Je bent wat je eet: foto- en discussietopic over voer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 19:21

Vind 't er prima uitzien :) Dank je wel voor de link, ik ga even kijken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 19:22

Koper: dat klopt. Maar dat bleek chemisch verwerkte lucerne van Pavo te zijn. Hij ging er enorm van schuren. Van natuurlijke lucerne dat door de muesli zit lijkt hij geen last te hebben.
En een beetje door de brok is wel anders dan 2x per dag een hand formaat kolenschop pure lucerne :+
Ik ga er vanuit dat het goed gaat. Heb ook maar een zakje van 7kg besteld om het ongeveer een maand te kunnen testen. Dan heb ik er een goed beeld bij :j
Hoe doen die van jou het er op?

Zodra ik op stal kan komen zal ik ook eens gras en hooifoto's maken :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 19:27

Die van mij doen het er super op, voer het nu een maand en ze zijn allebei beter in model. Ze vinden het ook erg lekker.

Hooifoto's zou leuk zijn :j

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 20:25

Koper schreef:
liekensancho schreef:
normaliter voer ik geen biks etc bij, alleen vanaf verharen. Maar nu vind ik het toch wel fijn voor hun beetje extra, zitten toch wat extra vitaminen in, het zijn 2 zwarte paarden en ze glimmen mooi ;-), zijn speels, en lijken tevreden met al dat ruwvoer :-).

Dat probleem had ik dus met alleen hooi: de vitamines en mineralen lopen zo snel terug. Ben jij daar niet bang voor, Horsies5? Sindsdien kijk ik ook wat genuaneerder naar gras. Gras is ook niet zwart-wit. Het is gewoon groen.

Ik ben daar eigenlijk niet zo bang voor.. ze krijgen dus af en toe (zeg maar maandelijks) wat en dat is idd puur voor vitamine en mineralen.. verder hebben ze de beschikking tot een himalaya steen.. als ik merk dat ze wat te kort komen (veel lijken oid) krijgen ze weer wat muesli.. maar eigenlijk heb ik mijn draver er nog nooit zo goed uit zien zien dan nu :)
Sws heeft hij het rare dat meer dan 2 handjes krachtvoer leid tot slokdarmverstopping..

Verder werkt mijn osteopaat veel met Bach bloesems en homeopathie en zij meet de paarden altijd door.. 9 van de 10 keer heeft mijn paard niets extra's nodig.. alleen gastri x van hilton herbs komt er geregeld uit en dat krijgt hij nu ook regelmatig (eerst 1 week intensief een kuur en nu af en toe) maar dan in de vorm van pythonics supplement

Dus nee ik ben eigenlijk niet echt bang dat ze wat te kort komen qua mineralen/vitamines
Hoe merkte jij aan je paarden dat ze wat te kort kwamen?

Qua gras zou ik ook graag meer kennis op willen doen.. volgend jaar gaan we hier ook inzaaien en wil me daar zeker nog goed over inlezen..
ik weet dat mijn instructrice speciaal kruidengras mengsel heeft ingezaaid destijds.. ik weet nog niet goed wat ik zelf zou willen en wat op onze grond wil groeien

Depende

Re: Je bent wat je eet: foto- en discussietopic over voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 20:37

horsies5, ik voer zelf ook een vitaminesupplement bij, daarvoor ook alleen water/hooi/gras/liksteen. Ik merkte zelf ook niet dat mijn pony's wat te kort kwamen, maar sinds ik dat doe (nu 3e jaar) verharen ze sneller en makkelijker en zijn vooral de hoeven en vacht van de shet wel beter. Vooral de manen, daar had hij vaak van die bruine stukken in, achteraf gezien kan dat ook komen door te korten, ik dacht altijd door de zon.

Het kan natuurlijk dat je op goede grond zit en alle sporenelementen in je gras aanwezig zijn, alleen maar fijn. :) Hier is dat niet het geval, wij zitten op vieze potklei en hebben dus vrij natte weides.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 20:49

Verharen is altijd wel wat lastig geweest voor mn draver ook toen hij nog 3 kilo brok per dag kreeg.. Hij valt dan ook altijd wat in, maar over t algemeen trekt dat snel bij.. het is iig niet slechter geworden.. al gaat zoiets mss ook geleidelijk dat ik niet echt door heb als t wel slechter is dan voorheen.. ik kan wel eens kijken voor n supplement of ik toch verschil merk

Weide beleid op stal vind ik niet super.. de weides zijn mooi hoor en op de zandgrond ook goed droog.. maar de bemesting is wat ouderwets zeg maar.. ik vind daardoor persoonlijk de weides te rijk..

