Supplement tegen spanning/stress, ervaringen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 16:45

Voor ts mogelijk interessant:
Ik voer nu drie dagen de kamille, en dat werkt echt goed.
Dat hete, ook aan de hand doet hij laatste twee dagen niet meer.
Verder oogt hij een stuk kalmer, te kalm dat wel.
Zijn vriendinnetje veegt nu de vloer met hem aan. :=
Lelijk doen, zelfs trappen en hij reageert niet eens echt beledigd. :roll:
Maargoed dat is op te lossen met minder kamille voeren, kennelijk is dit gewoon teveel voor hem.
Verder krijgt hij maar 1/3 van de metazoa die hij mag, dus dat kan ik ook nog makkelijk opvoeren, eerder ging dat niet hij werd nogal erg druk.

Dit was de laatste dag dat hij de Pavo nerv control erbij kreeg, vanaf morgen is zijn rantsoen zo, pony is 300 kilo.
- 50 gram metazoa superfit broxx
- 1/5 schep haverschil pellets
- 6 gram pharmahorse magnesium
- 1/4 schepje pharmahorse vitamine E
- 5 gram gedroogde kamille

Metazoa is vitamine en mineralenkorrel.
De haverschil pellets zit nul energie in, minder nog als in hooi en is om de poeders te mengen.
Magnesium is duidelijk denk ik, vitamine E krijgt hij zo weinig omdat hij daar gewoon zo genoeg aan heeft.
Eerder kreeg hij humane pilletjes, maar dit is stukken goedkoper en zonder vulstoffen.
Dit is 27.50 voor 500 dagen zo. :+

Ik heb ook valeriaan druppels geprobeerd maar dat vond ik niet werken.
Passiflora complex van A vogel hielp wel, maar dat werkt niet 24 uur en dus onhandig.
Nerv control doet bij hem dus niks heb ik het idee, de kamille werkt tot nu toe echt overduidelijk het beste. :)
Magnesium werkt fijn maar niet voor dit probleem, hij krijgt nu 1.5 keer de dosering en als de kamille goed gaat wil ik dat terug brengen naar 4 gram. :)

Sannanasje

Re: Supplement tegen spanning/stress, ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 20:12

En waar bestellen jullie de kamille?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 20:16

Ik heb het bij de plaatselijke voerhandel gekocht.
Een kilo voor 27.50, merkloze zak.
Maar online zag ik ook dat er adressen zijn waar je 2.5 kilo hebt voor 15 euro.
De paardendrogist heeft het ook.

Deze is echt voordelig.
http://www.de-kruiderie.nl/webwinkel.htm

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 23:00

Ze hebben kamille en kamillebloesem erop staan, welke moet ik dan hebben? Of zouden ze beide hetzelfde doen?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 23:21

Ik heb een zak met beide, bloemetjes met of zonder steeltjes, gruis.
Van alles en dat werkt prima.

lipi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 12:10

Bedankt voor alle reacties zeg. Misschien moonfish, kan ik dat kamille inderdaad ook eens proberen. Zou ik dat combineren met de magnesium waar ik net een aantal dagen mee begonnen ben?

Ik vind trouwens wel dat er een megaverschil zit tussen de hoeveelheden in gram waarin magnesium voorgeschreven wordt.
Van het magnesium chelaat wat ik nu heb van paardnatuurlijk moet ik beduidend meer geven als de 6 gram die jij noemt.
Wel heb ik gelezen dat overdosering niet zo'n ramp is omdat het dan niet opgenomen wordt.. Toch wil ik hem er ook niet mee volstoppen als dat niet nodig is , haha.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 12:15

Ik voer wat werkt, maar onnodig veel vind mijn bankrekening niet leuk.
Pharmahorse is citraat, dan adviseren ze 4 schepjes voor een paard, 2.5 gram per schepje.
Ik heb mijn schepje afgewogen en dat is 2 gram.
Mijn pony is ook maar 300 kilo, dus dat vertekend ook.
Overdoseren kan je het inderdaad bijna niet. :)

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 12:18

Heb mijn merrie met ook een heel explosief karakter sectolin nerv control gevoerd.
Super resultaat en merkte naar 3 weken echt een verschil. Precies zelfde omschrijving als jullie pony alleen kwam zei omhoog plaats van bokken.
Helaas is mij'n merrie niet meer maar het heeft haar/ons een hoop geholpen in het rijden!
Succes ermeer TS :j

missK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:02

Een overdosis Magnesium kan diarree veroorzaken, dus je kan wel degelijk over doseren...

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:27

Ik heb dit topic net doorgelezen. Maar weten jullie wat het verschil is tussen kamille en kamillebloesem?

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:35

missK schreef:
Een overdosis Magnesium kan diarree veroorzaken, dus je kan wel degelijk over doseren...

Ik dacht juist dat magnesiumtekort diarree geeft.

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:55

Ik heb nooi nooit gehoord dat Mg te kort diarree kan geven, misschien zou een paard met chronisch diarree wel Mg te kort hebben natuurlijk. Maar klopt wel dat magnesium sulfaat in hogere dosis wel diarree kan veroorzakken omdat het water naar de darmholten trekt.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:02

BigBen schreef:
Sannanasje schreef:
Ik heb bij meerdere paarden gemerkt dat Magnesium heel goed werkt om het scherpe randje eraf te halen zonder dat ze duf worden ofzo

Nonsens.
Magnesium doet in principe absoluut niets aan spanning of stress.
Enige uitzondering, een paard of pony met een magnesiumtekort.
Alleen, zo'n magnesiumtekort komt bij een normale voeding nooit ofte nimmer voor.
Je moet al echt zwaar ondervoedde dieren hebben om een magnesiumtekort te kunnen vinden.

