Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 09:50

Dat hangt van de behangafstomer af, die wij gebruiken heeft een vermogen van 2400 Watt en deze staat ca. 45 minuten per dag aan. Dan stomen we ongeveer 1 baal hooi.

DubbelFun

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 10:27

Die van mij gebruikte ong 1 a 1,5 kwU per stoombeurt. Er ging ook een kleine baal in.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 10:44

Kwam de temperatuur dan rond de 70 a 80 graden? Dat heb je nodig om schimmels en bacteriën te doden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 10:54

Een behangstomer blaast 100 graden stoom uit en als hij net klaar was pakte je het echt zo met je handen niet beet. Maar ik heb er nooit een thermometer in gedaan om te zien hoe heet het wel was.

Overigens doet mijn paard het prima op ook gewoon natgemaakt hooi, dus het binden van de schimmels aan het hooi is al voldoende en de normale bacteriën kan een paard prima tegen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 11:03

Ja, dat snap ik, maar die stoom koelt heel snel af als die in de bak komt. Wij hebben er wel thermometers in gehad en dan kwam de temperatuur in de bak op verschillende plekken tussen de 70 en 80 graden. Dan worden de schimmels gedood, en dat is beter dan binden want een dier wat allergisch is voor schimmels en ze opneemt kan alsnog ziek worden, en jammer genoeg zitten er soms ook "abnormale" bacteriën in hooi ( Leptospirose bijv., door muizen/ ratten en die wil je niet in je paard hebben...).
Wij hebben wel heel veel verschil gemerkt tussen nat maken en stomen, dat laatste werkt beter en de paarden aten dat hooi ook veel liever dan nat hooi. Maar dat zal per paard verschillen. Overigens gebruiken we de stomer op het moment niet meer en voeren we gewoon droog hooi, het "hoestende" paard is helemaal van zijn probleem af, waarschijnlijk door een simpel anti- allergie kuurtje uit Engeland ..........en dan heb ik over een paard wat dus echt astmatisch was en waar al veel DA´s etc. mee bezig zijn geweest!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 11:18

Als bovenstaande veel zou voorkomen dan kon geen enkel paard meer normaal droog hooi eten omdat het gevaarlijk zou zijn.
Dus het zal in 999 van de 1000 gevallen gewoon goed gaan :D

Voor de paarden die last hebben van een ernstige stofallergie is altijd stomen een oplossing, maar voor de minder ernstige gevallen die het goed doen op gewoon natgemaakt hooi is een stomer een leuk alternatief voor de koude winterdagen.

En voor de ernstige gevallen adviseer ik ook te investeren in een echte/dure stomer, maar voor de andere groep is een home-made stomer een mooi en goedkoop alternatief.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 11:22

Waarom investeren in een peperdure stomer, als je er zelf een op de juiste manier maakt die de juiste temperatuur haalt ben je honderden euro´s goedkoper uit! Die commerciële dingen zijn niks beter dan het ding wat mijn man ( overigens wel afgestudeerd WTB'r) gemaakt heeft voor een fractie van de kosten......
Ik heb het hier over allergische paarden, niet over gezonde dieren, die overigens wel ziek kunnen worden van slecht hooi.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 11:46

Omdat de meeste mensen die zelf iets maken nooit de druk zullen bereiken die een echte stomer weet te produceren. Daar heb je gedegen kennis voor nodig en het is ronduit gevaarlijk om dat te gaan proberen als je die kennis niet hebt. Vergis je niet in de kracht van +1 bar/ato als dat ontploft !!

Ook in allergische dieren heb je gradaties en waar de een het prima doet op een zelfstomer c.q. natgemaakt hooi zal dat voor de andere niet genoeg zijn.

