Luzerne: wat doet het met een paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 10:19

moonfish13 schreef:
Ik heb net vitalbix gemaild met deze vragen en nog enkele andere vragen.
Zeer benieuwd of ze er iets over kunnen zeggen, theoretisch gezien zou je zeggen dat het mogelijk niet zo ingewikkeld is, maar bevestiging vind ik nergens. :+

Ben benieuwd naar het antwoord van vitalbix. Zou je deze willen vermelden in dit topic of via pb?

Omdat mijn paard wat gevoelig reageert op pure luzerne (huid en gedrag) ben ik er onlangs mee gestopt en overgestapt op vitalbix daily complete ( wat overigens los staat van ons luzerne verhaal).

Alvast bedankt!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 10:25

cissie schreef:
Omdat mijn paard wat gevoelig reageert op pure luzerne (huid en gedrag) ben ik er onlangs mee gestopt en overgestapt op vitalbix daily complete ( wat overigens los staat van ons luzerne verhaal).

Alvast bedankt!

Ben wel benieuwd wat je precies merkte in huid en gedrag verandering en bij welke dosering, want dit is heel herkenbaar voor ons.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 10:26

Misschien ook eens kijken naar de vitalbix versie als die wat gezonder is als die van hartog. Ik geef het momenteel bij het krachtvoer een handje omdat hij gevoelig is aan zen maag, en sinds de luzerne geen last meer van gehad :)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 10:37

Peetstap schreef:
cissie schreef:

Alvast bedankt!

Ben wel benieuwd wat je precies merkte in huid en gedrag verandering en bij welke dosering, want dit is heel herkenbaar voor ons.

Ben luzerne erbij gaan voeren omdat mijn paardje wat schraal was ( 4,5 jr 1.70m).
Ze kreeg in de ochtend een schep en in de avond. Ook om de speedibeet wat smakelijker te maken.
Na een week ontdekte ik een plekje wat op mok leek. Dat was in de periode toen het behoorlijk koud was en ik dacht eerst dat het een wondje was veroorzaakt door het ijs. Ze trapt ijs altijd kapot.
Omdat het droog bleef vond ik het vreemd dat ze na enkele dagen meer plekjes kreeg in dr koot en wat hoger op dr been.

In de tussentijd veranderde haar gedrag ook. Nerveuzer en ongedurig....ik heb haar net dus dacht dat komt omdat ze nog moet wennen aan dr nieuwe omgeving.
We gingen verder met trainen aan e hand maar echt rustiger werd ze niet....dat vond ik vreemd.
Af en toe explodeerde ze vanuit het niets....
Na wat leeswerk op internet las ik meerdere verhalen over paarden die huidproblemen kregen van vermoedelijk luzerne en ook een site van een dierenarts onderschreef dit.

Omdat de mok erger werd ben ik per direct gestopt met de luzerne. Na 3 dagen begonnen de plekjes minder fel te worden en momenteel zitten ze helemaal dicht.
Ook haar gedrag is positief verandert relaxter en meer op mij gericht ipv alles in dr omgeving.

Misschien dat ik teveel gevoerd heb, maar omdat ze mok kreeg durfde ik niet te minderen. Wilde eerst kijken of de mok minder zou worden na staken van de luzerne. En het merk/samenstelling ect speelt misschien ook nog een rol.

Peetstap

Re: Luzerne: wat doet het met een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 10:46

Bedankt Cis voor uitleg, jou verloop klopt met onze ervaring, alleen geen plekjes op huid gelukkig.
Wel aanraakgevoelig, onrustiger, en minder focus.
Wij voeren de ruwe versie, niet de geperste.

Balans is langzaam aan het terugkomen o.a. dmv magnesium en muesli.
Zijn dus op zoek naar een "op gewicht houder" maar geen luzerne.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 10:50

Omdat mijn paard het verder prima doet op speedibeet heb ik deze na het stoppen van de luzerne ietsjes verhoogt.
En ben vitalbix daily complete gaan voeren. Haar brok pavo condition is er bijna af.

Dit naast onbeperkt ruwvoer uit slowfeeders.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 10:54

Eigenlijk toch wel balen dat er in zoveel produkten luzerne zit terwijl er genoeg paarden zijn die er niet goed op reageren, zonder dat we het weten.

