Meer energie geven aan PRE (snel dik!). Hulp gevraagd!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Manon_1

Re: Meer energie geven aan PRE (snel dik!). Hulp gevraagd!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 21:48

Zijn er mensen die ervaring hebben met t voeren van relatief veel vet(zuren), laag eiwit, laag suiker, laag zetmeel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:58

Ik heb dat met [***] gedaan: Formula4Feet vitaminebrokje, 100-200 ml Omega Gold (lijnzaad)olie, 100-200 gram lijnzaadbrok/vlok en grasbrok om alles door te mengen.
Voor de winter heb ik de grasbrok vervangen door bietenpulp en luzernebrok omdat hij met kou sneller afvalt en spieren verliest (luzerne heeft meer eiwitten dan grasbrok). Als deze zak luzerne op is dan gaan we weer terug naar de grasbrok omdat tegen die tijd het gras weer eiwitrijk genoeg is.

Dit recept was trouwens om een verwaarloosde PRE-kruising met aanwijzingen voor hoefbevangenheid 200 kilo aan te laten komen zonder hem heter te maken. Dat is gelukt. :)

Manon_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 20:16

Hierbij foto's van vandaag, waarin hij beter vanaf de zijkant te zien is. Hij heeft een beetje een buikje, maar buiten dat kan ik zeer moeilijk zijn ribben voelen. Hebben jullie nog tips hoe hem zo goed mogelijk in de gaten te houden qua gewicht? Ik zat zelf te denken aan regelmatiger foto's vanaf de zijkant te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:31

Juist vanaf de zijkant kun je op een foto vaak weinig zeggen over hoe vet je paard is. :+ Daarvoor heb je namelijk ook fotos nodig die recht van achteren en van achteren schuin omlaag zijn genomen om vetopslag rond bekken en schoft te zien.

Een buik hebben is ook iets heel anders dan dik zijn: je zou zelfs kunnen zeggen 'hoe meer buik, hoe beter', want dat betekent dat je paard lekker vol zit met ruwvoer. Daarom voeren een hoop fokkers hun paarden als de keuring dichterbij komt steeds minder hooi en alleen nog maar krachtvoer, want daarvan krijg je wel spieren (en bij hengsten een mooie vette hals) en geen buik. :n

Kijk naar deze kaart voor de Equine Body Condition Score:
http://2.bp.blogspot.com/-JselBfeg0ek/UZVWFNGftpI/AAAAAAAAAGc/70KRvfYAsSk/s1600/Body+Condition+Scoring+chart.png
Volgens mij valt jou paard in elk geval in 5: ribben niet zichtbaar maar voelbaar, geen gootje op de ruggengraat, ronde schouders en schoft door vetaanzet en wat zachter vetopslag rondom de staartaanzet. Als hij een dikke, sponzige vetlaag over de ribben heeft of vetpockets op de schouder, dan zou hij in 6 vallen, maar nog niet extreem (geen ingebedde ruggegraat).

Ik zou dit paard veel hooi geven, daarnaast een vitamine/mineralenbrokje, alle andere brok stoppen en gewoon eens kijken wat hij daar op doet. Valt hij in, dan kun je lijnzaadolie/brok toevoegen.
En daarnaast hem veel meer rust geven. Dan weet je in elk geval dat hij alles heeft wat hij nodig heeft. Als hij daarop nog steeds matig actief is, dan kan het gewoon zijn dat dat nou eenmaal zijn karakter is. Sommige paarden zijn lekker coole buitenrijders en anderen knallen het liefst door een 1,60 parcours. Niet alles is met 'heter' voer op te lossen.

Manon_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 20:36

Dankjewel voor je reactie. Hij krijgt nu geen brok, alleen een mix van luzerne/kruiden waar een vit. en min. brok aan toe is gevoegd.

Ik zal hem eens kritisch gaan scoren volgens de kaart en hem de komende tijd in de gaten houden. Gaat goed komen!