1 juli komt mijn paard aan huis dus dan kun je qua voeren ook meer bepalen.. alleen hier is de grond wat minder.. grondwater staat erg hoog

Voeren jullie ook periodes nog anders? Bv zomer winter anders of met de rui anders oid?

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 21:01

Herderstasje - Capsella bursa-pastoris

Kenmerken
Herderstasje is een éénjarige plant en heeft een penwortel. De wortelstandige bladeren staan in een rozet en zijn handvormig ingesneden. De kleine lancetvormige stengelbladeren zijn onderaan pijlvormig en groeien dicht tegen de stengel aan. De bloemen zijn onopvallend, klein en wit en bevinden zich in een tros. De vrucht is een platte, hartvormige hauw.

De plant dankt haar naam aan de vrucht, die op een ouderwets lederen tasje lijkt. Capsula betekent ‘doosje’. De driehoekige vruchtjes, hauwtjes, lijken op de tasjes die herders (pastoris) of boeren vroeger bij zich hadden.

In Engeland wordt het kruid ook wel ‘moederhart’ genoemd, wat aangeeft dat het een nuttig kruid is bij vrouwenklachten.

Teelt
Herderstasje is wintervast. Ze verlangt een goed waterdoorlatende, wat zanderige, stikstofhoudende grond in zon of halfschaduw. Zaaien in voorjaar, het zaait zich daarna zelf uit.

Oogst
Van eind voorjaar tot de herfst de hele planten oogsten om vers te gebruiken of in bosjes in de schaduw te drogen voor aftreksels, afkooksels of vloeibare extracten.

Geneeskracht:
Inwendig:
Het herderstasje werkt regulerend op bloedsomloop en bloeddruk. Dit betekent dat bij diegene met een te lage bloeddruk de bloeddruk zal verhogen en omgekeerd. De plant helpt ook bij hevige menstruele bloedingen en bij bloedingen na een bevalling.

Verder is het herderstasje ook werkzaam bij maagpijn, wekt de eetlust op en stimuleert de spijsvertering. Ook zou het spierversterkend werken en helpen bij bekkeninstabiliteit.

Uitwendig:
Het herderstasje kan worden gebruikt in een zalf of tinctuur bij bloedende verwondingen.

Folklore en volksgeneeskunde
Hildegard von Bingen gebruikte het herdertasje als een bloedstelpend middel bij o.a. bloedneuzen. Tijdens de Middeleeuwen werd het tegen kiespijn gebruikt. Men geloofde dat als de patiënt het takje van het herdertasje links in de hand hield de bloeding van het rechterneusgat zou verdwijnen en omgekeerd.

Ook Dioscorides bejubelde de plant over zijn bloedstelpende eigenschappen.

Tijdens de 1ste WO werd het herderstasje als het ware herontdekt. Gezien het grote tekort aan medicijnen en planten, moesten de dokters en deskundigen op zoek naar alternatieven, vandaar dat het herderstasje plots weer geliefd werd. In de volksgeneeskunde geloofde men dat kinderen die nieuwe tandjes kregen, de plant rond hun hals moesten hangen.

Culinair
Het bladrozet wordt soms gebruikt in salades in het voorjaar. Het smaakt pittig en mosterdachtig. Het bezit een aparte smaak: je moet ervan houden!

Opgelet!
Geen langdurig gebruik, grote doses zijn giftig. Consulteer altijd eerst een arts of deskundige

Terug naar overzicht.

webdevelopment by www.faromedia.be

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 21:29

Erg interessant topic!
Hier mijn lijstje:

Ras: New Forest
Stokmaat : 1.43m
Conditie : iets te dik
Niveau : recreatie
Voer s ch ema:
s ochtends anderhalve plak (grof paarden) hooi, s middags paar uur op het land( erg rijk gras,(van koeien) ze krijgt daarom ook maar een heel klein beetje per keer. S avonds krijgt ze weer hooi en een paar handjes pavo's nature 's best muesli. Als ze heeft gewerkt krijgt ze ook een paar handjes pavo condition brok. Nu ze op hetgras staat krijgt ze wel minder brok en muesli als in de winter.
Pony Is wat te dik en ik wil haar weer op juiste gewicht krijgen.
Nu heb ik pavo gemailt met dit verhaal. Zij raden aan helemaal te stoppen met brok en muesli en alleen hooi te voeren, een beetje gras en als aanvulling om aan alle vitamine en mineralen enzo te komen pavo summerfit koek te geven.
Wat denken jullie?
Is dat genoeg voor haar? Ze word ongv 4x per week gereden, gelongeerd enzo en ze zit nu (als alles goed gaat) in de eerste weken dracht.

