Een geschikt voeder zonder granen voor jonge (dek)hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:40

Ik ga je topic volgen. Ook het staaltje van superfit horse, pre active van equifyt en een staaltje meegenomen van equigard van St Hippolyt op FHE.

Ze naast elkaar leggende zag ik al dat er in deze van superfit horse (door de grove luzerne) en de equigard veel meer structuur zat. Toch spreek de pre active mij aan om de inhoud.

Ik lees dadelijk het topic even door, niet omdat ik eentje heb die gevoelig is er aan maar ik gewoon iets wil geven om de pony's met een handje te belonen na het "werk" en ik wil dat in dit handje zo weinig mogelijk graan zit en suikers en dergelijke.... :)

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 15:31

arun schreef:
Citaat:
Hij krijgt nu al 2 balen kwalitatief weidehooi per dag

Is toch beetje teveel van het goede volgens mij.

Verbaast me niet dat dit paard een harde manenkam krijgt als ik lees wat hij allemaal krijgt terwijl hij eigenlijk geen energie verbruikt.

Enige wat dit paard nodig heeft is een goede vitaminenkorrel naast zijn hooi zodra hij in het werk gaat en energie verbuikt kan je extra energie toevoegen. Korrel kan je mengen in wat grasbrok, zemelen of bietenpulp om beetje volume te krijgen.

Dat is toch niet zo abnormaal voor een paard van 1m70 dat geen enkele toegang heeft tot gras?
Hij krijgt 3x per dag een portie hooi. Samen ongeveer 1,5 à 2 baaltjes hooi per dag. Een paard dat echt continue onbeperkt hooi krijgt zou toch ook zoveel binnen krijgen?

Die harde manenkam is inmiddels trouwens al een pak beter. Maar ik heb schrik dat als hij deze zomer terug het gras in gaat en ook nog eens dezelfde muesli krijgt, het terug komt.

Hij is er nu enkele maanden vanaf (grootste deel van de winter was dat namelijk ook nog hard en gebobbeld, waardoor hij jeuk kreeg).

Niets doen zou ik niet zeggen: Op relatief droge dagen doet hij ongeveer 20 min grondwerk (vooral in draf en galop) om zijn spieren wat bij te sterken en hem terwijl ook een uitlaatklep te geven voor zijn energie. Hij leert er ook door ontspannen :) Maar echt werken kan je dat niet noemen vind ik. Alles gebeurt namelijk in vrijheid en voor de rest van de dag beweegt hij niet zo veel meer. Hij is namelijk niet zo'n fan van alles wat nat of koud is :o :D
De reden waarom ik er vanuit ging dat hij meer energie verbruikt is omdat hij energieker is in alles wat hij doet dan bijvoorbeeld mijn fokmerrie (die ook al een hoog energieniveau heeft eigenlijk). Als hij mee gaat naar de les dan is hij wel braaf, maar toch merk je dat elke vezel in zijn lijf helemaal barst van energie en oplettendheid :) Hij zweet bijvoorbeeld ook redelijk veel tijdens het 'werk' (is ook wel niet geschoren). Maar misschien heb je daar wel gelijk is en hoeft hij eigenlijk minder dan mijn merrie (al krijgt zij nu natuurlijk net meer, maar dat is omdat ze nu op het einde van haar dracht zit).

Is er iemand die de Superfit, Vitalbix en Hugho kruidenbrok even kan vergelijken aub? Dan kan ik misschien daar toch al een keuze in maken wat ik bestel.
Ik denk dat ik maar ga zien of het werkt voor mijn paard door het te testen, maar dan moet ik dus wel eerst kunnen kiezen tussen die drie :)

Luzerne moet dus best in combi met zemelen gelet op de balans. Dat begrijp ik nu, bedankt voor de uitleg xyzutu :) Kan dat dan zoveel kwaad om zemelen en luzerne bij te geven? Ik wil hem namelijk effectief wel wat ronder krijgen. Doordat hij zo groot is geworden had hij al een beetje een achterstand op vlak van uitzwaren en dat is met die lyme nog versterkt. Hij moest terug spieren opbouwen van nul. Ik wil hem daarbij dus graag een handje helpen als dat kan.

Lijnzaadolie doe ik nu bij zijn muesli, maar dat ga ik dus ook bij zijn brokjes kunnen doen. Hoeveel geven jullie eigenlijk daarvan?

