Agrobs Alpengrun/D&H High fibre mix/Happy summer mix?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:01

ruwe spelt is en blijft graan, voordeel zou zijn dat het kaf er nog rond zit en dus voor extra kauwen zorgt en de darmwerking prikkelt plus een lagere densiteit heeft dan muesli, volle granen (gerst, haver) en brok (1 standaardschep weegt maar +/- 600g tov 750-800voor de meeste muesli's en 1-1.1kg voor brok)
Verder heeft het ongeveer dezelfde energetisch waarde als haver, maar niet het heetmakend effect. (energie zou later vrijkomen door de harheid vd korrel en het kaf errrond). Maar uiteraard is dit de theorie.

Dacht op FB gelezen te hebben dat de verdeler van Pure Feed zelf wel proefemmertjes maakt.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:04

Ik zat ook aan Pure feed te denken inderdaad, ik heb mijn merrie een tijd op de easy gehad icm luzerne, daar deed ze het erg goed op. Ben inmiddels wel overgestapt naar Marstall Force, aangezien ik de Pure feed echt te duur vond worden, om aan voldoende vit/mineralen te komen moest m'n kwpn merrie er aardig wat van hebben, en de zakken waren al niet goedkoop. Ondanks dat ik net wat te weinig ervan voerde leek ze qua energie niks tekort te komen (icm paar handjes luzerne en ruim voldoende hooi/gras), fijne langzame energie terwijl ik toch wel redelijk fanatiek train en wedstrijden rijd. Ander nadeel was de verkrijgbaarheid, maar nog steeds ben ik positief over het voer. Als ik het nog had gehad, had ik je er zo wat van willen opsturen.

Zelf geef ik nu naast de force zo'n 100 gr pavo topsport (150 gr na een zware training), maar mijn merrie kan wellicht iets beter tegen suikers en energie. Dit voer sprak mij nog wel aan omdat het relatief 'laag' in suiker/zetmeel zit en ook is gebaseerd op langzame energie (vetten), maar wel hooi in vitE. Voor mij is het dus ook puur dat beetje extra, 't is geen voer wat ik in grote hoeveelheden wil voeren, maar met zo'n lage hoeveelheid is de hoeveelheid 'troep' die ze binnenkrijgt dus ook nog steeds laag. Ze doet er overigens wel een moord voor :')

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar zou de Havens Natural balance niet iets zijn?
Lastig paard heb je inderdaad, anders zou evt iets van bietenpulp misschien ook een optie zijn, maar ik vrees dat dat teveel aanzet? En dan is het ook nog de vraag of hij het eet?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:07

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 12:11

Wat was het probleem met de verkrijgbaarheid van Pure feed? Ik ging er eigenlijk een beetje vanuit dat dit opgestuurd wordt :o
Dan zou een proefemmertje wel fijn zijn om te proberen. :j

Ik heb voor de Happy summer mix een mail gestuurd naar een verdeler in de buurt of er proefverpakkingen te krijgen/kopen zijn.

Pavo topsport gaat 'm niet worden. Van Pavo zou ik alleen de C4L interessant vinden, maar daar lees ik veel over dat paarden er zo rillerig op worden. Omdat hij dat op een aantal muesli's en metazoa al zo reageerde durf ik dat eigenlijk niet te proberen. Ik wil nog wel veilig buiten kunnen rijden :=

Havens Natural balance ken ik niet, dat ga ik eens opzoeken.

Bietenpulp is geen optie. Moet meneer niet :x
Zet ook wel teveel aan denk ik. Maar ik heb het niet genoeg kunnen voeren om dat effect te zien. Hij was er na 3x al klaar mee :+

Jannepauli: die lijst ken ik :j
Het vervelende is dat ik er al aardig wat van geprobeerd heb, er bij zitten die slecht verkrijgbaar zijn hier in de buurt of voor mij echt totaal onbekend. Ik heb al vaker topics gehad omdat ik er elke keer 2 of 3 wil onderzoeken als hij weer eens iets niet eet. Dan zijn ervaringen juist zo fijn en die lees ik niet van een lijst.
Granenvrij is overigens geen must hoor. Hij eet nu ook granen en dat gaat wel aardig. Als het maar niet teveel is. Zetmeelgehalte schiet wel vaak omhoog.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:33

Ik heb de Pure feed toen telkens moeten halen, dus dan ook meteen wel ik grotere getallen gekocht. Weet niet of ze inmiddels aan opsturen doet? Halfjaar geleden niet volgens mij. Al is ze wel erg flexibel hoor, en heb ik alleen maar goede ervaringen, maar 't is makkelijk om m'n voer gewoon binnen een straal van 10 km te kunnen halen en er niet ruim een halfuur voor in de auto te moeten zitten ;)