Hebben jullie tips?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 22:28

Dank je wel Alvaron +:)+

Horsies5 ik had begrepen dat je paarden wel hooi kregen maar geen gras. Ik lees nu dat ze ook gras krijgen, dat is natuurlijk al een ander verhaal.

Dat mijn ruin een tekort had merkte ik aan hoe strak zijn spieren waren. Die zijn nu ook soepeler geworden sinds hij het supplement er bij krijgt. Qua training is er in de tussentijd niets veranderd, hij voert namelijk niks uit behalve naar z'n eten lopen.

Verschil tussen zomer en winter is dat ze in de winter meer hooi krijgen (soms tot wel 20 kilo per etmaal) als het waterkoud is of als het vriest. Nu in de zomer, met gras er bij, is het 11 kilo per etmaal. Verder krijgen ze in de winter wortelen, maar niet overdreven veel. Als straks mijn ruin weer wat stabieler is wou ik eens kijken wat het doet als hij in de zomer de helft van de vitamine E en selenium krijgt en in de winter de aangegeven dosis. Met als achterliggende gedachte dat hij in de winter meer hooi (= meer ijzer) krijgt en dat hij dan, in tegenstelling tot de zomer, geen gras krijgt.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:33

Ik ben momenteel erg aan het zoeken(maar denk het nu wel gevonden te hebben), mijn paard is in december verhuist van een weide van 6hectare bij mijn ouders naar een pensionstal. Hooi wordt door de pensioneigenaar gegeven, snachts op stal lekker veel maar ziet er heel rijk hooi uit.
De wei is bijna helemaal kaal gegeten, maar er zijn 3 grote ruiven met hooi, waar ze a volonté kunnen eten over dag.

Ik heb altijd geweten dat op de wei bij mijn ouders mijn paard dik werd van lucht, dus die kreeg zeer kaal voer(cavalor fibre force) en een graasmasker op.

Maar nu op stal begon ze af te vallen, en af te vallen, en ineens zelfs mager te worden, dus ik begon luzerne (van hartog) bij te geven, maar dit at ze absoluut niet. Toen moesten we plots naar de kliniek, en daar kreeg ze cavalor tradition, en ineens at mijn paard doodgraag.
Dus ik ben overgestapt op Cavalor Tradition met luzerne, en ineens wordt mijn paard terug dik van lucht. Dus de luzerne maar afgebouwd en momenteel geef ik 2x daags een halve schep Cavalor Tradition, en ze ziet er super uit, heeft genoeg energie zonder te veel te hebben, ze eet het graag, en blijft eindelijk op gewicht(hoop ik).

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:58

Qua spieren zit hij gelukkig goed in zijn vel!
En hij staat idd op gras, maar in de winter is er natuurlijk bijna geen gras ;)
Hooi/kuil (hij krijgt n mengsel van beide) heeft hij onbeperkt tot zijn beschikking

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 07:09

Seltje, over Cavalor an sich ben ik wel tevreden, is mooi voer. Jammer dat ze reguliere krachtvoeders hebben, ik heb zelf liever een balancer. Het blijft toch altijd even aankijken hoe je paard het er op doet, wat fijn dat die van jou zo goed gaat.

Eldora1: goh, adviseert Pavo je echt om een Pavoproduct te voeren? ;) Op zich is die Summerfit een prima idee zo in koekvorm: je doet er lang mee en het is makkelijk vervoeren, opslaan en voeren. Die van mij kregen er alleen wel vérschrikkelijke jeuk van, en de verhoudingen van vitamines, mineralen en sporenelementen vond ik niet zo bijster denderend. Maar ik weet niet wat er in jouw hooi/gras zit, met zo'n koek is het natuurlijk de bedoeling dat hij tekorten uit je ruwvoer opvangt. Als het aansluit bnij je ruwvoer en je pony kan er tegen: waarom niet?

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 07:34

Ik heb drie (ijslandse) paarden met allen verschillende voedingsbehoeften. Ze staan alledrie 24/7 op het land, krijgen 's avonds hooi bij.

