jillaroo schreef:troi schreef:Ik heb het geprobeerd maar mijn ruin werd er erg kijkerig van. Misschien wat teveel stimulatie van zijn darmen waardoor hij kriegelig werd?
Verder wordt hij overigens nergens heet van, er kan ook gerust een kilo haver in zonder problemen. Ik begreep dat dit een vrij zeldzame reactie is op luzerne overigens.
Mijn Friese ruin werd er ook kijkerig van en die is gevoelig voor magnesiumtekorten. Ik heb begrepen dat luzerne veel calcium bevat en dat dat het magnesium 'verdringt'. Beetje ingewikkeld biochemisch verhaal. Ik heb hem van de luzerne afgehaald en op bietenpulp met magnesium gezet, werkte prima. Mijn kwpn-er doet het wel erg goed op een beetje luzerne, zij had eerder vaak last van gaskoliek en ik verdacht haar van maagproblemen. Goed naar de reactie van je paard kijken, zou ik zeggen.
Hier ook een paard dat er vervelend van werd. Hij werd meer schrikkerig en kijkerig. Echt niet leuk. Maar wat voor mij de deur dicht deed, was een paard dat er een heftige alergische reactie van kreeg. Hier nooit geen luzerne meer.
De reden dat ik nu lucerne voer is omdat ik wilde kijken hoe mijn paard het deed op een rantsoen zonder brok en musli maar met ruwvoer en aangevulde vitamine en mineralen.