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 07:15

Zit met een dilemma. Kan dit topic ook meteen opgekrikt worden :) :)
Mijn paard hoest weer. Zo'n anderhalve maand geleden begonnen, waarschijnlijk door droog hooi te voeren of stof in de paddock. Na een kuurtje had ik al het idee dat het nog niet helemaal over was. Als hij ging briesen kwam er een grote grom uit zijn keel, maar hoesten deed hij niet meer. Tot vanmorgen.
Sinds dat hij hoest, ben ik weer nat hooi gaan voeren en ook gestoomd hooi gaan voeren. Dat wordt wat afgewisseld, afhankelijk van hoeveel tijd ik heb.
Ik heb een zelfgemaakte stomer, kliko met verhoging er in (omdat ik er anders niet bij kan). Aan de verhoging zit de stomer vastgemaakt. Ik kan er 2 plakken in doen per keer en zet hem circa een uur aan. Voor de slang is geen gat gemaakt die komt er dus via het deksel uit, waardoor het deksel niet helemaal afsluit. Het hooi is wel heel heet als ik het er uit haal.
Weet nu niet wat ik hem beter kan geven, gestoomd of natgemaakt. Ik ben op stomen overgegaan omdat ik zelf snel eczeem heb aan mijn handen en ik slecht tegen nattigheid/vuiligheid kan. Met handschoenen is zo'n gedoe. Stomen bevalt verder prima, maar is het afdoende voor mijn paard? (o ja, en natuurlijk laat ik wel weer een da komen :( )

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 08:48

Ik denk dat je er maar op 1 manier achter gaat komen.
Je geeft aan dat het weel heet wordt, maar belangrijkste is dat het er licht vochtig uit komt.

Wat ik zelf deed bij mijn paard is het hooi in een net en dan in een speciekuip met water 5 min weken. Eruit trekken, weken en voeren. Dan krijg je ook geen natte handen.

Is paardenkuil nog een optie? Daar staat mijn paard nu op + in een buitenstal en nu hoeven we het niet te weken.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:15

Het belangrijkste bij stomen is de temperatuur, die moet minstens 70 graden worden; bij die temperatuur worden de schimmels vernietigd, vochtig wordt het een beetje maar dat is niet het belangrijkst, het gaat om de hitte. Je kan, bijv. bij de Blokker, een vleesthermometer kopen ( https://cookinglife.nl/uploads/webshop/ ... e3b922.jpg ), die steek je in het hooi, dan kan je de temperatuur aflezen. Bij ons is die na. ca. 35/ 40 minuten 70 graden, we stomen 45 minuten.
Is het geen optie om een gat onderin de stomer te maken? Dan daar de slang in, dan heb je veel meer profijt van de stoom die altijd omhoog gaat!

Kuil is meestal geen optie, onze gevoelige paard gaat daar juist meer van hoesten omdat de kans op schimmelvorming daarin groter is. Hoest is meestal geen stof ( dat kan je zien en voelen) maar een schimmel probleem, de sporen daarvan zijn zo klein dat ze niet voel of zichtbaar zijn. Daarentegen, als er echt wit stof uit je hooi komt of je ziet echte schimmelplekken, dan kan je het beter verbranden, want dan is het compleet ongeschikt als paardenvoer.

Overigens kan hoesten ook samenhangen met de rest van het voer, bijv. krachtvoer, en vooral brok. Doordat er niet altijd even hygiënisch gewerkt wordt zitten daar regelmatig ( net als bij voedsel voor mensen overigens :( ) bacteriën en soms zelfs virussen in ( denk aan verkoudheidsvirussen bijv.). Een van onze paarden heeft een tijdje geleden op een muesli een hele heftige reactie gehad, niet alleen heel erg schuren, maar ook hoesten, wat nog eens erger werd toen hij bepaalde kruiden kreeg waar hij allergisch voor bleek te zijn waarna hij en astma aanval kreeg...........Voer eruit, kruiden gestopt en detox kuur en nu is alles bijna over ( soms nog een klein kuchje), morgen nog even een homeopaat erbij en dan verwacht ik dat we de laatste restjes kunnen opruimen van wat er aan vervuiling is binnengekomen.
Dit paard heeft dus meer dan een jaar helemaal niet meer gehoest en na 1 keer verkeerd voer ( de muesli) was het weer terug............denk daar dus aan bij allerlei geperste en samengestelde voersoorten. Er zijn maar een paar merken die echt "schoon" zijn!

Overigens is onze ervaring dat de reguliere DA's op gebied van hoesten te weinig kennis hebben; prednison, antibiotica, ventipulmin, sputolysin en aanverwanten zijn de enige oplossing die zij kunnen bieden, allemaal symptoom bestrijding! We gaan dus met hoestklachten alleen nog maar naar homeopaten........

