Voeren we niet veel te veel bij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:43

Mijn vriend en ik hebben 4 paardenbeesten:
Flint - paard 1.70m - 5 jaar - Op weiderust ivm blessure, mag proberen iets op te bouwen (1 x in de 3 dagen aan de hand 2 x 300 meter draven)
Volare - "pony" 1.52m - 12 jaar - Doet af en aan wat ritjes maar doet niet regelmatig werken.
Vanilla - pony 1.50m - 25 jaar - Op pensioen, heeft slecht gebit wordt makkelijk mager.
Femke - pony 1.45m - 29 jaar - Op pensioen, doet af en toe ritje maken of mee met een andere die dan met de trailer mee moet.

Alle 4 staan ze 24/7 buiten (geen dekens, nood deken voor de 25 jarige aanwezig) Ze krijgen allemaal onbeperkt hooi in plasctic pak uit slowfeeders (ongeveer 4 plakken per dag)
Merrie van 25 krijgt elke dag 3 scheppen wiesencobs bijgevoerd omdat door haar slechte gebit ze het eten niet goed vermaald en dus ook niet goed verteerd.

Ik had toen mijn paard in training stond een marstall korrel voor de vitamine en mineralen bijvoer wanneer hij gewerkt had.

Verder hebben ze altijd toegang tot een (rode) liksteen, dus ze kunnen zelf ook nemen wanneer nodig.

Ik ben ook voor minimaal krachtvoer, gewoon omdat het zwaar is voor de maag om te verteren.
Ben niet anti krachtvoer, maar wil het graag wel zo weinig mogelijk houden :)

Daarom ook mijn vitamine korrel waar ik max 110 gram per dag van hoef te geven.
Ik kijk ook altijd naar het paard, de vacht en de uitstraling die het paard geeft.
Laatst bijgewerkt door Silly_Woman op 30-12-15 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:43

smurvaas schreef:
[naam] schreef:
Het gaat me eigenlijk niet om het feit wat iedereen voert maar om het feit of het nu echt nodig is of niet..

Maar dat merk je toch alleen als je er mee stopt?
Ik ga er vanuit dat de supplementen gegeven worden omdat er behoefte aan was of op aanraden van een da ofzo.

Ik denk dat het per paard verschillend is of ze wat extra nodig hebben of niet.
Misschien zelfs afhankelijk van het seizoen, en van het werk wat ze doen.

Als ze er prima uitzien, lekker in dr vel zitten, en het werk goed aankunnen is het toch goed?

Ik denk dat heel veel mensen het kopen omdat ze denken dat het nodig is.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:44

Icrack schreef:
Mijn merrie heeft de hele dag hooi tot haar beschikking en krijgt daarnaast nog ongeveer 2xp.d 400gr coolmix. Na het rijden een klein beetje slobber met een (goedkoop) middel welke de weerstand hoog houdt.

Als ik zie hoe sommigen op stal met hun voeropvatting aan de slag zijn vind ik het bijna op het neurotische af. Al verbaast het mij dan wel weer dat dit juist de paarden zijn welke ook altijd wat hebben :?

of misschien zijn ze er net gevoelig aan en zijn die daarom zo neurotisch bezig met het eten?

De mijne krijgt nu ook wel wat bij:
1 biotine kuur (op aanraden van de hoefsmid om de hoeven wat sterker te maken)
Equiflexion van paardendrogist (ter ondersteuning van zen blessure)
en voor de rest altijd olie over zijn eten.
edit: en een liksteen die hangt er ook altijd
Laatst bijgewerkt door The_Cat op 30-12-15 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:45

Daar heb je ws wel gelijk in

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:47

Dit onderwerp vraag ik me al jaren af, bij rust voer ik sober en bij veel activitijd wordt er pas extra gevoerd.(na gelang de zwaarte van de prestatie)Bij mijn jaarling die krijgt 3x per week wel podo grow.
onze cushing senior krijgt senioren voer 2,5 kg met subli omega 3 en lijnzaad olie en lucerne

Tja als je dingen anders doed dan word je vergruist... wat wordt er dan gekletst achter om je rug .
Maar de dierenarts deelt wel mijn mening toen een stal genoot mij voor blok wilde zetten door een extra voedingsadvies.... dat heb ik toen met brede glimlach in ontvangst genomen.