Topsport snap ik dat het voor jou niet een optie is, ik heb dan ook geen koudbloed ;) Zelf ben ik ook geen fan van pavo, maar juist vanwege de enorm lage dosering die ik voer ben ik er wat minder miepig in, en vind ik het wel fijn dat het juist wat rijker is, maar nogmaals, we hebben totaal verschillende paarden. Ben er zelf nog niet helemaal uit of ik dit de 'gouden combi' vind, voer het nu net een maandje ongeveer.

Die havens voerde een stalgenootje aan haar Haf, die deed het er volgens mij wel prima op. Het blijft zo ontzettend lastig dat voer, maar tegelijkertijd vind ik het ook weer onwijs interessant ;)

Is Fibra niet iets? Ook geen ervaring mee, maar dat ken ik ook als een merk met minder rotzooi.
Edit, na iets meer opzoeken zal dat ook wel teveel op luzerne gebaseerd zijn denk ik?

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:50

Happy summer mix werd hier erg goed gegeten (helaas te ver uit de buurt om op te houden), maar heb ook goede ervaringen met equine sensitive D&H. Misschien is de laatste ook wat voor je om naar te kijken. Is wel een brok, maar zonder melasse. Ik voerde het met een handje D&H fibergy voor de structuur en eiwitten. D&H heeft ook ultimate balancer waar Rene Wielens erg enthousiast over is. Je kunt hem ook bellen over de specifieke voeders die hij verkoopt.
In ieder ieder geval fijn dat je een balancer voert. Wat is de reden dat je echt (kracht)voer bij wilt voeren? Puur voor spierherstel kan je bijvoorbeeld ook kijken naar een supplement zoals je zelf ook al wat noemde.
Havens naturell balance was smakelijk maar flink veel zetmeel, mijn haflinger deed het er ondanks dat ze zeer weinig kreeg niet bijzonder op.
Fibra evt ook optie, veel structuur maar moet je veel van voeren en weinig verdeelpunten.

Zelf ben ik over op Marstall vanwege dealer in de buurt. (maar merk ook dat de vito minder lekker is)
Ben er verder erg over te spreken voor mijn haflinger. Icm de Force. Nu omdat ze nog wat schraal is na haar veulen wil ik kijken wat lein-distel-olie doet. Jammer dat je haflinger niets van lijnzaadolie moet hebben, zou anders zeker wat zijn.
Mijn friese merrie doet het erg fijn op de Marstall condicion, maar dat is geen optie voor je.

Daihyo

Re: Agrobs Alpengrun/D&H High fibre mix/Happy summer mix?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 12:59

Fibra is veel luzerne inderdaad. Maar ik ben er te weinig bekend mee om er iets zinnigs van te zeggen. Ik ga nog eens googlen :j

Ik vind het ook lastig, maar inderdaad ook machtig interessant! Eigenlijk zou ik eens een onafhankelijk iemand een voeranalyse willen laten doen. En dan echt niet gebonden aan een merk voer, maar wel veel kennis (of naslagwerk) van alles wat nu op de markt is.

Herfterhoeve: bedankt voor je bericht. Spierherstel en net iets meer langdurige energie zou fijn zijn. Het nadeel van supplementen is dat het vaak poeders zijn en hij eet gruis slecht. Daarnaast eet hij de Vitalbix moeilijk en met een muesli beter. Dus dan gelijk maar combineren. Maar ik sta zeker open voor andere opties.

Marstall vind ik fijne muesli's hebben en om de hoek bij mij te koop :D. Na de Vito en Faser light nu aan de Optimal. Maar het gaat elke keer 1 zak goed en op 3/4 merk ik al dat hij weer met lange tanden gaat eten. Nu dacht ik in het begin: oh misschien is het laatste beetje minder lekker. Dus toen het op was, nieuwe zak gekocht, maar gewoon met lange tanden verder en halverwege zak 2 helemaal niet meer.
Echt zo lastig!

D&H heeft hele interessante producten, maar ik vind het wel moeilijk te bepalen wat daar nu passend bij is. Veel dingen lijken toch wel op elkaar. Maar misschien moet ik inderdaad gewoon eens contact opnemen. Misschien heeft hij ook wel proefverpakkingen staan. Want ik vind het wel fijn om eerst een kleine hoeveelheid te proberen.
Hij krijgt overigens maar 2x een grote hand per dag door de Vitalbix heen. Dus erg veel voer ik er niet van.

