Bietenpulp vraagjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:31

Hier krijgen ze het ook alle drie en vinden het heerlijk. Ik maar ongeveer 1 grote emmer voor de drie paarden en dan krijgen ze daar (quattro van mijtens)musli doorheen. En per paard kijken wat ze nodig hebben. De quarab van mijn vriend krijgt veruit het meest en de haflinger kruising en mijn fjord x arabier kruising veel minder omdat die genoeg reserves hebben hihi.
Maak het altijd thuis de dag ervoor al aan en dan staat het gewoon bij de voordeur tot ik wegga in een afgesloten emmer.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:40

tamary schreef:
Maaginhoud is iets van 30-40L bovendien is het probleem niet zo zeer het gewicht maar de hoeveelheid droge stof en dat is 1kg. rest is water en bij een beetje dorst gaat er in 1x 15-20L naar binnen.

De maag van een paard is 15-20 liter groot en is meestal 2/3 gevuld (zie bokt wiki).

Azmay schreef:
Ik hoor de van de week dat je beter niet meer dan 2 kg per voerbeurt kan geven in verband met de grootte van de maag. Als je een kilo pulp weekt zit je aan de 7kg. Lijkt me niet echt gezond in dat geval?

De 2 kg richtlijn is voor krachtvoer. Bietenpulp valt onder ruwvoer, dus dan is de richtlijn niet van toepassing.

TS; ik zou beginnen met 200 gram brok. Je kunt het gerust een dag van te voren maken, doen wij ook. Dan weet je zeker dat het lang genoeg geweekt heeft. Wij doen er ook standaard te veel water in, zodat we zeker weten dat het echt maximaal water heeft opgenomen. Het overtollige water gieten we af, of doen we bij een van de paarden erbij met slobber.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:50

Mijn haf krijgt over 3 voerbeurten verspreid zo'n 2,5 kg bietenpulp, ong 1 kg seniorenmuesli (18+ van Pavo), zemelen en soms vervang ik een halve kg bietenpulp voor een halve kg grasbrok. En daarnaast nog ad lib compact gras, waar hij nog zo'n 3-4 kg per dag van weg eet (doet 5-6 dagen met een baaltje van 20 kg).

Ik haal bietenpulp bij de cooperatie, suikergehalte van 8%, 20 kg voor ruim 6 euro.
Ik heb van de zomer proefondervindelijk vastgesteld dat deze pulp in 2 uur weken met koud water (bij een buitentemperatuur van 10+graden) volledig uit elkaar gevallen is. De grasbrok heeft iets langer nodig.

Ik zet s avonds klaar voor s morgens en voor halverwege de volgende dag, met koud water. Deze voerbeurten doe ik meestal niet zelf nl. De avondronde zet ik in de loop van de dag thuis klaar met koud water, of vlak voor ik naar stal ga vul ik de emmer met heet water.

Bietenpulp valt onder ruwvoer. Dat kun je dus gelukkig wel meer dan 2 kg per keer voeren (een paard eet immers ook gerust een heel hooinet achter elkaar leeg zonder problemen).
Per voerbeurt heb ik ong een 10 l emmer vol met geweekt spul en dit doe ik inmiddels nu zo'n half jaar. Dit gaat probleemloos, hij gaat na zijn emmer ook vrolijk verder aan het compactgras.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:53

s6801881 schreef:
Ik voer SpeediBeet, 1 deel pulp, 4 delen heet kraanwater, dan weet je zeker dat het verzadigd is. Kost 12.95 per zak, maar het is wel in 10 minuten klaar. Ik vind het ideaal. Te koop bij oa de Welkoop.

Overigens is 1 hele kilo ongeweekte pulp wel heel fors, knapt je paard in no time uit zijn jasje!

Zit ook een verschil tussen bietenpulp en bietenpulp. Die van jou zit vast nog wel toegevoegde suikers. Dus zeker de moeite waard om naar te kijken!

De gewone bietenpulp (zonder extra toegevoegde suiker) mag inderdaad wel meer gevoerd worden.

Ruwvoer blijft Altijd de basis!

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:54

Je kunt het nu wel 24 uur van te voren maken. (vorstvrij).
Als het in de lente en zomer warmer wordt, maak ik het 's avonds voor de volgende morgen. Dan kan het niet zo lang staan, het ruikt dan muf.

Ik maak het op stal en laat het daar staan. Wel in een emmer met een goede deksel om te voorkomen dat als er een paard losbreekt deze de emmer omgooit en ongeweekte pulp eet.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:00

Knert schreef:
s6801881 schreef:
Ik voer SpeediBeet, 1 deel pulp, 4 delen heet kraanwater, dan weet je zeker dat het verzadigd is. Kost 12.95 per zak, maar het is wel in 10 minuten klaar. Ik vind het ideaal. Te koop bij oa de Welkoop.

Overigens is 1 hele kilo ongeweekte pulp wel heel fors, knapt je paard in no time uit zijn jasje!

Zit ook een verschil tussen bietenpulp en bietenpulp. Die van jou zit vast nog wel toegevoegde suikers. Dus zeker de moeite waard om naar te kijken!

