Welke supplementen vinden jullie een echte aanrader ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 13:36

Niet echt supplementen die ik aan jan en allemaal zou aanraden. Het moet wel nodig zijn lijkt mij :) Kan iedereen wel zeggen dat ze dezelfde supplementen als mij moeten gebruiken, maar als hun paard gewoon prima in de weerstand en luchtwegen zit lijkt mij dat niet nodig :)

Ik ben erg tevreden over Phytonics. Als ik denk dat ze qua weerstand ondersteuning kan gebruiken (weersomstandigheden, langdurige stress) geef ik Immu Boost van Phytonics (ook op aanraden van een DA weer ik ben geweest).
Als dat niet werkt en ze begint weer te hoesten en dit gaat doorzetten, dan geef ik een Sputolysin kuurtje. Op die manier hoop ik een nieuwe luchtwegeninfectie tegen te gaan. ze heeft dat vaak gehad, maar is vooral een weerstand kwestie. Ik geef niets preventiefs, in die zin dat ik niet standaard iets voor haar luchtwegen/ weerstand geef.

Verder geef ik Magnesium (ben opzoek naar een ander merk). Dit geef ik voor de scherpe randjes in haar gedrag (snel heel gestrest en daardoor veel spierspanningen - of wat is er eerder kip of het ei - tegen spierspanningen waardoor ze gestrest in haar hoofd wordt ;)). Anyway, dat geef ik altijd, onderhoudsdosering.

Maar goed, als een ander paard het niet nodig heeft, zou ik het ook niet aanbevelen :) Bij Weerstandsgebeuren & hoesten zou ik deze supplementen wel noemen.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:51

Phytonics HormOne, om de hengstigheid van mijn shet te reguleren.
Dit geef ik nu al 6 weken en ze is inmiddels een keer hengstig geweest ipv zes keer.

Verder standaard magnesiumcitraat van Pharma Horse ook omdat ik bietenpulp voer.
Voor en najaar kuurtje IJslands zeewier van de paardendrogist.
En gedurende voorjaar/zomerperiode Omega gold ,3/6/9, olie van de paardendrogist ivbm jeuk bij mijn Fell pony, totaal geen last meer van.

Standaard altijd een liksteen.

Verder gaan die van mij max 2 uur per dag op het gras zolang het mogelijk is, verder alleen hooi.

Voor van de winter ben ik nog opzoek naar voer om iets bij te geven, dit omdat ik regelmatig rij en mijn shet altijd mee gaat.

p.s. LEUK topic! +:)+

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 10:54

Magnesium omdat je pulp voert ?

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:04

shirleyp schreef:
Equitop myoplast, het enige middel waar ik ooit echt resultaat van heb gezien. Topondersteuner voor spieropbouw, maar voor mij voor regelmatig gebruik helaas te duur... Zou het wel weer gebruiken bij opbouwen na een rustperiode.

+1

Dit gaat mij inderdaad net zo, heb nu 3 potten aan eensluitend gehad en stop er nu weer (tijdelijk) mee. Dat wordt ook aangeraden.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:22

Maris schreef:

Omdat bietenpulp rijk is aan calcium en fosfor en teveel calcium wordt door het paard uitgeplast maar neemt dan ook magnesium mee.

Als ik het zeewier voer dan stop ik even met Magnesium omdat er in zeewier ook magnesium zit.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 11:27

BillyBo schreef:
Maris schreef:

Omdat bietenpulp rijk is aan calcium en fosfor en teveel calcium wordt door het paard uitgeplast maar neemt dan ook magnesium mee.

Als ik het zeewier voer dan stop ik even met Magnesium omdat er in zeewier ook magnesium zit.

Huh, is dat zo ?? Plassen ze teveel aan calcium uit ?
Pulp is trouwens niet rijk aan fosfor hoor, daar zit vaak ook het probleem met pulp, te hoog calcium in verhouding tot fosfor.

Darley

Re: Welke supplementen vinden jullie een echte aanrader ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:32

Iemand ervaring met PUUR maag en muscle buile van pavo? :)

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:42

@Maris:

Kijk leer ik ook weer wat :)
En ja, teveel aan calcium plassen paarden uit, eigenlijk net als wij met vitamine c

Wat het pulp betreft geef ik niet zoveel als je aan lichaamsgewicht mag geven.
Ik geef het omdat mijn shet nogal gevoelig is met haar darmen en hierdoor goede mest heeft/houdt
Zij krijgt voor 100kg lichaamsgewicht dus 50gr p/d
En mijn Fell pony krijgt 100gr p/d en zijn mest is ook verbeterd, geen knikkers meer maar mooie ballen die uit elkaar vallen op de grond.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 12:02

Maris schreef:
Zelf vind ik :
- de supplementen van phytonics echt heel fijn voor allerlei aandoeningen ( darmen, ontgiften, immuboost , luchtwegen etc ).
-

