Minimaal aan glucose opname, voeding tips gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 21:28

Vraagje : als het spijsverteringsstelsel weinig glucose opneemt, waarom moet je dan suikerarm voeren?

Mizora

Re: Minimaal aan glucose opname, voeding tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 21:31

Omdat de glucose/zetmeel dan verder de darmen doorstroomt waar de verkeerde bacterieën er mee aan de slag gaan en o.a. koliek kunnen veroorzaken (en sowieso een verminderde algehele gezondheid, ze produceren namelijk gifstoffen).

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 22:41

Verhelderend, klinkt logisch.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 19:40

Bedankt voor de tips. De luzerne van equifity, de luzerne + is inderdaad precies wat ik zoek! Gelukkig dat zijn huidig krachtvoer en daily plus bijna op is. Zo kan ik langzaam al een overgang maken naar ander voer. Zal even een mail sturen naar AVEVE, echter is mijn zak nog niet op dus ik zal nog even moeten wachten. Misschien niet zo slecht gezien er anders te veel verandert in zijn dieet.

Het enige wat nog moeilijk zal worden is het krachtvoer... :p ik kijk er niet echt naar uit, al die verschillende merken met elk hun aanbod. Het is dan nog eens moeilijk om hier bepaalde merken te verkrijgen. Ga morgen alvast eens langs bij een leverancier die vrij veel verschillende merken heeft.

Mizora schreef:
Ik zou inderdaad overstappen naar een andere luzernemix. Je voert er waarschijnlijk geen kg's van en ik houd zelf altijd 1kg luzerne aan omdat dit een hele veilige marge is, maar bij gemiddeld hooi kan je tot 3kg luzerne voeren voordat je uit de excellente marge raakt (bij 10kg hooi daarnaast). Gewoon bij je krachtvoer een voerschep luzerne is geen enkel probleem. Afhankelijk van hoe je de voerschep vult is het tussen de 250 en 500g luzerne (los of aangestampt met kop erop).

Equifit heeft bijvoorbeeld luzerne+ , deze bevat 7.50% Z+S.
Bedoel je equifit Zupa? http://www.equifyt.be/nl/bestel-online/ ... lle/1/24/0

Dit is op zich een prima voer, alleen geen bietenpulp, het is een slobber. Er zit zo'n 55% bietenpulp in volgens voervergelijk en op de site van equifit staat het ergens halverwege het lijstje van ingrediënten, dus zou het nog lager moeten zijn.

Ik kan geen goede reden bedenken waarom ze kiezen voor maisolie i.p.v. zonnebloemolie. Als je nog naar de kliniek belt en je vraagt toevallig ernaar, ben ik erg nieuwsgierig naar het antwoord.

Qua koolhydraat(suiker+zetmeel)gehalte van Aveve bietenpulp zou ik aveve zelf even mailen. Dat geeft het duidelijkste antwoord.

Overigens is het voor een luchtzuiger fijn om relatief veel bietenpulp en luzerne te krijgen, dit buffert namelijk het voer goed (door de pectines en het relatief hoge calciumgehalte)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:24

Als je zelf merken vergelijken lastig vind, maak dan eens een duidelijk lijstje van merken waar je voerleverancier van kan bestellen. Ik vind het geen enkel probleem om in de verschillende merken te verdiepen om te zien wat mij het handigste voer lijkt, het enige is dat ik weinig zicht heb soms op wat de gemiddelde voerprijzen/kg zijn voor de verschillende merken. Dat kan heel verschillend zijn. Het kan wel zo zijn dat ik niet direct reageer op het lijstje, ik heb de komende anderhalve week 6 uur per dag college en minimaal 3 uur per dag studiewerk naast mijn honden en het huishouden dus mogelijk duurt een uitgebreide (zoek)reactie wat langer.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 18:46

Zeer fijn dat je het aanbied! Ik zal nog even verder zoeken zodat ik niet steeds jou met lastig vallen hiervoor :)

Het enige dat ik ondervind in mijn zoektocht dat de samenstelling voor enkelvoudige voeders zoals luzerne en bietenpulp moeilijk te vinden is. Zeker voor een luzerne die niet te hoog is aan eiwitten, het is nog steeds een quarter...

