Welk (kracht)voer voor te heet en snel mager paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Danique1990

Re: Welk (kracht)voer voor te heet en snel mager paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 10:47

Ik heb wel eens speedy beet gegeven maar daar werd ze dun van op de mest

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 10:48

En ivm mijn zwangerschap wil ik liever niet dingen met water moeten aanmaken en weken enz. Iets te veel gedoe voor nu zeg maar :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 10:50

Ga dan voor cornmuesli.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 10:53

Als ze sensibel is zou ik er niet voor kiezen meer krachtvoer te geven maar te kiezen voor een andere dikmaker zoals luzerne, bietenpulp of een seniorenslobber (Seniores Priores van Subli of Masters seniorenslobberbrok)

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 10:58

Evelijn schreef:
CalvinenGino schreef:
Pavo is een commercieel merk

Elk voermerk is commercieel... ze willen allemaal geld verdienen met het verkopen van voer :Y)

Natuurlijk kan je hoeveelheid suiker gaan vergelijken... en zal een vitamine brokje vast minder suiker hebben dan een hele summerfit koek... maar TS zoekt iets waarvan paard vooral beetje aankomt...

Op de site http://www.voervergelijk.nl kan je mooi veel verschillende soorten voer bekijken en vergelijken wat er nou in zit.

Pavo is commercieler dan mijten, iedereen wilt geld verdienen, maar er zijn genoeg merken waar wel aandacht besteeds is in welke soort granen er in zitten, en niet alleen maar opvullers van suikers.
Pavo zit over het algemeen hoger in suikers.
Suikers zijn niet goed voor paarden, wij mensen hebben iets nodig uit voeding. Paarden maken suikers zelf aan in hun dikke en blinden darm, dus extra toegevoegde suikers in voer is niet beter voor paard zijn/haar spieren

Los van dat haar paard "dikker"moet worden zal het ook meer bespiering moeten krijgen, suiker bijvoeren is minder goed dan een vitaminemix

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:14

damian23 schreef:
Als ze sensibel is zou ik er niet voor kiezen meer krachtvoer te geven maar te kiezen voor een andere dikmaker zoals luzerne, bietenpulp of een seniorenslobber (Seniores Priores van Subli of Masters seniorenslobberbrok)

Van Cornmuesli worden ze absoluut niet heter. Als duursportvoer gaf ik er in het wedstrijdseizoen Champion (ook van Marstall) bij op trainings- en wedstrijddagen en ook daarvan werd die van mij niet heter. Dat kon ik ook absoluut niet gebruiken in de endurance, een heet paard. Hij was al zo sensibel. Met andere merken en soorten was dat helaas wel anders. Hier alleen maar enorm goede ervaringen met Marstall bij een sensibel paard dat zichzelf regelmatig in de weg zat met zijn eigen energie.

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 17:39

Inheb ook eens zo'n geval aan de hand gehad. Ik heb cornmeusli van marstall gegeven (2x een halve tot 3/4 schep per dag) aangevuld met lijnzaadolie (opgebouwd naar 100 ml per dag).

Werd ze niet heet van wel voller en glimmend. Oja, ik gaf ook vit e en selenium. Als je dit een paar weken geeft zie je echt verschil en je geeft ook niet gelijk heel erg veel krachtvoer.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 22:17

Ben ook geen fan van Pavo, maar op de Care for Life in combinatie met bietenpulp doet mijn paardje het erg goed. Ze is een sensibele merrie met veel energie en een stuk rustiger geworden met dit voerschema: 1 schep C4l 400 gr bietenpulp. Bij de C4l is 1kilo voldoende voor alle vitamine en mineralen voor een paard van rond de 600 kilo. Er zitten geen suikers in en is laag in zetmeel. Weinig energiewaarde dus. De bietenpulp geeft geen piekenergie af maar juist langzame energie.

Ik maak de bietenpulp een dag van te voren klaar. Dus op de dag zelf heb ik het gelijk gereed van wat ik de vorige dag heb klaar gezet. Is echt weinig moeite. Kan ook met gekookt water, dan is het na een uur op temperatuur en mooi los van structuur (temp. Afhankelijk van de hoeveelheid natuurlijk)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 22:24

Weidebloem schreef:
Bij de C4l is 1kilo voldoende voor alle vitamine en mineralen voor een paard van rond de 600 kilo. Er zitten geen suikers in en is laag in zetmeel.

Ik zie 4,7% suiker en 4,7% zetmeel? Is wel lager dan een heleboel ander voer, overigens!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 22:30

Hilary schreef:
Weidebloem schreef:
Bij de C4l is 1kilo voldoende voor alle vitamine en mineralen voor een paard van rond de 600 kilo. Er zitten geen suikers in en is laag in zetmeel.

Ik zie 4,7% suiker en 4,7% zetmeel? Is wel lager dan een heleboel ander voer, overigens!

