welk supplement jong paard in sporttraining?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Re: welk supplement jong paard in sporttraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 00:10

Creatine is ook een heel goed iets voor de spieren, zeker bij jonge opbouwende sporters (al dan niet dieren/mensen).

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 11:13

Wat goed dat je je paard vooraf al goed wilt ondersteunen, preventief handelen wordt helaas wat minder vaak toegepast dan wanneer een paard al eenmaal wat heeft.

Een bloedonderzoek zou zeker een goede zet zijn, niet alleen om te zien of hij iets nodig heeft aan voedingsstoffen, maar ook zeker als een soort van 0 meting, als hij eens een keer minder fit is dan heb je vergelijkingsmateriaal.
Ik geef mijn topsporter een supplement met glucosamine, msm en chondroitine voor de gewrichten.
Voor de spieren zijn eiwitten de basis, dus goed ruwvoer evt aangevoerd met lucerne.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 11:24

Je kan beter dit in overleg met een dierenarts doen, soms geeft men veel te veel van dit en dat en dan kan het mogelijk meer kwaad doen dan goed.

En bij een teveel aan bepaalde supplementen, wat niet zoveel kwaad kan wordt weer te veel ervan ongebruikt weer uitgeplast/ gepoept en dat is toch zonde, want niet in het lichaam opgenomen en dus overbodig.

Het ligt ook heel erg aan wat jouw paard aan eten krijgt en soort ruwvoer etc. en van wat je er allemaal mee doet.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 11:43

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 17:55

dank jullie. hij krijgt een musli mix die speciaal is samengesteld voor reiningpaarden, dus dat is goed.
daarnaast nog Wafer. voor wie het niet kent, is een soort van ruwvoer in blokken dat van lucerne en alfa is gemaakt met mineralen erbij.
daarnaast uiteraard onbeperkt goed hooi.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:14

Ik geef iedere dag hier een schepje van aan mijn 5 jarige paard. Heb het idee dat het hem goed doet dus blijf het gewoon voeren. Daarbij voer ik Havens basisbrok.
Ik bestel het via de mail omdat ze niet naar Nederland verzenden via de site.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:04

listiglistje schreef:
Ik geef ook glucosamine, msm en chondroitine (Gewoon van de kruidvat :+ , stuk goedkoper...zeker als het 1+1 actie is)

Echt waar?? :wow:
Wat is de naam van het product en hoe bepaal je de hoeveelheid die je geeft?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:38

Geen persoonlijke ervaring mee maar ik heb een aantal klanten die goed werken met ShowPrep van Julian & Jones.
Zelf gebruik ik ArtiFlex, ook van J&J, maar dan voor mijn ouder paard dat neiging heeft om snel stijf te zijn.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:19

Vesceron schreef:
listiglistje schreef:
Ik geef ook glucosamine, msm en chondroitine (Gewoon van de kruidvat :+ , stuk goedkoper...zeker als het 1+1 actie is)

Echt waar?? :wow:
Wat is de naam van het product en hoe bepaal je de hoeveelheid die je geeft?

https://www.kruidvat.nl/kruidvat-glucos ... /p/1124929

Begindosis 1e maand 8 tabletten per dag en daarna onderhoudsdosis van 4 tabletten per dag

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:10

Ik vraag me af waarom je een gezond 2-jarig paard dat net onder het zadel is eigenlijk supplementen zou moeten geven?
Als je zoals je zelf aangeeft heel rustig aan aan het werk bent en opbouwt, wat niet elke dag trainen maar ook hersteldagen betekent, dan zou zo'n lichaam dat toch ook prima zelf moeten kunnen opvangen?

