Veulens natuurlijk bijvoeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Re: Veulens natuurlijk bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 09:15

Bij luzerne zit je ook met scheve calcium / fosfor balans

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 09:25

Cambiar schreef:
Ik geloof niet zo in voeding die zo geconcentreerd al die componenten bevatten. Ik zal eens nagaan, maar zat de koper ook niet voldoende in equilife? Vetten en eiwitten geef ik niet via brok. Dat is nefast gebleken. Misschien zoals Xyzutu schrijft, gewoon loskoppelen!

Het probleem is dat voeding voor volwassen paarden andere verhoudingen hebben.

Ik zou als je haar zo natuurlijk mogelijk wil voeren haar alleen ruwvoer geven + een supplement voor veulens.

Cambiar schreef:
Berbers zijn niet zo gevoelig aan ocd. Een veulen die ik als tiener gefokt heb, kreeg net ocd toen ik pavo voederde.
Een paard te geconcentreerd min/ vit toevoegen verstoort net het systeem. Ik wil op meer natuurlijke manier alles toevoegen. Van pavo werd ze namelijk ziek en sloom.

Ik zeg ook niet dat je PAVO moet voeren. Ik zeg alleen dat je een vitamine/minerale preparaat voor veulens zou kunnen geven.

Deze bijvoorbeeld
http://www.subli.nl/Supplementen/nl/105 ... k-Mix.html
En dan geen krachtvoer verder.

Dat is overigens nog steeds geen garantie op het niet krijgen van OCD.

Niet zo gevoelig voor OCD is niet het niet voorkomen van OCD. En het was een kruising.
Laatst bijgewerkt door Gini op 02-12-15 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten die kort achter elkaar geplaatst werden samengevoegd.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 09:39

Hier staat ze tot een maand of 10 zeker bij mama, die vetten en eiwitten krijgt ze dan al zeker binnen. Ik weet dat dat niet bij iedereen mogelijk is, maar voor mij is het wel eigen keuze en dus gemakkelijk gemaakt kijkende naar merrie en veulen. Daarnaast staan ze op goed droog hooi van eigen land en krijgen ze de fetura (eiwitrijke grasbrok), een beetje alpengrun musli voor de smaak, beetje olie en wat naturmineral van agrobs gevoerd. Ze eten hier hoofdzakelijk hooi en gras (en alles wat ze kunnen vinden op het land qua kruiden etc), maar worden ook wat ondersteund door goede vitaminen en mineraalrijke voeding met voldoende eiwitten in voor moeder en kind.

De moeder van dit veulen en mijn 4-jarige haflinger heb ik ook vanaf veulen en toen was mijn kennis nog niet zo groot wbt voeding, waardoor ik redelijk wat uitgeprobeerd heb qua veulenbrok/muesli met vooral wisselend resultaat. Sinds ze hier graanvrij gevoerd worden gaat alles een stuk beter, ook tijdens de dracht heeft mijn merrie geen reguliere brok gehad en ze heeft het enorm goed gedaan.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 09:49

Super dat alles beter gaat! Ik laat de veulens ook zo lang mogelijk bij mama, maar zoals ik al eerder schreef: doordat moeder een te geringe melkgift heeft, wordt het veulen wat afgestoten. Mijn ander veulen zijn mama geeft veel melk en die ga ik ook niets bijgeven. Dat is zeker niet nodig integendeel.
Dit veulen mag heel af en toe drinken, maar de veearts zegt dat melkproductie heel gering is.
Ik zou dit veulen eigenlijk bij andere merrie moeten kunnen steken, maar weet dus niet of ze haar zal laten zuigen. Dan zou ik het hengstveulen langzaam aan weghalen van de merrie want die is nu 8 maand. Normaal mag hij erbij blijven, maar ik zou graag hebben dat afgestoten veulentje normaal melk krijgt. Is ook het gezondste!!!
Dit is zo'n typische foto. Ofwel helemaal alleen links ofwel bij haar vriendje maar bijna nooit bij mama omdat die haar verstoot
http://myalbum.com/album/Ct3rO4TJzCXL
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 29-11-15 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 09:56

Misschien is www.liquihorse.nl opfok gemengd met de mix van Havens of agrobs Futura een alternatief?

