Wie wil er meedenken? Muesli gezocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Re: Wie wil er meedenken? Muesli gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:39

Een ''handje'' zal geen donder uitmaken in de herstelperiode, da's echt onbegonnen werk.
Heb je wel eens naar een granenmix gekeken?
Ik zou dan gaan naar de variant zonder haver.
Als je paard onvoldoende (snel) hersteld van een zware training dan train je niet goed of heeft je paard tekorten; dit kan je door bloedonderzoek aantonen. Daarnaast; net als bij mensen, na zware training zijn eiwitten en gezonde vetten belangrijk om (snel) te herstellen. De rest is ballast. Je zou kunnen kijken naar voer waar elektrolyten inzitten.

Qua ruwvoer is het imo ook wat schraal; wat voor kwaliteit hooi voer je?

kel106

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:43

Een zak pavo muesli nature's best. Zit geen haver in, weinig suikers en veel structuur om te kauwen. Dit krijgt mijn paard ook en ben er erg tevreden over!

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:55

Flits__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:57

En Subli Dieetmix dan? Zitten weinig suikers in en zit wat meer structuur in zodat ze meer moeten kauwen. :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 14:15

Pavo komt er hier niet meer in :n

Subli dieetmix is absoluut interessant. Ik maak even een lijst van wat ik allemaal wil onderzoeken.

Wildgirl: wat vind je schraal aan het ruwvoer? Ze krijgen 2x per dag ('s ochtends en begin van de avond) een strook lang gras bij het deel van de wei waar ze al op staan (en dus korter gegrazen is). Hier doen ze wel een paar uur van. En verder nog 2 keer per dag wat hooi. De ochtend beurt laat hij overigens liggen en eet hij pas op als hij genoeg gras op heeft, in de praktijk vanaf het begin van de middag. En de avondbeurt krijgen ze voor het naar bed gaan. Hij kan heel de dag door eten als hij wil, heeft geen graasmasker.
In de winter is dit 3x per dag een flinke berg hooi, wat echt voldoende is. Er ligt vaak nog bij de volgende voerbeurt. De kwaliteit is sober, stengelig hooi. Welke snede weet ik niet, ik koop het zelf niet in. Daarom heeft een analyse ook niet heel veel zin, omdat de kwaliteit per grote baal wisselt. Jammer, want dan kun je veel gerichter voeren.

Wat betreft de training, deze wil ik ook best eens analyseren met jullie, wellicht levert dat nog iets op. :j
Nogmaals, het herstel is niet schokkend slecht. Het viel me alleen op dat hij wat langer op gang moet komen dan voorheen na een wat zwaardere training. Waardoor spierpijn mij erg aannemelijk leek. Het is ook niet elke training, maar wel 1/2x per week. Daardoor ging het opvallen. En ik merkte al wel verschil tussen wel of geen muesli voeren na een training. Met muesli is hij echt wat minder stijf. Vandaar dat ik het daar ook zocht. Maar ik sta zeker voor andere zaken open.
Eiwitten en gezonde vetten zijn inderdaad essentieel. En dat zal ik dan toch wel weer in een aanvulling moeten zoeken. Wat doet een granenmix anders dan een muesli? En welke mix is dan interessant?

Fjordhorse: het ruwvoer in Nederland is niet voldoende rijk meer voor paarden om alles uit te kunnen halen. Daarom ook een vitaminebrok (= geen krachtvoer, maar aanvulling op het ruwvoer). Maar blijkbaar is dat niet altijd voldoende om te herstellen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:29

Ik had het gras stuk even overgeslagen, excuus :Y)
Zelf voerde ik mijn haflingers altijd de granenmix van Havens, dit wegens eiwit allergie op bijna alle soorten brok en muesli.
Kentucky Lite E heet het, paarden werden er niet veel heter van, wel gaf het energie(herstel na training heeft hier mogelijk baat bij)en werden ze droger en glanzender.
Ik ben nooit zo'n voorstander van brok; aangezien daar allemaal vulstoffen bijzitten; doe mij maar zo puur natuur mogelijk.

Citaat:
KENTUCKY LITE E.
Kentucky Lite E. is een exclusieve mix van zwarte en blanke haver, gerst, (gebroken) Franse cribs maïs, sojaolie, tarwe en een speciale high-perfomance-vitaminekorrel (met o.a. 400 mg Vit. E; volledig beschikbaar en een hoog gehalte elektrolyten).
Kentucky Lite E. kan gevoerd worden aan alle paarden en ponies, zowel als enig krachtvoer (als "energie-booster") of als aanvulling naast een ander krachtvoer.

Dit zou je dus ook als volledig bijvoer kunnen gebruiken, kun je de brok achterwege laten.