Mijn visie:
Ik denk dat als je nu al gaat beginnen met supplementen zonder dat daar directe aanleiding toe is, je het paardenlichaam ook niet leert en niet de kans geeft om zijn zelfherstelmechanisme goed te ontwikkelen.
Het is logisch dat zo'n jong paard tussendoor mindere dagen heeft of moe is, dat lijkt me niet meer dan logisch.
Het is dan vooral de kunst om voor dit specifieke paard het juiste ritme van opbouw en rust uit te vinden.
Ik ben absoluut geen tegenstander van supplementen, maar wel alleen als het lichaam aangeeft daaraan behoefte te hebben.

Succes met je nieuwe knapperd!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 22:13

ik wil hem gewoon buiten de rust dagen extra ondersteunen...
ik denk niet dat een lichaam iets dan niet meer zelf gaat aanmaken.

zal ook voor minimale doses gaan.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:23

In dit topic wordt ook Neutradex genoemd. Ik heb mijn paint dat ook gegeven toen ze spierbevangen was, maar mijn DA gaf daarvan bijvoorbeeld uitdrukkelijk aan dat het door veel ruiters ten onrechte in lage dosis als onderhoud gegeven wordt. Door dit soort supplementen te geven verdoezel je de signalen die het livhaam normaal geeft als er een grens overschreden dreigt te worden.

Het is uiteraard je eigen keuze, maar ik zou me er toch goed in verdiepen of, en zo ja wat en hoeveel, je aan je jonge paard aan supplementen moet geven.

Zelf ben ik goed te spreken over de diverse supplementen van NAF (die ik dus voor specifieke situaties/aandoeningen geef).

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 22:46

ik heb nu de gluco van NAF besteld en muscle ondersteuning van cavalor.

en ik ben er algemeen voor niet te wachten tot een lichaam aangeeft dat iets teveel is maar ervoor te zorgen dat je niet op dat punt komt.

ook regelmatige checkups door een dierenarts voordat een paard bv kreupel wordt horen daar imo bij.
als ze eenmaal kreupel zijn of echt iets laten zien ben je eigenlijk al te laat. liever vooraf checken en op tijd actie ondernemen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:57

Ik zou dus regelmatig bloed checken en kijken of er iets nodig is en dan pas supplementen geven.
Niet lukraak dingen in een jong lichaam gooien. Weten wat je voert, wanneer het moet en hoeveel.

Je spreekt nu van gewoon ondersteunen maar je weet niet precies wat, vandaar je vraag hier. Toch? Ik zou dit dus checken in het bloed en vanuit daar bij voeren wat nodig is. Je bent dan niet te laat, zoals je zegt en doet onderzoek.

Regelmatig bloed testen en je supplementen aanpassen zal daarop volgen. Ik hoop niet dat her paard daardoor zn hele leven supplementen nodig blijft houden.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 23:16

Als je paard tekorten oploopt terwijl de stoffen die hij tekort komt wel voldoende in de voeding zitten,is er iets anders aan de hand.
Dat is meestal prima oplosbaar,en dan kan je paard die missende stoffen weer prima zelf opnemen.
Je moet dan aan vier basisvoorwaarden voldoen.
1:Een goed voerbeleid.
2:Een goede darmflora die instaat is het aangeboden voer 100% te benutten
3:Alle bloedspiegels dusdanig dat het paard instaat is die stoffen op te nemen (bij b.v.onvoldoende magnesium en fosfor wordt vitE en selenium niet voldoende opgenomen)
4:Voldoende opslagruimte in het bloed om die stoffen daadwerkelijk te behouden,en niet gelijk via de urine te verliezen.
succes...

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 06:02

Ik zelf start een dezer dagen met de creatine van pharma voor mijn jonkie. Hij heeft een zwakke achterhanden dit schijnt goed te ondersteunen bij de opbouw en aanmaak van de spieren. Ben sowieso erg tevreden over de producten van pharma

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 06:26

Vesceron schreef:
http://www.soulmate-nutrition.nl/
Hier kun je ook eens kijken, voor de spieren specifiek bij muscle-forte, speciaal voor jonge dieren in opbouw.
Dit zijn ook meer 'veilige' supplementen in tegen stelling tot bv. Myoplast e.d. waar veel suiker en andere troep in zit.