Ben nu ook op zoek naar een slowfeeder, mocht er iemand hier ook mee ervaring hebben laat maar iets weten.

Ik moest van de DA hem niet perse op een graanvrij dieet zetten. Zou dit eventueel betekenen dat hij dan minder vetstoffen of zaken heeft die hem op gewicht houden of energie geven? Ik zit namelijk te twijfelen tussen cavalor fibre force en marstall faser light. Het is vooral door het feit dat er meer vitamine E in zit. Er zit een half percentage meer suiker en zetmeel in maar dit is nog steeds laag.

even de link waarin de voedders naast elkaar staan: http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... ser-light/
Laatst bijgewerkt door Gini op 28-09-15 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Meerdere berichten samengevoegd

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 22:28

Het verschil tussen die voeren lijkt vooral te zitten in vitaminen/ mineralen gehalte, dat is bij de marstall veel hoger.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 22:34

Er zitten ook in faser light helemaal geen granen. Ik weet nu niet of deze vitamine gehaltes in Marstall gewoon heel erg hoog zijn in vergelijking met andere voeders?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 22:42

Vergeleken met care4life van pavo is het niet eens zo hoog in vitamines.
http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... care4life/
Ik denk eerder dat de fiber force vrij laag zit in vitaminen en mineralen. Afhankelijk van wat je verder voert is dat natuurlijk helemaal niet perse erg.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 23:19

Zomaar een ideetje maar is dit niks? http://riceandshine.nl/rice-and-shine/

Ik voer het sinds kort aan mijn chronisch zieke jonge paard.
Hij heeft oa. een chronisch ontstoken darm en nu proberen we hem glutenvrij te voeren.
De resultaten bij mijn paard zijn op korte tijd toch behoorlijk spectaculair, vind ik.
Misschien is het voor jou ook wel een ideetje?
Ik bestel het gewoon online en het wordt aan huis geleverd. Heel handig. (Ook in België)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 23:45

Raar verhaal. Hoezo geen glucose? Ik neem aan dat men bedoelde dat het zetmeelgehalte van het voer omlaag moet ( Zetmeel c.q. koolhydraten wordt in de spijsvertering omgezet naar glucose). Glucose op zich wordt niet aan voer toegevoegd. Waar is je paard eigenlijk op getest want e.e.a. klinkt als insuline resistentie (waarbij teveel glucose in het bloed blijft).

Hoe dan ook, in België kun je gemakkelijk Cavalor krijgen: de variant Fiber Force heeft voldoende eiwitten, vitaminen en mineralen en een suiker(glucose)percentage van 8%.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 10:57

Het is een quarter zeg je ? Die hebben idd vaker problemen met opname / vertering van suikers/zetmeel als het mij goed voorstaat...correct me if I'm wrong :o Misschien ook eens je licht opsteken in het quartertopic hier op bokt?
Wat betreft voer van Dodson&Horrell...je kan het halen in de regio Mechelen. Weet niet van welke kanten je bent ?
Staat hij wel nog op gras ? Want daar kan ook een boel suiker inzitten uiteraard...

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 14:57

Jannepauli schreef:
Raar verhaal. Hoezo geen glucose? Ik neem aan dat men bedoelde dat het zetmeelgehalte van het voer omlaag moet ( Zetmeel c.q. koolhydraten wordt in de spijsvertering omgezet naar glucose). Glucose op zich wordt niet aan voer toegevoegd. Waar is je paard eigenlijk op getest want e.e.a. klinkt als insuline resistentie (waarbij teveel glucose in het bloed blijft).

