Welk paardenvoer/ vitaminekorrel zonder ijzer.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 15:15

Oryani schreef:
xyzutu2 schreef:
Ik heb de Equilin Basic zelfs tot een week geleden aan onze Shetlanders gevoerd. 8-)

Specifieke reden om daar mee op te houden? 8-)

Ik vind het nogal een opdracht om 'de beste' uit de vergelijking te halen.

Jawel, ik vind dat het een veel te hoge dosis selenium heeft, zie [MD] Selenium mogelijk oorzaak PPID/EORTH/IR/bevangenheid/EMS. Aangezien mijn paard op een plek staat waar alledrie de andere pony's welvaartsziektes hebben die gekoppeld worden aan seleniumstapeling (2x PPID, een verleden van hoefbevangenheid, spierbevangenheid en zomereczeem, insulineresistentie en 3x EORTH), en de Shetlanders die op een andere plek staan ook problemen hebben die aan seleniumstapeling zouden kunnen liggen (zomereczeem die in de winter niet stopt) ben ik ook bij hun overgegaan op het bijna seleniumloze voer dat mijn paard ook al kreeg omdat hij ook allemaal klachten had die in die richting wezen (jeuk, 'hoefbevangenheid', dikke, opgezette harde manenkam). Nu krijgen ze allemaal het bijna seleniumloze Formula 4 Feet en bij het paard ben ik gestopt met Selenium bijvoeren (wat volgens de leverancier moest...), dus ik ben benieuwd naar of dat effect heeft. :)

Oryani

Re: Welk paardenvoer/ vitaminekorrel zonder ijzer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 15:20

Interessant, bedankt voor je uitleg!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 19:00

BillyBo schreef:
Inmiddels heb ik de Vitalbix gehaald en meteen op advies ,van Vitalbix, lijnzaad met vitamine E.
Voorheen gaf ik de Omega Gold olie van de paardendrogist, maar zei legde mij uit dat het hoofdbestanddeel Sojaolie is met een beetje Hennep en Lijnzaadolie.
en Sojaolie is niet zo zuiver als men denkt.
http://www.kokos-olie.nl/nieuwsbrieven/ ... n-van-soja

!

Leuk, dat je je door de eerste de beste concurrent laat bedotten :D :D

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 19:45

@ Billy:'' ik begrijp niet wat je bedoelt?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 21:04

Ik zou aan de paardendrogist gevraagd hebben wat er in die olie zit. Je hebt het eerst zelf zonder problemen gevoerd, nu komt er iemand die wil haar eigen product aan je verkopen, dus dat kraakt ze af, en je stapt over zonder onderzoek te doen.....
Ik ver al tijden omega olie, het bevalt mij prima, dus ik ga echt niet zomaar overstappen als iemand dat zegt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 21:53

Een van de redenen waarom de Omega olie van de Paardendrogist soja bevat is omdat soja een natuurlijke bron van vitamine E is. Als je er geen soja olie in doet, dan moet je de vitamine E dus op een andere (kunstmatig) toevoegen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:18

Seleniumarm voeren? Grof gezegd al het ruwvoer in Nederland bevat onvoldoende selenium voor paarden, dit zul je dus aan moeten vullen. Teveel is uiteraard ook niet goed, daarom zit er in een gemiddeld Vitamine E + selenium supplement dusdanig weinig selenium, zodat je je paard er niet mee kunt vergiftigen. Alleen uit bloedonderzoek kan blijken dat er een tekort of overschot is, maar ik zou zeker niet op eigen houtje met selenium gaan experimenteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 17:56

Uit het artikel in de link blijkt dat je uit het bloed geen tekorten of overschotten kunt aflezen omdat de bloedwaarde iets totaal anders is dan de waarde in de weefsels - en dan heeft elk type weefsel ook nog een andere opnamesnelheid. Een paard met een 'lage' seleniumspiegel in het bloed kan een overdosis selenium opgeslagen hebben in zijn tandvlees, en dat wordt tegenwoordig gekoppeld aan de tandziekte EORTH. Maar als je de bloedspiegel volgt, blijf je dus selenium toevoegen aan een paard dat al veel te veel selenium heeft gestapeld in bepaalde weefsels of organen. Die seleniumstapeling in tandvlees wordt nu in verband gebracht met EORTH, en seleniumstapeling in de hypofyse blijkt gekoppeld te zijn aan Cushing/PPID.

