Graag meedenken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

octavodia

Re: Graag meedenken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 23:07

Ruwvoer is in principe altijd voldoende, onbeperkt, in slowfeeder. Zorg alleen wel dat je altijd een mineralen liksteen hebt voor de aanvulling. Geweekte bietenpulp, speedybeet van Pavo, is ook mooi aanvullend (ruw)voer, komen ze erg goed van bij. En is niet belastend voor een sober paard als een haflinger.

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 23:13

Ik zou ook meer hooi voeren en evt een halve tot een hele kilo basisbrok per dag.
Een paard dat op L niveau loopt zou het daar prima op moeten doen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 23:25

Ik denk ook dat hij wel een kilo brok kan hebben per dag...halfje sochtends halfje savonds.Hij heeft eiwit nodig vopr spieropbouw.Hij is wel erg afgevallen,ziet er veel beter uit....ben verbaasd dat dat goed is gegaan,zonder bloedvervetting.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 23:30

Ga alsjeblieft geen brok of zoiets geven. Goed hooi met evt. een balancer voor de aanvulling van mineralen en een goede liksteen. Dat is gezonder oor je paard en zeker voor een sober ras.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 23:34

octavodia schreef:
Ruwvoer is in principe altijd voldoende, onbeperkt, in slowfeeder. Zorg alleen wel dat je altijd een mineralen liksteen hebt voor de aanvulling. Geweekte bietenpulp, speedybeet van Pavo, is ook mooi aanvullend (ruw)voer, komen ze erg goed van bij. En is niet belastend voor een sober paard als een haflinger.

Zeker weten voor een paard dat aan het werk wordt gezet? Dan moet de kwaliteit van je ruwvoer toch echt wel in orde zijn hoor ;)

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 10:23

we gaan hem eerst wel een halve kilo biks bijvoeren. en onbeperkt hooi. hij zal niet direct heel veel aankomen omdat hij ook nog gereden wordt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 10:37

Misschien een goed idee om hem geweekte grasbrok met een goede multivitamine bij te geven.
Ik vind de haf te mager en dit gaat straks ten koste van zn algehele gezondheid.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:28

mariekeoo schreef:
we gaan hem eerst wel een halve kilo biks bijvoeren. en onbeperkt hooi. hij zal niet direct heel veel aankomen omdat hij ook nog gereden wordt.

Vind ik een goed plan. Hij ziet er verder nog vrolijk en levendig uit, dus extreme tekorten zullen er nog niet zijn vermoed ik.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 00:27

Maar het is wel de basis n je hebt zeker nog wel ruimte in dat rantsoen.
Ik zou hem gewoon eerst 2 tot 4 plakken per dag extra gaan geven, (opbouwen met 2 keer daags een plak extra , indien nodig opschroeven)kijken of hij daar van aanzet en voor de vit/min behoefte een compleet suppje bij gaan geven.
Ik geef zelf agrobs weidemineral of naturmineral bij

Door te zorgen voor de vit/min gaat zijn lijf beter werken(en er zit eigenlijk nooit genoeg van alles inbhet huidige nl ruwvoer) waardoor hij ook makkelijk spier kweekt en voedingstoffen beter gaat benutten .

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 00:01

Voor spieropbouw zijn eiwitten nodig. Ofwel uit goed eiwitrijk ruwvoer, ofwel uit een supplement/krachtvoer.

Hij heeft nu niet alleen zijn vet opgegeten, maar waarschijnlijk ook zijn spieren.

Ik vind het wel knap hoe jullie hem met 4x per week rijden en 3x p/d 1,5-2 plak zo slank hebben gekregen.. Ik wil ook wel zulk hooi voor de dikkerds hier ;) paar pakjes ruilen? :P

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 00:22

Hij ziet er een stuk beter uit dan in januari, maar let op er zijn twee types haflingers. De moderne licht gebouwde haf en de zwaardere en rondere versie, het ouderwetse type zeg maar. Ik denk dat jij het laatste type hebt en nu is hij in mijn ogen veel te mager. Echt niet alleen in de achterhand maar ook in de manenkam, schouder en ribben. Om mooi uit te komen zul je er weer een kilo of 40 aan moeten toveren en lekker veel trainen voor de bespiering. Kijk dan over een half jaartje maar weer.
Ik heb geen voeradvies voor je want ik ben nogal ouderwets en los alles op met hooi, gras en basis brok.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 00:34

Afbeelding

even een betere foto gemaakt van andor. flanken lijken al minder ingevallen.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 17:58

Afbeelding

Andor gaat al weer iets beter. Komt aan en krijgt iets spier. Wat mij betreft nog niet genoeg maar het gaat steeds beter :)

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 00:51

Gelukkig maar het is altijd moeilijk om een paard goed op gewicht te houden.
Gewoon goed blijven observeren en dan komt het goed!

rozatje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 01:29

hoi misschien kan je een stukje gras ergens maaien (een berm het grasveld bij de buren ik noem nu maar iets enz) en elke dag ook vers gras bij voeren (zit vol met eiwitten en eiwitten heb je nodig voor spieraanmaak) verder vind ik hem wel al een stuk opgeknapt

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 02:00

ik adviseer ook wat krachtvoer dat heeft hij nodig als je op hem rijd hij is tegen de grens, maar zn bouw is wel heel mooi. muesli een handje erbij beetje uitproberen wat er aanslaat en hoeveel.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 23:33

Afbeelding

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 01:30

wauw mooie foto's hij ziet er goed uit hoe gaat het?

Marit_femke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 19:59

zo grote verandering, wel een mooierd hoor :P hopelijk heb je snel een oplossing

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 20:40

Ja hij zit qua gewicht stukken beter. nu een kwestie van op peil houden