Hoe dan ook, in België kun je gemakkelijk Cavalor krijgen: de variant Fiber Force heeft voldoende eiwitten, vitaminen en mineralen en een suiker(glucose)percentage van 8%.

Paard is getest geweest op maagzweren en dan deze glucosetest waaruit blijkt dat hij een minimaal aan glucose opname heeft. Dit omdat hij moeilijk om gewicht te krijgen is en te houden zonder dat ik specifiek verandering zag in zijn dieet, beweging, enz. De dierenarts raadde aan om voer aan te schaffen van maximum 18% zetmeel en suikers samen. Daarnaast mag het ook niet te hoog in eiwitten zijn gezien het een quarter is rond 10%. Hoog aan vetten om er zijn energie uit te halen. Veel ruwe celstoffen.

Pandora2 schreef:
Het is een quarter zeg je ? Die hebben idd vaker problemen met opname / vertering van suikers/zetmeel als het mij goed voorstaat...correct me if I'm wrong :o Misschien ook eens je licht opsteken in het quartertopic hier op bokt?
Wat betreft voer van Dodson&Horrell...je kan het halen in de regio Mechelen. Weet niet van welke kanten je bent ?
Staat hij wel nog op gras ? Want daar kan ook een boel suiker inzitten uiteraard...

Zal even dat topic opzoeken, bedankt alvast! Ik woon helemaal aan de kust, maar heb toch een verdeler gevonden in de buurt die het ook verkoopt. Hij staat 24/7 buiten met schuilhok en weidemaatje. Hij wordt regelmatig verplaatst van weide zodat hij terug gras heeft. Indien het gras op is krijgen ze hooi bij. Ik heb de dierenarts gevraagd of ik bepaalde maatregelen moet nemen m.b.t. hooi/voordroog enz. Maar ze had het enkel over het krachtvoer en wat bijvoeren voor zijn gewicht. (het is niet dat hij broodmager staat, maar het is moeilijk om hem op dat gewicht te houden).

troi schreef:
Vergeleken met care4life van pavo is het niet eens zo hoog in vitamines.
http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... care4life/
Ik denk eerder dat de fiber force vrij laag zit in vitaminen en mineralen. Afhankelijk van wat je verder voert is dat natuurlijk helemaal niet perse erg.

Bedankt voor de vergelijking, schept wat perspectief. Ik vind het nog steeds moeilijk om er een voer uit te halen.. Ik ga maandag nogmaals contact opnemen omdat ik toch enige linken mis. Vooral in het feit van eiwitten, er werd mij altijd aangeraden rond de 10%. Maar sommige krachtvoeren zitten rond dit percentage maar hebben dan weer minder vitaminen enz. Voor luzerne is het ook een zoektocht, dat zit allemaal rond de 16% tenzij ik voor een grasmix zou gaan, maar weet niet of dit kan...
Laatst bijgewerkt door Gini op 28-09-15 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 15:19

Je hoeft ook niet het perfecte voer natuurlijk! Als het maar goed genoeg is, je paard het graag lust en er makkelijk aan te komen (anders houd je het moeilijk vol). Overigens hoef je qua eiwitten niet zo heel voorzichtig te zijn hoor. Die gespierde kwartjes hebben dat wel hard nodig.
Waarom niet eens beginnen met lucerne, care4life en een scheut zonnebloemolie? Dat lijkt me een goede basis, naast onbeperkt hooi. Afhankelijk van goed je paard het daarop doet kan je altijd nog aanpassingen maken.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 15:21

Luckystory schreef:
Zomaar een ideetje maar is dit niks? http://riceandshine.nl/rice-and-shine/

Ik voer het sinds kort aan mijn chronisch zieke jonge paard.
Hij heeft oa. een chronisch ontstoken darm en nu proberen we hem glutenvrij te voeren.
De resultaten bij mijn paard zijn op korte tijd toch behoorlijk spectaculair, vind ik.
Misschien is het voor jou ook wel een ideetje?
Ik bestel het gewoon online en het wordt aan huis geleverd. Heel handig. (Ook in België)

Zetmeel en suikers zijn in alle voeren te hoog...het ziet er wel interessant uit.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 15:30

Is glucobalance dan niets voor hem?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 15:35

karev schreef:
Is glucobalance dan niets voor hem?