Happy Summer Mix is vlakbij mijn werk te verkrijgen, bij 2 verkooppunten. Dus dat is daarom wel een hele goede optie :j

Lastig hoor! Zoveel op de markt, hoe kies je het juiste?

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:35

Heb je ook al eens verder gekeken waarom je paard zo lastig eet? Misschien heeft hij wel een maagzweer en gaat het er helemaal niet om dat hij zijn huidge eten niet lekker vind.

Verder niet echt tips wat voer betreft. Wij voeren sinds een tijdje Luzerne van Havens (havens mix) ipv Hartog daarbij zijn de mineraal verhouding recht getrokken. Maar dat is voor jou geen optie als ik het goed lees.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 13:39

Ja, hij is verder prima in orde. Hij laat gewoon zijn krachtvoer staan en gaat hooi staan eten.
Of gras als hij op het land mag. Dan heeft hij helemaal geen oog meer voor voer, tenzij met stukjes appel of wortel er in. Of de Hippostar kruidenmuesli, die gaat helemaal op.
Ruwvoer gaat er prima in. Volgens de DA is hij gewoon heel kieskeurig. Heb het vorig jaar gevraagd met de jaarlijkse APK.
Maar goed, hij is niet aan de binnenkant bekeken, dus 100% zeker is het niet. Alleen omdat hij verder prima eet, is de kans zeer klein.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:46

Amanda schreef:
Jannepauli: die lijst ken ik :j
Het vervelende is dat ik er al aardig wat van geprobeerd heb, er bij zitten die slecht verkrijgbaar zijn hier in de buurt of voor mij echt totaal onbekend. Ik heb al vaker topics gehad omdat ik er elke keer 2 of 3 wil onderzoeken als hij weer eens iets niet eet. Dan zijn ervaringen juist zo fijn en die lees ik niet van een lijst.
Granenvrij is overigens geen must hoor. Hij eet nu ook granen en dat gaat wel aardig. Als het maar niet teveel is. Zetmeelgehalte schiet wel vaak omhoog.

Heb je de eerste van de lijst ook geprobeerd? Daar kun je een gratis proefverpakking van krijgen:
http://www.feralhorsecare.com/

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 13:49

;)
Amanda schreef:
Krijgt momenteel Vitalbix als vitaminebrok met Marstall Optimal. Verder voer ik wat magnesium bij en lijnzaadvlokken.
Ik zoek dus vervanging voor de Marstall Optimal als aanvulling op de Vitalbix. Enerzijds omdat ik merk dat hij wat te kort komt in energie en spierherstel. Anderszijds omdat er gewoon iets doorheen moet omdat hij de Vitalbix niet alleen eet :x
Verder staat hij onbeperkt op ruwvoer in slowfeeders, 24/7 buiten.
Hij loopt 5 dagen in de week, baktraining (western) en buitenritten (min 10km) afgewisseld.

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:54

Ja lastig he..Vooral als je eenmaal aan het puzzelen bent en weet wat je absoluut niet wilt en in jouw geval een zeer kieskeurige eter. :) Ik wil ook het liefst 'schoon' voer, liefst graanvrij en zonder melasse met een suiker en zetmeelpercentage niet hoger als 15%.

Horsefood zou ik zeker uitproberen vooral als het handjesmaat betreft en in de buurt. Lastige verkrijgbaarheid gaat je op den duur toch tegen staan. Er zit wel wat meer energie in als vito. Heb zelf trouwens ook erg goede ervaringen met contact Horsefood, uitgebreid, snel, verstand van zaken en denken echt mee in je rantsoen.
Marstall naturell schijnt ook wel goed gegeten te worden maar ook meer energie...maar wellicht voor een handje..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:55

Amanda schreef:
;)
Amanda schreef:
Krijgt momenteel Vitalbix als vitaminebrok met Marstall Optimal. Verder voer ik wat magnesium bij en lijnzaadvlokken.
Ik zoek dus vervanging voor de Marstall Optimal als aanvulling op de Vitalbix. Enerzijds omdat ik merk dat hij wat te kort komt in energie en spierherstel. Anderszijds omdat er gewoon iets doorheen moet omdat hij de Vitalbix niet alleen eet :x
Verder staat hij onbeperkt op ruwvoer in slowfeeders, 24/7 buiten.
Hij loopt 5 dagen in de week, baktraining (western) en buitenritten (min 10km) afgewisseld.

