Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Cambiar schreef:Ik geloof niet zo in voeding die zo geconcentreerd al die componenten bevatten. Ik zal eens nagaan, maar zat de koper ook niet voldoende in equilife? Vetten en eiwitten geef ik niet via brok. Dat is nefast gebleken. Misschien zoals Xyzutu schrijft, gewoon loskoppelen!
Cambiar schreef:Berbers zijn niet zo gevoelig aan ocd. Een veulen die ik als tiener gefokt heb, kreeg net ocd toen ik pavo voederde.
Een paard te geconcentreerd min/ vit toevoegen verstoort net het systeem. Ik wil op meer natuurlijke manier alles toevoegen. Van pavo werd ze namelijk ziek en sloom.
. Dat is wel moeilijk dan inderdaad, wanneer mama niet voldoende kan geven wat eigenlijk het beste is voor het veulen. Ik vind een eiwitrijke grasbrok wel fijn, daar zitten de verhoudingen niet zo scheef in als in luzerne en kan je mooi weken en een slobber van maken die ze geleidelijk aan opeten, al is gewoon heel goed hooi normaal gezien het belangrijkst. Jammer genoeg is hooiland in België/Nederland niet zo rijk aan kruiden, knollen, wortels,... als de natuurlijke habitat van een paard. Het consequent bijvoeren van kruiden vind ik zelf ook moeilijk ivm het medicinaal werken van bepaalde kruiden bij langdurig bijvoeren. In de natuur ga je ook zien dat een paard met periodes bepaalde dingen eet en dus zelf die keuzes goed kan maken, die situatie zelf nabootsen is zo moeilijk he
Cambiar schreef:Cavalor is mieren zoet. Vergif dus voor zo'n type paarden dus dat geef ik nooit!
ponyparadijs schreef:En echt die zijn in vergelijking met mueslis van havens, subli en zeker ook pavo echt niet zoet hoor
Cambiar schreef:Havens zit naar mijn idee niet op niveau van equilife.
Ik kan moeilijk geloven in kant en klaar brokje. spreiden vind ik super idee.
Dit is mijn plan:
-equilife of voer gezond, ben ik nog niet aan uit
-omega olie
-alles mengen in luzerne van agrobs waar ze goed op moeten kauwen en eiwitten in zitten.
Absoluut te mijden: alle kant en klaar brokjes met melasse. Als ik zie hoe ziek paarden van pavo worden, het zou verboden moeten worden !!!!!!!
Cambiar schreef:Havens zit naar mijn idee niet op niveau van equilife.
Ik kan moeilijk geloven in kant en klaar brokje. spreiden vind ik super idee.
Dit is mijn plan:
-equilife of voer gezond, ben ik nog niet aan uit
-omega olie
-alles mengen in luzerne van agrobs waar ze goed op moeten kauwen en eiwitten in zitten.
Absoluut te mijden: alle kant en klaar brokjes met melasse. Als ik zie hoe ziek paarden van pavo worden, het zou verboden moeten worden !!!!!!!
Dat vind ik ook juist zo mooi aan berbers, het is niet zo uber-verfijnd zoals je bij veel moderne barokke rassen ziet, maar lekker oer.
Cambiar schreef:Absoluut te mijden: alle kant en klaar brokjes met melasse. Als ik zie hoe ziek paarden van pavo worden, het zou verboden moeten worden !!!!!!!
Dat jouw paarden niet goed doen maakt het niet meteen vergif.
. Ik denk dat je je niet zo moet laten vangen aan commerciële troep. Ik zag dit veulen veranderen, lusteloos, dikke benen, jeuk. Veel liggen en niet reageren als ik haar recht wou helpen. Ik besloot niet meteen te panikeren maar gewoon te stoppen met pavo. De problemen verdwenen als sneeuw voor de zon. Mijn veulen dat ik 20 jaar geleden fokte werd magertjes. Enkele weken nadat ik pavo begon te voederen: zelfde problemen. Ik dacht misschien zijn de brokjes ondertussen verbeterd? Niet dus. Vuile troep. Vergif!!!! Ik vind het erg dat mensen hier intuinen! ponyparadijs schreef:Cambiar schreef:Cavalor is mieren zoet. Vergif dus voor zo'n type paarden dus dat geef ik nooit!
Daar heb ik andere ervaringen mee
Heb ook een suiker gevoelig paard
En deze staat inmiddels al jaren op cavalor.
De pro breed of perfomix.
En echt die zijn in vergelijking met mueslis van havens, subli en zeker ook pavo echt niet zoet hoor
.
Cambiar schreef:Bieten pulp aan een veulen is niet zo goed wegens phosphor/ calcium verhouding.
Ik vergeleek eens droog hooi met kuilgras. Dit wist ik niet. In droog hooi zitten meer mineralen. Ik vind dat ze er super bij lopen. Dus voorlopig alleen goed hooi, beetje gras en beetje melk.
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... ergelijken
fransje23 schreef:Dat is degene die nog bij moeder drinkt?
Mijn cruzado (pre * cruzadohengst met waarschijnlijk lusitanobloed) veulen lijkt er qua bouw wel wat op!
De vraag is of er genoeg eiwitten in je hooi zitten. Dat kan wel zo zijn maar veel hooi is relatief eiwitarm.
Magnesim tekort komt sowieso veel voor bij paarden. Andere mineralen soms ook hangt er namelijk net vanaf hoeveel er in de grond zit waar het hooi vandaan komt en waar ze op grazen.
Aangezien je gekochte hooi en de grond van je weiland de basis zijn van je rantsoen zijn dat wel interessante dingen om te laten onderzoeken. Uiteindelijk moeten ze daar bijna alles uit halen. Aanvullen kan na zo een onderzoek veel gerichter.
Meten is weten