In de winter natuur zijn er geen dekens, biks en granen en in de strengewinters zelfs beperkt gras ook al had de kudde nog zo een groot gebied. Overleven is hard werken en een sober rantsoen en soms zelfs net te kort aan eten!
Dit waren toen de letterlijke woorden van de DA

Vanaf toen konden de paarden met minder ineens wel toe en waren de hete paarden ineens ook rustiger,de pension eigenaar baalde toen wel hij verkocht immers voer..... Maar de paarden bleven even gezond en er waren minder hoefbevangen ponys....op de zelfde uren en zelfs meer weidegang.
Laatst bijgewerkt door kwita op 30-12-15 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:50

Ooit biotine bij gevoerd bij een paard met brokkelhoeven, en fenegriek korrels bij een paard wat gevoelig was op de luchtwegen.
Verder altijd gewoon goed hooi en een basisbrok of een eenvoudige muesli.
Overigens wel recreatie paarden

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:53

Wat een interessant topic. Voeren houdt ons bezig, ik merk dat ik zelf ook met regelmaat het rantsoen van mijn paard opnieuw overweeg.

Soms probeer ik het allemaal wat te relativeren en denk ik aan mijn eigen rantsoen :+ Ik heb nog nooit een bloedonderzoek laten doen naar tekorten, eet te veel vetten en suikers (kan/wil het niet laten :o ) en het woord 'uitgebalanceerd' past echt niet bij mijn menu :') Gelukkig loop ik er ook nog steeds :D

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:53

LadyMadonna schreef:
Ooit biotine bij gevoerd bij een paard met brokkelhoeven, en fenegriek korrels bij een paard wat gevoelig was op de luchtwegen.

verkijk je daar ook niet op, mijn hafje was recreatie paard maar werkte net zo hard als een sportpaard !
( een setje hoefijzers was altijd 500 km, onder het zadel ingespannen en als wandel pony)
Die at gewoon sportbrok omdat het nodig was!

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:56

The_Cat schreef:
Icrack schreef:
Mijn merrie heeft de hele dag hooi tot haar beschikking en krijgt daarnaast nog ongeveer 2xp.d 400gr coolmix. Na het rijden een klein beetje slobber met een (goedkoop) middel welke de weerstand hoog houdt.

Als ik zie hoe sommigen op stal met hun voeropvatting aan de slag zijn vind ik het bijna op het neurotische af. Al verbaast het mij dan wel weer dat dit juist de paarden zijn welke ook altijd wat hebben :?

of misschien zijn ze er net gevoelig aan en zijn die daarom zo neurotisch bezig met het eten?

Als je, je op die manier bezig houdt met het bijvoeren van verschillende middelen en je paard blijft ondanks dat overal vatbaar voor en ziek kan je jezelf ook afvragen of je er goed aan doet om er van alles in te drukken wat geen verbetering geeft. Soms is gewoon terug naar de basis helemaal zo slecht nog niet. Kijk dan nog eens wat er nu overblijft en daadwerkelijk nodig is.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:58

Icrack schreef:
Als je, je op die manier bezig houdt met het bijvoeren van verschillende middelen en je paard blijft ondanks dat overal vatbaar voor en ziek kan je jezelf ook afvragen of je er goed aan doet om er van alles in te drukken wat geen verbetering geeft. Soms is gewoon terug naar de basis helemaal zo slecht nog niet. Kijk dan nog eens wat er nu overblijft en daadwerkelijk nodig is.

Daar geef ik je gelijk in. Of misschien een dierenarts laten langskomen, om te onderzoeken of er geen groter probleem is

Soms kunnen die supplementen ook symptomen onderdrukken en dan vallen sommige dingen niet op..