Ah, overheen gelezen.:))
Heb je dan al geprobeerd om met Cavalor Fiber Force te combineren?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 13:59

Naturell moest hij ook niet, Sinfonie ook niet. Daar had ik proefzakjes van.

Mijn eisen zijn inderdaad zoals die van jou. Lastige verkrijgbaarheid gaat inderdaad tegenstaan. Dat heb ik toen met Mijten wel gezien.
Iets meer energie dan de Vito is niet erg, zeker als het langzame energie is. Dat kan hij prima hebben. Gaat meer om de explosieve dingen.

Ik wacht even een reactie van de verkoper van Horsefood af en anders ga ik direct even contact opnemen. En dan hoop ik dat ze proefverpakkingen hebben.

Jannepauli: staat ook in de OP. Ook die heb ik al gehad en hoeft hij niet meer helaas :\ Vond dat wel erg fijn voer :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 15:40

fleur_yen schreef:
Ik heb de Pure feed toen telkens moeten halen, dus dan ook meteen wel ik grotere getallen gekocht. Weet niet of ze inmiddels aan opsturen doet? Halfjaar geleden niet volgens mij. Al is ze wel erg flexibel hoor, en heb ik alleen maar goede ervaringen, maar 't is makkelijk om m'n voer gewoon binnen een straal van 10 km te kunnen halen en er niet ruim een halfuur voor in de auto te moeten zitten ;)

Topsport snap ik dat het voor jou niet een optie is, ik heb dan ook geen koudbloed ;) Zelf ben ik ook geen fan van pavo, maar juist vanwege de enorm lage dosering die ik voer ben ik er wat minder miepig in, en vind ik het wel fijn dat het juist wat rijker is, maar nogmaals, we hebben totaal verschillende paarden. Ben er zelf nog niet helemaal uit of ik dit de 'gouden combi' vind, voer het nu net een maandje ongeveer.

Die havens voerde een stalgenootje aan haar Haf, die deed het er volgens mij wel prima op. Het blijft zo ontzettend lastig dat voer, maar tegelijkertijd vind ik het ook weer onwijs interessant ;)

Is Fibra niet iets? Ook geen ervaring mee, maar dat ken ik ook als een merk met minder rotzooi.
Edit, na iets meer opzoeken zal dat ook wel teveel op luzerne gebaseerd zijn denk ik?

Volgens mij in Pure Feed nog steeds ophalen, wat ik ook een nadeel vind. Verzenden schijnt erg prijzig te worden en wordt daarom niet aangeraden. Ik zou op zich wel voor een maand op kunnen halen, maar dan nog blijft het inderdaad een stukje rijden. Vandaar dat ik eerst wilde kijken of ik met Vitalbix wat kan..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 15:44

Het nadeel van de meeste muesli's vind ik het overschot aan kruiden en knoflook. Dat hoef ik allemaal niet standaard in een voer.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 15:49

Ik zou overgaan op alleen ruwvoer + gericht een supplement zonder enige toevoegingen. Magnesium en vitE/Se wat je dan door een handje zemelen of bietenpulp voert.

Nog beter is om eerst een ruwvoer analyse te laten doen, kost wat, maar spaart ook een hoop uit als blijkt dat er gewoon van alles ruim voldoende in zit. :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 16:16

Amanda schreef:
Ja, hij is verder prima in orde. Hij laat gewoon zijn krachtvoer staan en gaat hooi staan eten.
Of gras als hij op het land mag. Dan heeft hij helemaal geen oog meer voor voer, tenzij met stukjes appel of wortel er in. Of de Hippostar kruidenmuesli, die gaat helemaal op.
Ruwvoer gaat er prima in. Volgens de DA is hij gewoon heel kieskeurig. Heb het vorig jaar gevraagd met de jaarlijkse APK.
Maar goed, hij is niet aan de binnenkant bekeken, dus 100% zeker is het niet. Alleen omdat hij verder prima eet, is de kans zeer klein.

Geen optie om hem in een lege box te parkeren en na een uurtje enkel de bak muesli voor te zetten? Als buikje constant gevuld is, heeft hij gewoon niet echt honger en dan is lust ik niet erg makkelijk, er is toch altijd wat anders te eten.

