Wie voert er Pavo Speedibeet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NinkeG

Re: Wie voert er Pavo Speedibeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 07:51

Ik voer het ook, in de winter wanneer pony wat schraler wordt.
Het is erg fijn spul!

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 07:54

Ik voer het ook sinds een jaartje nu aan mijn merrie om aan te komen. Idd ook 2 volle voerscheppen, wordt een 10 liter emmer vol. In het begin moest die van mij ook wennen, maar nu is ze er gek op. Ik vind het ideaal omdat het een korte weektijd heeft.
Let wel op, ik zal het wel even netjes in een goed afsluitbare ton doen. Want als er bv een paard uitbreekt en droog van de speedibeet eet heb je een probleem, juist door die snelle weektijd! Verstoppingsgevaar.

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 15:25

ankie2013 schreef:
Ik voer het ook sinds een jaartje nu aan mijn merrie om aan te komen. Idd ook 2 volle voerscheppen, wordt een 10 liter emmer vol. In het begin moest die van mij ook wennen, maar nu is ze er gek op. Ik vind het ideaal omdat het een korte weektijd heeft.
Let wel op, ik zal het wel even netjes in een goed afsluitbare ton doen. Want als er bv een paard uitbreekt en droog van de speedibeet eet heb je een probleem, juist door die snelle weektijd! Verstoppingsgevaar.

Klopt, bedankt voor de tip! +:)+

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 21:54

Ik geef het mijn paard ook op advies van mijn veterinair chiropractor (voor zijn maag), maar na maanden eet hij het nog steeds met lange tanden. Ik moet er van alles doorheen gooien om het aantrekkelijk te maken.

Ik week een halve schep ongeveer. Dit word dan een halve emmer. En hier doe ik dat een handje lucerne door en een halve schep care 4 for life en 1 wortel en 1 appel. Alsnog plukt hij eerst het lekkere eruit.

Esther_Tommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 21:16

Ga het mijn shet ook voeren.
Omdat hij wat meer nodig heeft ivm zware trainingen.
Hij kan niet tegen suiker.
Eventueel zou je er wat metazoa bij kunnen voeren voor de vit en mineralen.

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 05:54

Ik heb net een zak besteld, dus ik ben benieuwd wat ze er van vindt!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 12:38

Ik geef het ook sinds deze week voor het eerst samen met subli priores aan mijn erg schrale 4 jarige [RIJ-ITP] Puppy Gift zijn B debuut

Ik meng een halve schep Subli Proires samen met een halve schep speedibeet, een handje slobber met stuk of 5 wortels en een schep luzerne. Dit weekt een dag in een bijna volle emmer met deksel, hij eet het tot nu toe prima, helaas maar de kans 1x zelf te voeren dus hij krijgt de hele emmer in 1x maar volgens de mensen bij pavo is dat prima.
Verder krijgt hij onbeperkt hooi in een slowfeeder en 3kg sportbrok over de dag verdeeld van de stalhouder.

Zijn jullie paarden er al goed van aangekomen?

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 12:44

Ff een vraagje, want ik vind je antwoorden wat verwarrend TS
Je zegt dat je pony hoefbevangen is, maar je wilt hem wel bijvoeren om wat aan te komen?
Hoefbevangenheid komt door overgewicht. Dan wil je juist minder gaan voeren, om ze af te laten vallen.
Dan lijkt het me erg tegenstrijdig om er juist meer voer te gaan geven door middel van bietenpulp/speedibeet.

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 12:48

Ik voer het ook aan mijn tinker die IR had , hij eet het goed en is makkelijk voor zijn peoders in te doen , ik ben er tevreden over !
Succes .

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 12:51

Moonlight17 schreef:
Je zegt dat je pony hoefbevangen is, maar je wilt hem wel bijvoeren om wat aan te komen?
Hoefbevangenheid komt door overgewicht. Dan wil je juist minder gaan voeren, om ze af te laten vallen.
Dan lijkt het me erg tegenstrijdig om er juist meer voer te gaan geven door middel van bietenpulp/speedibeet.

