgt het paard wel iets , het ene paard een blessure, een ander verliest de lol in het leven en werken en dan zijn er nog de paarden die er gewoon mee stoppen het niet meer doen. Denk er nog eens goed over of het niet een punt kan zijn,

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 11:10

Rizette schreef:
lailapri schreef:
"Hij is en kan niet overwerkt zijn" gewaagde uitspraak...
Maar goed prima als jij dat zo ziet. Ik ga hier dan alleen verder geen serieus advies geven. Het is een open forum en als ik niet naar het complete plaatje mag kijken krijg ik het idee dat je enkel wil lezen wat jou uitkomt. Daar werk ik niet aan mee, dan weet je eigenlijk zelf al wat je wilt en mag ik gaan bevestigen en daar sta ik niet achter.

Ik moet hier toch lailapri een punt geven. Een 5 jarige kan met dit werk zeker wel overwerkt zijn. Ga je door krijgt het paard wel iets , het ene paard een blessure, een ander verliest de lol in het leven en werken en dan zijn er nog de paarden die er gewoon mee stoppen het niet meer doen. Denk er nog eens goed over of het niet een punt kan zijn,

Het paard is altijd vrolijk en werkt met plezier! Laat nul teken zien van protest of "geen zin". Ik moet ook oppassen dat omdat hij alles zo graag wilt en het leuk vind ik niet ga forceren. Maar dit doe ik ook zeker niet. "Hij is en kan niet overwerkt zijn" is misschien verkeerd geformuleerd ja.

Ik zeg ook niet dat een paard niet overwerkt kan zijn met dit werk, maar voor mijn pony lijkt dit echt onwaarschijnlijk. Ik heb de training goed opgebouwd en wordt ook goed begeleid.

Mijn pony laat duidelijk merken als hij iets niet fijn vind of niet wil en dat is totaal niet het geval.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:17

bontejames schreef:
Setteli schreef:
Als je een voedingsexpert wil kun je het beste mailen met Rene Wielens (al eerder genoemd).
Mijn paard is tijdens het rijden ook net niet lekker actief. Op de dagen dat ik minder rijdt krijgt ze alleen een onderhoudsmuesli. Als ik meer rijdt krijgt ze de Competition Concentrate bijgevoerd. En ik merk echt verschil.

Mijn paard is 4,5 en heeft ook gewoon iets extra's nodig. Niks om me zorgen over te maken, sommige paarden hebben dat gewoon nodig.

Is René Wielens goed bereikbaar via de mail en antwoord hij snel? Daarmee bedoel ik dat ik niet pas over 2 weken antwoord heb.

Ja hoor, volgens mij reageert hij vaak dezelfde dag nog

baudyh

Re: Voeradvies pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:47

Ik weet niet waar je woont dus kan niet zien of er een dealer in de buurt zit. Maar ik zou je
Action Quality Omega & Performance adviseren. Een super mooie sportbrok.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:50

moonfish13 schreef:
Ik zou dat overwegen met een handje luzerne of iets.
En als je paard van bijvoorbeeld luzerne stopt met schrokken dat opvoeren, zodat er minder brokjes in zitten waar ze weer nijdig op kan reageren.
En vragen of ze qua voernijd jou paard eerst willen geven, dat ze niet enorm lang hoeft te wachten en boos kan worden.

Ik zou persoonlijk als je 1x zelf kan voeren als je er bent een goede vitamine en mineralenkorrel geven, en dat met een handje luzerne ofzo om te zorgen dat het de maag beschermd.

TS geeft aan dat het paard af en toe schrikkerig is. Luzerne lijkt me dan zo'n beetje het slechtst mogelijke advies.

lailapri schreef:
Dan het voeren. Een paard maakt door bacteriën ed in de darmen zelf stoffen aan als vitaminen. Op het moment dat je graan gaat voeren verandert de leefomstandigheid van die bacteriën en vinden ze het minder fijn daar in die darm. Andere bacteriën krijgen juist de kans zich uit te breiden maar hebben een andere functie als de goede darm bacteriën voor opname en aanmaak stoffen.