1) gepensioneerde ruin met eczeem, slecht gebit. - Krijgt vnl gras/hooi en af en toe handje Marstall ISI robuust

2) Jong paard, net in training, doet korte sessies, krijgt na het rijden handje Marstall Isi robust met scheutje zonnebloemolie en Chlorella poeder

3) Wedstrijdpaard, zit in het intensieve seizoen vwb wedstrijden en cursussen waarbij korte, explosieve inspanning wordt gevraagd naast soepelheid en kracht. - Kiloschep Kentucky E-lite met zonnebloemolie en Chlorella poeder. (Op intensieve wedstrijddagen gaat er wel 2 - 2,5 kg Kentucky E-lite in) naast hooi
Laatst bijgewerkt door dems75 op 06-06-15 07:39, in het totaal 1 keer bewerkt

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 07:37

Nog een vraagje....voor het laatste paard nr. 3 - Ik zag op de site van MArstall dat ze ook 4 verschillende sportmuesli hebben. Welke zou ik dan het beste kunnen gebruiken? (bijv. als extra aanvullen op de Kentucky e-lite) (Wedstrijden zijn vaak hele weekenden, paard valt snel in/af, eet niet veel hooi op die dagen en moet lichtverteerbaar voer zijn wat snel energie geeft)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 07:52

Voor snelle energie zeg ik granen/zetmeel/suikers. Voor het invallen en ondersteuning juist weer eiwitten. Iets met hoge vitamine en mineralen waardes.
Ik ben alleen thuis in de energiearme muesli's van marstall, dus ik weet niet welke van de 4 dan het meest geschikt zou zijn. Er is een topic over marstall muesli's, misschien kun je je vraag daar eens stellen :)

De olie zou ik er ook zeker in houden overigens.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 08:19

Thanks voor je input Amanda! Ik zal het marstall topic even opsnorren. Wil inderdaad iets wat de Kentucky aanvult, maar wat dus snel verteert. Soms zit er maar 2 uur tussen twee proeven. Dan moet hij dus wel snelle energie krijgen, maar niet met een volle buik weer starten. Hij lust zijn chlorella ook alleen als er ook olie door het voer zit. Hij is niet zo van de droge hap zeg maar....

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 08:41

Koper schreef:
Seltje, over Cavalor an sich ben ik wel tevreden, is mooi voer. Jammer dat ze reguliere krachtvoeders hebben, ik heb zelf liever een balancer. Het blijft toch altijd even aankijken hoe je paard het er op doet, wat fijn dat die van jou zo goed gaat.

Ja ik wou ook eerst een balancer hoor, maar ik heb een zeer kieskeurig paard dat bijna niets at. Fibre Force at ze met tegenzin, en van zodra ik daar iets anders onder deed stopte ze met eten. Nu met de tradition kan ik er alles van medicatie onder gooien, en ze eet het zonder problemen.

Paard werkt 5 dagen per week, 1 bosrit, 1 springles en de rest dressuur op M niveau.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 08:59

Hier 2 paarden die op het moment het volgende krijgen:
Merrie van 20, loopt 2 tot 3 x per week voor de wagen, 's ochtends en 's avonds een handje basisbrok, in de paddock onbeperkt hooi, 1e snee van vorig jaar, tegen 16.00 op de wei die ingezaaid is met pavo graszaad en ook wordt bemest met de kunstmest van dat merk. Als het donker wordt weer naar binnen en's nachts weer hooi.
Ruin van 14, werkt licht dressuurmatig 2 tot max 3x per week, 's ochtends en 's avonds 1 schep balance van hartog en 1 schep ruwe spelt, verder is het schema hetzelfde als bij de merrie.

In de winter als ze langer binnen staan krijgt de oudere merrie wat meer brok bijgevoerd, plus krijgen ze beide luzerne van hartog bijgevoerd. De voerbeurten gaan dan worden verdeeld over 3 x en hooi krijgen ze altijd onbeperkt aangeboden.
Nu ze weer op de wei staan hebben ze geen behoefte meer aan luzerne dus voer ik dat niet meer bij zolang ze op het gras staan.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 13:23

Fjord en shet
Dagelijks van 8-15 wei met lang uitgebloeid gras, strook begrazing.
Vitalbix korrel en 2/3 plakjes hooi.
Fjord staat ondanks 5 x pw beweging nog te vet en shet is aardig op gewicht

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 08:07

Ik heb gisteren foto's gemaakt van hoe hun krachtvoer eruit ziet.

Afbeelding

Dit is het voer ongemengd. Je ziet hier voornamelijk de luzerne (boven), het spelt (beneden), de Force (beetje tussen het spelt) en de kurkuma mix in het midden. Er zitten nog wiesencobs onder. Het lijkt hier of ze heel veel spelt krijgen, maar dat valt eigenlijk best mee :)

Afbeelding

En dit is het gemengd. Het is voornamelijke luzerne + andere dingetjes. Hier en daar een beetje wiesencob brokjes etc. De kurkuma zit er volledig doorheen gemengd, al is dat niet persé nodig omdat ze het ook gewoon los eten.