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:59

In principe kan een paard dat in de basissport loopt prima af met goed hooi. Het 'probleem' is alleen dat hooi vaak lage waardes heeft aan vitamines en dit ook nog terugloopt na mate het langer ligt. Met alleen hooi voer krijgt je paard toch niet alles binnen wat hij nodig heeft. In brok zitten wel allerlei vitamines enzo maar om dan te voorzien in de dagelijkse behoefte moet je vaak een kilo of 3 erin stoppen. Veel mensen doen dat niet. Ik persoonlijk ook niet ik vind het niet nodig om 3 à 4 kilo brok in mijn paard te stoppen want als ik zoveel brok erin stop moet ik mijn ruwvoer ook erg beperken. En ik heb liever dat mijn paard veel ruwvoer krijgt zodat hij én iets te doen heeft én niet te lange periodes heeft zonder voer omdat een paard daar niet opgebouwd is en 1 kilo brok veel sneller op is dan 1 kilo hooi. Daarnaast krijgen ze hier een deel van het ruwvoer binnen via het gras en bewegen ze ook nog eens tijdens het grazen.

Ik heb 2 paarden. Overdag staan ze in de wei met gras in de avond in de bak met hooi of op stal met hooi. Hooi wordt gevoerd in slowfeed netten. Beide paarden krijgen een vitamine en mineralenkorrel bijgevoerd en vitamine e omdat dat laag is en omdat ze vitamine e poeder krijgen moeten/krijgen ze ook lijnzaadolie. Ze krijgen dit in de avond gevoerd als ze naar de bak gaan. De merrie krijgt hierbij 100 à 200 gram basisbrok voor de lekker. Ruin is wat moeilijker op gewicht te houden en krijgt 500 gram basisbrok en wat extra lijnzaadolie en hooi.

Enige krachtvoer wat ze krijgen is dus in de avond en ze zien er beide super uit en doen het goed. Beter dan toen ik nog geen vitamine e bij gaf. Ik heb even gezocht naar de beste dingen om te voeren en wist in het begin ook niet dat als je vitamine e voert je hierbij (extra) olie bij moet voeren vanwege het oxideren. Maar nu heb ik volgens mij het meeste ideale gevonden voor hun. Met zo weinig mogelijk brok maar toch alle energie en voedingsstoffen die ze nodig hebben. En daarnaast hangt er trouwens altijd een zoutsteen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:12

supplementen doe ik ook niet meer aan, heel veel geprobeerd en merk eigenlijk geen verschil als ik het niet voer :P
In die zin is het denk ik wel geldkloperij.....
of het moet in de (hete) zomer zijn, tijdens het wedstrijdseizoen dan geloof ik nog wel in electrolyten of Redcell oid.

Goed voer geloof ik wel in :j afgestemd op het paard paard, want dit is wel erg verschillen per paard!
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 30-12-15 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:12

kwita schreef:
LadyMadonna schreef:

verkijk je daar ook niet op, mijn hafje was recreatie paard maar werkte net zo hard als een sportpaard !
( een setje hoefijzers was altijd 500 km, onder het zadel ingespannen en als wandel pony)

Nou vaak verkijkt de eigenaar zich erop dat ze arbeid wat een paard doet als te zwaar klasseren. Een paard tot en met m dressuur die dagelijks een uur rijdt verricht eigenlijk nog niet eens arbeid. In het wild leggen ze dan veel meer kilometers af onder verschillende omstandigheden dan wat wij vragen in dat 1ne uurtje arbeid per dag zeker als het paard daarnaast ook nog in de avond op stal staat. Zo'n paard kan prima af met goed en voldoende hooi. Enige waar je op moet letten is of het paard wel voldoende vitamine en mineralen binnen krijgt omdat dat nog wel eens wil ontbreken in hooi.
Mocht jou paard niet voldoende hebben gehad aan het hooi dan had hij dat misschien wel gehad als je meer hooi of beter hooi had gegeven? Qua energie en eiwitwaarde moet dat zeker gelukt zijn enige is dus vitamine en mineralen maar die zitten in een sportbrok misschien iets meer dan is basisbrok maar dan moet je al gauw een kilo of 3 erin stoppen om echt in alle vitaminen en mineralen behoefte te voorzien.
Paarden die echt sporters zijn qua verbruik zijn eigenlijk de endurancepaarden en paarden in de draf sport. Qua dressuur en springen kun je misschien olympische paarden eronder laten vallen maar fysiologisch bekeken qua arbeid leveren dressuur en springpaarden geen topsport, zelfs niet in de subtop. Maar dat is een kwestie van verschillende spiertypes en gebruik daarvan enzovoorts.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:21

Zelf voer ik magnesium bij en merk hier wel degelijk verschil in. Ze is veel meegaander en rustiger in haar hoofd.
Verder krijgt ze nog grasmix beetje brokken en vitamine korrel.

