Overmatig hengstig (grotendeels vh jaar)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 08:12

Begrijp ik ook hoor, Maar als ze lang genoeg tussen de paarden staat, zullen hun haar leren zich te gedragen. Tenminste daar ga ik vanuit. Pas dan zou je die kruiden alsnog kunnen geven, want de hengstigheid zal heus niet zomaar ophouden. Maar zolang ze "afgezonderd" wordt vanwege haar roep naar de kudde, is alleen een stembandoperatie (amputatie) een optie. (grapje)

Anoniem

Re: Overmatig hengstig (grotendeels vh jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 08:19

Maar als eigenaar correct bezig was geweest met het paard, was er natuurlijk al lang een da bijgeweest, die het e.e.a. had kunnen constateren/uitsluiten/oplossen. Maar dit gebeurt dus blijkbaar niet, dus wat moet je dan nog als verzorgmeisje, wat het waarschijnlijk hartstikke zielig vind voor het dier?

Wat het leren gedragen van andere paarden, ben ik het niet helemaal mee eens, die van mij is dan ook een echte Matriarch, maar owee als die hormonen van haar in het geding komen, slaat ze toch maar mooi om in een masochistische snollebol, die zichzelf helemaal naar de klote laat bijten en blesseren, door zich aan te bieden aan de ruinen, terwijl haar rug dat zinloze geklim helemaal niet hebben kan, die staat nu ook al weer een maand kreupel door haar eigen stomme gedrag en dan moet je toch wat...
Die mag ook niet meer met ruinen in de wei van mij, want nog zo een aktie en ik kan er straks nooit meer opstappen, vind deze laatste blessure al weer veel te lang duren...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 08:22

Kijk eens bij Puur, Puur brons zijn druppels en die werken erg goed. Werkte al na 2 dagen.
Laatst bijgewerkt door marleen_usar op 26-04-15 08:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 08:27

Als je idd wat wilt proberen zou ik monnikspeper aanraden.. Waarschijnlijk blijft er een follikel te lang hangen en monnikspeper stimuleert de afgifte van de follikel. Zoals ik het begrepen heb tenminste.. Mijn Merrie krijgt ook wel eens zeewier.. Ook om haar hormoonhuishouding op peil te houden.. Moet zeggen dit werkt ook..
Monnikspeper idd bij pit en pit bestellen, andere is gewoon oplichterij... Qua prijs.

Stubborngril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 10:46

ohjajoh6 schreef:
Ik begrijp heel eerlijk gezegd niet zo goed, wat je daar dan te zoeken hebt op die stal, want dit riekt naar dierenkwellerij; paard maakt geluid, dus krijgt eenzame opsluiting, paard maakt geluid, dus gooit er elk jaar maar een veulen in.
Ik zou hier eerlijk gezegd niet mee geassocieerd willen worden.

Plus dat het eens na laten kijken door een DA er zo te horen ook al niet inzit, want dan was waarschijnlijk door die DA wel met bruikbare oplossingen gekomen, zoals bv een knikker en/of wellicht een bepaald supplement, maar dat kost geld...

De eigenaar wilt dat ze nog veulens kan krijgen en dacht dat dit niet kon met een knikker :p en goh als het echt een pismerrie is dan is het meestal op te lossen met een operatie maar dat wilt de eigenaar niet omdat ze toch ook wel niet de jongste meer is

Stubborngril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 10:47

Mariska_87 schreef:
Als je idd wat wilt proberen zou ik monnikspeper aanraden.. Waarschijnlijk blijft er een follikel te lang hangen en monnikspeper stimuleert de afgifte van de follikel. Zoals ik het begrepen heb tenminste.. Mijn Merrie krijgt ook wel eens zeewier.. Ook om haar hormoonhuishouding op peil te houden.. Moet zeggen dit werkt ook..
Monnikspeper idd bij pit en pit bestellen, andere is gewoon oplichterij... Qua prijs.

Wat voor zeewier is dat dan?

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 14:30

Ondanks dat ik het niet helemaal eens ben met de manier waarop er wordt omgegaan met de gedragingen van de merrie, raad ik je Moody Mare (http://www.paardendrogist.nl/product/we ... b-prodinfo) aan. Heb in de omgeving veel merries gezien die hier best wel goed op reageerden. Echter zou ik absoluut de DA erbij halen en een bloedonderzoekje op hormoonwaarden (&vit/min) laten doen voordat je zelf gaat prutsen met supplementen! (waar je misschien bij een afwijkende waarde meer kwaad dan goed mee doet!)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 14:38

Waarom niet op zoek gaan naar het probleem?
Bijna altijd heeft een hormoonbalans verstoring te maken met lichamelijk ongemakken.

Denk aan een cyste op een eierstok?
Verkleving van een van de eierstokken?
Spieren rondom de eierstokken die continu aantrekken?

Als je alleen al die 3 dingen laat checken ben je al een heel eind.

Wij hebben ook een merrie, die steeds hengstig was, en eng hengstig, gevaarlijk schrikken en vluchten.
Ze zat niet super vast, maar wel rond om de eierstokken.
Dit is behandeld, en ze is nog maar 1 x hengstig geweest nu.
Dit is 3 weken terug, dus ik ben erg benieuwd.

Wij hebben ook monnikspeper gebruikt. Werkte super, maar.... is wel een symptoombestrijder.
Je moet het aanpakken vanuit het probleem, niet met een symptoombestrijder.

Is het zo, dat de merrie dominant is, en een ruin erbij staat die haar wil dekken, dan is de kans op hormoonbalans verstoring ook aanwezig. Dan wordt ze continu geprikkeld om hengstig te worden.
Pas dán zijn middelen goed om te gebruiken.

Niet als je de oorzaak niet precies weet.
Dan is het een goede tijdelijke oplossing, tot er vanuit het probleem gehandeld kan worden.

Met een kyste, kan 1 eierstok worden verwijderd. Dan is ze nogsteeds wel vruchtbaar.

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 08:06

Stubborngril schreef:
Mariska_87 schreef:

Wat voor zeewier is dat dan?

Gewoon ijslands zeewier, besteld bij de paardendrogist..

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:54

MissMiekjee schreef:
Ondanks dat ik het niet helemaal eens ben met de manier waarop er wordt omgegaan met de gedragingen van de merrie, raad ik je Moody Mare (http://www.paardendrogist.nl/product/we ... b-prodinfo) aan. Heb in de omgeving veel merries gezien die hier best wel goed op reageerden. Echter zou ik absoluut de DA erbij halen en een bloedonderzoekje op hormoonwaarden (&vit/min) laten doen voordat je zelf gaat prutsen met supplementen! (waar je misschien bij een afwijkende waarde meer kwaad dan goed mee doet!)

die Moody Mare hielp bij die van mij niets, maar goed, ieder paard is weer anders

valeska11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 12:45

Hoe vaak en veel geven jullie die monnikspeper van pit en pit?
Puur brons heb ik zelf goede ervaring mee. bij mijn merrie kwam de eisprong niet goed op gang waardoor ze vaak en lang hengstig was.

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 20:19

Dagelijks een eetlepel in het seizoen.. Moet zeggen dat het nu gelukkig niet meer nodig is. Monnikspeper heeft zelfde werking als puur brons.. Is namelijk de werkzame stof hierin...