Vragen over luzerne

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:19

jillaroo schreef:
troi schreef:
Ik heb het geprobeerd maar mijn ruin werd er erg kijkerig van. Misschien wat teveel stimulatie van zijn darmen waardoor hij kriegelig werd?
Verder wordt hij overigens nergens heet van, er kan ook gerust een kilo haver in zonder problemen. Ik begreep dat dit een vrij zeldzame reactie is op luzerne overigens.

Mijn Friese ruin werd er ook kijkerig van en die is gevoelig voor magnesiumtekorten. Ik heb begrepen dat luzerne veel calcium bevat en dat dat het magnesium 'verdringt'. Beetje ingewikkeld biochemisch verhaal. Ik heb hem van de luzerne afgehaald en op bietenpulp met magnesium gezet, werkte prima. Mijn kwpn-er doet het wel erg goed op een beetje luzerne, zij had eerder vaak last van gaskoliek en ik verdacht haar van maagproblemen. Goed naar de reactie van je paard kijken, zou ik zeggen.

Hier ook een paard dat er vervelend van werd. Hij werd meer schrikkerig en kijkerig. Echt niet leuk. Maar wat voor mij de deur dicht deed, was een paard dat er een heftige alergische reactie van kreeg. Hier nooit geen luzerne meer.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 13:11

Laatst bijgewerkt door Gini op 23-09-15 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote gecorrigeerd

Vhagar

Re: Vragen over luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 13:21

IK heb ook nog een vraagje over luzerne. Hoe bewaren jullie het? ik vind het best onhandig ik krijg zo'n zak niet helemaal in een tonnetje. :o?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 07:37

Tegenwoordig heb ik een grotere ton. Je hebt ongeveer 1.5-2x zo'n grote ton nodig als een voerzak is mijn ervaring. Eerder had ik een kliko, daar zette ik de zak gewoon in en nog weer eerder stond de luzerne gewoon in de zadelkamer zonder ton (toen had ik nog een binnenshuise zadelkamer, de tweede stalling had een groot afdak dat soms wel wat vochtig werd en nu sta ik op een plaats waar het een constante strijd is om de muizen en ratten weg te houden).

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 08:10

Ik geef mijn merrie lucerne omdat ze niet meer aan t werk is en dus geen krachtvoer nodig heeft. Ze krijgt niet veel, het is meer dat ze niet overgeslagen wordt met het voeren van de brok ronde. Ze is er wel blubber vet van geworden inmiddels dus als dikmaker (wat het dus niet nodig is maar goed) werkt het zeker wel als je paard weinig tot niets doet. Heb een tijd ook magnesium bij gegeven maar dat leek overbodig omdat ze niet heet is en wat dunne ontlasting kreeg. Dat kan betekenen dat ze een magnesium overschot hebben.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 08:19

Mijn oudere paard en pony krijgen nu een maatbeker lucerne + 1/2 kg cavalor senior meuslie, daar blijven ze mooi van op gewicht.

Vooral de senior meuslie heb ik goede ervaringen mee.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 08:22

Cavalor is sowieso super kwaliteit voer. Ik heb daar altijd super gezonde glanzende paarden op gehad :j De reden dat ik nu lucerne voer is omdat ik wilde kijken hoe mijn paard het deed op een rantsoen zonder brok en musli maar met ruwvoer en aangevulde vitamine en mineralen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 08:27

Ik heb verleden week een zak lucerne brok van Metazoa besteld. Mijn paard is een kieskeurig eter, maar dat lust ze graag. Verder krijgt ze onbeperkt ruwvoer en wat Metazoa vit/min korreltjes.

Daarnaast helemaal geen brok of ander krachtvoer.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 11:03

Mijn instructie geeft haar GP paard ongeveer 20 liter maar dat lijkt mij wel een beetje veel

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:04

20 liter per dag?? Dat is een hele zak lucerne per dag??

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 11:08

Ze zei in ieder geval 2 emmers per dag en dan kom jenop 20 liter.

een zak is wel groter

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:14

Een zak is meestal 90 liter inhoud, dus dat is wel iets meer.
20 liter is nog geen twee volle emmers, want de meeste emmers zijn 12 liter.