Alvast bedankt voor het meedenken. Ik geraakte er zelf niet meer aan uit :)

Azmay

Re: Een geschikt voeder zonder granen voor jonge (dek)hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:33

Zelf zou ik onbeperkt goed hooi geven uit een slowfeeder, en niet te veel anders bij voeren. Zolang hij niet echt hard hoeft te werken zou hij het daar gewoon prima op moeten kunnen redden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:48

Die zemelen bijgeven bij luzerne hangt ook wel af van je hoeveelheid luzerne hoor...
Dan heb je t wel echt over grote hoeveelheden.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:52

Hier voeren we sportmix zero van aveve,onze lusitano vind het erg lekker

inderdaad pulp en luzerne zijn scheef in verhoyding,maar je hoeft het bij pulp pas recht te trekken als je kilo per dag er paard geef.en bij luzerne zal dat ook zo zijn.dus om die scheve verhouding zou ik me niet meteen druk maken.

pulp is trouwends ook fijn voer voor er bij goed voor de darmen

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:55

Inderdaad. hooi onbeperkt voeren. onder onbeperkt verstaan we 1% tot 2% van zijn lichaams gewicht ana droge stof. Dus een paard van een 500 kg kom je uit op een 8-10kg droge stof. dat is ongeveer 12KG tot 16KG hooi. Een kg hooi duurt ongeveer 40 minute om op te eten. dan is hij ongeveer 11 uur met zijn hooi bezig. Dit is perfect, in het wild zijn paarden tussen de 14 a 16 uur per dag bezig met eten. Dus een diet op alleen hooi kan met toevoeging van vitamine en mineralen. ik vind 2 balen dus helemala niet te veel! om goed bij te kunnen voeren ku je een hooi analyse doen. Voor een vuist regel, pak lang en stengelig hooi dat niet stoffig ruikt en het liefst van 2de of derde snede is.

Over zemelen en Lucerne, kijk goed naar de calcium fosfer verhouding. dit moet altijd in het voordeel van de calcium uitvallen. anders gaat het paard calcium uit de botten trekken met alle gevolgen van dien. ik voer zelf de vital bix in combinatie met Hayster Healthy herbs (voergezond.nl) de broken van healthy herbs zijn dan een stukje ruwvoer (langzaam kauwen en veel speeksel) en de vitalbix voor extra vitamine (heel lag zetmeel en suiker gehalte). in de toekomst ga ik dat misschien vervangen voor reformin (maar dan zit blijkbaar meer suiker in???)
Daarnaast moet he voor het bijvoeren kijken naar het suiker en zetmeel gehalte. Liefst geen graan en of melass (dit zie je ook gelijk terug en zetmeel en suiker) liefst wil je onder de 10% suiker en of zetmeel blijven. Vooral barokke paarden hebben er last van. als je wilt lezen over paard en vertering kijk dan eens op paardnatuurlijk.nl

een richtlijn om te voeren van ruwvoer
http://natuurlijkpaarden.nl/hoeveel-ruw ... dag-nodig/

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 15:57

Azmay schreef:
Zelf zou ik onbeperkt goed hooi geven uit een slowfeeder, en niet te veel anders bij voeren. Zolang hij niet echt hard hoeft te werken zou hij het daar gewoon prima op moeten kunnen redden.

Dat doe ik dus al Azmay (al is het dan niet uit een slowfeeder maar gewoon vanaf de grond).
En daar doet hij het niet slecht op (mooie glanzende vacht in de zomer), maar ik krijg hem er niet ronder mee.
Mijn VA zegt dat ik gek ben en dat hij helemaal niet te mager is voor een jonge hengst. Maar hij is ook fijne warmbloeden gewoon en geen struise PRE's.

Die van mij is nu wel geen echt barok type, maar ik zou hem toch echt graag wat ronder zien.

Dus door nu gewoon enkel en alleen hooi te geven zal dat wel niet verbeteren denk ik. Ik wil het hem ook niet gaan uitleggen dat hij vanaf nu geen brokjes meer krijgt :') _O-

Darkchrystal: ah, dat was ik dan weer niet van plan. Dus als ik gewoon ongeveer 3x een halve literschep luzernebrok ofzo geef of 3x per dag 2 handjes grove luzerne, dat dat geen probleem geeft?
En kunnen die zemelen dan kwaad?

Ik heb het vroeger ook nog wel aan mijn warmbloedmerrie gevoerd om haar wat ronder te krijgen en ik moet zeggen, dat werkte wel denk ik.

keona: pulp heb ik hem maar tijdelijk gegeven vroeger (ook in ene poging er wat meer vlees aan te krijgen), maar daar was hij niet zo gek op.