Deze raad ik ook aan! Ik ken veel sportpaarden die bijvoorbeeld 2G krijgen als extra of Muscle Forte. Zelf ga ik hier ook naar kijken voor m'n jonkie. En Yvonne van Soulmate is erg goed in advies geven, je kan haar altijd mailen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 09:06

het gaat mij niet om een tekort ondersteunen maar om iets extra te geven

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 09:55

quarterH schreef:

Als er geen tekort is waarom wat wil je dan extra voeren zonder dat er een overschot ontstaat?
Zo kan je de verhoudingen juist uit balance brengen als je al een "compleet" krachtvoer en goed ruwvoer geeft.
Calcium/Magnesium, Selenium/Vit E etc zijn allemaal spelers die afhankelijk van elkaar zijn en waar je geen voordeel hebt om iets extra te geven als er al voldoende is.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:43

carika schreef:
quarterH schreef:

Als er geen tekort is waarom wat wil je dan extra voeren zonder dat er een overschot ontstaat?
Zo kan je de verhoudingen juist uit balance brengen als je al een "compleet" krachtvoer en goed ruwvoer geeft.
Calcium/Magnesium, Selenium/Vit E etc zijn allemaal spelers die afhankelijk van elkaar zijn en waar je geen voordeel hebt om iets extra te geven als er al voldoende is.

(Top)sporters gebruiken toch ook een energydrankje of iets anders om extra goed te ondersteunen.
Ik snap wel wat TS wil doen, net even wat extra's geven om het herstel makkelijker te maken.
Daar is niks mis mee.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:51

Een 2-jarige die net wordt ingereden is (nog) geen (top)sporter - als het goed is!
Daar ben je heel rustig mee aan het opbouwen en verlang je geen topprestaties van. Dus is inderdaad de vraag wat je dan precies wilt ondersteunen. Moet herstel sneller gaan dan dat op natuurlijke wijze zou gaan? Wil je snellere spieropbouw?
'Zomaar' ter ondersteuning een supplement geven zou mij te vaag zijn. Als het goed is zou bij een jong gezond paard het lichaam in balans zijn en na normale inspanning die balans ook zelf weer moeten kunnen creëren.

Kun je duidelijker aangeven waarom je een supplement wilt geven, wat je wilt ondersteunen?

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:51

Bij die energydrankjes gaat het vaak om snelle suiker en zout.
(Cola met een snufje zout is net zo goed als dure energydrank).

Zout hoef je niet bij te voren en suiker lijkt mij ook niet de bedoeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:09

Hebben we het hier nou echt over een tweejarige die al onder het zadel is dan???

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:15

simodi schreef:
Een 2-jarige die net wordt ingereden is (nog) geen (top)sporter - als het goed is!
Daar ben je heel rustig mee aan het opbouwen en verlang je geen topprestaties van. Dus is inderdaad de vraag wat je dan precies wilt ondersteunen. Moet herstel sneller gaan dan dat op natuurlijke wijze zou gaan? Wil je snellere spieropbouw?
'Zomaar' ter ondersteuning een supplement geven zou mij te vaag zijn. Als het goed is zou bij een jong gezond paard het lichaam in balans zijn en na normale inspanning die balans ook zelf weer moeten kunnen creëren.

Kun je duidelijker aangeven waarom je een supplement wilt geven, wat je wilt ondersteunen?

is dat nog van deze tijd op een twee-jarige gaan zitten?Dacht dat mensen tegenwoordig wat meer ontwikkeld w3aren om te bedenken dat dat niet echt goed is?

Volgens mij is het paard van TS geen twee...maar hoe oud hij wel is word nergens gemeld.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:46

Jawel, zie haar voorstel topic. Maar daar gaat het hier niet om.