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:16

goh dat er toch aardig wat paarden anders reageren op luzerne. Ik voer zelf luzerne van subli, dus zonder melasse. Ik voer het om mijn ruin op gewicht te houden in de winter. Hij wordt er niet anders van. Is van zichzelf soms best kijkerig en druk maar dat is niet anders met of zonder luzerne. Het werkt prima om hem goed op gewicht te houden en daarnaast vindt hij het erg lekker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:25

Uk geef optiform van mijten en ben daar erg tevreden over.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:31

Anoniem schreef:
Uk geef optiform van mijten en ben daar erg tevreden over.

En wat is dat? Is dat ook een soort luzerne?

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:31

Ik voer de lucerne mix van Havens aan al mijn paarden door het krachtvoer. Gelukkig niet een die er last van heeft en ze eten het heel graag. Is ook een variant zonder melasse met een hoge eiwitwaarde.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:35

Peetstap schreef:
Zijn dus op zoek naar een "op gewicht houder" maar geen luzerne.

Olie. De olie die qua vetzuurverhoudingen het beste geschikt is voor paarden is lijnzaadolie.

Mijn merrie gaf ik toen ik 'r net had luzerne van Hartog. Ik heb op mijn donder gehad van de bekapper, ze mocht het absoluut niet hebben. Pony was toen bevangen. Niet vanwege de luzerne maar het hielp natuurlijk niet bij haar herstel.

Luzerne voer ik niet meer als aanvulling. Wel krijgen ze een balancer die voor een deel uit luzerne bestaat. Dat gaat heel goed. Beide paardjes zien er prima uit, glanzende vachten en de merrie is niet meer bevangen geworden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 12:37

kwita:
Dat is dus ook wat ik niet snap, want mijn pony hoef je echt geen basisbrok ofzo te geven dan gaat hij het liefst oerrrrend hard. :+

Cissie:
Ik laat het weten in het topic. :j

Qua melasse, ik had hier in deze winkel de keus tussen vitalbix en hartog.
Hartog was 20 kilo en vitalbix 14 kilo.
Hartog heeft ongeveer 10% eiwit en vitalbix 15%.
Dus qua voedingswaarde is is de vitalbix beter, plus er zit geen melasse in.
Er zit wel lijnzaadolie in, maar dat vind ik enkel heel fijn!
Omdat hij gauw zo hyper is heb ik geen risico genomen en voor vitalbix zonder melasse gekozen.
Daarbij voer ik nu metazoa, waar 4,8% suiker/zetmeel in zit en ik vond het wat tegenstrijdig er weer melasse in te stoppen.
Stel dat hij erop gereageerd had had ik niet geweten waar hij nou op reageert, de luzerne zelf of de melasse.
Daar had ik geen zin in. :P

Qua bevangenheid, mijn pony heeft weinig aanleg om dik te worden.
Ja op kuil en op het land wat mollig, maar op dit moment eet hij 12 kilo schraal hooi uit een simpel hooinet met grote mazen zonder dik te worden.
Ook geen dikke hals ofzo.
Op het land heeft hij wel altijd een graasmasker om, omdat hij van dat gevreet niet gezelliger en fitter wordt.
En ik snap het wel, ik ga ook niet sporten nadat ik mezelf klem heb gevreten in een all you can eat restaurant. :D
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 08-02-16 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:41

Je had 't natuurlijk ook kunnen testen met melasse zonder luzerne :P :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:44

haf_sjakie schreef:
Ik volg ook, wij voeren ook maar ik heb er toch mijn twijfels over... Komt door de scheve verhouding die luzerne schijnt te hebben.

Dat klopt, Luzerne haalt de calcium fosfor verhouding onderuit. dat kun je heel simpel compenseren door vier volume-eenheden (schep) luzerne op een volume-eenheid zemelen te geven.