In het engels zijn er 2 termen voor HB, laminitis en (mechanical) founder. Voeding is niet de enige reden voor HB, ook een verkeerde hoefstand al dan niet door/in combi met overbelasting kan ook voor HB zorgen. Daarvoor hoeft een paard absoluut niet te dik te zijn of zelfs verkeerd gevoerd te worden.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:00

tamary schreef:
Moonlight17 schreef:

In het engels zijn er 2 termen voor HB, laminitis en (mechanical) founder. Voeding is niet de enige reden voor HB, ook een verkeerde hoefstand al dan niet door/in combi met overbelasting kan ook voor HB zorgen. Daarvoor hoeft een paard absoluut niet te dik te zijn of zelfs verkeerd gevoerd te worden.

Oke, ja dat zou het dan wel verklaren waarom dit zo tegenstrijdig voor mij klinkt.
Hoop ik wel dat het dan door de verkeerde hoefstand komt en niet ergens met overbelasting/overgewicht.

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 14:58

Moonlight17 schreef:

Mijn shetlander is inderdaad hoefbevangen geworden doordat ze veel en veelste dik was (toen ik haar kocht). Ze heeft een hele omschakeling moeten maken van 24/7 op vet koeiengras, naar 24/7 in de paddock. Hierdoor is ze veel afgevallen. Eigenlijk té veel, waardoor ze nu wat aan de dunne kant is.
Ik wil graag dat ze wat steviger wordt, maar natuurlijk zonder risico's dat dit gevolgen gaat hebben voor de hoefbevangenheid zoals ik beschreef in de OP. Daarom leek Pavo Speedibeet mij wel wat, aangezien deze bietenpulp een heel laag suikerpercentage bevat.

CK88 schreef:
Ik geef het ook sinds deze week voor het eerst samen met subli priores aan mijn erg schrale 4 jarige [RIJ-ITP] Puppy Gift zijn B debuut

Ik meng een halve schep Subli Proires samen met een halve schep speedibeet, een handje slobber met stuk of 5 wortels en een schep luzerne. Dit weekt een dag in een bijna volle emmer met deksel, hij eet het tot nu toe prima, helaas maar de kans 1x zelf te voeren dus hij krijgt de hele emmer in 1x maar volgens de mensen bij pavo is dat prima.
Verder krijgt hij onbeperkt hooi in een slowfeeder en 3kg sportbrok over de dag verdeeld van de stalhouder.

Dit zou voor mijn shet niet mogelijk zijn ivm de hoeveelheid suikers in de lucerne, slobber en de wortels.
Maar voor jou 4-jarige is dit vast inderdaad een goede keus!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:00

Bij mij eten ze het allebei niet, onze merrie is een echte alleseter, dat dachten wij altijd, alles wat we haar voorzetten gaat naar binnen maar dat eet ze echt niet, maakt niet uit of we het warm of koud voeren.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:09

Citaat:
Mijn shetlander is inderdaad hoefbevangen geworden doordat ze veel en veelste dik was (toen ik haar kocht). Ze heeft een hele omschakeling moeten maken van 24/7 op vet koeiengras, naar 24/7 in de paddock. Hierdoor is ze veel afgevallen. Eigenlijk té veel, waardoor ze nu wat aan de dunne kant is.
Ik wil graag dat ze wat steviger wordt, maar natuurlijk zonder risico's dat dit gevolgen gaat hebben voor de hoefbevangenheid zoals ik beschreef in de OP. Daarom leek Pavo Speedibeet mij wel wat, aangezien deze bietenpulp een heel laag suikerpercentage bevat.

Is de hoefbevangenheid dan wel al weg? Kan ik niet helemaal uit je opmerkingen opmaken.
Anders lijkt het mij dan beter om even te wachten met bijvoeren totdat dit helemaal weg is.