Klopt, maar geen toegevoegde suikers. Net als hooi ook een suikerpersentage van 9%kan hebben. Overigens heb ik wel wisselende verhalen gehoord hoe paarden erop reageren. Sommigen heel goed, maar ook reacties dat het paard er juist heet door werd. Tja, blijft altijd een lastig klus om uit te vinden wat het best bij je paard past.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 22:32

Is toch heel laag? Ik kon die C4l zelfs aan mijn bevangengevoelige voeren.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 22:33

Ah, zo. Ik snap 'm :) Ingrediënten vs gehalten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 22:37

C4life zou ik niet geven.. Hierin zit heel weinig magnesium en als je dit niet aanvult kunnen paarden die al sensibel zijn super heet worden! Verkijken veel mensen zich gigantisch op.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 22:53

Ik voer bij schrale paarden altijd merrie brok. 2 goede scheppen per dag en je ziet ze vaak dikker worden :) wel de eiwitten maar niet de suikers/energie van een sportbrok.

Ik heb nu ook een jonge hete merrie die ik merriebrok geef en ze doet het er super op, ontwikkeld zich goed en ook met dit weer weinig ontploffingsgevaar

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 22:53

Yvank_ schreef:
C4life zou ik niet geven.. Hierin zit heel weinig magnesium en als je dit niet aanvult kunnen paarden die al sensibel zijn super heet worden! Verkijken veel mensen zich gigantisch op.

6,0 gram vind je weinig?? Hoeveel zit er in die cornmuesli dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 23:03

MissPK schreef:
Yvank_ schreef:

6,0 gram vind je weinig?? Hoeveel zit er in die cornmuesli dan?

Maar dat zit er dus in werkelijkheid niet in dat is het probleem :) + dat je van C4L in verhouding veel minder voert dan een normale muesli dus krijgen ze nog minder binnen.

Gaf voerlevernacier ook aan dat de paarden en daarom zo druk van werden. En idd toen mijn paard op C4L stond bleek die na een bloedonderzoek magnesiumtekort te hebben. Overgestapt op ander voer en probleem opgelost paard weer rustig bloedwaardes weer goed.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 23:17

Yvank_ schreef:
Maar dat zit er dus in werkelijkheid niet in dat is het probleem :) + dat je van C4L in verhouding veel minder voert dan een normale muesli dus krijgen ze nog minder binnen.

Gaf voerlevernacier ook aan dat de paarden en daarom zo druk van werden. En idd toen mijn paard op C4L stond bleek die na een bloedonderzoek magnesiumtekort te hebben. Overgestapt op ander voer en probleem opgelost paard weer rustig bloedwaardes weer goed.

Dus jij beweerd nu dat Pavo gewoon liegt over de waardes/inhoud van hun voer?!

Tja.... :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 23:19

Wij hebben het voer laten testen de zakken die wij gehad hebben zat niet de beloofde hoeveelheid in ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 23:23

Cornmuesli, havervrij van marstall of build up mix van dodson & horrell in combinatie met lucerne of grasmix

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 23:34

Die van mij is niet zo heel heet, wel gevoelig en genoeg energie. Meer krachtvoer zou hem juist wel heet gaan maken. Altijd iets ribbig. Ik ben op het moment dat ze 's-nachts weer naar binnen moesten, gaan bijvoeren met Cavalor Pianissimo (met magnesium) en een combi van bietenpulp en gras/lucernebrok. Dit meng ik thuis met een deel brok en drie delen heet water, neem het mee naar stal en laat het daar verder afkoelen. Als ik klaar ben met verzorging en beweging, is het zover afgekoeld dat ik het hem direct kan geven. Weinig extra werk t.o.v. droog voer.

Ik kan hem hiermee keurig op gewicht houden.

google anders eens op bietenpulp of gras/lucernebrok.

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 07:59

zulke paarden en ponys krijgen bij mij onbeperkt ruwvoer 2 x daags een emmer luzerne , een handje biks en 3 x daags wortels

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 08:33

Cavalor fibre force zou ik eens naar kijken.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 11:14

Yvank_ schreef:

in care4live zit collageen. Daar kunnen sommige paarden heel heet van worden. Je hoort het wel vaker dat paarden heet of schrikkerig worden van dit voer.

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 11:23

Mijn bijrijdpaard is ook vrij heet van zichzelf en wat moeilijk op gewicht te houden. Sinds een jaar gaat het wat beter, zij is ook een Painted Black toevallig. Ze krijgt nu gewoon genoeg krachtvoer (1,5 brok en 0,5 muesli) per dag en daarnaast voordroog.

Dakota is inmiddels bijna 8, ik denk dat het ook te maken heeft met de leeftijd van het paard. Daarnaast is ze op dit moment veel minder gestresst dan voorheen.

Mijn eigen merrie heb ik een tijd op Cavalor Pianissimo gehad, vrij snel heet en gestresst was ze toen. Ik denk dat dat zeker heeft geholpen.

Yadano78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 11:28

Mijn merrie heb ik een tijdje mais/ lijnzaadbrok gegeven van van gorp, die kwam er fijn van aan, wel voorzichtig opbouwen.