Voeding en supplementen, ik word gek!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:46

Omega power mix is hoog in vit e, erg olie rijk, zeer suiker arm en gemiddeld qua koolhydraten. Heel geschikt voor kwartjes. De mijne doet het er heel goed op. Net iets meer pit zonder irritant heet te worden. Overigens lijkt het erg veel op havens natural balance, dat is duurder maar verder vergelijkbaar. Beide mooi sportvoer.

Snollygoster

Re: Voeding en supplementen, ik word gek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 20:48

Maar zou het ook nog geschikt zijn als ik minder rijdt? Zoals door het schooljaar bijvoorbeeld kan ik maar 2-3 keer in de week rijden. Mijn moeder longeert hem wel dan nog 2 keer.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:49

Dat gaat mij bij erg goed, heb ook perioden dat ik weinig kan rijden.

Vooral het lage suikergehalte is voor kwartjes belangrijk en dat is bij de horsefood mixen goed voor elkaar. Brokken zitten vrijwel altijd veel te hoog daarin.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:07

Ik zat een beetje met hetzelfde met mijn pony en ik voer sinds kort 125 gram havens power plus bij. Ik ben tot nu toe positief, ik heb het idee dat ze er echt net wat meer energie door krijgt zonder dat ze heet is. Ze staat verder op vitaminebrok en met de havens power plus krijgt ze ook een bekertje gewone basisbrok van havens.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:37

Ik lees even mee hier. Ik voer al jaren pavo, maar heb nu 2 ponys die toch best last hebben van jeuk. Omdat ze vooral op de wei staan, valt het niet zo op, maar als ze op stal staan, zie ik ze altijd wel staan schuren. Ze krijgen energycontrol en sportsfit. Welk merk zouden jullie adviseren waarmee ik qua energiebehoefte ongeveer gelijk sta?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 15:53

Ik zou eens een normale sportmuesli proberen met extra olie voor langdurigere energie.

Pavo ben ik persoonlijk niet door gecharmeerd, mijn paard krijgt er altijd dunne mest van, zelfs van de Dailyplus... Mijten en Lannoo dragen mijn voorkeur naast D&H

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 16:33

Ondertussen heb ik mijn paard een tijd op Pavo gezet, maar hier merkte ik geen verschil in en krijg hij ook jeuk van. Nu weer eventjes op de traditionele mix, heb ondertussen de marathon mix van d'Hooghe besteld met de Red Fibre mix obv rode bieten als aanvulling.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 18:20

ook niet zo'n goede ervaring met Pavo dus. Hopelijk is het voer van d'Hooge dan iets voor jouw paard. Alleen ben ik niet zo'n vorostander van muesli's en/of brokken te mengen. Je gaat in verhouding meer moeten voeren dan van 1 soort alleen.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 18:33

Als ik jouw openingspost lees ts zit het m vooral in het uithoudingsvermogen van je paard. Je geeft aan dat bij meerdere proeven of intensieve training na een tijdje de energie op is. Dat kan je wel makkelijk willen oplossen met voer. Maar eigenlijk moet je gewoon zijn conditie/uithoudingsvermogen trainen. Je rijdt maar 3 keer in de week, hoe lang rij je dan? En dat longeren van je moeder, is dat een slinger geven of echt aan het werk? Voer kan je wel wat helpen, hij moet wel de energie hebben om te kunnen werken. Maar alleen voer gaat dit probleem niet oplossen.
Op wedstrijd is het losrijden, proef rijden, even stappen, weer oppakken en klaarmaken voor de 2e proef en die dan ook nog rijden. Dat betekent dat na 45-60 minuten in het zadel je paard nog fit genoeg moet zijn om 7 minuten een actieve proef te lopen. Reken daarbij dat een onervaren wedstrijd paard ook nog eens een trailer rit en alle indrukken op zich afkrijgt en dat dat mentaal ook vermoeiend is.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 18:37

De marathon is een muesli mix en de red fiber een kruidenmix ter aanvulling voor spierverzuring en maagproblemen tegen te gaan.

@Naranga paard is in de zomer bijna dagelijks bereden en ik heb dit jaar een vrij rustig lessenrooster opgenomen waarmee ik dus vaker dan 3x kan rijden, dus uithoudingsvermogen heeft hij wel degelijk, het is de energie die hij mist om zwaarder te gaan trainen. Staat ook al jaren op slechts een traditionele mix waar qua energiewaardes amper wat in zit, dat werkt op den duur niet meer als je intensiever wilt gaan. Topsporters hebben ook een aangepast dieet om het vol te kunnen houden.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 18:40

Mijn paard krijgt draversbrok van havens, daar doet hij het erg goed op.
Van sportmix of haver kan ik m niet veel geven, daar wordt hij niet echt heet van, maar wel snel afgeleid als ik m meer dan een kwart geef dus dat was niet meer voldoende. Nu krijgt hij draversbrok, hier wordt hij niet heet van maar geeft hem wel de energie die hij nodig heeft en hij blijft daarmee wel bij de les.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 18:47

eigenlijk zit er vaak niet zoveel significant verschil op verschillende soorten krachtvoer hoor. het grote verschil zit eerder in wat de hoofdbron is van de energie (haver= snel, maïs en vetten = traag) en de vitamine en mineralen balans. Deze beïnvloeden mede hoe snel een paard verzuurt en hoe snel het recupereert.