Ik ben overigens wel benieuwd naar wat jij onder een zware training volstaat; je rijdt western toch?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 14:50

De brok die ik geef is volledig op natuurlijke basis en alleen een vitaminebrok als aanvulling op het ruwvoer. Hij krijgt maar 200-250gr, dat zou voldoende moeten zijn. Overigens is het ook nog een optie om eens te kijken wat hij doet als ik dit wat ophoog.
Dit is de Vitalbix:
Citaat:
Een geconcentreerde brok vol essentiële voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen, sporenelementen, aminozuren en vetzuren. De basis voor een gezond en vitaal paard!

Laag in zetmeel en suiker (graanvrij & melassevrij)
Uitgebalanceerd gehalte vitaminen en mineralen
Stimuleert een gezonde darmflora
Helpt gezondheidsproblemen voorkomen
Veilige keuze voor paarden met
stofwisselingsproblemen
Als complete aanvulling op ruwvoer
of als basis van een uitgebalanceerd rantsoen

Gebruik Vitalbix Daily Complete als complete aanvulling op ruwvoer of als basis van een uitgebalanceerd rantsoen.

Als complete aanvulling op ruwvoer
Voor paarden die goed op gewicht zijn en voldoende energie kunnen halen uit ruwvoer is Vitalbix Daily Complete een complete aanvulling op ruwvoer.
> Voldoende ruwvoer als basis voor vezels en energie
> Vitalbix Daily Complete als aanvulling voor alle essentiële voedingsstoffen

Als basis van een graanvrij rantsoen
Voor paarden die naast het ruwvoer extra energie nodig hebben voor arbeid en/of moeilijk op gewicht blijven en waar zo min mogelijk zetmeel en suikers in het rantsoen wenselijk is i.v.m. gezondheidsproblemen zoals maagzweren, darmproblemen (koliek en dunne mest), zomereczeem, ziekte van Cushing en stofwisselingsproblemen zoals hoefbevangenheid, insulineresistentie, EMS en spierbevangenheid.
> Vitalbix Daily Complete als basis voor alle essentiële voedingsstoffen
> Een extra aanvulling voor energie met bijvoorbeeld plantaardige olie, bietenpulp, zemelen, luzerne en/of een ruwvoermix
Vraag ons om een persoonlijk voeradvies op maat

Als basis van een rantsoen met (minder) granen
Voor paarden die naast het ruwvoer extra energie nodig hebben voor arbeid en/of moeilijk op gewicht blijven waarbij een aandeel zetmeelrijke voeding wenselijk is (glycogeen opslag in de spieren). Bij arbeid zoals springen, dressuur vanaf M/Z niveau, endurance etc. Door een deel van je reguliere muesli of biks te vervangen door Vitalbix Daily Complete kunnen gezondheidsproblemen voorkomen worden. Een aanpassing met Vitalbix Daily Complete laat hele goede resultaten zien bij sportpaarden die te heet en nerveus zijn. Paarden worden veelal relaxter en daardoor makkelijker te rijden.
> Vitalbix Daily Complete als basis voor alle essentiële voedingsstoffen
> ca. 1/2 deel of minder van het reguliere krachtvoer (muesli en biks)
> Indien nodig een extra aanvulling voor (langzaam vrijkomende) energie met bijvoorbeeld plantaardige olie, bietenpulp en zemelen
> Indien nodig een extra aanvulling voor eiwitten met luzerne
Vraag ons om een persoonlijk voeradvies op maat.

Uitgebalanceerd gehalte vitaminen, mineralen en sporenelementen
Vitalbix Daily Complete bevat een uitgebalanceerde mix van vitaminen, mineralen en sporenelementen, allen in de juiste verhoudingen. Alle vitaminen, mineralen en sporenelementen zijn apart toegevoegd (geen standaard premix) waardoor de gehaltes precies zijn afgestemd op de Dagelijkse Aanbevolen Hoeveelheden (ADH) die je paard nodig heeft. Wil je meer weten over de exacte gehaltes? Bekijk dan de complete Samenstelling & Analyse van Vitalbix Daily Complete.

Laag in zetmeel en suikers
Vitalbix Daily Complete bevat geen granen en is melassevrij en havervrij. Het bevat slechts 2,9% suiker en 3% zetmeel en is daardoor zeer geschikt voor paarden die slecht tegen zetmeel en suikers kunnen.

Problemen voorkomen
Met een juist voerbeleid; voldoende ruwvoer en Vitalbix Daily Complete kunnen veel problemen voorkomen. Dit voerbeleid kan echter ook goed worden ingezet bij bestaande problemen zoals zomereczeem, PPID (ziekte van Cushing) en stofwisselingsproblemen zoals insulineresistentie, hoefbevangenheid, EMS, en EPSM (spierbevangenheid).