Soms krijgen ze dit gemengd door bietenpulp gemaakt van een 1/4 schep ongeweekt. Dan wordt het wel een behoorlijke hoeveelheid en eten ze het vaak gedurende de dag op. Zorg altijd wel dat de Force boven aan zit, zodat ze die meteen op eten, zeker omdat ze met zijn 2en zijn wil ik niet dat eentje alle vitamine korrel binnenkrijgt en de ander niet :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 08:20

Hihi, dat probleem heb ik ook. Mijn merrie eet sneller en als ze klaar is met eten loopt ze naar mijn ruin om op te ruimen wat hij geknoeid heeft. Dus ik houd meestal zijn bak maar even vast tot hij het meeste op heeft.

Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar het verschil tussen geweekte en ongeweekte wiesencobs. Heeft iemand daar toevallig foto's van? :)

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 09:13

Ik zag wat foto's van grassen voorbij komen met de vraag wat het was.

Koper
Foto 1 - hooi
van boven naar onder:
engels raaigras 2x (Lolium perenne), ik denk veldbeemdgras 2x (Poa pratensis) en dan dus herderstasje (Capsella bursa-pastoris)

Foto 2 - gras
Mag deze wat groter? Dan kan ik meer zien
van links naar rechts
Engels raaigras (Lolium perenne), x, x, x, kropaar (Dactylis glomerata) en dan kan ik het niet meer zien.

Foto in link
Van links naar rechts
Grote vossenstaart (Alopecurus pratensis), kropaar (2x) (Dactylis glomerata), glanshaver (2x) (Arrhenatherum elatius), kropaar en weer glanshaver

Foto 3 en Foto 4
Gestreepte witbol (Holcus lanatus). Hij is zacht en aan de voet heeft hij paarse lengte strepen waarschijnlijk? Anders zou het nog glanshaver (Arrhenatherum elatius) kunnen zijn.

Depende
Foto 1
Ik denk glanshaver (Arrhenatherum elatius)

Foto 2
Ik zie in elk geval engels raaigras (Lolium perenne), iets wat op veldbeemd gras (Poa pratensis) lijkt en iets wat op grote vossenstaart (Alopecurus pratensis) lijkt. Ook staat er een boterbloem. Als je een foto van het blad maakt kan ik zeggen welke.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 09:34

Interessant Jewemm!

Dat samen eten ken ik ook. Gelukkig hebben beide paarden een eigen stal met uitloop die dicht kunnen. Met voeren gaat dat dus dicht. Jim is een zeur met eten en zijn maatje is een kliko. Gebeurde nogal vaak dat mevrouw de helft van Jim kwam opeten :+

Vandaag is het weer tijd voor zijn lijnzaadkuurtje. Dit geef ik 1x per maand, in de winter 2x per maand. Ivm blessure van mij was het nu alweer 2 maanden geleden. Dus hoog tijd!
Ik heb ooit eens een paar kilo lijnzaad gekocht. Daar doe ik nu al 3 jaar van :=
Hij krijgt per keer een kopje lijnzaad
Afbeelding

Gemengd met 2 kopjes water en dat 20 min laten koken zodat er een slijmerige brij ontstaat
Afbeelding

Slobber is van Cavalor. De enige die hij lekker vindt, waardoor hij de lijnzaad eet.
Het ruikt naar groentesoep :+
Het handige is dat je geen water hoeft te koken, maar warm water uit de kraan kunt gebruiken.
http://www.cavalor.be/Nutri/Nutrition/P ... 7&pro=5293

Droog
Afbeelding

Slobber
Afbeelding

En de mix met lijnzaad. Op stal doe ik de Force er dan nog doorheen. En een appeltje voor de smaak in stukjes gesneden. Dan weet ik namelijk zeker dat hij het op eet :D
Afbeelding

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 10:15

Super interessant! Ik ga ook eens bij ons in het hooi kijken wat er in zit

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 10:23

Ik zal vandaag ook eens wat foto's maken :)

Mijn paard staat de komende maanden nog 24/7 op het weiland. Aangezien ze geweid worden samen met het jongvee }:0 wisselen ze regelmatig perceel. Momenteel staan ze op beheersland waar in het voorjaar vaste mest is uitgereden. Heb niet zo gelet op de soort grassen ga ik zo eens doen :)

Naast gras krijgt mijn paard een voerschep luzerne, met 1/3 schepje Marstall cornmuesli, een beetje Marstall Force, snufje MSM en "weerstandbrokjes op basis van Nigella Sativa.