Zouden jullie grote balen voeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 15:25

Daan_O schreef:
Ik begrijp het niet helemaal. Je geeft aan balen hooi, geen voordroog of kuil. Dus niet in folie verpakte balen? Dan maakt het toch sowieso niet uit hoe groot de baal is?

De voordroog balen die ik voer stonden in het verleden wel 3 weken open zonder problemen, maar dat is echt mooi droog spul, bijna hooi.

Was dit op mij (TS)?
Indien wel, ik dacht gewoon dat die grote sneller beschimmelden. Maar idd, eigenlijk als ik erover nadenk is dat geen verschil met gewoon de pakken hooi die zo gestapeld liggen anders.. alleen de vorm is anders :') :o?
Ik heb ooit gelezen dat je geen grote balen moest bestellen als je niet veel hooi gaf, omdat het dan kon beschimmelen. Maar idd je hebt gelijk, dat zal dan eerder over voordroog gaan en hooi is droog genoeg om zo te bewaren en stelselmatig te gebruiken, moet niet binnen de aantal dagen op :+

Bij deze heb ik dus mijn antwoord en ga ik gewoon grote bestellen haha.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:03

ik heb altijd grote balen heel droog ! hooi in plastic gevoerd. maar met 3 of 4 pony's is het in de winter goed te doen. maar zodra het ook maar wat warmer wordt ging het heet worden en schimmelen.
nu voer ik al jaren gewoon hooi. baal van 350-400kg kostte 50-60 euro.

nu heb ik alweer een hele tijd ronde balen prachtig hooi uit duitsland. boer komt het brengen voor 50 euro per baal. wel met 6 balen tegelijk.
ik weet niet precies wat ze wegen, maar ik doe ong. 3 weken met 1 baal voor 3 pony's.

Maartje1990

Re: Zouden jullie grote balen voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:08

Jep, ik rol ze in het geheel de stal in. En dan een net er overheen.

Afbeelding

Hoeveel paarden gaat het? Ik heb ook wel verpakte balen gegeven (a pony + haflinger) en ook dat was snel genoeg op zonder dat het gaat schimmelen. Maar inderdaad als die te lang open zijn gaat het inderdaad broeien/rotten. Maar onverpakt is dat niet het geval.

Glossy227

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:13

Ik voer midibalen van 125 kilo en heb 2 paarden staan waarvan het maar voor 1 volledig ruwvoer is de ander krijgt inverband met een slecht gebit een ruwvoervervanger maar knabbelt wel wat hooi mee.
Ik doe ongeveer 8 tot 10 dagen met een baal en er beschimmelt niks.
De balen die ik heb zijn vrij rijk en zeer fijn.