Merrie vaak en onwijs hengstig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Re: Merrie vaak en onwijs hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 08:32

3 maanden na osteopaat.
Kan nogsteeds mijn agenda er naast leggen.
Precies drie weken tussen de hengstigheid in.
Niet meer angstig druk of doorgedraaid.

Geen medicatie meer... al drie maanden niet... heerlijk!

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:51

Gisteren had ik een soort gelijk topic geopend, maar tot nu toe geen respons.
[MD] Stress door hengstigheid.

Dus ben wel blij dat ik dit topic heb gevonden, alhoewel ik vanmorgen al contact heb gehad met de paardendrogist ivbm wat te doen.
Zij adviseerde mij om Provarium Breeding van de groene oss te gaan gebruiken, veel goede reacties, maar kon eventueel beginnen met merrie suport van eigen merk.
Hier zit ook monnikspeper in wat schijnbaar erg goed helpt

Ik had namelijk op advies van een kennis cranberry pillen gegeven resultaat na twee dagen niet meer hengstig maar ongelofelijk shagerijnig, dus dat is ook weer niet de bedoeling.

Ik hoop dat dit gaat helpen want door alle stress krijgt mijn shet dus koliek, is daar sowieso gevoelig voor, dus heb meteen maar colosan meebesteld.
Je zal zien heb je het in huis gebeurd er niets meer.

Ik wens jou natuurlijk veel succes en iedereen die met deze narigheid zit.
Want het is voor jou niet fijn maar voor je paard zeker niet

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:56

Zelf gebruik ik Moody Mix van paardendrogist: http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 0419/57832

Mijn 3 jarige merrie was vreselijk. Mocht nergens aan zitten, duwde der kont tegen mijn andere merrie, hele dag maar bleren en plassen.
Ik geef elke dag moody mix en ben enorm blij met de werking. Ze is rustiger, kan der nu ook bij der tepels aanraken en der staart optillen, ze dringt zich niet meer op aan mijn andere merrie.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:58

Ik heb hier nog steeds mijn paard staan op de Moody Mix van de paardendrogist en ik moet zeggen het werkt als een trein. Ze is nu in de tussentijd 2 keer hengstig geweest en het is alsof haar biologische klok even gereset wordt. Ze is veel meer planbaar hengstig en ik heb er maar 1 dag echt iets van gemerkt, terwijl ik er voorheen een constant chagerijnige merrie die extreem was in haar gedrag op na hield.
Het is een topmix die vanaf de eerste minuut goed werd gegeten.

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 19:38

Ik heb door omstandigheden niet kunnen beginnen sinds gister zit ze aan die lever kuur dus ff paar dagen wachten en dan kan ik beginnen, houd t nog ff spannend dus :D

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:33

O, ik ga ff meelezen! M'n dierenarts heeft Regumate geadviseerd, maar ik durf er niet echt aan. Ga die dingen die jullie noemen ook proberen. Merrie is nauwelijks te rijden, en eigenlijk continu.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:52

Merrie support is al 4 dagen binnen,maar niet in mijn shet.
Van alles geprobeerd maar mevrouw eet het niet.

Nu vond ik Phytonics HormOne en ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft?

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 18:54

Ik heb nu net Puur Lever en Puur Hormoonbalans binnen. Ik ben zo onwijs benieuwd, ik hou jullie op de hoogte! Gister met rijden linksom zo goed als perfect en rechtsom gewoon niet willen lopen.

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 19:07

He mandarijn, ik heb hetzelfde als jouw. Ik heb me paardje nu eerst aan de lever en als die klaar is ga ik over op de hormoon, geef jij het tegelijk of eerst ook apart? Ze zeiden dat de merrie een beetje nukkig kon zijn van de lever, maar heb nog niks gemerkt ervan.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:03

Ik heb nog geen idee hoe ik dat ga doen, ga me er straks even in verdiepen. Zo zonde, heb al een jaar een nukkige merrie. Alles erbij gehad, osteopaat, tandarts, zadelmaker, dierenarts... Is het zoiets 'simpels'... Ben benieuwd of ze er echt zo erg van opknapt. Die karaktertrekken bepalen namelijk heel erg hoe ze nu is. Hoe lang voer je die Puur Lever nu?