Dat had ik bedacht voor mijn veulen. Die staat door omstandigheden in een andere opfok en krijgt daar gewoon veulenbrok.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 09:57

Daar heb ik daarnet naast gelezen, sorry :o . Dat is wel moeilijk dan inderdaad, wanneer mama niet voldoende kan geven wat eigenlijk het beste is voor het veulen. Ik vind een eiwitrijke grasbrok wel fijn, daar zitten de verhoudingen niet zo scheef in als in luzerne en kan je mooi weken en een slobber van maken die ze geleidelijk aan opeten, al is gewoon heel goed hooi normaal gezien het belangrijkst. Jammer genoeg is hooiland in België/Nederland niet zo rijk aan kruiden, knollen, wortels,... als de natuurlijke habitat van een paard. Het consequent bijvoeren van kruiden vind ik zelf ook moeilijk ivm het medicinaal werken van bepaalde kruiden bij langdurig bijvoeren. In de natuur ga je ook zien dat een paard met periodes bepaalde dingen eet en dus zelf die keuzes goed kan maken, die situatie zelf nabootsen is zo moeilijk he -O-

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 10:01

Amai moeilijk al die keuzes. Heel erg bedankt ;-). Zou iemand moeten vinden die niet vast zit aan bepaald merk en ervaring heeft met moederloze veulens....

Inderdaad, Bij voeren van kruiden vind ik ook risky, en al zeker voor een 5 maand oud veulentje...

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 10:12

Een stalgenootje voert dit http://www.equifyt.eu/nl/ons-aanbod/paard en dan de Natural Base het is een muesli met kruiden. 4x Per jaar verschilt de samenstelling aangepast op het seizoen. De hebben ook speciaal voer voor veulens en jonge paarden.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 10:58

Cambiar schreef:
Cavalor is mieren zoet. Vergif dus voor zo'n type paarden dus dat geef ik nooit!

Daar heb ik andere ervaringen mee
Heb ook een suiker gevoelig paard
En deze staat inmiddels al jaren op cavalor.
De pro breed of perfomix.
En echt die zijn in vergelijking met mueslis van havens, subli en zeker ook pavo echt niet zoet hoor

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 11:56

ponyparadijs schreef:
En echt die zijn in vergelijking met mueslis van havens, subli en zeker ook pavo echt niet zoet hoor

Als je kijkt op voervergelijk kan je zien dat het op dat Cavalor qua suierk&zetmeel redelijk vergelijkbaar is met de genoemde merken.
Havens bevat naar mijn idee gemiddeld meer suiker&zetmeel dan de rest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 12:57

Ik vind Healthy Herbs weidebrok/basisbrok en alle varianten daarop trouwens een supergoed idee qua voer (grasbrok met daarbij de benodigde vitamines) omdat de basis gras is ipv granen, maar het enige nadeel is dat je het moet weken. En dat moet echt met warm water, anders zet het nog niet uit.
Volgens de fabrikant kun je het ook droog voeren (heb ik in de mail bevestigd gekregen) of met een plens water erover, maar dat laatste heeft al bij tientallen paarden op Bokt voor slokdarmverstopping gezorgd en bij [***] zat die ook nog eens zo onhandig dat ik bijna geen paard meer had.

Grasbrok (en dat zijn alle Healthy Herbs varianten) droog voeren blijft dus altijd een risico. Als je het toch droog voert, dan zou ik er in elk geval voor zorgen dat alle beesten individueel kunnen eten zonder dat ze elkaar opjagen, want dan gaan ze schrokken en gaat het nog sneller fout.

Naar mijn idee is de f4f inderdaad het beste in zijn soort, maar het zou goed kunnen dat ik als de zak op is overga naar de Balancer van Je paard gezond en fit. Mijn stalgenootje voert die nl ook en het scheelt wel in prijs: €0,60/dag vs 1,37/dag voor f4f bij een grote zak. Ik las trouwens ergens dat er ook mensen zijn die de f4f direct uit Engeland importeerden in grotere hoeveelheden en dat dat in prijs zou schelen. Misschien dat dat helpt?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 18:53

Bijna alle commerciële merken bevatten melasse. Ook Cavalor.
Dat hoort in geen geval in paarde voer te zitten. Het is het allerlaatste dat ze nodig hebben.