Uiteraard krijgt ze ook haar hooitje 2x daags. Ze heeft momenteel ook helemaal niet veel nodig aangezien ze 24/7 op stal staat vanwege een zware blessure. Maar zodra het lopen wat gaat (de ene dag beter dan de andere) gaan we lekker wat grazen

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:21

Hoe denken jullie dan over drainage kuren? Dat een paard elke dag één druppel ter grote van een kleine doperwt door de brokken krijgt.

Zie steeds vaker dat dat door het voer gedaan wordt maar vind het lastig te geloven dat zo'n mini druppel verschil maakt.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:24

shirleyp schreef:
Wat een interessant topic. Voeren houdt ons bezig, ik merk dat ik zelf ook met regelmaat het rantsoen van mijn paard opnieuw overweeg.

Soms probeer ik het allemaal wat te relativeren en denk ik aan mijn eigen rantsoen :+ Ik heb nog nooit een bloedonderzoek laten doen naar tekorten, eet te veel vetten en suikers (kan/wil het niet laten :o ) en het woord 'uitgebalanceerd' past echt niet bij mijn menu :') Gelukkig loop ik er ook nog steeds :D

Hoe het bij mensen zit durf ik niet te zeggen maar bloedonderzoek bij paarden naar gehaltes aan bijvoorbeeld calcium of niveau aan vitamines is ook niet betrouwbaar en wil vaak niks zeggen of het paard hier voldoende van binnenkrijgt of je moet met hele ernstige tekorten zitten. Het lichaam van het paard zal er alles aan doen om bijvoorbeeld het calciumlevel op hetzelfde niveau te houden. Mocht je veelte veel voeren wordt dat opgeslagen in de botten en de rest door de nieren eruit gefilterd en plast het paard het gewoon uit. Wanneer je te weinig voert maakt het lichaam calcium vrij uit de botten en wordt dat aan het bloed afgegeven om ervoor te zorgen dat er genoeg calcium aanwezig is voor alle functies die calcium moet voldoen. Het bloedlevel aan calcium zal dus niet heel veel schommelen maar zoals je ziet zegt dat niet gauw iets over of je paard te veel of te weinig binnenkrijgt. Er wordt dus ten onrechte te veel waarde gehecht aan bloedonderzoeken naar de gehaltes aan mineralen en vitamines bij paarden. Alleen echt hele erge tekorten zul je zien aan het bloed maar voordat je dan bloeduitslagen hebt heb je allang wat aan je paard gezien of gemerkt. Beste manier om te checken of je paard zijn rantsoen goed is, is gewoon om te kijken wat zijn behoefte is en wat je geeft en of dat dat voldoende is.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:41

Jildau schreef:
Hoe denken jullie dan over drainage kuren? Dat een paard elke dag één druppel ter grote van een kleine doperwt door de brokken krijgt.

Zie steeds vaker dat dat door het voer gedaan wordt maar vind het lastig te geloven dat zo'n mini druppel verschil maakt.

Ik weet niet goed wat er in één zo druppel zit. Maar ik kan mij maar zo voorstellen dat ze er een berg geld voor vragen en ik denk persoonlijk niet dat dat het waard is.

