(on)gekookte lijnzaad als zandkuur, ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:11

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:14

Jotoma schreef:
Ts: ik ga lijnzaad bijvoeren. Kreeg al door dat gemalen beter is, dus had al een koffiemolen aangeschaft. Tot ik je topic las dat je het bij de AH al gebroken kon kopen (natuurlijk weer niet in mij ah xl). En aangezien ik toch te lui ben om te malen, ben ik online even gaan speuren en heb ik een kilo voor 3,25 gevonden, misschien heb je er wat aan:
http://www.denotenshop.nl/lijnzaad-gebr ... oCXrLw_wcB

Als je alle voordelen wil hebben (omega 3 bv) dan moet je vers malen, want in de al gemalen verpakkingen is dat onder invloed van licht en de hitte van het malen verdwenen. Welkoop heeft zakken van 25kg voor 28 of 30 euro. Je bent met een koffiemolentje van nog geen 2 tientjes en zo'n grote zak een stuk goedkoper uit en je lijnzaad blijft veel langer goed.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:16

Ahh dank je Tamary, daar was ik al bang voor. Ik heb bij Agradi voor 8,- een zak van 4,5 kilo gekocht en dan ga ik toch lekker zelf malen. Want de olie en omega 3 zijn voor mij belangrijke redenen om t te geven.
Kan ik nu eerst testen hoe t eten gaat en dan kan ik later altijd nog groot inkopen.

Hoe lang blijft t goed als t eenmaal gemalen is?
En voeren jullie lijnzaad in periodes of t hele jaar door?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:36

Jotoma schreef:
Ahh dank je Tamary, daar was ik al bang voor. Ik heb bij Agradi voor 8,- een zak van 4,5 kilo gekocht en dan ga ik toch lekker zelf malen. Want de olie en omega 3 zijn voor mij belangrijke redenen om t te geven.
Kan ik nu eerst testen hoe t eten gaat en dan kan ik later altijd nog groot inkopen.

Ik voer bijna het hele jaar door, deels ook als extra energiebron. In een goed doosje durf ik het gemalen een paar dagen vooruit te maken, maar meestal voer ik het binnen 24uur op. Soms maak ik het een dag van tevoren omdat ik vroeg de deur uit moet. Gooi het bij 1 op het laatste moment door de slobber, want van hitte gaan de omega's ook foetsie.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:50

Maik79 schreef:
MarjanB schreef:
Ik voer deze http://www.makana.de/pferd/futtermittel ... -kg?c=1443

Had het binnen 2 dagen in huis. Is psyllium in brokjesvorm hoef je niet meer te weken oid.

Dat klinkt handig! Hoeveel geef je daarvan per keer/dag?

Ze adviseren voor een groot paard zo'n 25 tot 50 gr per dag. Voer die van mij die wel zo'n 700 kilo weegt die maximale hoeveelheid ;) Ze eet het goed dus het is ook nog lekker kennelijk al had ik mn vraagtekens bij het openen van de zak (geur) maar goed ik ben ook geen paard.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:55

Ayla schreef:
Maar in principe kan ik vandaag ook gewoon met de kuur beginnen toch? Ik ga zo kijken of ik wat mest kan testen maar als dat niet gaat lukken vandaag kan ik iig al wel met de sandclear beginnen.

Ja dat kan wel maar als je het over een paar dagen test krijg je wel een vertekend beeld

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:54

tamary schreef:
Jotoma schreef:

Ik voer bijna het hele jaar door, deels ook als extra energiebron. In een goed doosje durf ik het gemalen een paar dagen vooruit te maken, maar meestal voer ik het binnen 24uur op. Soms maak ik het een dag van tevoren omdat ik vroeg de deur uit moet. Gooi het bij 1 op het laatste moment door de slobber, want van hitte gaan de omega's ook foetsie.

Weer wat geleerd vandaag, dank je wel!
Maar het is niet langer dan 24 uur gemalen houdbaar? Zou toch fijn zijn als je het voor een weekje vooruit maakt en in een doos met deksel koel en donker kan bewaren.
Laatst bijgewerkt door Marvel op 06-01-16 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Re: (on)gekookte lijnzaad als zandkuur, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 14:03

Ik ben tot nu tevreden over de lijnzaadbrok.

Ik heb op diverse manieren geprobeerd psyllium binnen te krijgen, maar ze eten het slecht.

De merrie heeft gewone mest, maar spuit tussendoor en na mesten wat nattigheid. Ze kregen dus elke maand psyllium, maar de ene keer werkte het beter dan de andere keer.

Nu een klein weekje lijnzaadbrok en ze heeft geen natte billen. Ik wil er alsnog psyllium bij geven, maar weet nog niet of ik dat een week ipv of naast de lijnzaad doe.

De lijnzaadbrokjes lijken ook beter te worden opgenomen dan olie.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:25

Ts: hoe gaat het bij jouw paard?

Ik heb net mn eerste portie bruin lijnzaad gemalen. Dat wil echt prima in mn koffiemolentje van princess. 80 gram vond ik wel erg veel, dus zal volgende keer 30 doen.
Kan ik t straks aan t paardje geven.

Hoe fijn malen jullie het? Ik denk dat ik het nu wat te fijn gemalen heb.. Het lijkt wel gruis.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 15:25

Ik ben woensdag begonnen met een zandkuur van Sandclear, aangezien ik die nog had staan. Pony is niet meer aan de diarree maar het is altijd even afwachten of het ook zo blijft, aangezien het eerder al weg leek te zijn.

Als deze kuur op is ga ik volgende maand of de maand daarop proberen kuurtjes te geven van vlozaad/psylliumvezels of lijnzaad, ben er nog niet helemaal over uit.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:43

Fijn dat je pony er voor nu weer vanaf is. Hier werd de eerste portie gemalen lijnzaad met smaak gegeten. Gelukkig maar, want heb een zeer kieskeurig paard..