Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Mizora schreef:Ik zou inderdaad overstappen naar een andere luzernemix. Je voert er waarschijnlijk geen kg's van en ik houd zelf altijd 1kg luzerne aan omdat dit een hele veilige marge is, maar bij gemiddeld hooi kan je tot 3kg luzerne voeren voordat je uit de excellente marge raakt (bij 10kg hooi daarnaast). Gewoon bij je krachtvoer een voerschep luzerne is geen enkel probleem. Afhankelijk van hoe je de voerschep vult is het tussen de 250 en 500g luzerne (los of aangestampt met kop erop).
Equifit heeft bijvoorbeeld luzerne+ , deze bevat 7.50% Z+S.
Bedoel je equifit Zupa? http://www.equifyt.be/nl/bestel-online/ ... lle/1/24/0
Dit is op zich een prima voer, alleen geen bietenpulp, het is een slobber. Er zit zo'n 55% bietenpulp in volgens voervergelijk en op de site van equifit staat het ergens halverwege het lijstje van ingrediënten, dus zou het nog lager moeten zijn.
Ik kan geen goede reden bedenken waarom ze kiezen voor maisolie i.p.v. zonnebloemolie. Als je nog naar de kliniek belt en je vraagt toevallig ernaar, ben ik erg nieuwsgierig naar het antwoord.
Qua koolhydraat(suiker+zetmeel)gehalte van Aveve bietenpulp zou ik aveve zelf even mailen. Dat geeft het duidelijkste antwoord.
Overigens is het voor een luchtzuiger fijn om relatief veel bietenpulp en luzerne te krijgen, dit buffert namelijk het voer goed (door de pectines en het relatief hoge calciumgehalte)
Misschien ook eens je licht opsteken in het quartertopic hier op bokt?Jannepauli schreef:Raar verhaal. Hoezo geen glucose? Ik neem aan dat men bedoelde dat het zetmeelgehalte van het voer omlaag moet ( Zetmeel c.q. koolhydraten wordt in de spijsvertering omgezet naar glucose). Glucose op zich wordt niet aan voer toegevoegd. Waar is je paard eigenlijk op getest want e.e.a. klinkt als insuline resistentie (waarbij teveel glucose in het bloed blijft).
Hoe dan ook, in België kun je gemakkelijk Cavalor krijgen: de variant Fiber Force heeft voldoende eiwitten, vitaminen en mineralen en een suiker(glucose)percentage van 8%.
Pandora2 schreef:Het is een quarter zeg je ? Die hebben idd vaker problemen met opname / vertering van suikers/zetmeel als het mij goed voorstaat...correct me if I'm wrongMisschien ook eens je licht opsteken in het quartertopic hier op bokt?
Wat betreft voer van Dodson&Horrell...je kan het halen in de regio Mechelen. Weet niet van welke kanten je bent ?
Staat hij wel nog op gras ? Want daar kan ook een boel suiker inzitten uiteraard...
troi schreef:Vergeleken met care4life van pavo is het niet eens zo hoog in vitamines.
http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... care4life/
Ik denk eerder dat de fiber force vrij laag zit in vitaminen en mineralen. Afhankelijk van wat je verder voert is dat natuurlijk helemaal niet perse erg.
Luckystory schreef:Zomaar een ideetje maar is dit niks? http://riceandshine.nl/rice-and-shine/
Ik voer het sinds kort aan mijn chronisch zieke jonge paard.
Hij heeft oa. een chronisch ontstoken darm en nu proberen we hem glutenvrij te voeren.
De resultaten bij mijn paard zijn op korte tijd toch behoorlijk spectaculair, vind ik.
Misschien is het voor jou ook wel een ideetje?
Ik bestel het gewoon online en het wordt aan huis geleverd. Heel handig. (Ook in België)
karev schreef:Is glucobalance dan niets voor hem?
Mizora schreef:Omdat de glucose/zetmeel dan verder de darmen doorstroomt waar de verkeerde bacterieën er mee aan de slag gaan en o.a. koliek kunnen veroorzaken (en sowieso een verminderde algehele gezondheid, ze produceren namelijk gifstoffen).
SmartBH schreef:Chesss schreef:dodson and horrell kan ik aanbevelen. en opvullen met luzerne of alfalfa fibergy genoeg keus. kijk eens op de site van rene wielens of beter nog bel hem op hij is heel kundig en kan je goed adviseren!
Zou deze ook leveren in België? Het is namelijk heel moeilijk om bepaalde voeders te verkrijgen...
geerke schreef:Mizora schreef:Omdat de glucose/zetmeel dan verder de darmen doorstroomt waar de verkeerde bacterieën er mee aan de slag gaan en o.a. koliek kunnen veroorzaken (en sowieso een verminderde algehele gezondheid, ze produceren namelijk gifstoffen).
maar dit paard neemt slecht glucose op?Dan zou je toch denken om juist zetmeelrijk te voeren?
Wat jij bedoelt is de ''overload'',het zit niet helemaal zoals je beschrijft.
Bacterieen stromen over,en de darmflora is in de dikke en dunne darm anders.Daar gaan de bacterieen dus dood en zorgen voor toxines.
Mizora schreef:Omdat de glucose/zetmeel dan verder de darmen doorstroomt waar de verkeerde bacterieën er mee aan de slag gaan en o.a. koliek kunnen veroorzaken (en sowieso een verminderde algehele gezondheid, ze produceren namelijk gifstoffen).