Ik heb hem overigens al ruim 2 jr en ken hem als meer energiek, 'wakkerder' paard, dus vandaar dat ik ook opzoek ben naar een oplossing. Mogelijk is dit inderdaad al gevonden met meer rustdagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:53

Ik weet niet hoeveel luzerne je hem voert, maar dat moet wel binnen een bepaalde verhouding blijven tot het ruwvoer. Op elke 10 kilo hooi mag je paard max 1 kilo luzerne, anders zorgt het overschot aan calcium ervoor dat magnesium niet meer opgenomen wordt en krijg je een te lage verhouding fosfor.
Lastig inderdaad, als het karakter door de tijd heen verandert. Het kan zijn dat hij gewoon volwassen is geworden, maar ik zou vermoeidheid (niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk) niet uitvlakken aangezien je nu zo intensief met hem bezig bent.
Ik weet niet of je dit al doet, maar qua geestelijke oppepper zou je een of twee keer grondwerk/longeren kunnen vervangen door vrijheidsdressuur/clickertraining waarbij hij volledig los is en vrij is om mee te werken of niet. Het grappige is dat dieren waarmee in een hele specifiek situatie geclickerd wordt (bijvoorbeeld alleen oefeningetjes in de stal) ook in alle andere situaties beter gaan reageren omdat hun hersens aangezet worden: ze volgen niet meer alleen maar blind bevelen op in door mensen gemicromanagede ;) situaties zoals dressuur rijden, dressuur grondwerk en dressuurmatig longeren, maar gaan ook zelf meedenken omdat dat een deel van de tijd echt gestimuleerd wordt.

Manon_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 21:07

Van de luzerne was ik op de hoogte, hij krijgt er wat zemelen bij om de verhouding uit te balanceren.

Voor de afwisseling wandel ik met hem door de bossen (ernaast), werk ik aan de hand (rechtrichten/academische rijkunst). Er is helaas geen mogelijkheid bij mij op stal om in vrijheid te werken, dat is wel jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:17

Boswandelingen zijn natuurlijk ook super! :j

Fibra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 09:18

Manon_1 schreef:
Die fibra die hij nu krijgt is een luzerne mix verrijkt met heea (oa vitaminen en mineralenbrok). Als t goed is heeft hij daar dus voldoende aan. Het rantsoen is imo prima, alleen mist dit iets waar hij extra energie van krijgt.

Ook wat meer aminozuren voor de spieropbouw zouden mooi zijn. Maarja, wat doe ik dan? Iets erbij gaan voeren? Of over op een muesli oid?

Beste Manon,

Fibra bevat juist al goede kwaliteit eiwit uit onder andere luzerne. De luzerne die er in zit bevat heel veel verschillende aminozuren. Aminozuren zijn de bouwstenen van eiwitten en eiwitten zoals je weet de bouwstenen van alle weefsels (ook spieren) in het lichaam van een paard. Sommige aminozuren kan een paard zelf maken, andere moeten in het voer aanwezig zijn.

In de vitamine- mineralenkorrel hebben we nog extra aminozuren toegevoegd zodat alle aminozuren die een paard nodig heeft voldoende vertegenwoordigd zijn.

Inge Nijkerk
Fibra Paardenvoeders

Manon_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 10:41

Oke, maar wat kan ik dan doen om hem wat meer energie in het werk te geven? Moet ik dan een extra voerbeurt gaan geven? Of wat is jouw advies?

Fibra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 12:10

Ik raad je aan om in der daad iets meer te voeren, je voert dan wat meer vitaminen, mineralen en spoorelementen maar uiteraard ook energie. De energie komt voor een klein deel uit zetmeel, wat zorgt voor "snelle energie" maar voornamelijk uit vezels en plantaardig vet (lijnolie) wat zorgt voor "langzame energie". Je paard wordt dus niet frisser maar krijgt meer energie die langzaam vrijkomt zodat je paard het langer volhoudt.

Andere voeders welke gericht zijn op het leveren van energie bevatten vaak als overgroot deel zetmeel (haver) en suiker, deze maken je paard vaak ook wakkerder. Ik heb het idee dat dat niet is wat je zoekt.

Wat voer je aan ruwvoer? Daar bestaat het grootste deel van het rantsoen uit. Voor jouw paard is een stukstuurrijk ruwvoer met een laag suiker, voorkeur hooi, de beste optie. Op het gebied van het ruwvoer zou je kunnen zorgen voor minder calorieën zodat je hem makkelijker op gewicht kan houden. Uiteraard is het belangrijk dat hij qua hoeveelheid wel aan de minimale drogestof behoefte komt voor een gezond verteringsstelsel en energie!

Naast Fibra hoef je trouwens geen zemelen bij te geven. Alle mineralen verhoudingen worden netjes recht getrokken door de vitamine- mineralen- en spoorelementenkorrel die er in zit!

