Onberperkt ruwvoer voor 2 koudbloeden. Onmogelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:28

Mijn Tinker heeft helaas ook geen stop. Die blijft maar eten, ook na 2 jaar op onbeperkt ruwvoer. Die wordt er ook moddervet van helaas. Mijn oplossing was een graasmasker, daarmee kon ze ook hooi eten. Maar ook dat helpt onvoldoende. Nu staat ze sinds een paar maanden op een andere stal, dus ik ben benieuwd hoe het deze winter zal gaan. Ze staan hier, net zoals op de andere stal, 24/7 op het gras. Dat is al een hele tijd kort afgegraasd, maar ze blijven wel bezig.

Mijn paard krijgt niks van veel stro eten. Lijkt me dus een goede. Wat Arabesk zegt is ook een goede.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:04

Sarah_Elise schreef:
Mocht iemand een goed adres weten voor arm grof hooi in de omgeving van Apeldoorn, dan horen we het graag!

Misschien via Fiets?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:36

dorientjuh schreef:
............ Ze staan hier, net zoals op de andere stal, 24/7 op het gras. Dat is al een hele tijd kort afgegraasd, maar ze blijven wel bezig.
.

Let je er wel op dat het fructaangehalte juist bij heel kort gras erg hoog kan worden in de winter? En met name die Tinker-typjes kunnen daar meestal niet zo goed tegen. Ken je de fructaan-app?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:52

I know Floortz. :) Het is kiezen tussen twee kwaden helaas.

tengeltje11

Re: Onberperkt ruwvoer voor 2 koudbloeden. Onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:58

hier ook koudbloeden,en neen,lukt niet...
ze komen na het zomerseizoen al moddervet de weides af en dan nog onbeperkt gaan bijvoederen is echt niet goed voor ze.

uiteindelijk is een paard erop gemaakt om in de zomer bij te komen(voorraad voor de winter),en dan in de winter terug af te vallen(omdat er weinig voer te vinden is),en dan kunnen ze weer bijtanken in het zomerseizoen.

hier krijgen ze 2/daags hun slowfeeders bijgevuld,eten ze daarvan tot ze leeg zijn en kunnen daarna nog aan het stro knabbelen in de stal als ze willen.
ze krijgen ook bieten,is ook vooral tijdsvulling en buikvulling.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:21

Hier nu 1,5 week onbeperkt hooi in slowfeeder. Betreft tinker en haflinger. Niet verwacht, hooi gaat niet op!! Hebben arm hooi.
Slowfeeder met maas 2x2

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:26

Ik weet niet in welke regio je zit? Ik heb midibalen voordroog die zo grof en arm zijn dat er voor mijn paarden eigenlijk te weinig in zit. Ik voer onbeperkt en moet evengoed nog rijk voordroog bijvoeren om te voorkomen dat mijn pony's teveel afvallen. Als je daar wat baaltjes van over wil nemen om te testen ben je welkom. Ik zit in Blijham, provincie Groningen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 19:51

Ik heb een shet en fjord en ook hier gaan de netten niet leeg. Gaat dagelijks een plak of 4 in. Overdag weidegang tot 4 en daarna paddock met hooi. Ze zijn beide iets te rond maar ik leg me er bij neer. Heb ze liever iets ronder met onbeperkt ruwvoer.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 20:19

dblijham schreef:
Ik weet niet in welke regio je zit? Ik heb midibalen voordroog die zo grof en arm zijn dat er voor mijn paarden eigenlijk te weinig in zit. Ik voer onbeperkt en moet evengoed nog rijk voordroog bijvoeren om te voorkomen dat mijn pony's teveel afvallen. Als je daar wat baaltjes van over wil nemen om te testen ben je welkom. Ik zit in Blijham, provincie Groningen.

Ah helaas, net dat net iets te ver. Wij zitten in Apeldoorn. Wel heel erg bedankt voor je aanbod!