Ook historisch gezien is het idee van seleniumtekorten bij paarden interessant: grote delen van Noord Duitsland en Polen (Trakehnen) hebben een erg selenium-arme bodem. Toch komen daar al eeuwen de beste leger- en sportpaarden vandaan. Omdat wilde paarden tijdens het grazen de seleniumrijkste planten ook actief vermijden, is nu het idee ontstaan dat herkauwers inderdaad een hoge behoefte aan selenium hebben, maar paarden juist helemaal zijn ingesteld op een selenium-arm (zie de Trakehners) dieet, en juist veel sneller problemen krijgen door hoge doses selenium.
Paarden werden in oud onderzoek altijd gelijkgesteld aan koeien. Nu blijkt dat herkauwers inderdaad veel selenium nodig hebben en ongeneeslijke spierschade oplopen als ze te weinig krijgen. Bij paarden wordt op basis van in feite betekenisloos bloedonderzoek regelmatig een 'ernstig seleniumtekort' als diagnose uitgedeeld met de aansporing om extra selenium te voeren - maar er zijn geen paarden bekend die ook echt de bijbehorende ongeneeslijke spierschade opliepen - en dat is op zijn minst opmerkelijk te noemen.
Interessant is dat paarden die niet zo lekker in hun vel zitten/ stijve spieren hebben op selenium geprikt worden, en als daar een te lage dosis uitkomt dan krijgt het paard een selenium-vitamine E supplement, waarna het paard weer beter loopt. Conclusie: het seleniumtekort is verholpen. :+
Terwijl er een heel erg logische alternatieve verklaring voor deze wonderbaarlijke genezing is: de vitamine E. Paarden krijgen vooral in de herfst/winter last van hun spieren/gaan wat kwakkelen en dan wordt er onderzoek gedaan. In de herfst/winter krijgen de meeste paarden echter alleen hooi te eten. In hooi is het seleniumgehalte vrijwel gelijk aan toen het nog gras was, maar wat er verdwenen is, is de vitamine E.
En stomtoevalling uit een gebrek aan vitamine E zich juist ook in de vorm van spierproblemen - die bovendien weer verdwijnen als je vitamine E toevoegt.

Ik vind het trouwens ook erg gevaarlijk wat je hier beweert over dat gemiddelde selenium supplementen heel lage doses bevatten.
Een paard zou volgens (op runderen gebaseerde?) hoeveelheid van 0,10 mg selenium per totale kg voer binnenkrijgen. Als je paard in totaal 11,3 kg hooi/gras/brok/slobber krijgt, dan zou hij 1,13 mg Selenium per dag moeten krijgen. Een van de meest voorgeschreven selenium-boosters is Chevivit en daarmee geef je je paard 2ml/dag = 2,5 mg natriumseleniet/dag = 1,125 mg selenium per dag. Inmiddels wordt aangenomen dat meer dan 2 mg selenium/dag al een toxische dosis is voor een paard, helemaal als je het elke dag geeft, omdat de snel opnemende weefsels zichzelf dan vergiftigen. Dus als je een supplement voert, weet je dan 100% zeker dat er geen selenium in het hooi/gras zat? En zijn je brok, slobber en andere supplementen ook 100% seleniumvrij? Zo ja, dan kan een kleine dosis selenium bijvoeren waarschijnlijk geen kwaad. Maar als je niet weet hoeveel selenium je al voert, dan neem je met een supplement best wel een risico. Helemaal als je dierenarts niet eerst heeft gekeken hoeveel selenium je je paard nu als in je gewone voer geeft.

Het lastige aan selenium en ijzer is dat ze bijna overal in zitten, maar dat heel makkelijk overgedoseerd raken en dan ook echte problemen geven.

ossie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:00

Oryani schreef:
xyzutu2 schreef:
Ik heb de Equilin Basic zelfs tot een week geleden aan onze Shetlanders gevoerd. 8-)

Specifieke reden om daar mee op te houden? 8-)

Ik vind het nogal een opdracht om 'de beste' uit de vergelijking te halen.

In de equilinBASIC zit geen selenium, juist omdat het dan altijd bij elk rantsoen kan zonder selenium overdosering.

Maar naar mijn mening zijn er meer problemen met selenium tekort dan een overschot als er geen krachtvoer of geconcentreerd mineralen product wordt gevoerd naast voldoende geschikt ruwvoer.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 10:25

In de Balancer zit het wel. Deze wordt aangeraden in combinatie met de Basic.
Kan je de Balancer dan laten vallen, of wordt het supplement dan 'incompleet'? Zo ja, dan zoek ik verder naar een totaalproduct zonder selenium.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:56

Ik heb zelf een paard die seleniumtekort heeft gehad, wat resulteerde in absolute verzuring van de spieren. Na bloedonderzoek, onderzoek van ruwvoer (laag in selenium) en toevoegen van selenium en wederom bloedonderzoek werden de spieren weer losser en minder snel verzuurd. Daarna ben ik overgestapt naar een andere vitaminebrok met wat meer selenium, na een half jaar weer bloedonderzoek laten doen en alles piekfijn in orde. Tja... of het waar is of niet, maar voor mijn paard heeft het positief uitgepakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:05

Fijn dat het bij jouw paard zo snel opgelost kon worden!
In welk seizoen kreeg je paard er last van, en wat voerde je voor seleniumsupplement om hem erbovenop te helpen?