Manon_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 12:16

Oh goed om te weten dat de zemelen niet hoeven. Hij krijgt voordroog (vrij rijk/vet), dus daarom krijgt hij hier minder van dan de andere paarden, maar hij heeft altijd meer dan voldoende stro in zijn stal. Zodat hij wel wat te knabbelen heeft. Helaas is er bij ons op stal geen mogelijkheid om hooi te voeren, het wordt groot ingekocht en de boer heeft voor voordroog gekozen. Daar moet ik dus mijn weg in zien te vinden.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 12:24

Je rijdt alle energie eruit...veel te veel voor zo een paard.
Mijn pre krijgt vitaminebrok verder arm hooi..

Toen ik begon met 5 hebben 20 minuten rustig onder het zadel 3 x per week en als hij eerder moe was stoppen...je merkt wanneer hij meer aankan..zijn kracht en energie neemt toe en dan gaat hij 20 lekker voorwaarts...na een tijdje gingen 30 minuten en 1x 20 minuten daarna hebben 3/4 en 30 minuten en 1 x longeren gedaan de rest vrije beweging hele dag met speelmaatje..

Van flegmatiek en snel moe naar een energiek voirwaarts paard..
pre's overvraag je makkelijk..wees voorzichtig met hun tere zieltjes..ze doen alles voor je en geven nooit op.

Fibra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 12:37

Manon_1 schreef:
Oh goed om te weten dat de zemelen niet hoeven. Hij krijgt voordroog (vrij rijk/vet), dus daarom krijgt hij hier minder van dan de andere paarden, maar hij heeft altijd meer dan voldoende stro in zijn stal. Zodat hij wel wat te knabbelen heeft. Helaas is er bij ons op stal geen mogelijkheid om hooi te voeren, het wordt groot ingekocht en de boer heeft voor voordroog gekozen. Daar moet ik dus mijn weg in zien te vinden.

Super fijn dat hij wel op stro staat! Stro is ideaal ruwvoer voor paarden die snel last hebben van overgewicht, het bevat geen een verwaarloosbare hoeveelheid suiker en veel structuur. Een nadeel is dat de voedingswaarde ook lager is, minder vitaminen, mineralen en spoorelementen. Ik adviseer paardeneigenaren echter nooit om minder dan de helft van de minimale behoefte aan drogestof hooi of voordroog te voeren. Stel jouw paard weegt 500 kg heeft hij minimaal 7,5 kg drogestof nodig waarvan dus minimaal 3,75 uit het voordroog. Voordroog heeft een drogestof percentage van gemiddeld 70%. Dus 3.75 / 0.7 is 5,5 kg. Wellicht goed om een keer te wegen of hij dat krijgt?

Manon_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 14:15

Dat krijgt hij zeker wel, ik denk dat hij, tussen de 7-10kg voordroog krijgt p dag.

Manon_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 14:36

Tcm62 schreef:
Je rijdt alle energie eruit...veel te veel voor zo een paard.
Mijn pre krijgt vitaminebrok verder arm hooi..

Toen ik begon met 5 hebben 20 minuten rustig onder het zadel 3 x per week en als hij eerder moe was stoppen...je merkt wanneer hij meer aankan..zijn kracht en energie neemt toe en dan gaat hij 20 lekker voorwaarts...na een tijdje gingen 30 minuten en 1x 20 minuten daarna hebben 3/4 en 30 minuten en 1 x longeren gedaan de rest vrije beweging hele dag met speelmaatje..

Van flegmatiek en snel moe naar een energiek voirwaarts paard..
pre's overvraag je makkelijk..wees voorzichtig met hun tere zieltjes..ze doen alles voor je en geven nooit op.

Ik heb naar aanleiding van eerdere reacties hem al flink terug gezet in het werk. Merk inderdaad dat dit hem goed doet.
Wat betreft dat laatste heb je helemaal gelijk, ik moet voor hem de grens aangeven, want hij zal altijd voor mij blijven werken, ook al is hij helemaal stuk. Dat maakt het soms wel moeilijk om af te tasten waar die grens ligt. Dus dankjewel voor jouw reactie!