En helaas is het niet omdat hij iets lekker vindt, dat het ook goed is voor hem. Ongetwijfeld zal hij die sportmix wel lekker vinden. Hij vind zijn huidige muesli ook heerlijk en het ruikt ook super lekker. Dat wil nog niet zeggen dat het ook goed voor hem is :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:59

Wat voor hooi geef je? Het ene hooi is het andere niet.
Bijzonder dat je er zoveel in moet stoppen eigenlijk.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 16:03

Het hooi is van eigen weide Azmay. Lang stengelig hooi (eerste snee, maar doorgeschoten tot het helemaal in zaad stond). Er zitten ook veel soorten gras in.
Een analyse heb ik nog niet laten doen en ben ik nu ook niet meer van plan aangezien de voorraad van 2015 toch bijna op is.

Ik tref precies altijd zo'n paarden. Mijn warmbloedmerrie was ook zo'n doorjager toen ze jong was :')
Imperiosa (mijn PRE fokmerrie) is trouwens eentje die vanzelf wel op gewicht blijft zo te zien. Al vreet zij wel m'n hele weide leeg :') Echt, ze staat op 1,2 ha ongeveer en ze slaagt er nog in om dat helemaal kort te grazen _/-\o_

Ok, onder 10% van suiker en zetmeel, dat is een handige tip. Daar zal ik zeker naar kijken :j

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:06

ohja die 10% is de twee zaken samen dus niet apart. dus suiker onder de 5% en zetmeel onder de 5% of hoe je de combinatie ook maakt. samen niet boven de 10%. En 12% a 13% is echt geen drama als er dan veel spoorelementen/vitamine/mineralen inzitten. Het is een uitgangspunt. success ermee

kijk eens op voervergelijk.nl hele handige site

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:09

De sport mix zero is granen vrij dat zocht je toch
Crines schreef:
Azmay schreef:

Dat doe ik dus al Azmay (al is het dan niet uit een slowfeeder maar gewoon vanaf de grond).
En daar doet hij het niet slecht op (mooie glanzende vacht in de zomer), maar ik krijg hem er niet ronder mee.
Mijn VA zegt dat ik gek ben en dat hij helemaal niet te mager is voor een jonge hengst. Maar hij is ook fijne warmbloeden gewoon en geen struise PRE's.

Die van mij is nu wel geen echt barok type, maar ik zou hem toch echt graag wat ronder zien.

Dus door nu gewoon enkel en alleen hooi te geven zal dat wel niet verbeteren denk ik. Ik wil het hem ook niet gaan uitleggen dat hij vanaf nu geen brokjes meer krijgt :') _O-

Darkchrystal: ah, dat was ik dan weer niet van plan. Dus als ik gewoon ongeveer 3x een halve literschep luzernebrok ofzo geef of 3x per dag 2 handjes grove luzerne, dat dat geen probleem geeft?
En kunnen die zemelen dan kwaad?

Ik heb het vroeger ook nog wel aan mijn warmbloedmerrie gevoerd om haar wat ronder te krijgen en ik moet zeggen, dat werkte wel denk ik.

keona: pulp heb ik hem maar tijdelijk gegeven vroeger (ook in ene poging er wat meer vlees aan te krijgen), maar daar was hij niet zo gek op.

En helaas is het niet omdat hij iets lekker vindt, dat het ook goed is voor hem. Ongetwijfeld zal hij die sportmix wel lekker vinden. Hij vind zijn huidige muesli ook heerlijk en het ruikt ook super lekker. Dat wil nog niet zeggen dat het ook goed voor hem is :)

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 16:22

Klopt keona, maar dat omvat eigenlijk niet alles wat ik ervan verwacht. Ik wilde namelijk ook een natuurlijker dieet zoeken. Dus ook melassevrij als het even kan en laag in zetmeel en suiker.

Ik heb sportmix zero opgezocht en daar zit toch heel wat suiker en eiwit in en er zit ook melasse in:
http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... zero-aveve
Verder staat er geen samenstelling bij helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:31