Ligt er maar net aan welke granen je voert. Granen zijn veredelde grassoorten en net als met (productie)grassen is het met granen een kwestie van weet wat je voert. Granen die pas in de dikke darm worden omgezet zijn inderdaad ongeschikt voor het paard. Granen die in de dunne darm worden afgebroken, zoals gerst en haver, passen prima in een dieet voor een paard.

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 11:52

baudyh schreef:
Ik weet niet waar je woont dus kan niet zien of er een dealer in de buurt zit. Maar ik zou je
Action Quality Omega & Performance adviseren. Een super mooie sportbrok.

Ik woon in Apeldoorn. In de omgeving liggen beekbergen, klarenbeek, loenen, lieren enz. enz. Wel veel dierenvoeders in de omgeving.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:03

Waarom zou een handje luzerne zo'n slecht advies zijn bij een schrikachtig paard? Ik heb altijd geleerd dat luzerne pas bij grote mate echt verschil gaat maken anders dan dikmaker en vertragen van het eten, hoe zit het met het effect op schrik achtig?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:04

In wenum wiesel zit een dealer.
Dhr B Fiets bv. ( ken hem niet)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:09

smurffie schreef:
Waarom zou een handje luzerne zo'n slecht advies zijn bij een schrikachtig paard? Ik heb altijd geleerd dat luzerne pas bij grote mate echt verschil gaat maken anders dan dikmaker en vertragen van het eten, hoe zit het met het effect op schrik achtig?

Dat dus, een handje of een schep luzerne laat ze echt niet ploffen.
Ik heb melassevrije luzerne en kan mijn bommetje die al op vitaminekorrel explodeert het gerust voeren.
Hij kreeg 400 gram voor 300 kg pony, en dat terwijl hij maar 1/3 van zijn vitaminekorrels krijgt i.v.m ontplofgevaar.
Luzerne doet weinig met de suikerspiegel, dus daar zit t m sowieso niet in.
Als er muesli in kan met 25% suiker/zetmeel is een handje luzerne niet raar.
In mijn luzerne zit 3% van nature aanwezige suiker.

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 12:14

baudyh schreef:
In wenum wiesel zit een dealer.
Dhr B Fiets bv. ( ken hem niet)

Fiets ken ik! Haal ik normaal ook mijn voer! Zal eens even gaan kijken

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:22

Er zijn genoeg paarden die wél op luzerne reageren. Waarom zou je het risico willen opzoeken?

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 12:25

Ik wacht op reactie van een voedingsdeskundige via de mail! Ik laat het jullie weten als ik bericht heb.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:52

Koper schreef:
Er zijn genoeg paarden die wél op luzerne reageren. Waarom zou je het risico willen opzoeken?

Ja omdat je dat zegt ben ik heel benieuwd waar en waarom ze erop reageren? Ik heb daar nog nooit van gehoord behalve bij enkele kilo's.
Mijn paard is vrij schrikachtig maar krijgt eigenlijk vanaf het moment dat hij hier is luzerne omdat hij vrij mager is en moeilijk opneemt. Maar als jij verteld dat ze daar schrik achtig van kunnen worden zou het misschien verstandig zijn hem eraf te halen. Daarom ben ik benieuwd waarom ze daarop kunnen reageren? Suiker en zetmeel zit meer in muesli dan in luzerne, olie geeft meer pit maar geen schrik achtige klachten toch?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:00

Geef je paard gewoon veel ruwvoer: Gras, hooi, evt. luzerne -zemelen - bietenpulp(bv. speedibeet) gemengd en geweekt. Vers drinkwater en een zoutblok. En rustig aan met je paard, het is nog een jong dier.
Als je paard geen tekorten heeft, is al het andere niet nodig.
Brokken, muesli's en dergelijke bevatten vaak granen, die paarden helemaal niet goed kunnen verteren. Daarnaast bevatten ze vaak heel veel suikers, zoals melasse (restproduct uit de suikerindustrie) en koolhydraten uit de granen die gemakkelijk in suikers worden omgezet. En dan nog allerlei ander afval uit de industrie, zoals sojaschroot, genetisch gemanipuleerd spul! Niet gezond dus.