Havens zit naar mijn idee niet op niveau van equilife.
Ik kan moeilijk geloven in kant en klaar brokje. spreiden vind ik super idee.
Dit is mijn plan:
-equilife of voer gezond, ben ik nog niet aan uit
-omega olie
-alles mengen in luzerne van agrobs waar ze goed op moeten kauwen en eiwitten in zitten.
Absoluut te mijden: alle kant en klaar brokjes met melasse. Als ik zie hoe ziek paarden van pavo worden, het zou verboden moeten worden !!!!!!!
Laatst bijgewerkt door Gini op 02-12-15 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten die kort achtereen geplaatst werden samengevoegd.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 19:09

Cambiar schreef:
Dit is mijn plan:
-omega olie
-alles mengen in luzerne van agrobs waar ze goed op moeten kauwen en eiwitten in zitten.
Absoluut te mijden: alle kant en klaar brokjes met melasse. Als ik zie hoe ziek paarden van pavo worden, het zou verboden moeten worden !!!!!!!

Er is meer dan pavo. :roll:

Ik mis nog steeds een supplement voor veulens.

Helpt niet alleen tegen OCD ook tegen artrose.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 19:52

Cambiar schreef:
Dit is mijn plan:
-omega olie

Klinkt super. :j
Als je wilt weten wat veulens extra nodig hebben, dan kun je dat ook altijd eens navragen bij purepaardenvoeding.nl . Die hebben ook balancers, maar toen ik aangaf dat ik specifiek geinteresseerd was in de Havens Mix (door Astrid Noordhoek zelf ontworpen), kreeg ik meteen de vraag wat ik nu voerde (oa de F4f) en ontving vervolgens een best uitgebreid voedingsadvies tips waar ik allemaal op moest letten qua vitamines en mineralen. Daar had ik allemaal al rekening mee gehouden en uiteindelijk besloot ik toch af te zien van de Mix als dikmaker, maar ik denk dat als je haar de vraag voorlegt of veulens extra's nodig hebben bovenop een normale balancer, je een erg nuttig antwoord terug krijgt. :)

Qua omega olie gebruik ik trouwens de Omega Gold omdat daar al de juiste hoeveelheid vitamine E doorheen zit gemengd, dat scheelt weer corrigeren met vitamine E/Selenium. Voor volwassen paarden geldt dat je vet/olietoevoeging pas hoeft te corrigeren met extra vitamine E/Se als je boven de 100-200 ml komt, dus als je daaronder zit en je schenkt de vitE al mee met de olie, dan zit je veilig. Hoe dat bij veulens zit zou ik even navragen bij Pure ivm Se.

Qua luzerne kun je een volwassen paard probleemloos tot 1 kilo luzerne voeren zonder de Ca/P verhouding te hoeven corrigeren met zemelen (de Ca/P verhouding van het hooi heeft namelijk over het algemeen nog meer dan genoeg ruimte voor de extra Ca uit de luzerne zonder de ideaalwaardes te verlaten). Hoe dat met veulens zit weet ik niet, maar ik vermoed dat je met bv 200 gr luzerne bovenop onbeperkt hooi dan nog steeds goed zit.
Als je eiwitten wilt toevoegen zonder luzerne-correctie risico's kun je trouwens ook luzernebrok/vlok voeren: dat is wat overblijft na het uitpersen van de olie en bevat ongeveer 15% eiwitten. Luzernebrok zat tussen 17% - 20% in wat ik voorbij zag komen.

Off topic: wat een ontzettend leuk veulen trouwens! Heerlijk bonkig en 'primitief'. :D Dat vind ik ook juist zo mooi aan berbers, het is niet zo uber-verfijnd zoals je bij veel moderne barokke rassen ziet, maar lekker oer. :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:14

Cambiar schreef:

Overdrijven is ook een vak :roll: Dat jouw paarden niet goed doen maakt het niet meteen vergif.
Idem de hetze tegen melasse, is ook onzin. Het gaat om het totale suierk&zetmeelgehalte in het voer. In de dunne darm maakt de bron van de suikers niet zoveel uit.

Luzerne met melasse heeft bijvoorbeeld een lager suikergehalte dan een willekeurige plak hooi.

