Wat voeren aan een oude pony met te harde mest? (koliek)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty_

Re: Wat voeren aan een oude pony met te harde mest? (koliek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:22

@ Dees 27 en stokoud? Laat het mijn pony maar niet horen :+

@ts je zou speedibeet kunnen proberen : http://www.pavo.nl/producten/pavo-speedibeet
Voor cushing paarden is er van Atcom een speciale vitamine korrel ( voor info kun je pb en )

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 01:23

27 is stokoud.
Er zijn maar weinig paarden, iets meer pony's maar nog altijd weinig, die een leeftijd van 27 jaar mogen behalen.
Op die leeftijd moet je blij zijn met iedere dag. Zeker als die in goede gezondheid is.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 09:24

Nou mijn fjord van 27 met Cushing voelt zich niet stokoud hoor.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 09:43

Nee, nu misschien nog niet.
Maar hij loopt in de winter van zijn leven en het kan volgende week écht serieus anders zijn.
Het kan ook nog een paar jaar duren.

Maar 27 is gewoon aan het einde van het leven. Niet aan het begin.
Alleen met een roze bril en veel hoop durf je het tegendeel te claimen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:44

idd op die leeftijd kan het plots heel snel gaan. Paard van mijn vriendin ook. is 25 geworden en Altijd in orde ok je zag dat ze ouder was, wat spieren begon te verliezen door de cuching. Maar altijd goede eetlust nooit HB gekregen, was blij in haar kudde en genoot van aandacht. En de winter dat ze stierf is ze op 2 weken tijd enorm verslechterd (van 1 dag licht koliekerig naar, slechte eetlust, spieren weg, zwaar ademen en zweten) en de dag dat we gingen bespreken of het niet genoeg geweest was, heeft ze zelf de geest gegeven.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:35

Ach ja dat risico heb je altijd. Veel Kwpn-ers halen de 10 niet eens. Uit onderzoek is gebleken dat de gemiddelde leeftijd op 7 jaar ligt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:39

Kun je nagaan hoe oud 27 is ;)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:58

Ja maar ik bedoel hier mee te zeggen dat je een paard van 27 niet gelijk hoeft afteschrijven vanwege alleen de leeftijd.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:05

Nou ja, zet hem dan maar eens op marktplaats en zie wat er gebeurd.
De reacties die je gaat krijgen zijn geen koop-geinteresseerden. Waarschijnlijk wel van mensen die het belachelijk vinden dat zo'n oud dier nog een ander plek moet vinden. Maar goed, je wilde immers ook niet verkopen.

Paarden van 27 zijn afgeschreven vanwege de leeftijd. Ze hebben geen gebruikswaarde en geen economische waarde meer. De enige waarde die de houder eraan toedicht is emotionele waarde. Voor wat dat waard is. De slager heeft er vast ook nog wel wat voor over, mits het dier vrij is van medicatie.
In het kader van emotionele waarde (en vaak ook gebrek aan daadkracht) blijven veel oude paarden te lang in leven, ondanks dat ze soms wel een lijdend bestaan hebben gekregen in de loop van tijd. Alle goede bedoelingen ten spijt.

Mijn mening is dat TS hier heel realistisch in staat en er voor kiest om netjes voor het dier te zorgen, maar niet meer alle veterinaire registers open te willen trekken.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:24

Nou ik ben zeker niet van plan om mijn paard van 27 te verkopen. Denk dat deze leeftijden ook alleen gehaald worden bij mensen die echte paardenliefhebbers zijn en hun paard niet gebruiken voor hun eigen ego om te presteren.
Denk ook dat de emotionele waarde belangrijker is dan de economische waarde.

Ook ik zal geen dure koliekoperaties meer laten uitvoeren bij mijn paard, maar wel al het mogelijke proberen om hem het zo aangenaam mogelijk te maken waardoor hij nog plezier in het leven heeft. Want hij heeft mij ook meer dan 20 jaar van zijn leven gegeven.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:26

Hoe gaat het nu TS?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:05

ik kan uit ervaring zeggen dat je op een bepaald punt beter niet meer met de medicatie start, want dat de nevenwerkingen erger zijn dan de klachten die er doorheen de jaren ingeslopen zijn.

maar idd TS heb je een "oplossing" of verbetering gevonden voor je pony

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 14:13

Nogmaals dank voor het meedenken en de interesse :)

Sinds afgelopen zondag is ze weer helemaal de oude gelukkig. Ze eet goed en is fit. Ik geef nu 's avonds seniores priores met zonnebloemolie en 's ochtends gekookt lijnzaad, naast het ruwvoer dat ze 24/7 tot haar beschikking heeft. Ik ga er morgen even goed voor zitten en bekijken wat ik verder ga doen met het voerschema.

Petitparis het heeft in mijn afweging wel of geen medicatie voor de cushing inderdaad ook meegespeeld dat ik bang ben voor bijwerkingen van de medicijnen. Sommige cushing paarden worden een soort down en teruggetrokken maar dat heeft zij zeker niet. Dat vind ik belangrijk, dat ze wel happy is. Anders had ik wellicht een andere keuze gemaakt.

Wat betreft de leeftijdsdiscussie vind ik 27 inderdaad een hele mooie en respectabele leeftijd. Ik ben heel blij dat ze deze leeftijd heeft mogen behalen en natuurlijk hoop ik dat ze nog lang fit blijft, maar inderdaad ze is oud dus het kan zomaar een keer afgelopen zijn. De enige waarde die ze heeft is emotionele waarde. Verkopen of slager is niet aan de orde. Ze blijft hier tot haar dood :)

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 00:32

Fijn dat het nu beter gaat. Hoop dat je nog lang plezier met haar mag hebben!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 08:59

Dank je! :)