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 13:27

Jetta schreef:
Geef je paard gewoon veel ruwvoer: Gras, hooi, evt. luzerne -zemelen - bietenpulp(bv. speedibeet) gemengd en geweekt. Vers drinkwater en een zoutblok. En rustig aan met je paard, het is nog een jong dier.
Als je paard geen tekorten heeft, is al het andere niet nodig.
Brokken, muesli's en dergelijke bevatten vaak granen, die paarden helemaal niet goed kunnen verteren. Daarnaast bevatten ze vaak heel veel suikers, zoals melasse (restproduct uit de suikerindustrie) en koolhydraten uit de granen die gemakkelijk in suikers worden omgezet. En dan nog allerlei ander afval uit de industrie, zoals sojaschroot, genetisch gemanipuleerd spul! Niet gezond dus.

Dankjewel voor de info. Wat ik mij wel afvraag is dat mensen hier reageren dat ik te veel doe met mijn paard? Bij mij staat lol met je knol toch echt wel bovenaan. Ik kijk en luister goed naar mijn paard als hij bepaalde dingen aangeeft. Verder, er zijn mensen die al in het Z rijden met hun paard van 5? Ik moet mijzelf met niemand vergelijken, maar hoe zit dit dan?

daphne1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:30

Hij is al eens genoemd: Rene Wielens weet echt veel van voeding, geeft onafhankelijk advies en denkt goed met je mee! :j (zie http://www.rwdh.nl/ voor telefoonnrs. en emailadres)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:31

smurffie schreef:
Koper schreef:

Ja omdat je dat zegt ben ik heel benieuwd waar en waarom ze erop reageren? Ik heb daar nog nooit van gehoord behalve bij enkele kilo's.
Mijn paard is vrij schrikachtig maar krijgt eigenlijk vanaf het moment dat hij hier is luzerne omdat hij vrij mager is en moeilijk opneemt. Maar als jij verteld dat ze daar schrik achtig van kunnen worden zou het misschien verstandig zijn hem eraf te halen. Daarom ben ik benieuwd waarom ze daarop kunnen reageren? Suiker en zetmeel zit meer in muesli dan in luzerne, olie geeft meer pit maar geen schrik achtige klachten toch?

Olie geeft energie. Je hebt snelle energie (koolhydraten) en langzame energie (vet). Goede olie is brandstof zonder dat het paard er heet van wordt. Je hebt uiteraard ook koolhydraten nodig, maar niet meer dan ook verbrand kan worden. Als je meer energie in een paard stopt dan hij verbrandt kunnen er twee dingen gebeuren, afhankelijk van het type paard. Paarden worden ofwel fel ofwel dik.

Het is denk ik in luzerne ook niet de suiker/zetmeel (oftewel koolhydraten) waar paarden nerveus op reageren. Wat het wel is? Geen idee.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:44

Goed voeren gaat nou eenmaal alleen als je alle info hebt.

Je hebt bloed laten afnemen en er waren geen tekorten. Dat is mooi, maar geen 100% garantie. Op welk moment van de dag is er bloed afgenomen bijvoorbeeld? Maar goed, je uitgangspunt is, geen tekorten.

Heb je ruwvoeranalyse en weet je hoeveel kilo ruwvoer je pony binnen krijgt? Ruwvoer is ten alle tijden je basis en pas daarna kun je bij gaan voeren.
Gras is mooi als het een goede grasmengeling is en de bodem in orde. Elk seizoen is anders!!
Goed hooi heeft structuur en laat de darmen optimaal werken. Een goede darmwerking is de basis van alles.

Je wil geen muesli voeren? Dat zou zonde zijn, want juist een goede mix zorgt ervoor dat je pony langer kauwt en er zijn mooie mixen op de markt.