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 09:48

O komt goed hoor met jullie...
Mijn dikkiedik kan ik ook rustig een week stilzetten met dit weer..
Manneke heeft maanden met op maat gemaakt zadel gelopen waar zijn ene schouder werd beklemd en nooit protest totdat hij onregelmatig werd..bedoel maar..het zijn kanjers..

Ik heb daar van geleerd steeds altijd heel goed naar zijn gefluisterde kommentaar te luisteren...als hij iets te veel voer krijgt en erg fris is, zet ik hem meteen terug omdat hij er nl ook nog eens snel onzeker-paniekerig van wordt.

Het zijn hele sterke paarden maar ongetraint was mijn pre erg slap, weinig balans en snel moe, eenmaal op dreef dan zie je hoe snel ze sterker worden, maar dan wel met genoeg tijd tot herstel...genoeg tijd tot herstel is ook een basis in training wat voor elk paard anders is..

Ook omdat ze zo graag hun best doen, intelligent zijn en dus alles willen snappen, onderzoeken, bekijken kost ook dat energie.
Veel plezier met je kanjer, ik vind ze het einde!

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 21:34

Ik heb ook een PRE, zelfde verhaal. Hij staat nu op Finbra en een granenmix van Action Quality met een vitamine brokje. Ideale combinatie, kan het werk aan en komt super in zn vel.

Anders even contact opnemen met Anton van Omme van AVO dier & tuin uit Hulshorst.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 07:43

Heb / had t zelfde probleem met mijn Gelderse merrie en ben bij toeval bij Pavo top sport muesli topping gekomen .
Ze krijgt dat nu dikke halve kg per dag bij en dat scheelt zoveel .
Ondanks dat t wel echt sport paarden voer is . Is t laag genoeg in suikers en zetmeel 20/21%
Ik ben er blij mee .
Paard kan hierdoor makkelijker blijven bewegen en daardoor beter conditie opbouwen .
Doe haar ook keer of 5 per week smorgen s in de stap molen en smiddags op de wei .
S avonds rijden we of we longeren .
Probeer haar 5 keer per week werk te geven .
In de vorm van longeren / rondje bos of echt rijden in de arena

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 07:54

Eerlijk gezegd vind ik je Pre helemaal niet zo dik. Juist goed zo en het lijf wat te verwachten valt van een paard dat net beleerd wordt! Ik vind hem ook rond geribt uitzien, wat soms vergist wordt in dik zijn maar dat is gewoon de bouw van zo een dier.

Ik heb het idee dat je wat te snel wilt van hem. Relax en halveer je training, ga ook leuke dingen doen als grondwerk of alleen even buiten wandelen op een dag.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 08:07

Ik voer mijn Groninger/Gelderse ook een halve schep topsport. Gaat ze super op! Daarnaast marstall force om aan alle dagelijkse behoeften aan mineralen en vitamines te doen.

Zag van de week toevallig een folder liggen voor speciaal voer voor Spaanse rassen van marstall. Zag er interessant uit!

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 08:10

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 08:50

Je kan beter die top sport muesli topping geven als die van Marstal geven .
Doet safe aan maar is vrij hoog in suikers en zetmeel .
Topsport icm wat force is perfect ...
Maar pas op met de topsport . Ze worden er echt heter van ook ...
Zie dat hete om te zetten in werk en Voila

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 08:52

Dat lukt goed bij m'n merrie :-) ze was eerder wat traag, niks meer van te merken :D

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 09:05

Ik heb niet alles gelezen maar wel wat vragen. Je hebt Vd longe een trainingschema v interval ed. Heb je ook een wekelijks trainingschema. Zowel voor mens als dier geldt dat er naast een intensieve training ook voldoende tijd nodig is voor rust en herstel. En ik snap best dat er snel gedacht wordt hij heeft 23 uur de tijd want ik vraag maar een uurtje per dag wat. Maar helaas werkt dat niet zo. Ons lichaam heeft soms wat langer nodig.
Als je elke dag traint zonder rust zal je lichaam gaan verzuren en ipv opbouw breek je af.
Ik zou ook niet zo snel tegen de kilo's gaan vechten maar ga werken aan spier. Laat hem dat vet omzetten. Iets wat het lichaam kan. Daarbij heeft hij voldoende vitamine mineralen en eiwitten nodig om dit te doen. Mens en dier hebben ook suiker nodig maar niet in die hoeveelheid die we vaak binnen krijgen. Daarbij zijn suikers vaak dikmakers dus probeer die te vermijden.