Ik ben inmiddels wel van overtuigd (door onderzoeken die ik oa zelf heb gedaan) dat als je alleen hooi voert je aan de energie en eiwitbehoefte kan voorzien van je paard maar dat je wel waakzaam moet zijn dat je wellicht een vitamine en/of mineralen tekort hebt. Ik kijk daarom zelf eerst na wat erin de hoeveelheid ruwvoer en gras zit wat ik voer ( en of dat überhaupt voldoende is) en dan wat ik tekort kom. Je kan dit vaak het beste en goedkoopste oplossen door een vitamine en mineralen korrel of poeder omdat hier verschillende stoffen inzet ipv allerlei losse poedertjes zoals een vitamine e, selenium, magnesium, calcium, vitamine b enzovoorts. Maar vitamine e wil ik persoonlijk nog wel eens los er ik geven als paarden allen hooi krijgen. Magnesium geloof ik ook wel dat het paarden kan helpen om kalmer te zijn. Maar of je dan magnesiumcitraat of magnesiumoxide ofzo geeft omdat dat beter opneembaar is voor het paard vind ik dan wel geldklopperij. Als je maar voldoende geef en of dat nou bij wijze van spreken 10 gram van het 1 is of 12 gram van het ander maakt dan ook niet echt uit. Dan kijk ik wel naar het goedkoopste. Ik vind dat beter opneembaar echt marketing gepraat want als je naar de hoeveelheden kijkt die je paard wel kan benutten bij magnesium maakt het weinig uit. Dus boel gepraat om iets kleins maar waar ze wel veel geld mee verdienen. Ik denk dat het bij die druppels ook zo iets. Dat er goedkopere dingen zijn die net zo werken en daarnaast is het maar de vraag of je paard het echt nodig heeft.

idylle

Re: Voeren we niet veel te veel bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 12:19

Als antwoord op de titel: nee hoor, ik niet.
De mijne krijgt 23,5 uur per dag lekkere grasjes (24/7 op t land) en in dat halve uurtje wat snoepjes ivm clickertraining.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 12:23

Als je goede kwaliteit ruwvoer geeft is het grootste deel van de behoeften gedekt. En verder, supplementen voeren omdat je dénkt dat het paard iets nodig heeft is best nutteloos. Supplementen hoor je imo te voeren op aanraden van de dierenarts na een onderzoek naar waar er echt een tekort is.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 12:34

Het is toch echt vrij lastig om van allerlei stoffen écht aan te tonen dat de voeding tekorten heeft, aangezien het lichaam compenseert... door bijv. bot af te breken.
Zo kan een magnesiumtekort daardoor lang niet opvallen en tegen de tijd dat het wel is, is er schade aan het botweefsel. Dus de huidige stand van kennis raadt aan om zeker bij jonge en dragende dieren voldoende magnesium aan het dieet toe te voegen. Even als voorbeeld, voor allerlei stoffen geldt dat het helemaal niet zo simpel is om aan te tonen waar een tekort optreedt, en als het aantoonbaar is is er al schade ook.

Je ruwvoer laten onderzoeken is de betere optie maar voor de meeste paardenhouders wel erg prijzig, en als je verschillende partijen via de voerhandel hebt per winter ook niet te doen.
Wij doen dat ook niet, hebben wel een kleiweide die goed organisch bemest wordt, hooi van zandgrond bevat per definitie minder mineralen.

De veilige optie is om dan in ieder geval een goede mineralen/vit. korrel of koek te voeren, zo krijgt je dier alles wat het nodig heeft toch wel binnen.

Ik geloof ook niet zo in al die verschillende brokken en toestanden op de markt tegenwoordig, maar ik verbaas me daar ook bij honden en poezen over hoor.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 12:45

Als antwoord op je titel: ja. Ik vind van wel. Ik vind het echt belachelijk hoe veel soorten voer, supplementen etc. mensen in hun paard stoppen! Mijn paard krijgt niets extra's bijgevoerd. 2,5 kg bix per dag en 3x per dag hooi. Hij krijgt na het rijden wel altijd extra wortels en nog wat bix, maar verder niets. Hij doet het er al jaren goed op, wordt regelmatig gecontroleerd en heeft tot nu toe nog niets nodig gehad aan extra's. Persoonlijk vind ik dat je echt pas moet bijvoeren als het echt, maar dan ook echt nodig is. Het is bovendien ook ontzettend duur om gewoon maar bij te voeren. Om te zeggen dat hij niets doet is ook niet waar, met mij is hij altijd flink aan het werk in de bak en voor de rest gaat hij naar buiten en maakt hij flinke strand- en duinritten.

Kijk naar je paard wat hij echt nodig heeft, wanneer en hoelang. Anders is het gewoonweg niet nodig.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 12:56

Sinds anderhalf jaar ben ik volledig van krachtvoer afgestapt, nu voer ik vitalbix dc, heb nooit zo gezond ogende paarden gehad als nu.
Ze glimmen je tegemoet en hebben voldoende energie, met een simpele basisbrok sloegen mijn haflingers al naar het dak van overtollige energie. Dit was betreft met lesgeven niet handig.