Als je pony voernijd heeft, komt dat ergens vandaan. Als hij bijvoorbeeld voorheen maagzweren heeft gehad of nog heeft, kan eten ( met name biks! ) pijn doen. Het is heel belangrijk dat je altijd begint met ruwvoer, maar eigenlijk mag een paard nooit lang zonder staan. Krijgt een paard bijv 's avonds een pluk hooi en staat daarna te lang zonder en beginnen ze met biks te voeren, is dat heel onprettig voor het paard. Dat hoeft niet bij jou zo te zijn, maar kan hem zo wel zijn aangewend.

Als je paard dus gezonde darmwerking heeft en voldoende goed ruwvoer, zou ik een mix geven met wat grasmix of lucerne erbij. In sommige mixen zit al een deel lucerne. Van die mixen kun je best iets meer geven.
Hoewel ik meerdere kleine porties het beste vind, zie ik niet het nut van een volle schep in de ochtend als het paard het niet gebruikt.
Zo een 2 uur voor het rijden, zou logischer zijn.

Energie komt ook uit een goede conditie. Een paard van 5 kan een prima conditie hebben door veel buiten te spelen met vriendjes.
Daarnaast telt het wel degelijk heel zwaar mee hoeveel en hoe je traint. Je paard kan sloom lijken, maar ook pijn hebben of overbelast door verkeerde training. Werk hem goed los en neem tijd om hem goed uit te wandelen op het harde bijv.
Een jong paard tussendoor eens stilztten. Dus stel je bent met wat zijwaarts bezig. Laat hem na enkele passen goed even stilstaan en alles verwerken.
Zat paarden die sloom lijken, maar gewoon niet happy zijn, omdat mensen teveel in de krul rijden en nieuwe oefeningen niet goed introduceren.

Of je het wel of niet wil horen, maar het een gaat echt niet zonder het ander.

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 14:17

Niet willen, ik wil wel muesli voeren maar dit is niet eerste keus. Uiteraard wel wat het best is voor mijn paard.

De voernijd komt omdat hij tot zijn 4e bij zijn moeder heeft gestaan en sinds hij in een kudde met paarde staat niet meer de baas is en onder in de rangorde staat. Hij is bang dat anderen zijn voer op eten. Het rare is dat in de wei als ze hooi krijgen en met gras eten er niks aan de hand is in de kudde. Bestaat er ook voernijd met eten alleen naar mensen en op stal dan?

Bloedwaardes zijn 's avonds getest dus het kan inderdaad zijn dat het dan aangevuld is door het voer van die dag? Misschien nog een nieuwe bloedtest laten uitvoeren en dan 's ochtends?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:47

Ik zal het nader verklaren. Je traint de spieren, banden, pezen, botten, bindweefsels etc. Deze raken vermoeid en krijgen misschien zelfs microscopisch kleine beschadigingen. Het lichaam slaat alarm en begint net herstel. Het ene weefsel is met 18 uur herstelt, ander weefsel pas met 72 en met echte schade duurt het nog wel veel langer. Daarom kun je het beste uitgaan van 72 uur tenminste 1x per twee weken. Het lichaam herstelt maar een beetje meer als dat het eerst was. Op die manier krijg je een sterker lijf. Ga je te snel weer trainen mis je die overcompensatie in het herstel en boek je dus uiteindelijk achteruitgang. Hieronder twee foto's.
Afbeelding
Afbeelding

Wat betreft graan ben ik het eens wat betreft de vertering alleen denk ik niet dat paard zomaar lading graan tegen komt maar dan de hele plant eet. Voeg dan ieder geval ruwe celstof toe en voer kleine porties.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:49

Koper schreef:
smurffie schreef:

Olie geeft energie. Je hebt snelle energie (koolhydraten) en langzame energie (vet). Goede olie is brandstof zonder dat het paard er heet van wordt. Je hebt uiteraard ook koolhydraten nodig, maar niet meer dan ook verbrand kan worden. Als je meer energie in een paard stopt dan hij verbrandt kunnen er twee dingen gebeuren, afhankelijk van het type paard. Paarden worden ofwel fel ofwel dik.