Ik geef luzerne samen met een kleine hoeveelheid krachtvoer, meestal twee volle handen. Soms geef ik ook nog een handje of twee na het rijden als beloning. Mijn paarden zijn heel goed op gewicht. Toen ik nog paarden had die wel wat extra mochten aankomen gaf ik ook een kleine emmer per dag.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:16

Oh wacht ik ben in de war met een zak musli. Daar zit 20 kilo in :+

Radionx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:52

Cowgirl

Subli Lucerne zit geen melasse. Dit is te koop bij Welkoop.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:29

Abercrombie schreef:
Oh wacht ik ben in de war met een zak musli. Daar zit 20 kilo in :+

20 liter is ook niet hetzelfde als 20 kilo. :)

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:35

Ik voer dagelijks luzere bij de brokken. Heb nu fiber mix van horsefood maar vind er net teveel fijn stof inzitten wat onderin de voerbak blijft liggen. Ben me nu dus aan het orienteren op een ander merk.
Is 1 van jullie bekend met de luzerne van pavo?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:13

Radionx schreef:
Cowgirl

Subli Lucerne zit geen melasse. Dit is te koop bij Welkoop.

Top. Dacht daar van de week wel aan.
Welkoop stond al in de planning omdat ik de senioren priores ook weer wil ipv speedibeet.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:20

Als je toch iets anders wilt proberen dan luzerne.. maisvlokken zijn een goede dikmaker heb ik gehoord.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 16:03

OneAndOnlyx schreef:
Als je toch iets anders wilt proberen dan luzerne.. maisvlokken zijn een goede dikmaker heb ik gehoord.

Was dit voor mij?

Ik zoek juist geen dikmakers voor mijn fjord.
De SP is voor mijn oudje.

Ik zoek iets wat ik tussen de middag kan geven als ruwvoer vervanger omdat er bij ons op stal maar 2x per dag gevoerd word, helaas. Als ik uitmest staan ze buiten met een klein portie voordroog wat ik zelf geef en als ik weg ga dan geef ik nu een mix van Luzerne/bietenpulp en pavo 18+ (ong 250gram p.p.)
Maar vooral mijn fjord groeit hiervan dicht en nu helemaal omdat hij niet helemaal fit is vanwege een leverbot besmetting en ik weinig doe met hem.
Naast voordroog heb ik wel altijd een net vol stro om van te eten en dat word ook goed gedaan.

Ik was erg enthousiast over mijn proefverpakking Cavalor VitaCrunh maar de enorme prijs houd me tegen.

Radionx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:34

Cowgirl als je toch naar de Welkoop gaat dan kan ik je de dieetmix van Subli aanbevelen. Speciaal voor sobere rassen.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:46

Een paard mag inderdaad 20L per dag lucerne
Ik voer ook de havens en hij krijgt dagelijks 2x een 1/2 emmer, dus 5/6 liter bij zijn gewone voer.
Hier doet hij het goed op.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:14

Bij de Welkoop verkopen ze ook puur Luzerne, speciaal voor paarden en speciaal voor geiten/schapen.
Hier zit echt alleen Luzerne in alleen is de calcium/fosfor verhouding wel scheef.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:21

BillyBo schreef:
Bij de Welkoop verkopen ze ook puur Luzerne, speciaal voor paarden en speciaal voor geiten/schapen.
Hier zit echt alleen Luzerne in alleen is de calcium/fosfor verhouding wel scheef.

Wat kost zo'n zak? En wat is de inhoud.

Patlican

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 23:45

Ik voer nu ook sinds een tijdje luzerne gemixt met kruidenmuesli, ze wordt er een stuk ronder van. Ze kreeg een schep nu geef ik minder anders wordt ze te dik..

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 00:53

Voor wie luzerne zoekt zonder melasse is de grove luzerne van Metazoa wellicht een uitkomst. Een stevige, iets langere luzerne -in vergelijking met bv Hartog- en stofvrij.
Fijne maagvulling, veel kauwplezier.

Luzerne heeft mi onterecht een negatief stickertje wb eiwit. Hoogwaardig eiwit valt niet te schrappen en soms is eiwit in het dieet juist gewenst.
Vóór nu een heel verhaal af te steken, je leest hier veel info: http://www.voervergelijk.nl/fabels-en-f ... er-luzerne. Luzerne van verschillende merken kun je hier vergelijken.

Een tip voor schrokkende paarden: wij voeren het natgemaakt. Na 2x een slokdarmverstopping nav het eten van droge luzerne, hebben ze het sindsdien niet meer meegemaakt.