Het enige wat ze naast voordroog en vitalbix krijgen, is lijnzaadolie vanwege dat ze nu overdag op zand staan. En hoor ik eentje kuchen, krijgt die een poosje fenergiek om de luchtwegen te ondersteunen.

Als ik van sommige mensen hoor wat ze voeren en met wat voor problemen ze kampen, dan begin ik te hoofdschudden.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:49

Jildau schreef:

Als ik een drainage kuur geef, is het die van de Groene Os. Heb het inmiddels al bij 3 paarden gehad dat 2 dagen nadat de kuur begon de mest dunner werd, tot aan diarree toe als het paard een serieuze antibiotica kuur had gehad. Die kleine druppeltjes doen dus wel degelijk iets in het lichaam.

Ik geef mijn paard, op advies van de DA, magnesium. Maar ook dan merk je dat de ene pot magnesium de andere niet is. Ik voerde al een hele tijd die van Pharma Horse en daar deed hij het prima op. 1 Keer een ander merk geprobeerd en ik heb de helft van de pot maar in de vuilnisbak gemieterd, paard werd weer stijf in zijn spieren. Nu ga ik voor een tijdje ook Ekyflex Mobility bij geven omdat hij last heeft van zijn hoefgewricht :(:)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 15:51

Daantj__ schreef:
kwita schreef:

Nou vaak verkijkt de eigenaar zich erop dat ze arbeid wat een paard doet als te zwaar klasseren. Een paard tot en met m dressuur die dagelijks een uur rijdt verricht eigenlijk nog niet eens arbeid. In het wild leggen ze dan veel meer kilometers af onder verschillende omstandigheden dan wat wij vragen in dat 1ne uurtje arbeid per dag zeker als het paard daarnaast ook nog in de avond op stal staat. Zo'n paard kan prima af met goed en voldoende hooi. Enige waar je op moet letten is of het paard wel voldoende vitamine en mineralen binnen krijgt omdat dat nog wel eens wil ontbreken in hooi.
Mocht jou paard niet voldoende hebben gehad aan het hooi dan had hij dat misschien wel gehad als je meer hooi of beter hooi had gegeven? Qua energie en eiwitwaarde moet dat zeker gelukt zijn enige is dus vitamine en mineralen maar die zitten in een sportbrok misschien iets meer dan is basisbrok maar dan moet je al gauw een kilo of 3 erin stoppen om echt in alle vitaminen en mineralen behoefte te voorzien.
Paarden die echt sporters zijn qua verbruik zijn eigenlijk de endurancepaarden en paarden in de draf sport. Qua dressuur en springen kun je misschien olympische paarden eronder laten vallen maar fysiologisch bekeken qua arbeid leveren dressuur en springpaarden geen topsport, zelfs niet in de subtop. Maar dat is een kwestie van verschillende spiertypes en gebruik daarvan enzovoorts.

Ik heb het over 500 km arbeid in max 6 weken , met een huifkar goed gevuld met 8 volwassenen en een marathon wagen. De lessen in dressuur en springen en dan de wedstrijden nog, en de vaardigheid en de marathon.En de gewone buitenrit nog
Hij had destijds 24/7 gras in een volle weide die bemest werd in het voor en na jaar.
En de kwalitijd van het hooi wat er dan was in wintertijd dat was echt heel goed onbeperkt.
Die pony liep echt boven gemiddeld met zijn arbeid, en daar had hij zelfs sober voer bij!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 16:03

Mijn paard krijgt goede kwaliteit ruwvoer. Van april t/m september is dat vooral gras, van september t/m april goed hooi/ helaas ook voordroog. Zijn zoutblok vindt ie niet interessant. Als het kouder wordt en hij het nodig heeft, krijgt ie een slobber van pulp/ zemelen/ luzerne. Als hij tekorten zou hebben, kan er altijd nog een goede vitamine/ mineralenkorrel bij.
Krachtvoer is onnodig. Het bevat afval zoals soyaschroot, melasse. Het bevat ook granen, welke ongezond zijn voor paarden. De darmflora kan het niet zo goed aan om granen te verteren.
Mijn paard ziet er top uit en is zeer energiek.