Maandag ik de DA terug bellen, ze had het niet specifiek over supplementen of dergelijke te geven. Enkel zijn voeding aan te passen. Maar zal het even vragen.

Heb even mijn vragen gebundeld, mocht iemand al een antwoord weten ik hoor het graag! Hopelijk krijg ik morgen alle informatie om eindelijk verder te gaan.

- Hoe moet zijn voedselrantsoen eruit zien?
o Krachtvoer + luzerne + 3 x bietenpulp + olie toevoegen?
o 24/7 buiten staan? Gras = risico met suikers?
o Voordroog of hooi? Gelezen dat hooi interessanter is?
o Extra vitamine E en selenium nodig bij het voeren van plantaardige olie??
o Krachtvoer schrappen en overschakelen naar enkel mineralen en vitamine supplement? Samen met Subli omegi 3-6-9 voeren?
- Hoog aan vitaminen en mineralen of heeft hij geen problemen om deze op te nemen?
- Hoeveel mag hij maximaal aan eiwitten hebben?
o Normale richtlijn is 10%. Maar is de meeste luzerne mixen is dit minimum 16% tenzij je voor een gras mix opteert. Mag dit ook?
o Heeft hij ook moeite om deze te verteren? Helpen eiwitten hem op gewicht te houden?
- Moet ik op het magnesium niveau in het eten letten? Gelezen dat dit ook belangrijk is voor paarden met insulineresistentie, maar dan weer niet voor paarden met Equine Metabolic syndroom.
- Als ik luzerne voer, moet ik op de calcium fosfor verhouding letten of mag dit tot 1 kg per dag zonder problemen?
- Puur bietenpulp voeren of mag dit ook een slobber zijn met extra’s? Mits voldoen aan de voorwaarden m.b.t. suikers/zetmeel/eiwitten.
Laatst bijgewerkt door Gini op 28-09-15 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 19:29

Klinkt knap volledig. Ik lees graag de antwoorden, is interessant.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 07:42

Dat is een beste lijstje :list: Ben ook benieuwd naar de antwoorden van de DA !

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 07:56

Mizora schreef:
Omdat de glucose/zetmeel dan verder de darmen doorstroomt waar de verkeerde bacterieën er mee aan de slag gaan en o.a. koliek kunnen veroorzaken (en sowieso een verminderde algehele gezondheid, ze produceren namelijk gifstoffen).

maar dit paard neemt slecht glucose op?Dan zou je toch denken om juist zetmeelrijk te voeren?
Wat jij bedoelt is de ''overload'',het zit niet helemaal zoals je beschrijft.
Bacterieen stromen over,en de darmflora is in de dikke en dunne darm anders.Daar gaan de bacterieen dus dood en zorgen voor toxines.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 08:09

SmartBH schreef:
Chesss schreef:
dodson and horrell kan ik aanbevelen. en opvullen met luzerne of alfalfa fibergy genoeg keus. kijk eens op de site van rene wielens of beter nog bel hem op hij is heel kundig en kan je goed adviseren!

Zou deze ook leveren in België? Het is namelijk heel moeilijk om bepaalde voeders te verkrijgen...

Ik woon in België en heb jaren Dodson & Horrell gegeven. Ik had een insulineresistente fjord (later werd dit cushing) en die mocht totaal geen suiker hebben.
Als je zorgt voor het "minimumbedrag", dan wordt het gratis bij je thuis geleverd, in mijn geval werd het zelfs rechtstreeks op zijn plaats in het voederhok geplaatst.
Ik bestelde rechtstreeks bij Lootvoet (zelf woon in tegen Turnhout, dus zeker niet vlakbij)
http://www.lootvoet.be/startNL.html
Ik kon zelfs regelen dat het geleverd werd als er iemand thuis was...