Hooi (of voordroog) is de grootste bron van suiker in het totale rantsoen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 21:23

Dit is geen hetze en overdrijf niet ;-). Ik denk dat je je niet zo moet laten vangen aan commerciële troep. Ik zag dit veulen veranderen, lusteloos, dikke benen, jeuk. Veel liggen en niet reageren als ik haar recht wou helpen. Ik besloot niet meteen te panikeren maar gewoon te stoppen met pavo. De problemen verdwenen als sneeuw voor de zon. Mijn veulen dat ik 20 jaar geleden fokte werd magertjes. Enkele weken nadat ik pavo begon te voederen: zelfde problemen. Ik dacht misschien zijn de brokjes ondertussen verbeterd? Niet dus. Vuile troep. Vergif!!!! Ik vind het erg dat mensen hier intuinen!
Weet je? Ocd zou mede veroorzaakt worden door ir en verstoord metabolisme door teveel suikers. Dan maakt pavo reclame met hun teveel suiker bevattende korrels dat dit goed is tegen ocd???? Vicieuze cirkel en zo blijven ze verkopen. Troep. Weg ermee!!!! Ik word er warempel nijdig om. Deze korrel maakt een prachtig wezen kapot.

Nogal relatief en kort door de bocht. Ik geef kruidenhooi. Laag suikergehalte. Een groot verschil met Belgisch of Nederlands gemaaid raaigras hooi, weide gras dus. Niet alles over eenzelfde kam scheren. Voordroog is voor koeien. Bevat trouwens minder vit/ mineralen dan droog hooi op vit E na. Kruidenhooi is rete duur. Maar ik merk enorm verschil met hooi afkomstig van bemesten velden.

ponyparadijs schreef:
Cambiar schreef:
Cavalor is mieren zoet. Vergif dus voor zo'n type paarden dus dat geef ik nooit!

Daar heb ik andere ervaringen mee
Heb ook een suiker gevoelig paard
En deze staat inmiddels al jaren op cavalor.
De pro breed of perfomix.

Vreemd, ik gaf het ook. Het goedje plakte van de suiker en toen ik ervan proefde smaakte het heerlijk zoet. Neen, paarde voeding mag niet zoet zijn maar sober. Cavalor smaakt nog zoeter dan de ongesuikerde muesli die ik eet. Ook heel veel zout in de korreltjes. Geweldig geconcentreerd spul....
Laatst bijgewerkt door Gini op 02-12-15 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:47

Ik zeg ook niet dat je Pavo moet voeren maar overdrijven is ook een vak.
Ik kijk meer naar wat er uiteindelijk in een product zit, de analyse, dan naar het verhaal er omheen. Bedenk dat ook iederen fabrikant die voer maakt of het nu Cavalor, Pavo , Healthy herbs, Metazoa, Vital bix etc etc dat doet omdat ze hun product willen verkopen.

Heb je een analyse van je kruidenhooi laten doen zodat je weet dat het suikergehalte echt laag is? Hoe is het eiwitgehalte? Dat wil nog weleens erg laag zijn en is iets wat jonge paarden echt nodig hebben.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 22:06

Ik zelf niet maar een kennis die me deze plek aangeraden heeft. Ik denk dat men soms niet beseft wat voor harde sobere paarden berbers zijn. Die hebben daar ook geen overvloed aan eiwitten. Ik ga eens nagaan wat ze in die Marokkaanse fokkerijen geven. Dat lijkt me enorm interessant om weten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:20

Is wel interessant!

Eigenlijk zijn vrijwel alle paarden vrij sober te houden. Het is niet voor niets dat er zoveel te dikke paarden en paarden met problemen zijn. Maar eiwitten uit ruwvoer is wel iets wat ze nodig hebben. Er is wel een verschil tussen tekort en een overvloed.