De gewone bietenpulp (zonder extra toegevoegde suiker) mag inderdaad wel meer gevoerd worden.

Speedibeet bevat geen toegevoegde suikers, suikergehalte is 5%.

Inlandse pulpbrok varieert van producent tot producent in suikergehalte. Staat vaak niet op de zak, moet je dwn dus navragen bij de leverancier.
Sommige pulpbrok wordt melasse aan toegevoegd om beter tot brok te persen.
Ben gehaltes van meer dan 12% tegen gekomen.

De cooperatie waar ik pulpbrok haalt, geeft een suikergehalte van 8% aan.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:01

Knert schreef:
s6801881 schreef:

Nee, SpeediBeet bevat 5% suiker (restant van de suikerbiet), geen toegevoegde melasse, geen extra suiker. Maar bietenpulp zet wel degelijk erg aan, daar staat het om bekend. Dikmaker.

s6801881

Re: Bietenpulp vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:04

Overigens, zeker in de zomer is uren lang wachten niet slim. Het kan snel gaan gisten en dan kun je het niet meer voeren. Daarom heb ik voor SpeediBeet gekozen. Ik mik het thuis in een voertonnetje, fiets naar stal en kan gelijk voeren :-)

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 20:20

Hoelang kun je zo'n zak bietenpulp (ongeweekt) bewaren?

Heb nu een zak van 25 kg maar voer slechts 200 - 500 gram en alleen in de winter. Kan ik dan een deel van de inhoud bewaren tot volgende winter?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:23

Spul is zo een jaar houdbaar en goed droog in een afgesloten ton is dat mogelijk. Al is 500gr 50 dagen en zo lang duurt de winter nog wel.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:27

Staat ook op de zak ;)

Gewoon lekker opvoeren en eind van het jaar weer een nieuwe, verse zak kopen!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 00:41

Oké... Speedy is dus toch beter dan ik dacht.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 05:51

Knert schreef:
Oké... Speedy is dus toch beter dan ik dacht.

Heel bijzonder dat je veronderstellingen doet over toegevoegde suikers terwijl je met een klein beetje moeite het suikergehalte kunt vinden.
Speedibeet is mooi voer, mijn merrie is er gek op. Ze krijgt 3/4 schep ongeweekt en een halfje biks naast haar andere voer en blijft daarmee mooi op gewicht

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 08:18

Ongeweekte Speedibeet? Als in droog?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 09:32

Ik denk dat Billy bedoelt dat de hoeveelheid ongeweekt 3/4 schep is. Niet dat het ongeweekt gevoerd wordt.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 09:37

Ik schrok al :=

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 09:38

Dat denk ik ook. Een keer een enorme slokdarmverstopping en je bedenkt je wel nog een keer :-P

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 18:47

Hmmm, had gedacht dat jullie me toch wel voor iets cleverder zouden houden.....
Natuurlijk is het geweekt als ik het voer...dan is het net een 5 l emmertje vol

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 09:27

Nou...
Even jullie advies nodig.

Sinds een weekje voer ik bietenpulp. Ben begonnen met 200 a 250 gram droog per dag. Dit minimaal 6 uur laten weken met ruin voldoende water. Maar zaterdagavond een uur nadat hij zijn pulp op had, koliek. Colosan gegeven en dierenarts gewaarschuwd. Even de werking van de colosan afwachten. (even offtopic: wat een super spul, werkte na een paar minuten al) Gelukkig snel van de koliek af en geen dierenarts meer hoeven komen. Volgens mijn dierenarts zou het goed gekomen kunnen zijn Door de bietenpulp. Hij is is dit niet gewend om te krijgen en daar reageren zijn darmen op.

Is de 250 gram dan toch teveel? Zit nu te twijfelen of ik nu die zak maar weg moet doen of weer rustig proberen en misschien maar beginnen met 50 gram? Zit niey nog eens op koliek te wachten...

Wat zouden jullie doen?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 10:15

Ik zou inderdaad rustiger opbouwen. Heb je ook wel eerst vermengd met je oude voer? Ik ben begonnen met een Senseokopje droge bietenpulp, en kijk hoe hij het daarop doet. Voorlopig prima, dus ik verhoog niet, maar ik zou met kleinere hoeveelheden dan gaan ophogen. En het oude voer ook rustig afbouwen.

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 10:22

Hij krijgt verder alleen ruwvoer hooi en stro. Geen krachtvoer.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:32

Ik zou ook langzamer opbouwen. Onze paarden krijgen met z'n vieren 100 gram droog per dag. Dus 25 gram per paard. Dat is misschien wat weinig om mee te beginnen, maar ik zou zeker even teruggaan naar 50 gram. Dat een week volhouden en dan met 50 gram per week opbouwen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:54

Wat vervelend dat je paard koliek heeft gehad! Was het ook door verstopping? Of krampkoliek? indd nog kleiner opbouwen, en per week opvoeren.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:56

Oeh heb ik geluk dat die van mij moet zo gevoelig is. Totaal niet bij stilgestaan en meteen met 200 ongeweekt begonnen en na een week 500g. (uiteraard wel geweekt gevoerd :+ )