Als je dierenarts zegt dat hij niet dikker hoeft voor zijn huidige grootte en leeftijd, dan zou ik dat zeer serieus nemen - serieuzer dan alle adviezen die je hier op Bokt krijgt! Vooral bij jonge paarden is het namelijk belangrijk dat ze redelijk schraal worden gehouden wil je ze niet allerlei beenproblemen voeren. Als je reden voor het vetmesten eigenlijk alleen voor de mooi is of omdat hij dan barokker oogt (bijvoorbeeld op keuringen) dan zou ik daar echt van afzien, naar de dierenarts luisteren en hem gewoon op zijn huidige gewicht houden.
Ga je hem meer aan het werk zetten en hij valt wat in, dan kun je hem bij gaan voeren om zijn spieren te voeden, maar tot die tijd zet hij meer energie alleen om in vet en dat is gewoon niet gezond voor een paard in de groei.
Als je een jonge Iberier breder wilt maken dan zul je A) hem moeten trainen en B) geduld hebben. Barokke paarden zijn laatbloeiers en pas rond hun 8e uitgezwaard. Tot die tijd zien ze er van de zijkant misschien stoer uit maar zijn ze van voren allemaal maar smalletjes. Dus als er geen medische noodzaak is om hem dikker te maken zou ik dat ook zeker niet doen.

Los daarvan; als het medisch noodzakelijk is om je paard dikker te krijgen, dan mag je hem 0,5-1ml lijnzaadolie/kilo paard geven voor je extra vitamine E moet toevoegen. Zelf heb ik gemerkt dat je met 120 ml olie ook al genoeg was om een paard met ernstig ondergewicht binnen 3 maand weer op gezond gewicht te krijgen.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:34

xyzutu2 schreef:
Als je dierenarts zegt dat hij niet dikker hoeft voor zijn huidige grootte en leeftijd, dan zou ik dat zeer serieus nemen - serieuzer dan alle adviezen die je hier op Bokt krijgt! Vooral bij jonge paarden is het namelijk belangrijk dat ze redelijk schraal worden gehouden wil je ze niet allerlei beenproblemen voeren. Als je reden voor het vetmesten eigenlijk alleen voor de mooi is of omdat hij dan barokker oogt (bijvoorbeeld op keuringen) dan zou ik daar echt van afzien, naar de dierenarts luisteren en hem gewoon op zijn huidige gewicht houden.
Ga je hem meer aan het werk zetten en hij valt wat in, dan kun je hem bij gaan voeren om zijn spieren te voeden, maar tot die tijd zet hij meer energie alleen om in vet en dat is gewoon niet gezond voor een paard in de groei.
Als je een jonge Iberier breder wilt maken dan zul je A) hem moeten trainen en B) geduld hebben. Barokke paarden zijn laatbloeiers en pas rond hun 8e uitgezwaard. Tot die tijd zien ze er van de zijkant misschien stoer uit maar zijn ze van voren allemaal maar smalletjes. Dus als er geen medische noodzaak is om hem dikker te maken zou ik dat ook zeker niet doen.

Los daarvan; als het medisch noodzakelijk is om je paard dikker te krijgen, dan mag je hem 0,5-1ml lijnzaadolie/kilo paard geven voor je extra vitamine E moet toevoegen. Zelf heb ik gemerkt dat je met 120 ml olie ook al genoeg was om een paard met ernstig ondergewicht binnen 3 maand weer op gezond gewicht te krijgen.

mee eens, helemaal in de groei is het belangrijk paarden niet te zwaar te houden. dit kan hele nadelige effecten hebben op het bewegings aparaat.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 16:50

Ok, ik heb met de info die ik hier heb gekregen eens Hugho, Vitalbix en Superfit door voervergelijk gehaald.

Hugho valt dan al af denk ik, want die heeft maar lieft 24 eiwit+suiker :wow:

Vitalbix en Superfit blijven beiden wel mooi onder de 10

Het gaat dan dus enkel tussen die twee:
http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... ardenvoer/

En dan weet ik het niet zo goed meer :o

Nee, dat heb ik misschien verkeerd uitgedrukt en ik dacht ook wel dat er zo'n reactie daarop zou komen. Hij zei vorig jaar dat hij niet te mager was (maar dat hij wel meer spieren mag krijgen).
Ik weet ook wel dat hij pas laat zal uitzwaren omdat het laatbloeiers zijn. (Hij wordt nu 6j trouwens).
Een echt jonkie is het dus niet meer. En hij neemt niet deel aan keuringen of wedstrijden dus daarvoor doe ik het niet hoor :) Ik wil hem gewoon helpen door met zijn voer in ieder geval al de juiste bouwstoffen te geven om zijn spieren terug te helpen opbouwen. Nadat hij de ziekte van lyme kreeg deze zomer is zijn spiermassa namelijk zienderogen geslonken. Dat is dus in ieder geval niet gezond. Inmiddels is hij wel al wat aangekomen (zijn ribben zie je bijvoorbeeld niet meer), maar zijn heupbeenderen steken toch nog wat uit en ook op zijn schouders is er niet veel spiermassa. Dat ik hem zal moeten trainen, dat spreekt voor zich, maar ik wil dat wel op een gezonde manier doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:54

Ik vind luzerne een fijn product vanwege goed benutbare eiwitten, die je goed gebruiken kan voor spieropbouw.
Om een paar handen zou ik mij persoonlijk niet druk maken wbt calcium/fosfor.

