Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

)
) bacteriën en soms zelfs virussen in ( denk aan verkoudheidsvirussen bijv.). Een van onze paarden heeft een tijdje geleden op een muesli een hele heftige reactie gehad, niet alleen heel erg schuren, maar ook hoesten, wat nog eens erger werd toen hij bepaalde kruiden kreeg waar hij allergisch voor bleek te zijn waarna hij en astma aanval kreeg...........Voer eruit, kruiden gestopt en detox kuur en nu is alles bijna over ( soms nog een klein kuchje), morgen nog even een homeopaat erbij en dan verwacht ik dat we de laatste restjes kunnen opruimen van wat er aan vervuiling is binnengekomen.
! Wij zijn erg huiverig voor kuil/ voordroog, te vaak slecht spul gezien met de schimmel er in. Als je aan goed voordroog voor paarden kan komen kan het voor jouw paard dan mogelijk een optie zijn, jammer genoeg is dat erg moeilijk te vinden.
) vaak te groot met als gevolg schimmelvorming en mogelijk dan toch uiteindelijk een allergie of erger daarvoor.
, die kan je bijv. hooi geven waar wel wat stof in zit en daar reageert hij niet op, zo zie je maar!

. Het is het verpakkingsproces wat het anders maakt dan gewoon gewoon gedroogd hooi; aerob of anaerobe (met lucht of zonder lucht). In plastic verpakt (zonder lucht) geeft andere enzymen waar veel paarden niet tegen kunnen (dunne mest/gevoelige maag/darmen) en soms blijkt kuil/voordroog nog zó droog dat je het alsnog moet nat maken. Jotoma schreef:Ik denk dat je er maar op 1 manier achter gaat komen.
Je geeft aan dat het weel heet wordt, maar belangrijkste is dat het er licht vochtig uit komt.
Wat ik zelf deed bij mijn paard is het hooi in een net en dan in een speciekuip met water 5 min weken. Eruit trekken, weken en voeren. Dan krijg je ook geen natte handen.
Is paardenkuil nog een optie? Daar staat mijn paard nu op + in een buitenstal en nu hoeven we het niet te weken.
Probleem met mijn paard is, dat als hij hoest, het ook van heel erg diep komt en er al snel een ontsteking zit of hij wat dampig wordt. Hij kan dan echt grommen als een tijger. Haal dus ook al snel de da er bij, want een ontsteking gaat niet vanzelf weg.
DubbelDun schreef:@dammetje: kun je niet een klein V'tje in de bak of het deksel zagen waar de slang net in past, dan heb je iig geen grote kier meer.