spieropbouw bij paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:36

canisia schreef:
Nooit geweten dat dat lactaat verhaal bij Friezen al bewezen is, ook logisch als je erover nadenkt, maar heel interessant! :j

Mag ik vragen aan wat voor opleiding je inspanningsfysiologie geeft Picassox? Ik vind het echt een van de leukste vakken op me uni en hoop er later meer mee te kunnen doen.

Dat over die Friezen is inderdaad bewezen. Carolien Munsters heeft daar een proefschrift over geschreven.

Ik geef op een mbo opleiding Paardenhouderij en Paardensport les! :)

Rohol

Re: spieropbouw bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:51

Nog meer interessante stukken, thanks Picasso!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:32

Weer zoveel goeie informatie. Wat een fijn topic!

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 10:56

Ik vind dit een enorm informatief topic met fijne antwoorden, bedankt bijdragers! :D

Ik heb ook een vraag; op welke manier zou je de opbouw van spiergroepen meetbaar kunnen maken? Zijn hier apparatuur of technieken voor? Kun je meetbaar krijgen dat je paard in maand 1 zoveel spier had, en in maand 2 zoveel gegroeid is?

Ik vraag dit in kader van een mogelijk afstudeeronderzoek naar spieropbouw als gevolg van een behandeltraject. :)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 12:12

Voor zover ik weet zijn daar geen apparatuur of technieken voor. Je zou Carolien Munsters hooguit eens kunnen bellen, als er iets op dat gebied is, weet zij dat denk ik wel.

Een paard kan namelijk spiergroepen ook niet afzonderlijk trainen, zoals dat bij een mens wel kan. Dat maakt de inspanningsfysiologie van een paard ook zo ingewikkeld.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 12:48

Wellicht iets met EMG? Lactaat metingen? Alhoewel lactaat meting meer zegt over de uithoudingsvermogen dan over de spierkracht..

Je kan ze moeilijk een Wingate test laten doen om te kijken of ze anaeroob al sterker zijn geworden.. Hmmss lastig.. en interessant haha

Bij muizen doen ze veel spier biopten, dan kan bij mensen geloof ik ook wel, maar is niet zo prettig :Y)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 12:50

Zowel EMG als lactaatmeting kunnen niet bepaalde spiergroepen de ontwikkeling laten zien. Hooguit de melkzuurtolerantie, meer niet.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 12:54

Bedankt, Picassox voor je antwoord :j

Echografie wordt volgens mij wel toegepast om spieropbouw te meten.. ?

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 13:02

Ja, daar kun je de spieropbouw wel aan zien. Maar heb je enig idee hoeveel spieren je niet kunt zien? Dat zijn er echt heeeel veel. De meeste spieren die zorgen bij een paard voor schoftlift, aanspanning die wilt zien in de dressuur, liggen veel dieper en kun je dus helemaal niet zien.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 14:19

Natuurlijk :j In dit onderzoek zijn we vooral geïnteresseerd in de algemene hoeveelheid van spiergroei, voornamelijk in de rug. Ik begrijp je punt overigens helemaal.

Spierpercentage meten in mensen kan overigens wel, zou zoiets ook niet voor paarden kunnen? :')

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 19:14

Gave antwoorden top zeg bedankt!