Lijnzaadolie of zonnebloemolie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 18:24

Omega 6 bevordert alleen ontstekingen als de balans tussen omega 3 en 6 verkeerd is . omega 6 is net zo goed een essentieel vetzuur! Je krijgt het alleen meer binnen uit meer bronnen vandaar dat de behoefte aan omega 3 meestal hoger is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 12:42

ellepel schreef:
Geen zonnebloem olie geven, ik gaf dat vroeger aan mijn pony en doordat zonnebloem olie veel vitamine E bevat kan dit de opname van selenium uit de voeding belemmeren.
Zo is het mij destijds uitglelegd
Beter dus lijnzaadolie nemen :j

Zonnebloemolie bevat inderdaad veel meer vitamine E maar dat verbetert juist de opname van selenium (en visa versa). Het is de reden dat ik voor kortere periodes juist aanraad om zonnebloemolie te voeren in plaats van om dit te voeren in plaats van lijnzaadolie. Vitamine E is ook erg belangrijk voor een paard. Pas als een paard ontstekingsgevoelig is, raad ik lijnzaadolie aan en dan zou ik al vanaf 100ml ( = 0.2ml per kg paard) een vitaminepreparaat aanraden met vitamine E maar zonder selenium, want selenium wil je niet overdoseren.

Ik gebruik zelf als het nodig is (in zijn geval voor zijn gewicht) ook zonnebloemolie. Voor verharen hebben we met shetten ook erg goede ervaringen met zonnebloemolie gehad.

N_R

Re: Lijnzaadolie of zonnebloemolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:12

Lijnzaadolie is, naar wat ik heb gehoord, goed voor de spijsvertering en zonnebloemolie kan deze juist verstoppen.