Het is denk ik in luzerne ook niet de suiker/zetmeel (oftewel koolhydraten) waar paarden nerveus op reageren. Wat het wel is? Geen idee.

Luzerne, slecht verteerbare eiwitten, spijsvertering uit balans, hitte. Ik voer het niet zomaar meer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 17:24

lailapri schreef:
Voeg dan ieder geval ruwe celstof toe en voer kleine porties.

Dat is inderdaad heel belangrijk. Paarden hebben vezelig voedsel nodig. Hooi is vaak te slap.

Mooie, duidelijke uitleg Lailapri.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:14

Bontejames, voernijd kan overal vandaan komen. Dat hij bij zijn moeder heeft gelopen tot zijn 4e zegt nog niet veel over de omstandigheden wat betreft de toegang tot voer, vooral ruwvoer.

Niet negatief tegenover muesli staan, er zijn mooie mixen die beter zijn dan menig geperste brok.

Bloedprikken kan een momentopname zijn, maar als de waardes echt mooi waren, zou ik het even zo laten nu. Pas weer eens prikken als je 2 maanden op ander voer staat bijv.

Lailapri heeft een mooie uitleg.

Ik ben ook voor vezels, die vaak ontbreken. Als mensen per se iets willen bijvoeren zeg ik altijd; kies dan voor vezelrijk voer.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:49

Hier ook een baasje van een voernijdige ex-manegepony met koliek gevoeligheid. Misschien heb je wat aan mijn voerbeleid.

Mijn merrie is 9 jaar, werkt ongeveer hetzelfde, verschilt echter per week, en krijgt na veel proberen dit:

Bijna onbeperkt hooi, wat haar spijsvertering blijft bevorderen en dus koliek tegenwerkt. Volgens mijn dierenarts is dit echt het allerbelangrijkste, uit ruwvoer halen ze langdurige energie.

'S ochtends en 's avonds krijgt ze een bodempje/kwartje Havens Coolmix, zonder haver, maar geeft naar mijn idee meer dan voldoende energie. Over Pavo Sportsfit ben ik overigens ook wel tevreden, maar van de Coolmix krijgt ze toch net wat meer pit. Nadeel is dan weer dat het zetmeelgehalte hiervan hoger is. Hierbij krijgt ze een schepje luzerne om het schrokken te voorkomen, en een handje lijnzaadkorrels. Na het rijden krijgt ze een halve schep slobbervan Pavo als extra's.

Ze loopt geweldig en glimt als een spiegel! (:

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 09:44

ual_95 schreef:
Hier ook een baasje van een voernijdige ex-manegepony met koliek gevoeligheid. Misschien heb je wat aan mijn voerbeleid.

Mijn merrie is 9 jaar, werkt ongeveer hetzelfde, verschilt echter per week, en krijgt na veel proberen dit:

Bijna onbeperkt hooi, wat haar spijsvertering blijft bevorderen en dus koliek tegenwerkt. Volgens mijn dierenarts is dit echt het allerbelangrijkste, uit ruwvoer halen ze langdurige energie.

'S ochtends en 's avonds krijgt ze een bodempje/kwartje Havens Coolmix, zonder haver, maar geeft naar mijn idee meer dan voldoende energie. Over Pavo Sportsfit ben ik overigens ook wel tevreden, maar van de Coolmix krijgt ze toch net wat meer pit. Nadeel is dan weer dat het zetmeelgehalte hiervan hoger is. Hierbij krijgt ze een schepje luzerne om het schrokken te voorkomen, en een handje lijnzaadkorrels. Na het rijden krijgt ze een halve schep slobbervan Pavo als extra's.

Ze loopt geweldig en glimt als een spiegel! (:

Bedankt voor deze nuttige reactie! Mijn pony heeft nog nooit echt een koliek aanval gehad maar ben er wel bang voor omdat hij zo snel eet... Hoorde wel dat er veel eiwit in luzerne zit en weet jij of dit kwaad kan? Mijn pony heeft snel last van vocht in zijn been door een oude blessure en eiwit bevordert het vocht afvoeren juist niet toch?