Ik geef meestal 1 gele schep(nu optiform,ook een ruwvoer.van Mijten.)
Dat is rond de 500 gram en al een aardige hap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:56

In dat geval zou ik echt toch ook echt andersom doen: eerst gaan trainen en als je ziet dat hij dan niet genoeg aan zijn voer heeft doordat hij weer wat meer invalt, dan pas bijvoeren.
Tot die tijd is het prima als hij op hooi en een vitaminekorrel alleen slank blijft.
Het zou juist ongezond zijn als je niets aan de training verandert maar je paard door nieuw/meer voer ineens breder wordt en meer 'spieren' krijgt op de schouders en heupen. Dat is dan namelijk hoogstwaarschijnlijk gewoon vet aangezien voer niet zorgt voor spieren; daar zul je echt voor moeten bewegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:58

Voer zorgt idd niet voor spieren maar training icm goed voer kan wel helpen.
Maar dat bedoel jij ook denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:04

Ja. :D
Alleen moet je de zaak niet omdraaien; niet eerst extra voer geven voor spiergroei terwijl je nog niets aan training opschroeft, want dan voer je geen spieren maar vet en dat is gewoon slecht voor een paard dat nog in de groei is en nog kraakbeen moet verbenen enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:06

Ja dat klopt.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 17:22

Dat ben ik ook niet van plan. ik wil het graag gelijktijdig doen. En training opschroeven gaat ook enkel maar gebeuren wanneer ik voel dat hij er klaar voor is (wrs pas tegen dat het warmer wordt ook).

Het is ook niet mijn bedoeling om het voer op te schroeven, integendeel. ik wil het gewoon vervangen door gezonder voer waar hij meer vitamines en mineralen uithaalt en minder balaststoffen mee binnen krijgt.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:26

Crines schreef:
Dat ben ik ook niet van plan. ik wil het graag gelijktijdig doen. En training opschroeven gaat ook enkel maar gebeuren wanneer ik voel dat hij er klaar voor is (wrs pas tegen dat het warmer wordt ook).

Het is ook niet mijn bedoeling om het voer op te schroeven, integendeel. ik wil het gewoon vervangen door gezonder voer waar hij meer vitamines en mineralen uithaalt en minder balaststoffen mee binnen krijgt.

Dan moet je alleen een vitamine en mineralen korrel geven en goed voldoende ruwvoer

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 17:33

Ja, en dat is nu net wat ik voorstelde in mijn beginpost dacht ik :)

Superfit en Vitalbix claimen beiden zo'n korrel te zijn namelijk :j
Alleen stellen zij zelf altijd hun voer voor samen met de grove luzerne. Vandaar dat ik dus ook dacht om luzerne bij te geven.

Hooi verandert niet en lijnzaadolie blijf ik ook geven.
Alleen de muesli wil ik vervangen. Maar daar vroeg ik dus raad in om een korrel te kiezen :o Niet meer en niet minder.
Die zemelen en fijne luzerne werden voorgesteld door de man van Hugho. Dus dat vroeg ik ook gewoon even.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:38

Crines schreef:
Ja, en dat is nu net wat ik voorstelde in mijn beginpost dacht ik :)

Superfit en Vitalbix claimen beiden zo'n korrel te zijn namelijk :j
Alleen stellen zij zelf altijd hun voer voor samen met de grove luzerne. Vandaar dat ik dus ook dacht om luzerne bij te geven.

Hooi verandert niet en lijnzaadolie blijf ik ook geven.
Alleen de muesli wil ik vervangen. Maar daar vroeg ik dus raad in om een korrel te kiezen :o Niet meer en niet minder.
Die zemelen en fijne luzerne werden voorgesteld door de man van Hugho. Dus dat vroeg ik ook gewoon even.

Marstall heeft ook zon korrel .denk dat niet zoveel uit zal maken welke korrel zijn ongeveer zelfde alleen ander merk bij marstall heet deze force 10kg voor 20euro

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:41

TS wil niet luisteren :)

en electrolyten toevoegen als hij veel zweet.

Is die Lyme volledig weg want dat is lastig beestje?