Voeradvies
Vitalbix Daily Complete is zeer geconcentreerd en daardoor zuinig in gebruik. Voeradvies: 50-80 gram per 100 kg lichaamsgewicht.
Een paard van 500 kg voer je slechts 250-400 gram per dag.

Ik rijd inderdaad western. Een zware training is nu vooral veel galoptraining. Verzameling, verruimen, terug naar stap, aanspringen, contra, enz. En dat zeker een uur (inclusief tussendoor stappen uiteraard). Krachttraining.
Een lichte training is lang en laag 3 gangen losrijden op 2 kanten, veel stappen en dan klaar. Vaak maar 20 minuutjes en dan lekker buiten uitstappen. Of een beetje spelen in de bak aan de hand.
Een zware buitenrit is minimaal 1,5 uur, 3 gangen, waarbij ik ook galopoefeneningen meepak, maar ook stukken in hoog tempo stap met een lange teugel. Lichte buitenrit is max een uurtje met veel/alleen stappen aan een lange teugel, hooguit een drafje.

Met een buitenrit stap ik minimaal een kwartier in en uit. Met de training stap ik wat korter in, maar ook minimaal een kwartier uit (buiten).
Hij staat verder 24/7 buiten.
Edit: 1 of 2 dagen heeft hij volledig vrij.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 15:13

Hmmm grappig; krachttraining is imo hetgeen wat je kort en explosief oppakt, vergelijk het maar eens met jezelf.
Waarom draai je, je trainingen niet om?
Ik ben zelf instructeur en dit soort belastende oefeningen laat ik mijn leerlingen zéker geen uur(ook niet met stappen tussendoor) uitvoeren.
Probeer eens max 20 min je galloptraining te doen(bakwerk), buiten rechtuit galopperen en daarin oefeningen meepakken(sluiten,openen,zakken) is minder belastend maar zou ik ook niet al te veel meepakken, buiten is over het algemeen de focus moeilijker te houden en dit kost ook energie.
Daarentegen 2x per week een uur soepelheidstraining in alle 3 de gangen, veel gymnastiek, veel rekken en strekken en ik denk dat je een ander paard hebt.
Daarnaast mis ik het trainen aan de lijnen; zeker voor spieropbouw in de galop is dubbel longe uitermate effectief.

In jouw geval zou ik het volgende trainingsschema eens overwegen:

1x per week zware baktraining 20 min
1x per week zware buitenrit 1,5 uur met trainingsstukken erin(maar ook ontspanning)
1x per week dubbellonge galopwerk
1x per week rustige buitenrit
1x per week gymnastiek in de bak

2 vrije dagen is minimaal om tot een goed spierherstel te komen. (Hierop dus helemaal niets doen; gewoon lekker de wei op en in het koppie tot rust laten komen).
Ik denk dat als je bovenstaand schema gaat uitproberen je een blijer en energieker paard krijgt welke het prima doet op jouw huidige voerbeleid en wellicht zelfs nog wel iets makkelijker afvalt.
Succes!

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 15:36

En Coolmix van Havens? ....of kwam die al voor bij :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 15:48

Dieetmix voer ik hier ook bij :) zit idd niks in en wordt graag gegeten. Voor spierherstel denk ik meer in de hoek van aminozuren of iets dergelijks. Je zou ook eens kunnen kijken of er een vloeibaar supplement is? En heb je Marstall Force wel een geprobeerd? Dat is een vitaminekorreltje.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 16:29

Wildgirl: huidig schema is uiteraard wel opgebouwd in een jaar tijd ongeveer. Waarbij de winter even minder is geweest, vanwege weer en vroeg donker (geen licht in de bak).

Mijn huidige schema ziet er ongeveer zo uit (bij benadering):

Dag 1: baktraining
- 5 min stap lange teugel
- 5-10min oppakken in stap en loswerkoefeningen op beide handen
- 10 min draf, loswerkoefeningen op beide handen, afgewisseld met stap, tempowisselingen en overgangen meepakken.
- 10 min galop, loswerkoefeningen op beide handen, afgewisseld met stap
- 5-10 min stap, lange teugel en nog wat oefeningen opgepakt.
- 10 min galoptraining: tempowisselingen, overgangen stap-galop-stap, contra, voltes openen/sluiten, enz.
- uitdraven op beide handen
- 10-15 min buiten uitstappen
Het is dus geen uur galopperen hoor! Maar wel een uur actief rijden met veel galop en stap. Ik draaf eigenlijk vrij weinig besef ik me nu :j
En veel afgewisseld in oefeningen en figuren om het interessant te houden.

