Oryani schreef:xyzutu2 schreef:Ik heb de Equilin Basic zelfs tot een week geleden aan onze Shetlanders gevoerd.
Specifieke reden om daar mee op te houden?![]()
Ik vind het nogal een opdracht om 'de beste' uit de vergelijking te halen.
Jawel, ik vind dat het een veel te hoge dosis selenium heeft, zie [MD] Selenium mogelijk oorzaak PPID/EORTH/IR/bevangenheid/EMS. Aangezien mijn paard op een plek staat waar alledrie de andere pony's welvaartsziektes hebben die gekoppeld worden aan seleniumstapeling (2x PPID, een verleden van hoefbevangenheid, spierbevangenheid en zomereczeem, insulineresistentie en 3x EORTH), en de Shetlanders die op een andere plek staan ook problemen hebben die aan seleniumstapeling zouden kunnen liggen (zomereczeem die in de winter niet stopt) ben ik ook bij hun overgegaan op het bijna seleniumloze voer dat mijn paard ook al kreeg omdat hij ook allemaal klachten had die in die richting wezen (jeuk, 'hoefbevangenheid', dikke, opgezette harde manenkam). Nu krijgen ze allemaal het bijna seleniumloze Formula 4 Feet en bij het paard ben ik gestopt met Selenium bijvoeren (wat volgens de leverancier moest...), dus ik ben benieuwd naar of dat effect heeft.