Avond en nacht geen ruwvoer; paar vragen over

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 19:18

Als hooi bijgeven geen optie is, dan zou ik met de staleigenaar overleggen of je wat wilgentakken in de paddock mag gooien en wat stro mag geven, en in het bakje dat ze krijgen zoveel luzerne als mogelijk is.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 19:19

Wat een aannames Iris82!
Ik zeg alleen dat ik in alle jaren ook gevallen ken van stro kolieken. Was een heel algemene opmerking :-)
Op stro zetten is bij ons ook geen optie dus voor mij helemaal niet van toepassing. En dus een algemene opmerking :-)

Het is gewoon lastig soms waar je goed aan doet. Ik kwam pas achter deze 'regel' toen ik er al stond.
Ik heb wel verder gekeken naar andere stalletjes maar het is overal wel wat: bij de 1 staan ze hele dagen binnen en komen ze er alleen uit als je zelf komt. Bij de andere stal zijn er geen pony vriendjes en dus ook geen contact met grotere paarden.
Waar doe je dan goed aan......
Laatst bijgewerkt door IngridM op 21-04-15 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 19:21

Deze situatie is werkelijk wachten op problemen...
Als hij niet openstaat voor jouw meer dan redelijke eisen, zou ik echt wat anders zoeken!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 19:22

Een hele stal leegvreten met stro is dan ook iets anders dan gewoon een of meerdere plakjes stro gedeeld door andere paarden.

Mijn pony's krijgen ook stro ter maagvulling :j

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 19:23

IngridM schreef:
Koliek geval van stro ken ik inderdaad ook wel ja.

Koliek krijgen van 16 uur niks kunnen eten ken je dan over een paar maanden ook misschien wel. :)

Mungbean

Re: Avond en nacht geen ruwvoer; paar vragen over

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 19:27

Je hoeft niet gelijk kniehoog op te strooien.
De shetjes hier op stal krijgen ook beperkt hooi anders ontploffen ze. Snachts krijgen ze een ton met een stro/hooi mix (meer stro dan hooi) en vaak is die de volgende dag nog niet leeg.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 20:54

mijn DA geeft juist advies om stro bij te voeren als extra vulling
nu staat mijn paard dik in het stro en elke dag vers en hij eet daar idd s`nachts van en nog nooit koliek op stal geweest
ze krijgen nu in de ochtend rond 7.30u 1 kg droog hooi en mijn paard 250 gr Equi magic met zijn suppl dan gaan ze de paddock in tot 10u en dan de wei op tot 16.00 zonder eten de paddock op tot 1900u dan op stal met 2 kg droog hooi en weer 250gr Equi magic
en verder eten ze stro , er zit dus altijd eten in de darm
en ik heb zo`n blik van de paardendrogist hangen, waar hij heel lang mee doet dus honger heeft hij niet.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 18:35

Ik zou dat niet acceptabel vinden, 16 uur zonder ruwvoer is echt veel te lang, ook als ze overdags op de wei staan.
En daarbij gaan ze dan overdag juist als gekken eten omdat ze honger hebben en/of kramp in hun maag....

Ik zou overleggen of je niet een paar grote fijnmazige netten met stro op mag hangen, dat voedt nauwelijks maar geeft wel vulling voor de nacht en ze hebben iets te doen.

Ik geef zelf 's avonds een plakje hooi en een hooitas met haverstro voor de nacht.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 18:46

mirgino schreef:
mijn DA geeft juist advies om stro bij te voeren als extra vulling
nu staat mijn paard dik in het stro en elke dag vers en hij eet daar idd s`nachts van en nog nooit koliek op stal geweest
ze krijgen nu in de ochtend rond 7.30u 1 kg droog hooi en mijn paard 250 gr Equi magic met zijn suppl dan gaan ze de paddock in tot 10u en dan de wei op tot 16.00 zonder eten de paddock op tot 1900u dan op stal met 2 kg droog hooi en weer 250gr Equi magic
en verder eten ze stro , er zit dus altijd eten in de darm
en ik heb zo`n blik van de paardendrogist hangen, waar hij heel lang mee doet dus honger heeft hij niet.

Stro is inderdaad prima als buikvulling; moest ik ook geven gemengd met hooi. stro koliek komt eigenlijk alleen voor bij stalpaarden.

Ts, graasmasker geen optie? Kan je pony iig niet meer zoveel hooi binnen krijgen.

Luzerne, is toch hoog in eiwitten? Kan dat geen kwaad als paard al te zwaar is?