Maar die kennis heeft het hooi dus wel laten analyseren? Dat is wel interessant om te weten als je een goed rantsoen wilt samen stellen :j

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 23:22

Analyses zijn best interessant, maar je kan op den duur alles analyseren en afwegen tot je een ons weegt.
Het oog van de meester voedert zijn paard. Over vet en eiwit maak ik mij niet zo'n zorgen. Ik voeg straks filmpje toe en oordeel zelf ;-).
Ik vind het vooral belangrijk dat ze juiste bouwstenen binnen krijgt mocht moedermelk te weinig zijn. Er staat vet groen gras in de wei en lekker Frans hooi. Ik zie best wel dat eiwit en vet ok zijn. Wat ik niet weet is Hoe het met de andere elementen gesteld is. Bvb: wat ik bij deze rassen vaak zie is magnesium tekort. Dit vind ik al interessanter om te laten analyseren. Groeien doen ze in natuur gebieden ook hoor zelfs al valt er soms even niets te bikken, dus die eiwitten moeten ze maar uit gras en hooi halen en eventueel de luzerne korrel waar hier over gesproken werd.

Zeg nu zelf, een veulen met een eiwit probleem zou er zo niet uit zien. Twee weken ben ik al gestopt met de pavo. Ze is al wat minder zwaar, maar nog iets te vet naar mijn idee. Een veulen wat schraal opgroeit is later gezonder.... eiwitten ok, maar dat zit in gras en gewoon hooi voor dit soort paarden al genoeg is mijn bescheiden mening.
http://myalbum.com/album/RjZ6dcowZrN9
Laatst bijgewerkt door Gini op 02-12-15 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 00:11

Dat is degene die nog bij moeder drinkt?
Mijn cruzado (pre * cruzadohengst met waarschijnlijk lusitanobloed) veulen lijkt er qua bouw wel wat op!

De vraag is of er genoeg eiwitten in je hooi zitten. Dat kan wel zo zijn maar veel hooi is relatief eiwitarm.

Magnesim tekort komt sowieso veel voor bij paarden. Andere mineralen soms ook hangt er namelijk net vanaf hoeveel er in de grond zit waar het hooi vandaan komt en waar ze op grazen.

Aangezien je gekochte hooi en de grond van je weiland de basis zijn van je rantsoen zijn dat wel interessante dingen om te laten onderzoeken. Uiteindelijk moeten ze daar bijna alles uit halen. Aanvullen kan na zo een onderzoek veel gerichter.

Meten is weten :D

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 00:22

Cambiar schreef:
Bieten pulp aan een veulen is niet zo goed wegens phosphor/ calcium verhouding.
Ik vergeleek eens droog hooi met kuilgras. Dit wist ik niet. In droog hooi zitten meer mineralen. Ik vind dat ze er super bij lopen. Dus voorlopig alleen goed hooi, beetje gras en beetje melk.
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... ergelijken

Bietenpulp mengen met luzerne en zemelen. Op Facebook paard natuurlijk hebben ze ook goede tips voor gezonde, natuurlijke voeding :)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 12:04

fransje23 schreef:
Dat is degene die nog bij moeder drinkt?
Mijn cruzado (pre * cruzadohengst met waarschijnlijk lusitanobloed) veulen lijkt er qua bouw wel wat op!

De vraag is of er genoeg eiwitten in je hooi zitten. Dat kan wel zo zijn maar veel hooi is relatief eiwitarm.

Magnesim tekort komt sowieso veel voor bij paarden. Andere mineralen soms ook hangt er namelijk net vanaf hoeveel er in de grond zit waar het hooi vandaan komt en waar ze op grazen.

Aangezien je gekochte hooi en de grond van je weiland de basis zijn van je rantsoen zijn dat wel interessante dingen om te laten onderzoeken. Uiteindelijk moeten ze daar bijna alles uit halen. Aanvullen kan na zo een onderzoek veel gerichter.

Meten is weten :D

Dit is het merrie veulen waarvoor ik hier info vraag ;-)
Ik ga echt geen eiwit rijk hooi voederen aan mijn paarden. Ook niet aan de veulens.
Genoeg problemen gehad.
Ik zoek daarom iets om bij te geven dat ondersteund.
Bvb voor mensen, weet niet of dit ook zo is voor paarden, zitten er in chlorella redelijk goede samenstelling van eiwit elementen.
Dan kan bvb fetura ook een oplossing zijn maar van agrobs hoorde ik dan weer dat gras niet altijd van gezonde terreinen komt en voergezond op dat vlak beter is...

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 12:09

Dus pavo is helemaal niet goed? Lekker dan, dat voer ik nu :')

Ik lees even mee!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 12:19

Misschien heb je het al wel gedaan, maar als je je hooi laat testen, weet je beter wat er aangevuld moet worden.