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 19:48

Ik heb haar nu sinds een weekje op de Puur Lever, ik merk geen verschil aan haar karakter. Misschien als ik met de Hormoonbalans begin dat t wel komt maar dat zie ik dan wel weer. Ik hoop ook echt dat dit gaat werken. Relatief vind ik t goedkoop met al die andere, dus duim heel hard dat t gaat werken.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 08:55

Ik dacht: ik voer het samen. Nou die van mij lust er helemaal niks van. Liet de hele bak met brokken staan :') Dus even zien hoe ik het voortaan ga voeren. Gister is het me in ieder geval niet gelukt :+

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:53

Ik heb de brokken nat gemaakt, dagje laten staan, poeder erdoor en ze smikkelt de hele bak lekker op.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 16:51

eerst kritisch naar het huidige rantsoen kijken; vaak is daar de oorzaak in te vinden, zeker als het probleem kan worden opgelost met een kruiden mix (dan is het zeker verstandig het rantsoen aan te passen anders komt het zo weer terug)

ElizaL1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 17:01

Hier hebben we twee merries gehad met dit probleem, de een reageerde heel goed op puur Lever, de ander enkel op hormoonbalans. ik zou net als hier boven al gezegd wordt even naar het huidige rantsoen kijken of het niet 'simpel' kan met een mixje :)

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 17:11

Het huidige rantsoen bij mijn merrie is gras. En hooi.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 17:11

madamX schreef:
eerst kritisch naar het huidige rantsoen kijken; vaak is daar de oorzaak in te vinden, zeker als het probleem kan worden opgelost met een kruiden mix (dan is het zeker verstandig het rantsoen aan te passen anders komt het zo weer terug)

Wat wil je aan het rantsoen aanpassen als ze alleen gras en hooi krijgen? Had een 3 jarige net op stal en die was zo hengstig als wat. Had nog volledig vrij, dus kreeg eerste paar weekjes alleen gras en hooi.

ElizaL1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 17:13

Mandarijn12 schreef:
Het huidige rantsoen bij mijn merrie is gras. En hooi.

hmm nee dan moet je inderdaad echt gaan kijken naar behandelingen zoals hier boven genoemd. hopelijk gaat puur lever en puur hormoonbalans voor je helpen!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 18:23

als er in het gras of hooi klaver zit kan het al mis gaan... of teveel paardebloem

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 18:41

Maar om nou alle klavertjes uit je weiland te plukken...

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 19:58

Die van mij krijgt ook niks bijzonders. Ze staan op t land wat kaal is dus zit niets meer in. Daarbij krijgt ze beetje lucerne en metazoa, en dan gewoon hooi. Dus lijkt me ook niet echt iets waar heel veel suikers en dergelijke in zitten.

Mandarijn, jij voert t dus tegelijk, de druppies en de poeder.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 07:11

Luzerne, klaver, sojabonen en alle andere vlinderbloemigen + een paar kruiden bevatten fyto-oestrogenen wat de hormoonhuishouding kan ontregelen (het gaat helemaal niet om suikers). Dus al helemaal geen luzerne geven als het paard gevoelig is...
Maar zoals ik al zei, als het paard opknapt middels een kruidenmix, dan is het toch al duidelijk dat het huidig rantsoen niet toereikend is, dat er sprake is van disbalans?

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 08:47

Wij hebben wel veel klaver in het land staan, maar daar lijken ze heel erg om heen te eten. Dus door juist veel de wei op te gaan kan dat haar hormoonhuishouding in de war brengen?

Poeder rook ze vandaag over het brok (had niet goed geroerd) en at gelijk de emmer niet meer leeg.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 09:10

Mandarijn12 schreef:
Wij hebben wel veel klaver in het land staan, maar daar lijken ze heel erg om heen te eten. Dus door juist veel de wei op te gaan kan dat haar hormoonhuishouding in de war brengen?

Poeder rook ze vandaag over het brok (had niet goed geroerd) en at gelijk de emmer niet meer leeg.

Beetje appelmoes....

En wat nu als het paard, doordat de spieren rond de eierstokken weer los zijn, geen last meer heeft van problemen met de hengstigheid.
Is voer dan nogsteeds cruciaal?

Ze krijgt namelijk geen brokken meer, gezien ze niet tegen suikers kan, gaat ze schuren.
Ze krijgt nu wel een handje lucerne. Omdat het sneu is, dat de anderen wel wat krijgen en zij niets.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:23

Volgens mij heb ik echt ontzettend baat bij die 'Puur' producten. Of nou ja, m'n merrie dan. Heb nog niet met haar gedressuurd, maar na 5 dagen beide voeren loopt ze aan de longeerlijn als nooit tevoren. Ze laat haar hele rug los en geen last meer van sloom gedoe en overmatig poepen, 2x toe. Gister buitenrit gemaakt waar ze ook fijn liep. Dus ben superbenieuwd of het met rijden ook baat heeft, maar had even geen zin in frustratie.