Dit zijn homeopatische medicijnen; geen supplementen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 12:54

BillyBo schreef:
En ja, teveel aan calcium plassen paarden uit, eigenlijk net als wij met vitamine c

Wonderlijk dit.
Dus hypercalciëmie bestaat volgens jou ook niet?
En dat een teveel aan calcium o.a. magnesium-, zink-, koper- tekorten klopt dus ook niet aangezien het teveel aan Ca wordt uitgeplast?
Bijzonder, nog nooit van gehoord.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 12:57

Babootje schreef:
Maris schreef:
Zelf vind ik :
- de supplementen van phytonics echt heel fijn voor allerlei aandoeningen ( darmen, ontgiften, immuboost , luchtwegen etc ).
-

Lijkt mij niet.
Gezien hun website zijn het gewoon supplementen anders hadden zij ook wel e.a. als medicijn geregistreerd....

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:19

madamX schreef:
BillyBo schreef:

Wonderlijk dit.
Dus hypercalciëmie bestaat volgens jou ook niet?
En dat een teveel aan calcium o.a. magnesium-, zink-, koper- tekorten klopt dus ook niet aangezien het teveel aan Ca wordt uitgeplast?
Bijzonder, nog nooit van gehoord.

Dit begrijp ik niet helemaal.
Te hoog calciumgehalte (Hypercalciemie) is een aandoening bij mensen, maar hoezo bestaat dit volgens mij ook niet?
En je laatste zin daar kan ik helemaal niets aan vastknopen, miss. kan je het iets beter uitleggen wat je nu precies bedoelt?

Er is mij alleen maar gevraagd waarom ik magnesium voer omdat ik bietenpulp voer :?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:20

BillyBo schreef:
Dit begrijp ik niet helemaal.
Te hoog calciumgehalte (Hypercalciemie) is een aandoening bij mensen, maar hoezo bestaat dit volgens mij ook niet?
En je laatste zin daar kan ik helemaal niets aan vastknopen, miss. kan je het iets beter uitleggen wat je nu precies bedoelt?

Er is mij alleen maar gevraagd waarom ik magnesium voer omdat ik bietenpulp voer :?

Hypercalciëmie komt ook bij dieren voor.
Volgens mij schreef je dat een teveel calcium wordt uitgeplast. Als dat waar zou zijn dan bestaat hypercalciëmie niet omdat een teveel Ca wordt uitgeplast. Maar hypercalciëmie bestaat dus wel; een teveel aan calcium wordt ook niet uitgeplast.
Volgens mij heb je Calcium verward met Kalium.
Een teveel aan Ca heeft meer nadelen: belemmert o.a. de opname van Magnesium, zink, koper. Vandaar dat paarden die langdurig luzerne krijgen (rijk aan Ca) vaak tekorten hebben aan genoemde elementen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:31

Babootje schreef:
Maris schreef:
Zelf vind ik :
-

madamX schreef:
Lijkt mij niet.
Gezien hun website zijn het gewoon supplementen anders hadden zij ook wel e.a. als medicijn geregistreerd....

Homeopatische medicijnen kun je niet als "geneesmiddel" registreren. Ik zou niet aanraden "zomaar" dit soort middelen te gebruiken zonder dat je een diagnose hebt. Ook natuurlijke middelen hebben - net zoals gewone medicijnen - hun effect en moet je na diagnose en onder begeleiding van een deskundige geven.

Dit staat op hun website:

Phytonics

Jarenlange veterinaire ervaring, gecombineerd met kennis van westerse en Chinese geneeskunde, fytotherapie, homeopathie en orthomoleculaire geneeskunde vormt de basis van de nieuwe serie gezondheidsproducten onder de naam Phytonics.

Een uitgebreid team van dierenartsen, acupuncturisten en therapeuten volgen de laatste wetenschappelijke ontwikkelingen op het gebied van gezondheid bij dier en mens in de meest brede zin van het woord, daarbij gaat het niet alleen om aandoening en symptoombestrijding, maar wordt ook de wijze van omgang met dieren, huisvesting, beweging, voeding en medicatie in de ontwikkeling meegenomen.

Het is onze missie om deze eerlijke, veilige natuurlijke middelen van hoge kwaliteit te ontwikkelen en te laten produceren voor de diergeneeskundige praktijk.

Phytonics wordt uitsluitend verkocht via de dierenarts en HBO-gediplomeerde therapeut.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:39

Babootje schreef:
madamX schreef:
Lijkt mij niet.

Homeopatische medicijnen kun je niet als "geneesmiddel" registreren. Ik zou niet aanraden "zomaar" dit soort middelen te gebruiken zonder dat je een diagnose hebt. Ook natuurlijke middelen hebben - net zoals gewone medicijnen - hun effect en moet je na diagnose en onder begeleiding van een deskundige geven.