Eens!! Echt een modeverschijnsel dat magnesium..Heeft totaal geen zin als er geen tekort is aangetoond!

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:08

Interessant topic, herken mijn paard hier ook wel wat in. Hoeveel kamille zou je moeten geven?

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:19

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:01

Tip voor als je geen doseringen weet, de paardendrogist heeft dat bij zijn producten staan, en zij hebben ook kamille. Het is 15 tot 30 gram.
Ik geef mijn pony van 300 kilo 5 gram en hij is echt zo gruwelijk veranderd!
Van focus van nul en weinig mee kunnen naar superbraaf in zijn werk, met dezelfde hoeveelheid pit erin.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:11

moonfish13 schreef:
Tip voor als je geen doseringen weet, de paardendrogist heeft dat bij zijn producten staan, en zij hebben ook kamille. Het is 15 tot 30 gram.
Van focus van nul en weinig mee kunnen naar superbraaf in zijn werk, met dezelfde hoeveelheid pit erin.

Bedankt! +:)+

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:58

moonfish13 schreef:

Zou je een linkje kunnen sturen van welke kamille jij je paard geeft? :) Ik wil het ook wel eens uitproberen.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:42

CharlyBrown schreef:
Ik las gister een interessant stuk over magnesium... en hier klinkt t toch niet echt als een modeverschijnsel

http://www.dehoefslag.nl/verzorging/magnesium.html

Goed stuk idd. Ik heb ook stuk gelezen op de site van Anneke hallebeek dierenarts die schreef ook dat magnesium tekort wel degelijk aan de orde kan zijn

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:06

Lisaapee schreef:
moonfish13 schreef:

Zou je een linkje kunnen sturen van welke kamille jij je paard geeft? :) Ik wil het ook wel eens uitproberen.

Ik geef een merkloze zak van de voerhandel hier.
Geen linkje dus.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 23:33

We zijn bijna allemaal (paarden en mensen) behoorlijk magnesium-deficiënt. Dat dat in het bloed niet goed aantoonbaar is, komt omdat het lichaam er alles aan doet het Mg niveau in bloed zo constant mogelijk te houden. Te grote schommelingen en tekorten in bloed kunnen bijv hartproblemen geven, dus niet zo handig om daar tekort te hebben. Maar dat betekent dus niet dat er dan geen tekort is, want bijna iedereen krijgt er met voeding te weinig van binnen, waardoor het lichaam Mg gaat onttrekken aan botten (met broosheid als gevolg) en andere structuren. Niet handig dus! Ik kan aan mijn eigen lijf goed het verschil merken aan wel of niet flink Mg bijslikken (wel juist preparaat, niet icm kalk bijv.) en paardlief is ook anders sinds ik het bijvoer. Minder stijf, herstelt sneller van pijntjes. Heb hem in gedrag of karakter niet zien veranderen, maar daar was het mij ook niet om te doen.

elkedortmans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 23:40

Wat dacht je van Confidence EQ? Werkt erg goed bij de mijne. Het is geen supplement, maar het belangrijkste, het werkt super!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 01:15

dierfysio schreef:
We zijn bijna allemaal (paarden en mensen) behoorlijk magnesium-deficiënt. Dat dat in het bloed niet goed aantoonbaar is, komt omdat het lichaam er alles aan doet het Mg niveau in bloed zo constant mogelijk te houden. Te grote schommelingen en tekorten in bloed kunnen bijv hartproblemen geven, dus niet zo handig om daar tekort te hebben. Maar dat betekent dus niet dat er dan geen tekort is, want bijna iedereen krijgt er met voeding te weinig van binnen, waardoor het lichaam Mg gaat onttrekken aan botten (met broosheid als gevolg) en andere structuren. Niet handig dus! Ik kan aan mijn eigen lijf goed het verschil merken aan wel of niet flink Mg bijslikken (wel juist preparaat, niet icm kalk bijv.) en paardlief is ook anders sinds ik het bijvoer. Minder stijf, herstelt sneller van pijntjes. Heb hem in gedrag of karakter niet zien veranderen, maar daar was het mij ook niet om te doen.

Mijne is echt veel soepeler geworden, en veel fijner nageeflijk.
Eerder zat hij gauw vast van mennen als hij niet over zijn rug liep.
Nu is dat geen probleem meer.
Ik clicker en vrijheidsdressuur met hem dus rek en strek genoeg i.c.m. longeren.
Zelf krijg ik zonder echt giga pijn in mijn nek en rug, of ze mijn tussenwervelschijven eruit getrokken hebben, of op zijn minst artrose.
Dat is met magnesium weg, pijn heb ik nog steeds maar niet door magnesium tekort.

Ik geef hem magnesiumcitraat van pharmahorse, 6 gram.
Ik zelf slik magnesiumcitraat of malaat van NOW, maar ik merk tussen die twee weinig verschil.
Qua rust haalde bij hem magnesium niks uit trouwens.
Ik gaf laatst 4 gram magnesium en 50 gram pavo nerv control en dat hielp echt niks.
Nerv control is ook 2 gram magnesium in 50 gram korrels, met nog tryptofaan 2 gram en B vitamines.
Lees er wel goede verhalen over nerv control, dus dat was jammer.

Dus wie het wil proberen ik heb nog veel staan.
Voor 25 inclusief mag het weg, ik denk dat ik zeker nog 2 kilo heb van de 3!