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:24

@elcid: ik snap je uitleg, maar het gaat niet voor iedereen op. Je hebt paarden gevoelig voor stof en/of schimmel. In mijn geval betreft het stofgevoelige paarden en niet voor schimmels. Als het alleen stof betreft, is heet worden helemaal niet voldoende en zijn mijn ervaringen juist dat het met paardenkuil goed gaat. Hooi heeft nog altijd de grootste voorkeur, maar bij het kiezen uit twee kwaden moet je kijken wat het beste voor je past.
En in een binnenstal met stro hoef ik mijn paard echt geen droog hooi te geven, dat is de ene opstapeling na de ander. Nat hooi, zelf op vlas en dichtbij de deur leek redelijk te gaan. Maar nu in een buitenstal met paardenkuil gaat t voor t eerst goed zonder te weken.
Dat heeft dus helemaal niets met schimmel te maken.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:38

Als het puur om stof gaat dan is stomen redelijk zinloos, dan kan je beter goed nat maken, stomen kost dan alleen maar een hoop stroom ;)! Wij zijn erg huiverig voor kuil/ voordroog, te vaak slecht spul gezien met de schimmel er in. Als je aan goed voordroog voor paarden kan komen kan het voor jouw paard dan mogelijk een optie zijn, jammer genoeg is dat erg moeilijk te vinden.
Ik heb ooit in het Westen des lands hele mooie kleine baaltjes paarden voordroog hooi gevonden, bijna droog, geheel stofvrij en lang van stengel. Voor 1 paard (?) zijn grote balen voordroog ( ik zeg speciaal geen kuil omdat ik daar toch echt het donkerbruine, slappe, stinkende spul voor koeien onder versta :o ) vaak te groot met als gevolg schimmelvorming en mogelijk dan toch uiteindelijk een allergie of erger daarvoor.
Veel van het Nederlandse hooi is niet echt geschikt voor paarden, teveel bemest, teveel eiwit, teveel fructaan, te kort van stengel, te zacht, te kort gedroogd, etc. Gelukkig hebben wij een paar adresjes waar we kurkdroog, langstengelig, hooi kunnen krijgen, vrijwel zonder raaigras.

Omdat die van ons puur allergisch is voor schimmels, ging ik daar meteen van uit :o , die kan je bijv. hooi geven waar wel wat stof in zit en daar reageert hij niet op, zo zie je maar! :j

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:07

Ik ben ook nog steeds huiverig voor kuil (want dan denk ik ook aan dat vieze koeienkuil) ivm eiwitten. Ik noem dat van mij ook bewust paardenkuil, omdat t heel droog is, grof- en langstengelig en een enkele keer iets vetter.
Ik heb een die dik wordt van lucht én stofgevoelig, dus die zou ik nooit kuil willen geven. Maar dit komt behoorlijk overeen met hooi, behalve dat het dus niet zo enorm stoffig is. Op stal noemen ze het overigens gewoon hooi :')

Ik dacht dat je voor stofgevoelige paarden dus ook kon stomen. Juist door het vochtige las ik dat de stof blijft plakken aan het hooi. Ik zou er ook bijna zelf een gaan bouwen, tot bleek dat weken in de winter ook goed ging.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:05

Weken of simpel stomen maakt voor licht-stofgevoelige paarden niet uit, behalve dat ze gestoomd hooi veel lekkerder vinden. het gaat er idd om dat het hooi vochtig wordt waardoor het stof gaat kleven aan het hooi en niet in de luchtwegen/longen kan dwarrelen.
Serieus stomen met voldoende druk en hogere temperatuur is wel goed voor paarden die gevoelig zijn voor bepaalde schimmels in de maag/darm, want die worden gedood.

Kuil of voordroog maakt in principe geen verschil, behalve de kwaliteit natuurlijk :D. Het is het verpakkingsproces wat het anders maakt dan gewoon gewoon gedroogd hooi; aerob of anaerobe (met lucht of zonder lucht). In plastic verpakt (zonder lucht) geeft andere enzymen waar veel paarden niet tegen kunnen (dunne mest/gevoelige maag/darmen) en soms blijkt kuil/voordroog nog zó droog dat je het alsnog moet nat maken.

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 15:28

Jotoma schreef:
Ik denk dat je er maar op 1 manier achter gaat komen.
Je geeft aan dat het weel heet wordt, maar belangrijkste is dat het er licht vochtig uit komt.