Dag 2: buitenritje of lichte training of speeldag
- buitenritje: lekker relaxt ontspannen ritje, veel stappen.
- lichte training: max 20 min loswerken in 3 gangen
- speeldag: beetje VD, grondwerk, trail aan de hand, wandelingetje aan de hand
- trailoefeningen onder het zadel

Dag 3: grote buitenrit
1-2 uur flinke buitenrit met 3 gangen afgewisseld. Instappen 15 min, daarna een lang stuk galopperen (berm is 2,5km lang en zeer geschikt om daar rechtuit wat in galop te doen), afgewisseld met stap, wat tempowisselingen in galop. We rijden vaak hetzelfde begin van een rit. Daarna afwisselend stap en draf, met als de berm het toelaat nog een stukje galop. En 15 min uitstappen.

Dag 4: vrij.
Vrij is ook echt vrij en helemaal niks doen.

Dag 5: lichte training of relaxte buitenrit

Dag 6: zwaardere training zoals boven of grote buitenrit

Dag 7: speeldag, relaxt buitenritje of vrij

Nu heb ik nog 1 of 2 dagen een bijrijdster die vaak een speeldag (grondwerk, VD, beetje zonder zadel rommelen) of lichte training doet.
De lange buitenritten zijn vooral op veeartsadvies vanwege zijn snelle overgewicht. Hij moest 1-2 uur, minimaal 3x per week een lange buitenrit lopen. 3 gangen, waarvan het stappen boven zijn tempo. 3 dagen red ik hier niet eens in, omdat ik ook wil trainen in de bak. Omdat ik ook wil dat hij zijn lijf goed gebruikt als ik er op zit en dat hij sterk, maar tegelijkertijd los in zijn spieren is.
Komt nu neer op 3 dagen zwaarder werk (waarvan 1x in de bak, 1x buiten en de 3e keer maar net hoe het uitkomt), 2 of 3 dagen lichter werk of spelen en 1 of 2x helemaal niets, ook even net hoe het uitkomt. En nooit 2 dagen achter elkaar een zwaardere dag.

Ik vind het zelf niet een heel raar schema, maar ik hoor graag als het anders is :j

Wat versta jij onder gymnastiek?
Longeren doe ik zelden overigens. Dubbele longe ben ik absoluut fan van, maar bij Jim werkt het niet. Hij zet zich erg vast, fokt zich op en krijgt het voor elkaar te hangen. Ik heb er veel ervaring mee, 100den paarden zo gelongeerd, maar hij is de eerste waarbij het niet fijn gaat.
Een pessoa is gek genoeg een beter alternatief. Maar ik doe het vrij weinig eigenlijk. In de winter wel vaker dan in de zomer, omdat ik dan graag naar buiten ga na een werkdag. In de winter wordt het sneller donker, minder tijd, dus dan is longeren qua tijd wat handiger. Dan pak ik het zo'n 1x in de 2 weken mee.

Starbreeze: hij stata al op een vitaminebrok, staat ook in de OP :)
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 11-08-15 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:41

Compleet overheen gelezen :) dan voegt muesli verder weinig toe volgens mij.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:46

Wat is je trainingsdoel? Targets? Resultaten?
Ik zal als ik iets meer tijd heb eens een trainingsschema voorbeeld schetsen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 16:58

Graag :j

Ik heb geen echt wedstrijddoel in een bepaald tijdspad.
Wat ik wil is een paard dat steeds sterker, soepeler en leniger wordt en een steeds betere conditie krijgt. Het grootste doel is plezier maken met een gezond paard.

Ik wil wel westrijden gaan rijden, maar op het gemak. Het moet vooral leuk zijn. Dit zal vooral trail en horsemanship zijn in het begin en als we wat verder zijn reining. Verder zou ik het leuk vinden om eens een kenningsmakingsklasse of klasse 1 endurance te kunnen starten. Dus ook daar train ik heen, track afstanden en snelheden. Vorige zomer zaten we bijvoorbeeld op 25km met een snelheid van rond de 9 km/u. Dat redden we nu niet meer, maar 15km lukt wel en dat wil ik eigenlijk weer wat opbouwen.
Ook doen we regelmatig clinics zoals trail, straks working equitation, TREC staat ook op het verlanglijstje.
En daarnaast wil ik ontspannen lange ritten kunnen maken.
Kortom, eigenlijk een allround paard dat van alles wat kan, maar hoeft geen enorme uitblinker te zijn.

We rijden nu ruim 2 jaar western en de omscholing heeft ook zeker een jaar in beslag genomen. Ik wilde wel een goede basis en dat duurt gewoon lang. Daarna zijn we gaan opbouwen, zowel in de langere afstanden als in de training. Daar zijn we nu ook ruim een jaar mee bezig.

Edit: probleem hierbij is ook wel overgewicht. Doe ik minder, vliegen de kilo's er weer aan. Die balans is heel lastig :j