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 21:31

Onali schreef:
Een hele stal leegvreten met stro is dan ook iets anders dan gewoon een of meerdere plakjes stro gedeeld door andere paarden.

Die van mij ook. Krijgt voor de nacht 3 kilo hooi en 1 kilo stro. Hooi in slowfeeder en hooi verspreid over de bodem. daarnaast heeft ze op drie verschillende plekken grote mineraal likstenen. ze doet het er hartstikke goed op. Ze staan hier in d nacht in half open stal. Apart maar toch samen.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 21:31

Onali schreef:

Die van mij ook. Krijgt voor de nacht 3 kilo hooi en 1 kilo stro. Hooi in slowfeeder en hooi verspreid over de bodem. daarnaast heeft ze op drie verschillende plekken grote mineraal likstenen. ze doet het er hartstikke goed op. Ze staan hier in d nacht in half open stal. Apart maar toch samen.Ze staat op vlas omdat ze anders haar hele stal leeg eet

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 21:39

bij mij ook 3 kg hooi voor de nacht in een slowfeeder maar dat heeft ze binnen 1,5 uur op... dan nog wat brandnetels her en der... beetje stro, ook zo op, het is niet anders... als ik haar onbeperkt voer - heb ik een ander probleem wat steeds groter wordt (of is het dikker?)

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 21:49

sunny43 schreef:
bij mij ook 3 kg hooi voor de nacht in een slowfeeder maar dat heeft ze binnen 1,5 uur op... dan nog wat brandnetels her en der... beetje stro, ook zo op, het is niet anders... als ik haar onbeperkt voer - heb ik een ander probleem wat steeds groter wordt (of is het dikker?)

Dankzij de stro redt ze het de nacht. Vind in ieder geval nog stro her en der. Gelukkig maar.

hier hetzelfde hoor ze blijft eten ;)

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 21:51

stro blijft ze ook eten.. ze staat op zand... gooi er wel'ns een plak stro in maar dat is op voor ik me om kan draaien :( vreetbeest!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 21:52

Nee, een paard kan niet zonder ruwvoer 16 uur lang.
Voor mij zou dit echt geen optie zijn en de reden om een nieuwe plek te zoeken

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 21:55

Een handje luzerne of een volle voorschip luzerne heeft in dit verhaal ook echter niet veel toegevoegde waarden. Je zult na een structureel betere oplossing moeten zoeken of ook de nacht op de wei of idd wat knabbel stro.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 15:04

Ik heb overlegd met de stal eigenaren en ze waren echt bereid om met me mee te denken voor een oplossing waar we allemaal mee uit de voeten konden maar dat is helaas niet gelukt.

Ik ga dus naar iets anders op zoek voor Alf. Erg jammer, want ik had er verder alles.
Maar ik vind dit toch wel een te belangrijk item.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:20

Ik denk een heel erg verstandig besluit! Succes met je zoektocht

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:48

Jammer, maar je hebt alles geprobeerd.
Ik hoop dat je snel een ander fijn plekje voor hem en voor jou vindt!
succes!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 19:18

Ik kreeg toevallig 2 pb's van mensen die hier gereageerd hadden of ik al wat gevonden had dus hierbij even een update: Alf is gisteren verhuisd naar een andere stal waar hij zoveel ruwvoer kan krijgen als ik zelf wil ;)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 08:13

Kijk, dat is fijn nieuws ! Alf blij en baasje blij :D

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 08:27

Heel verstandig! Fijne tijd gewenst op je nieuwe stal!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 08:39

Gek he dat de paarden dik zijn van 8 uur eten eigenlijk. Die eten in 8u net zoveel en misschien nog wel meer dan mijn paard die op het land staat met een pluk hooi. Juist door ze zoveel te beperken gaan ze bulken en vreten, met alle gevolgen van dien. Valt me mee dat het nog niet mis is gegaan.

Maar als ze zo bang zijn voor hoefbevangenheid en dikte; waarom geven jullie dan niet graszaadhooi voor de nacht? Op die manier blijven wel de magen gevuld, voorkom je het vreten in die 8u en krijgen ze eigenlijk qua voedingsstoffen net niks binnen...

Wij hebben ook een paard op stal die gevoelig is voor hoefbevangenheid. Die gaat overdag met een kap op mee het land op en in de nacht staat ze in haar paddock met een plukje hooi en verder graszaadhooi. Ze is nog nooit zo slank geweest....