Iser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:49

Ik heb een kruising trekpaard x haflinger, die krijgt 4 x per dag hooi, 2 x een beetje kruidenreformmuesli en hij kan onbeperkt eten van graszaadhooi, en dat gaat goed. Hij staat zich anders maar te vervelen en wordt er niet dik van. Stro laat hij liggen, dat wordt maar een smeerboel.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:57

Ik doe het met mijn paarden ook niet.. Het kost zoveel hooi en daarbij produceren ze zoveel mest..
Ook blijft er vaak wat liggen en dat moet ik dan weggooien dat vind ik zonde.

Ze krijgen hier nu smorgens een groot hooinet rond 08.00 waar ze minstens 2, meestal 3 uur over doen. Smiddags rond 13.30 dezelfde en savonds rond 22.00 1 waar ze minstens 3 uur meedoen. Rond 17.00 nog een keer krachtvoer en dan is het genoeg.

Ze krijgen tussendoor vaak wilgentakken en wat wortels.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:04

Ja hier twee tinkers en echt onbeperkt hooi. En dat gaat goed. Zelfs vrij rijk hooi ook nog. Gewoon in een open bak zonder slowfeeder of wat ook.

Je zou armer hooi kunnen proberen, alleen kijk uit dat je geen vitamine en mineralen te kort gaat kweken dan.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:09

Hoe doen jullie dat toch? :o Zelfs m'n arab kan ik niet op onbeperkt houden...

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:18

hier staan de pony's op onbeperkt hooi in netten met mazen van 2x2. Het dik zijn blijft beperkt, maar grotere mazen durf ik echt niet te riskeren hoor.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:20

even andersom denken: 10 kg ruwvoer per paard per dag is een normale hoeveelheid.
als ze daar te dik van worden, is het voer te rijk.
probeer dan aan armer hooi te komen of geef het hooi in combinatie met stro.
onbeperkt stro en daarnaast 1 à 2 keer een beperkte portie hooi is imo de beste manier: altijd iets te knabbelen, en toch de energieopname wat beperken.

koudbloeden op onbeperkt ruwvoer zetten gaat écht wel, al lijkt het bij dergelijke paarden soms wel héél lang te duren voor het kwartje valt dat er altijd eten is.
mijn tinker (komt uit de kudde van tengeltje11) was het eerste jaar zo rond geworden dat hij wel hoogdrachtig leek - best knap voor een ruin ;)
nu gaat het al jaren goed, met gewoon hooi in netten met kleine mazen (4x4).

nog een kleine opmerking: met slowfeeders zorg je er niet alleen voor dat paarden trager eten, er wordt ook veel minder verspild.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:27

Ik heb een shire, die kan de hele dag vreten en dan nog is hij meestal iets aan de dunne kant. Hij is van zichzelf wel heel beweeglijk, gaat vaak even in zijn eentje een blokkie om. Het kan dus zeker wel. Ik zou zeker met 2 'vollere' koudbloeden kiezen voor armer ruwvoer, en zorg dat ze veel bewegen. Hooi en water ver uit elkaar, misschien zelfs een paddock paradise-systeem?

Luuntje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:31

mijn fjordje staat overdag op de wei met gras en s'avonds flink hooi voor de nacht

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:50

fojoe schreef:
even andersom denken: 10 kg ruwvoer per paard per dag is een normale hoeveelheid.
als ze daar te dik van worden, is het voer te rijk.
probeer dan aan armer hooi te komen of geef het hooi in combinatie met stro.
onbeperkt stro en daarnaast 1 à 2 keer een beperkte portie hooi is imo de beste manier: altijd iets te knabbelen, en toch de energieopname wat beperken.

nog een kleine opmerking: met slowfeeders zorg je er niet alleen voor dat paarden trager eten, er wordt ook veel minder verspild.

Ja 10 kg ruwvoer lijkt mij ook prima. Ik denk dat het hooi gewoon te rijk is. Lastig, want aan armer hooi komen is moeilijk hier. We zijn nu aan het kijken hoe het gaat met een net van 2x2 over het hooi en daarbij willen we gerstestro in een hooinet met grovere mazen voeren.

Je laatste opmerking is zeker waar, het net zorgt ervoor dat er veel minder hooi op de grond komt :)