Wat met 2 jarige met overgewicht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 22:29

Lees eerst site maar eens...
http://paarden.dapbodegraven.nl/een-goe ... iland.html

Je bent er serieuze gezondheidsproblemem in aan het voeren omdat je perse gras wil...

Mijn advies, graszaadhooi in paddock met goede vitamine en mineralen korrel en veel laten spelen mer een maatje...desnoods een shet van 50 euro er bij zetten eentje die van spelen houd...

Gras moet niet per se hoor, en zeker de koeienweides hier in Nederland...

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 22:37

jammer dat je geen tijd hebt voor het wandelen..
zou der 100% goed doen en ook eens lekker verkeersmak maken :)
kunnen je bijrijders/verzorgers dat niet/ durf je niet aan?

Ik snap je probleem..
juist om die reden heb de hobby nooit te groot laten worden hiero..want met fulltime baan etc. heb ik gewoon niet meer tijd dan voor 3 paardjes.
en ik vind het persoonlijk gewoon sneu als om tijd redenen niet krijgen wat ze nodig hebben..

hoop dat snel een oplossing kan vinden ervoor ;)
want begrijp je helemaal. je hebt nooit zelf gekozen om er te weinig tijd voor te hebben en gaat er eigenlijk vanuit dat een 2jarige nog niet zoveel tijd benodigd. Die op training etc. natuurlijk wel veel.
maar soms zit er zo eentje inderdaad tussen, waar je flink mee aan de slag moeten om ziek worden etc. te voorkomen..

sallandval

Re: Wat met 2 jarige met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 22:45

Zou je geen soort paddock paradise systeem kunnen maken zodat ze meer moet lopen (van weide met gras naar paddock waar dan het water staat?)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 22:57

Ze loopt absoluut niet op een koeienweide en krijgen al arm hooi met vitamine korrel. Ja paddock wil ik voorkomen, om bovenstaande reden, als het even kan. Shetlander komt er niet, andere pony s genoeg.
Verder bewegen ze in de weide zat. Ze staat op een halve hectare en ze lopen de hele dag wel rond, zie ze zat oom door de wei rennen. Het is dus niet dat ze de hele dag op een plek staat te vreten. Het land is zo schaars dat ze wel moet scharrelen. Ik heb meerdere paddocks maar dat is vergelijkbaar met nu. Daarbij heb ik er nog een hengst lopen die ook wat buiten moet kunnen. KingYasFenn het is niet dat ik GEEN tijd heb om te wandelen maar niet dagelijks en geen uren aan een stuk. Dus ik wil kunnen afwisselen met wat longeren. Verder krijgen ze alles wat ze nodig hebben, maar ik reken er normaal niet op dat ze jonger als 3 aan het werk moeten.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 22:58

Blijven weinig opties over zo := ik zou der gewoon op zand zetten, niets mis mee. Hooi in slowfeeder erbij, eventueel twee iver elkaar heen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 23:06

Hoezo blijven er weinig opties over dan?

De foto s zijn van een maand geleden. Inmiddels is er al wel wat vanaf, maar het kan nog beter. Ze krijgt meer beweging, afwisselend wat longeer werk (kort) wat we gaan afwisselen met lopen buiten. Paddock hou ik achter de hand voor als dit niet meer resultaat geeft, zoals ik al een aantal keer hierboven heb aangegeven, dit ivm zandkoliek. Lijkt me allesbehalve alsof er weinig opties overblijven. Slowfeeder, heb ik in eerdere reacties al vermeld, die zijn er al.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 23:14

Wat voor gras heb je dan? Ik denk engels raaigras...en dat is koeiengras.

Als je het stukje hebt gelezen, dan lees je dat kaal en schrale weide juist erg veel sukkers kunnen bevatten...en dat ze zo veel zand binnen kunnen krijgen...slowfeedern en hooinetten zijn dan heel funktioneel.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 23:20

hoezo kreeg ze dat al?
als je eerst zei 'ik zal sws rustig aan wat grondwerk gaan doen'
want als je haar inderdaad al longeert etc. en ze blijft nog dik..
dan moet er inderdaad als hoofdzaak misschien wat aan de voeding gedaan worden.
want ik roep altijd 'liever meer bewegen, als minder eten'
maar dat geldt natuurlijk niet voor een 2,5jarige die al veel beweegt..