Wat ik zelf deed bij mijn paard is het hooi in een net en dan in een speciekuip met water 5 min weken. Eruit trekken, weken en voeren. Dan krijg je ook geen natte handen.

Is paardenkuil nog een optie? Daar staat mijn paard nu op + in een buitenstal en nu hoeven we het niet te weken.

Hooi is na stomen wel licht vochtig inderdaad.
Onderdompelen in water met een net heb ik ook wel gedaan, maar die dingen zijn dan voor mij te zwaar om er uit te trekken. Normaal krijgen ze kuil, als onze koeien thuis staan. Maar die zijn nu op de wei elders, dus zomers voer ik tijdelijk hooi.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 15:35

Ja, daar kan ik me wat bij voorstellen. En zo licht vochtig is niet voldoende? Of moet je daar nog achter komen?

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 15:43

@Elcit: thermometer is een goed idee, dan weet ik of het warm genoeg wordt en dus ook schimmels doodt. Het stoom komt wel van onderen, de slang gaat via boven weer naar onder het hooi, dat werkt verder goed. Ik heb alleen een kier waar dus wat stoom weer uit kan.
Het kuil wat we voeren, is niet van dat natte, maar voordroog. Sommige balen zijn idd wel wat "vet" en het is zachter dan hooi, wat voor het kauwen weer minder is.
Kan idd best zijn dat hij allergisch is voor stof en niet voor schimmel. Al denk ik dat met stomen stof toch ook weg gaat of er aan plakt. Omdat het heet is, gooi ik het nogal eens snel voor het voerrek, maar dan zie ik er eigenlijk geen stof vanaf komen.
Dierenarts adviseerde het hooi uren te weken, maar gezien de cijfers van bacteriekolonies begin ik daar niet meer aan. Als ik nat hooi voer, dompel ik het alleen even goed onder, zodat alles nat is en er geen zwevend stof meer is.
Ik heb een inloopstal waar ze 24 uur in en uit kunnen lopen, paddock probeer ik zoveel mogelijk te sproeien, zodat er geen stof van het zand komt.
Verder voer ik wel kruiden, Pavo Care4 live. Zou idd ook een oorzaak kunnen zijn.

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 15:44

Jotoma schreef:
Ja, daar kan ik me wat bij voorstellen. En zo licht vochtig is niet voldoende? Of moet je daar nog achter komen?

nou als hij allergisch is voor de schimmels, moet het wel heet genoeg zijn om die te doden. Dan zegt licht vochtig niet genoeg toch?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 15:46

Ik bedoelde idd voor de stof, of het licht vochtige voldoende is om het hoesten dan onder controle te houden :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 15:58

@dammetje: kun je niet een klein V'tje in de bak of het deksel zagen waar de slang net in past, dan heb je iig geen grote kier meer.

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:01

Ja, dat weet ik dus niet Jotoma ;( Probleem met mijn paard is, dat als hij hoest, het ook van heel erg diep komt en er al snel een ontsteking zit of hij wat dampig wordt. Hij kan dan echt grommen als een tijger. Haal dus ook al snel de da er bij, want een ontsteking gaat niet vanzelf weg.
Maar als mijn stomer heet genoeg wordt, dood het dus in ieder geval de schimmels (grotendeels) en denk dat het stof ook minder is, dus dan zou stomen toch een oplossing moeten zijn.
Plus dat het voor mij een stuk makkelijker is :)
'k ga dus eerst kijken of het heet genoeg wordt. Volgens mij had mijn broertje nog zo'n thermometer liggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:02

Als je die kier goed afdicht komt de temperatuur ook hoger omdat je dan iets meer druk kunt opbouwen.

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:03

DubbelDun schreef:
@dammetje: kun je niet een klein V'tje in de bak of het deksel zagen waar de slang net in past, dan heb je iig geen grote kier meer.

Tja, daar komt mijn eigenwijze vriend om de hoek: dat mocht dus niet :(

Zou eigenlijk een vriezer of kist moeten hebben waar ik een stomer van kan maken.
Aangezien ik er 3 moet voeren, is een iets groter exemplaar ook wel makkelijker.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:10

Een kapotte vriezer lijkt mij daar ook heel geschikt voor; mooie isolatie en een goed sluitend deksel.