Hier krijgen ze standaard een schep luzerne met zemelen waar dan ook een schepje magnesiumselaat doorheen gaat. Doen ze het goed op :j

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 12:45

Koper:
Ze zien je al aankomen. :')
Mevrouw ik zoek melasse, waar staat dat?
Vrouw: waarom?
Ik: om te kijken of hij er vervelend van wordt. :Y)

Qua verhouding met calcium/fosfor schijnt dat pas op te gaan als je er veel van geeft, vanaf een kilo of 3.
Met 400 gram maak ik me daar weinig zorgen om.
Metazoa heeft dat ook scheef, maar daar zit luzerne in dus dat is niet gek.
Maar ook dat is maar 50 gram wat hij krijgt, en daarbij doet hij het er gewoon heel erg goed op.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:50

ikke schreef:
Hier krijgen ze standaard een schep luzerne met zemelen waar dan ook een schepje magnesiumselaat doorheen gaat. Doen ze het goed op :j

Mhh, jij combineert dus ook luzerne met magnesium, de meningen zijn er hierover wel verdeelt.
Geef je ruwe luzerne ? >, want dan is "schep" erg weinig n.l.

Het komt bij sommige paardjes nogal precies kwa voerhuishouding. :Y)

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:52

Ik voer ook luzerne, dit eigenlijk im ervoor te zorgen dat mijn paard niet zo schrokt in de brokken.
En het zijn 2 maatbekers per dag, dus niet zo ontzettend veel.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 12:56

Peetstap: mijn pony krijgt ook magnesium.
Maar dan s'morgens in zijn bakje met metazoa, s'middags of s'avonds krijgt hij dan zijn luzerne.
Ik heb nog niet opgemerkt dat hij stijver is geworden ofzo. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:58

Peetstap schreef:
ikke schreef:

Mhh, jij combineert dus ook luzerne met magnesium, de meningen zijn er hierover wel verdeelt.
Geef je ruwe luzerne ? >, want dan is "schep" erg weinig n.l.

Het komt bij sommige paardjes nogal precies kwa voerhuishouding. :Y)

Ja en nee; ik combineer luzerne, zemelen en een schepje magnesium. Het is aanvulling, geen hoofdvoer.......

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:02

ikke schreef:
Ja en nee; ik combineer luzerne, zemelen en een schepje magnesium. Het is aanvulling, geen hoofdvoer.......
yep

voer je ruwe stengels of de geperste vorm ?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:29

Ik ben niet zo fan van lucerne. Maar je vind maar weinig fijne structuur voeders, dus toch een tijd gegeven. Merrie is verwaarloosd geweest toen, dus kon wel wat gebruiken en het is goed voor haar maag, biedt structuur etc.
Helaas krijgt de merrie echt dikke benen van lucerne. Toen ik ermee stopte was het weer over.
Ondanks dat ze 24/7 kan bewegen en de rest ruwvoer was en hetzelfde, dus lag bij haar aan de lucerne.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:39

Peetstap schreef:
ikke schreef:
yep

voer je ruwe stengels of de geperste vorm ?

Ik voer losse luzerne van Hartog. Hoordreden is om de magnesium bij te voeren maar andere poedertjes gaan ook prima, is gebleken.
Overigens doe ik er wel een klein beetje water bij zodat het niet stoft.

Pferdchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:53

Heb een paard een paar jaar in de wintermaanden ook luzerne bijgevoerd. Paard bleef er netjes mee op gewicht en at het heel graag. Ik maakte de luzerne wel altijd nat van tevoren. Paard vertoonde geen ander gedrag

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:21

superpony schreef:
Ik ben niet zo fan van lucerne. Maar je vind maar weinig fijne structuur voeders, dus toch een tijd gegeven. Merrie is verwaarloosd geweest toen, dus kon wel wat gebruiken en het is goed voor haar maag, biedt structuur etc.
Helaas krijgt de merrie echt dikke benen van lucerne. Toen ik ermee stopte was het weer over.
Ondanks dat ze 24/7 kan bewegen en de rest ruwvoer was en hetzelfde, dus lag bij haar aan de lucerne.

Als het je om de structuur te doen is is het misschien een idee om te kijken of je wat grover hooi kunt vinden? Als je wat geschikte takken kunt krijgen hebben je paarden daar ook mooi vezelrijk vertier van.

Maar die mogelijkheden moet je maar net hebben in je omgeving, dat snap ik.