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 00:03

Voor een 2 jarige die meer beweging moet zou ik zeggen wandelen (niet jouw eerste keus) of lange teugelen. Dat lange teugelen kan heel simpel beginnen met rechte stukken in stap aan een halster/bitloos hoofstel. Als je er geen ervaring mee hebt, begin je met les. LT is veel interessanter en nuttiger dan gewoon maar wat wandelen.
Dit is ook een mooie voorbereiding op mennen of onder het zadel.

Misschien is deze pony meenemen als handpaard (in de bak beginnen) ook een idee om wat meer beweging te krijgen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 00:41

Cemlys schreef:
Graas masker heb ik ook al aan gedacht maar deze houdt al geen halster aan in de wei :') iets met weinig oor en welshtruukje

Dan kan je hem toch gewoon vastvlechten in de manen? Doe ik ook bij mijn koninging graaskorf afdoen;) even een goed stevig staartje en dan dat strak invlechten. En dat goed bijhouden dat het niet losgaat. Als ze hem een tijdje niet afkrijgen stoppen ze met proberen en kan je wat soepeler worden met het vlechten.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 05:02

KingYasFenn schreef:
hoezo kreeg ze dat al?
als je eerst zei 'ik zal sws rustig aan wat grondwerk gaan doen'
want als je haar inderdaad al longeert etc. en ze blijft nog dik..
dan moet er inderdaad als hoofdzaak misschien wat aan de voeding gedaan worden.
want ik roep altijd 'liever meer bewegen, als minder eten'
maar dat geldt natuurlijk niet voor een 2,5jarige die al veel beweegt..

Die beweging heb ik er sinds gister aan toegevoegd

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 06:55

Ik vind dat je het al heel goed doet. Wanneer de pony wel wat braver is met wandelen durf je het misschien wel aan met verzorgsters? Ik snap ook zeker dat je haar op het gras wilt houden. Op deze manier heeft het gewoon tijd nodig. Zolang ze zichzelf blijft, langzaam maar zeker afvalt, goed blijft bewegen enz zou ik gewoon op deze manier verder gaan. Je wilt zo'n jong ding ook niet overbelasten. Goed in de gaten houden (ivm hoefbevangenheid) en zo doorgaan. En over een maand een update foto plaatsen ;-)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 07:22

Mijn fjord had ook serieuze gewichtsproblemen. Hij kreeg afgemeten hooi en geen weidegang, daarbij kwam ook dat hij niet gereden kan worden.
Eigenlijk sinds ik verhuisd ben naar een paddock paradise en mijn paard onbeperkt grofstengelig hooi krijgt en zelfs weidegang (graszaad van bioron is er gezaaid) valt hij af. Hij krijgt eenmaal per dag wat vitaminebrok.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 08:42

flavlip schreef:
Ik vind dat je het al heel goed doet. Wanneer de pony wel wat braver is met wandelen durf je het misschien wel aan met verzorgsters? Ik snap ook zeker dat je haar op het gras wilt houden. Op deze manier heeft het gewoon tijd nodig. Zolang ze zichzelf blijft, langzaam maar zeker afvalt, goed blijft bewegen enz zou ik gewoon op deze manier verder gaan. Je wilt zo'n jong ding ook niet overbelasten. Goed in de gaten houden (ivm hoefbevangenheid) en zo doorgaan. En over een maand een update foto plaatsen ;-)

Inderdaad en niet zozeer om het gras maar gewoon ook om het feit dat ze daar veel meer beweegt en meer ruimte heeft en in de paddock gewoon stil staat. Als de basis er goed inzit dan kan een ander haar ook mee naar buiten nemen, maar ik weet met trekkerverkeer dat ze niet betrouwbaar is en er zo voorspringt, dan wil ik geen risico nemen dat dat fout gaat. Updatefoto komt zeker.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 08:47

Matheno schreef:
Mijn fjord had ook serieuze gewichtsproblemen. Hij kreeg afgemeten hooi en geen weidegang, daarbij kwam ook dat hij niet gereden kan worden.
Eigenlijk sinds ik verhuisd ben naar een paddock paradise en mijn paard onbeperkt grofstengelig hooi krijgt en zelfs weidegang (graszaad van bioron is er gezaaid) valt hij af. Hij krijgt eenmaal per dag wat vitaminebrok.