Dit staat op hun website:

Phytonics

Jarenlange veterinaire ervaring, gecombineerd met kennis van westerse en Chinese geneeskunde, fytotherapie, homeopathie en orthomoleculaire geneeskunde vormt de basis van de nieuwe serie gezondheidsproducten onder de naam Phytonics.

Een uitgebreid team van dierenartsen, acupuncturisten en therapeuten volgen de laatste wetenschappelijke ontwikkelingen op het gebied van gezondheid bij dier en mens in de meest brede zin van het woord, daarbij gaat het niet alleen om aandoening en symptoombestrijding, maar wordt ook de wijze van omgang met dieren, huisvesting, beweging, voeding en medicatie in de ontwikkeling meegenomen.

Het is onze missie om deze eerlijke, veilige natuurlijke middelen van hoge kwaliteit te ontwikkelen en te laten produceren voor de diergeneeskundige praktijk.

Phytonics wordt uitsluitend verkocht via de dierenarts en HBO-gediplomeerde therapeut.

Ja, snap ik.
Maar je gebruikt het woord 'medicijnen' en dat klopt niet. Er bestaan geen homeopathische medicijnen, wel 'middelen'. Dat heeft de wetgever/de zg 'wetenschap' zo bepaald.
Ondanks dat ik ook ervaring heb met homeopathische middelen die een medicinale oplossing boden mag het niet onder de noemer 'medicijnen' vallen......
En je zegt het zelf al: homeopatische MIDDELEN kan je niet registreren alszijnde 'medicijn'. Dus homeopathische medicijnen bestaan - volgens de wet- niet.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 14:55

Phytonics producten zijn geen homeopatische middelen ! Phytonics producten zijn op basis van kruiden, dat is iets heel anders.

BillyBo, ik denk dat MadamX je probeert te vertellen dat te veel aan calcium wel kan leiden tot magnesium tekort, maar om een andere reden als jij denkt. (teveel) calcium bemoeilijkt de opname van oa magnesium.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 16:37

Nu snap ik er helemaal niks meer van.
Bij o.a paard natuurlijk wordt er beweert dat een teveel aan calcium wordt uitgescheiden door de nieren en omdat het lichaam geen onderscheid kan maken tussen calcium en magnesium worden beide dus uitgescheiden.

Daarom zijn dit soort topics heel handig maar wordt ik er wel tureluur van.
Is het nu wel of niet verstandig om magnesium bij te voeren?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 18:09

Zoals ik altijd heb begrepen maakt het lichaam voor de opname van calcium en magnesium gebruik van dezelfde "pathway ". En de opname van calcium gaat dan voor de opname van magnesium. Ik dacht eigenlijk dat ze op paardnatuurlijk het advies gaven om magnesium te voeren, maar dan niet samen met calcium ( dus niet samen met lucerne of pulp ). Omdat je dan een calcium en magnesium voert en het lichaam de calcium voorrang verleent, waardoor je niets hebt aan de magnesium gift.
Maar MadamX weet dan nog veel beter ..... !

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 18:46

Dus,als ik het goed begrijp,zou ik eigenlijk helemaal geen pulp moeten geven?
Zeker omdat die verhoudingen scheef zijn.

Wat is dan verstandig om te voeren in mijn geval?
Ik heb dus een shet en een Fell pony.
We rijden 4 a 5 dagen in de week,mijn shet gaat dan altijd aan de hand mee,minimaal 1 a 2 uur en we rijden redelijk

fanatiek.
1 a 2 dagen wandelen we minimaal een uur en één dag rust.

Ze krijgen hooi in combinatie met gedorst hooi en twee uur per dag gaan ze op het land.

Ben benieuwd naar jullie ideeën?
Alvast bedankt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 19:05

Gaat wel off topic nu. Hebben ze extra voer erbij nodig dan ? Of doen ze het op alleen hooi ook goed ?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:35

Puppetje schreef:
Redcell vind ik zelf erg fijn. Hij knapt hier goed van op.

Geef je dit als vitamine supplement ?

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:38

Sorry,beetje brutaal van mij,maar het gaat om welke supplementen een aanrader zijn.
Aangezien ik nu een beetje hotedebotel ben vraag ik het maar.

Op hooi gaat het in zoverre goed,maar we weten dat de voedingswaarden achteruit gaan en aangezien die van mij, tot het weer het toelaat,maar twee uur p/d op het gras staan en toch wel intensief bewegen,dacht ik; niet geschoten altijd mis.

Givisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 20:11

Zeolit Clinoptiloliet, ik bestel zelf een pure variant vanuit duitsland.

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:13

electrolyten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:21

Handig topic!

Ik ben nog op zoek naar een supplement om mijn oude pony (27, met cushing) wat op gewicht te houden. Als iemand wat weet... :)