Mijn paardjes zijn nu niet meer ... maar dat heeft zeker niet aan het voer gelegen....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 11:23

geerke schreef:
Mizora schreef:

maar dit paard neemt slecht glucose op?Dan zou je toch denken om juist zetmeelrijk te voeren?
Bacterieen stromen over,en de darmflora is in de dikke en dunne darm anders.Daar gaan de bacterieen dus dood en zorgen voor toxines.

Dat is precies de reden waarom ik eerder aangaf dit een vreemd verhaal te vinden.

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 16:16

Als je krachtvoer wilt voeren omdat je paard energie nodig heeft, maar weinig suikers/zetmeel mag, zou ik denken aan een voer voor spierbevangen paarden waarmee je energie geeft via vet. Ik heb ooit aan een paard met een soortgelijk probleem ERS Pellets van Dodson &Horrell gevoerd. http://www.rwdh.nl/dodson-and-horrell-ers-pellets.html

Er zit 10% vet in en ongeveer 5% suiker en 7% zetmeel en 12% eiwit. En er zit een probioticum in voor de darmen wat jouw paardje goed zal doen. D&H is super voer. Als je Rene Wielens belt - van de webshop http://www.rwdh.nl - , denk ik dat hij het vast ook wel naar Belgie kan versturen. Heel aardige en kundige man. Zijn naam is in dit topic al eerder gevallen. En Lootvoet.be kan dit ook leveren.

ALs je mash met weinig suiker wilt voeren kan ik je Alpen Grun mash van Agrobs aanbevelen: http://www.rwdh.nl/paard-agrobs-alpengrun-mash.html (ook bij Rene Wielens te bestellen) of Glyx Mash van St Hippolyt, maar dat is alleen via Duitse webshops te verkrijgen.

Als je luzerne wilt bijvoeren met laag eiwitgehalte kun je kiezen tussen de grove luzerne van Metazoa (10% eiwit) en die van het merk Hugho (6% eiwit).

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 19:25

Ik zal morgen deze vraag nog eens expliciet stellen, maar ik vond het volgende terug:

Insuline heeft als belangrijkste functie het regelen van de bloedsuikergehalte. Tijdens en na het eten stijgt het bloedsuikergehalte in het lichaam van een paard. Insuline zorgt vervolgens voor een verlaging van het bloedsuiker. Paarden met insulineresistentie maken veel insuline aan om de suikers die ze uit het voer opnemen te verwerken. Een lange insulinestijging veroorzaakt dat de cellen ongevoelig raken voor insuline, waardoor het paard uiteindelijk niet meer in staat is om voldoende insuline te produceren om de bloedsuikerwaarde weer op peil te brengen.

- See more at: http://www.voervergelijk.nl/informatie-over voer/aandoening/8/insulineresistentie#sthash.1cfvqmID.dpuf

Van wat ik eruit kon verstaan, komt het er op neer dat hij dus weinig zetmeel en suikers mag hebben omdat er te veel pieken in zijn bloed vrij komen die te lang aanhouden. Als dit langzaam en dus in lage dosissen aangeboden wordt zou het dus meer constant moeten zijn. Maar je hebt zeker en vast een punt ik zal nog meer info vragen. Zo ben ik er zeker van dat ik alles correct begrepen heb.

Mizora schreef:

Bacterieen stromen over,en de darmflora is in de dikke en dunne darm anders.Daar gaan de bacterieen dus dood en zorgen voor toxines.[/quote]
Dat is precies de reden waarom ik eerder aangaf dit een vreemd verhaal te vinden.[/quote]

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:58

maar hoe kunnen ze die pieken meten met 1 bloedproef?
Pieken zijn trouwens heel normaal.