Over een week gaat mijn ruin weer weg, komt de hengst met merrie in het grote stuk en kan zij naar het paddock gedeelte. Dan wordt ze nog meer gemotiveerd wat bewegen betreft. Mijn paddock gedeelte bestaat uit een zandpaddock (die hier vooral al rolgedeelte gebruikt wordt), loopgang, paddock waar vnl onkruid in staat, weinig gras, en een paddock met wat gras (waar eigenlijk niet van gegeten wordt) met schuilstal. Hier hangen ook slowfeeders. Momenteel staat hier mn hengst in, dus die is even bezet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 09:01

geerke schreef:
oei,die is echt moddervet....als je pech hebt is ze al IR.

vanspeijk schreef:
Wat betekent IR? :)

Insulineresistent.
Bij insulineresistentie is de celwand verminderd gevoelig geworden voor opname van suiker uit het bloed.
Omdat het paard de suiker in de cel verminderd omzet in energie, wordt de suiker omgezet in vet.
Daardoor wordt het paard dus snel dik. Het is eigenlijk wat diabetes type 2 is voor mensen.
De verhoogde suiker (glucose) waarden in het bloed kan ook schade geven aan lever en nieren etc.
Dit alles natuurlijk op termijn.
Ook andere risico's zoals (hoef)bevangenheid liggen op de loer.

TS als je ze niet van het gras af kunt of wilt halen is de enige optie toch meer bewegen. Minimaal een uur aan de hand stappen/draven.
Je zou ook eens kunnen proberen hoe ze het doet op glucobalance. Zou ik in dat geval wel in overleg met de veearts doen.
https://www.dierapotheker.nl/product/18 ... aard-500-g

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 10:26

Ik heb eens een 'iets volle' twenter gehad. Die stond helaas toen ook al bevangen, die werd als jaarling al aan gezien voor een 3 jarige met weinig staart en manen. Die kreeg ook weinig te eten (allemaal snel dikke pony's), maar die is (voor dat ze bevangen werd al) met de bevangen-geweeste groep mee gegaan. Dus veel in de paddock, weinig op het gras. Soms aan een halstertje op de grote volte al wat rondjes lopen. Maar zelfs dat was helaas niet genoeg.
Pony is inmiddels 6 en doet het super als sportpony bij een nieuwe eigenaar (nadat ze bij mij al Z dressuur en ZZ vaardigheid gelopen heeft).

Maar let dus op, ook zo'n jonkie kan al bevangen raken!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 10:42

Klopt Dennis, daar ben ik ook heel alert op. Ik voel regelmatig haar voeten en pols na. Hoefsmid controleert haar hoeven ook elke keer (witte lijn). Manenkam is verder ook mooi soepel nog, dat is bij haar wel een goede graadmeter. Gister voor het werk haar hoeven nog gevoeld, zag er prima uit.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 10:50

Ik zou haar gewoon meer aan t lopen zetten hoor. Kan ze heus wel hebben. Overgewicht is ernstiger op de gewrichten en pezen dan (in ongedwongen houding) lopen.

En er niet mee dekken omdat ze wat sneller dik wordt? Jongens :D Moeten we alle dikke mensen ook maar verbieden kinderen te krijgen XD

Maar ze is wel ernstig dik ja, hahaha!

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 10:58

O jee, die is echt dik....ga gluco balance voeren dat helpt echt...vetweefsel produveert ook insuline en allerlei andere stoffen die ook nog eens ontstekingsreakties geven...die zou ik echt dit jaar niet meer op het gras zetten, krijg je andrd spijt van.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 11:00

Toydoll schreef:
En er niet mee dekken omdat ze wat sneller dik wordt? Jongens :D Moeten we alle dikke mensen ook maar verbieden kinderen te krijgen XD

Maar ze is wel ernstig dik ja, hahaha!

Mijn idee ook haha. Ik dacht het, jij schrijft, Ik wil ook geen discussie beginnen over wel of niet dekken ;)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:07

Dekken kan, maar daar wordt ze niet dunner van (alleen minder snel bevangen) en dan zou je haar al elk jaar moeten laten dekken.

Volgens mij krijgen paarden trouwens eerder zandkoekjes op een schrale wei (ivm sprietjes trekken met zand aan de wortels) dan op een zandpaddock met schone bakken of zakken droog hooi.

Ik vind het trouwens, ondanks het gewicht een plaatje van een pony!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:31