@ossie: ik heb inderdaad de Basic en de Balancer door elkaar gehaald. 8-)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:38

In de zomer (weideseizoen) en ik heb een supplement vd dierenarts gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 18:31

Dan is vitamine E-gebrek niet heel waarschijnlijk inderdaad. Mocht je toevallig nog op de naam van het supplement komen, dan hoor ik het graag!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 18:40

Het is synovium myocare E geweest, dus ook met vitamine E erin.

ossie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:34

De EQUILINBALANCER is een ruwvoeraanvulling. 100 gram vervangt 2,5 kg krachtvoer qua mineralen. Alleen zijn die uit de equilin veel beter opneembaar en bevat ook de levende gist (prebiotica), geen ijzer en natuurlijk vitamine E.

De BASIC geef je naast een compleet rantsoen, dus ruwvoer + een mineralen aanvulling danwel minimaal 2,5 kg krachtvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:22

Ik vind het zo lastig dat ik op de Equilin website geen enkele analyse van het voer kan vinden, dus met de gewaarborgde gehaltes - of kijk ik nou verkeerd?
Uitspraken als 'geen X toegevoegd' betekenen namelijk niet dat er ook geen X in zit, maar alleen dat het er niet apart bijgedaan is. Zit er bijvoorbeeld echt 0 mg ijzer in zowel de Balancer als de Basic?

Wat ik lastig vind aan Equilin zijn verder de claims die op de website gedaan worden, zoals dat als een paard minder dan 2,5 kilo (!) krachtvoer per dag krijgt, er sprake is van een theoretisch mineralentekort. Dat hangt toch echt heel erg af van welk krachtvoer dat dan is, want er zijn genoeg soorten krachtvoer te bedenken waar je veel meer of minder van moet voeren om de 100& mineralenvoorziening mee te bereiken.

Zelf vielen wij met de Shetlanders precies tussen de Basic en de Balancer in: ik wilde geen selenium of ijzer bijvoeren, dus dan moet je de Basic gebruiken, maar ik ga geen vitamine/mineralenkorrel geven waar ik dan vervolgens een vitamine/mineralenkorrel bij moet geven om compleet te zijn. Je kunt ook teveel vitamines en mineralen in Shetlanders stoppen. 8-)
Dat was voor mij de reden om in zijn geheel met Equilin te stoppen.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:32

Zijn hier ook mensen met ervaring met Pavo vital complete?

Ik voer nu vitalbix met de pure lucerne en de olie aan mijn shetje, maar de Pavo is hier gemakkelijker te verkrijgen. Ik zou dan ook ipv de pure lucerne overstappen op Daily plus. Echter de vergelijking maken vindt ik erg moeilijk qua gehaltes, de ene geeft aan in gram en de ander in percentages, en er lijken op sommige punten behoorlijke verschillen te zitten....

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:49

Ik voer naast de vitalbix speedibeet met lijnzaadolie.

Tinker merrie, 10 jaar, 500-550 kg.

2x per dag volop hooi
1 a 2x per dag 250 gram droge speedibeet (soms eet ze het niet helemaal op in de ochtend/middag, dan krijgt ze de rest later op de dag weer, of een nieuwe portie)
1x per dag 60 ml olie
1x per dag 350 gram vitalbix

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 00:31

Het enige met de pavo is dat mijn merrie het absoluut niet wilde eten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 06:50

meiske1577 schreef:
Zijn hier ook mensen met ervaring met Pavo vital complete?

Ik voer nu vitalbix met de pure lucerne en de olie aan mijn shetje, maar de Pavo is hier gemakkelijker te verkrijgen. Ik zou dan ook ipv de pure lucerne overstappen op Daily plus. Echter de vergelijking maken vindt ik erg moeilijk qua gehaltes, de ene geeft aan in gram en de ander in percentages, en er lijken op sommige punten behoorlijke verschillen te zitten....

Er komen steeds meer verdeelpunten van Vitalbix :) Zou zonde zijn om van zo'n mooi voer over te stappen op Pavo toch?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 07:06

Ja ik zou ook niet op Pavo overstappen eigenlijk. ....

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 07:20

Daarnaast als je 2 zakken vitalbix koopt, wordt het gratis bezorgd.
Je hoeft je huis er niet eens voor uit

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 09:11

Alle paarden staan hier op de Pavo, en alles doet het hier super op. Dus zonde vind ik het niet. Werk al jaren met Pavo en heb er altijd veel verschil van gemerkt, alle paarden verbeterden eigenlijk erop. Wel paarden die dressuurmatig flink getraind werden/ worden.

Voor de shet is het nu even zoeken wat beste past, omdat die niet echt werkt. Hij werd toch wel echt te dik.

Vitalbix wordt idd thuisbezorgd, maar ivm werk ben ik overdag weinig thuis en moet ik het dus ophalen op het punt hier op dorp. Dat is niet heel handig, maar goed alles kan natuurlijk.

Het gaat mij er meer om in welk voer nu meer vitaminen etc zitten, dus wat ik beter kan voeren. Ook bijvoorbeeld met betrekking tot de calcium/fosfor verhouding. En dat dan in verhouding tot de lucerne en eventueel olie.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 09:38

En eventueel op je werk laten bezorgen? Vitalbix wordt hier trouwens op zaterdag ook bezorgd. En voor de Pavo moet je ook de deur uit.

Analyses kun je het makkelijkste vinden op voervergelijk.nl.