Hier vreten ze eigenlijk alles wel of ik het nu altijd voer of een keer een andere zak heb staan. Ik heb de jonge dieren ook vanaf het begin regelmatig een handje ander voer aangeboden. Hoe meer ze kennen hoe meer ze lusten, maar dat leerproces werkt het beste bij jonge dieren helaas. Eentje die soms niet wilde eten gaf ik dan een dag niet (wel hooi/gras en water) en bouwde vervolgens weer op naar normale rantsoen. Dat heeft dit gedoe altijd opgelost. Bij mensen leveren tekorten een honger naar bepaalde voedingsmiddelen op, is het een optie om een paar dagen geen brok te voeren en te kijken of hij dan wel weer wil als hij een deel vitamientjes opgebruikt heeft?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 16:29

ik weet niet of het een optie voor je is, aangezien het geen muesli is. Maar ik geef mijn maflinger grasbrok van Agrobs / Equifit. Valt hier goed in de smaak. Kan geweekt of droog aangeboden worden, ik gebruik het in geweekte vorm omdat ze nogal schrokt en omdat de biothine dan makkelijker blijft "plakken". Vind het ideaal om iets onder te mengen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:13

Ik geef ook wiesencobs om supplementen door te mengen.Momenteel maak ik een mix van iets geweekte wiesencobs zodat ze net uitgezet zijn en uit elkaar vallen een klein beetje lijnzaad een handje lucerne en dan het supplement..Dat gaat hier nog het beste,hier willen ze al die graanvrije muesli's meestal ook niet eten..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 11:21

Een paar uur in een lege box zetten ga ik echt niet doen, dat vind ik niet kunnen. Zolang er nog manieren zijn om hem te laten eten mag hij gewoon buiten blijven staan.

Pure Feed is inderdaad ook erg uit de richting. Dat gaat 'm niet worden :n

Grasbrok of soortgelijke zaken wil ik niet. Ik zoek echt een muesli en dan met name ervaring van de 3 in de titel (of eventueel vergelijkbaar).
Zondag kan ik bij iemand wat proefverpakkingen ophalen van de Alpengrun om te proberen. Dus dat is wel fijn!

Voorlopig neig ik nog steeds het meeste naar die, mits hij het gruis ook eet. Daar kan hij nog wel eens op zeuren, maar is met een beetje water wel op te lossen. En anders de Happy summer mix. Klinkt ook erg goed, maar blijkbaar niet zo heel bekend voer en weinig ervaringen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:02

Ik geef de omega mix van horsefood en die wordt door mijn zeurder goed gegeten. Ik heb ook de happy summer mix overwogen maar hij wordt makkelijk dun dus vandaar dat hij elke dag daar ruim een kg van krijgt. Hij heeft nog nooit zo goed in zijn vel gezeten, zelfs in wintervacht blinkt hij als een spiegeltje!

Als de happy summer mix niet bevalt zou ik de omega mix zeker aanraden. Dan niet een kg natuurlijk, aangezien de jouwe makkelijk rond wordt. Tis fijn spul.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:03

Als hij het gruis niet eet kun je ook nog mengen met wat olie, dat willen ze vaak liever eten dan het gemengd met water.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 13:08

Ja heb ik ook aan gedacht. Lijnzaadolie moet hij alleen niet. Maar ik bedacht me dat ik nog een flesje zonnebloemolie heb staan wat ik zelf niet gebruik, maar het daar wel eens mee kan proberen. In ieder geval voor het ergste gruis. Ik geef ook magnesiumpoeder bij, dat is ook gruis.
Maar goed, dan nog vindt hij de muesli's elke keer halverwege zak 2 niet smakelijk genoeg meer.
Wat ik ook nog wel eens doe is de Vitalbix weken. Voor het rijden Vitalbix onder water zetten, dan heb je na het rijden koude slobber. Dat hielp ook nog in het begin. Maar nu moet hij het weer niet.

Omega mix heb ik opgezocht. Wel hoger in zetmeel dan de summer mix, maar ziet er verder wel interessant uit :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 10:54

Ik heb inmiddels via een vriendin 2 proefzakjes van Agrobs ontvangen, van de Wiesencobs en de Pre Alpin Wiesenflakes. Niet helemaal wat ik zoek, maar het proberen waard. Het nadeel vind ik het weken.
Verder heb ik contact opgenomen voor een voeradvies en hoop ik dat ik daar nog o.a. een proefverpakking van de Alpengrun en misschien ook de Pre Alpin aspero kan ontvangen.
Daarnaast was er ook iets mogelijk met een kleinere hoeveelheid van de Happy Summer mix.

We kunnen dus wat gaan proberen.

Gek genoeg eet hij de Vitalbix met Marstall Optimal nu ineens weer wel :?
En ook echt met smaak. Alleen het gruis laat hij liggen. Schiet mij maar lek....