Mijn PPID/ IR gevoelige geval is gelukkig nog nooit hoefbevangen(wel gevoeliger voor nu) geweest, maar als ik de verhalen om mij heen hoor van mede mensen met hetzelfde probleem. Dan lijkt het me mits hij niet meer hoefbevangen is nog niet nodig om het dier al bij te voeren totdat hij pijnvrij is. Mager zijn lijkt mij dan een probleem voor later om op te lossen.

Ben momenteel mijn gevalletje ook aan het bijvoeren met Speedibeet, omdat ze te mager is. Helaas nog geen resultaten van, aangezien we hier pas sinds kort mee begonnen zijn.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:10

wij voeren ook speed i beet aan onze pony. hij is chronische hoefbevangen. daarnaast krijgt hij care4life. jammer genoeg vind ik dat mijn pony er niet genoeg van aankomt.. wie weet nog iets waar ze van aankomen, maar wel laag in de suiker is?

pony is trouwens 23, maar wel een enorme druktemaker (engelsvolbloedxconnemara)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:16

je zou eens kunnen kijken naar subli seniores priores EJuniorJoost

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 15:17

Moonlight17 schreef:
Citaat:

Is de hoefbevangenheid dan wel al weg? Kan ik niet helemaal uit je opmerkingen opmaken.
Anders lijkt het mij dan beter om even te wachten met bijvoeren totdat dit helemaal weg is.

Mijn PPID/ IR gevoelige geval is gelukkig nog nooit hoefbevangen(wel gevoeliger voor nu) geweest, maar als ik de verhalen om mij heen hoor van mede mensen met hetzelfde probleem. Dan lijkt het me mits hij niet meer hoefbevangen is nog niet nodig om het dier al bij te voeren totdat hij pijnvrij is. Mager zijn lijkt mij dan een probleem voor later om op te lossen.

Ben momenteel mijn gevalletje ook aan het bijvoeren met Speedibeet, omdat ze te mager is. Helaas nog geen resultaten van, aangezien we hier pas sinds kort mee begonnen zijn.

Pijnvrij zal ze nooit worden, hoefbevangenheid gaat in principe nooit weg.
Maar ik vind het belangrijk dat ze mooi op gewicht is, en niet zo'n mager skeletje is, en goed in haar vel zit.
Maar aangezien Speedibeet echt een heel erg laag suikerpercentage heeft, kan dit geen kwaad.
Verder krijgt mijn shet alleen maar geweekt hooi, waardoor er sowieso al een heel groot deel van alle suikers verdwijnt.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:35

Is het hoefbeen zover gekanteld dan, dat pijnvrij niet meer kan?
In de behandeling op diverse websites van dierenartsen en ervaringen hier op bokt hoor ik dat het paard prima pijnvrij kan worden met een speciale dieet en hulp van de hoefsmid.

Dus zou niet weten waarom die van jouw niet pijnvrij zou kan leven.
Dat hij gevoeliger blijft voor hoefbevangenheid, zoals de mijne, dat blijft wel altijd.

Anders misschien je is melden in het HB topic hier op bokt, daar kun je die positieve pijnvrije ervaringen vast en zeker vinden. Die mensen kunnen je misschien ook wel helpen aan meer tips.

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:52

CK88 schreef:

Leuk paard! Inderdaad wat schraal, maar vooral in bespiering. Als hij straks mooi in bespiering is weet je niet wat je ziet. Dat het zo veel in 1x is maakt niet uit aangezien speedibeet en lucerne ruwvoer is en dat mogen ze gewoon onbeperkt. En ze doen er ook langer mee dan brok.

Die van mij blijft nu wel mooi vol. Maarja hij staat ook op een rijke weide 4 a 5 uur per dag dus dat doet ook een hoop natuurlijk. Ondanks dat hij 2x daags voordroog krijgt naast 4 uurtjes weidegang, 1 maal daags een halve schep speedibeet, en door iedere maaltijd (3 maal daags) een halve schep luzerne is die van mij nog steeds niet vet te noemen. Terwijl dat wel allemaal aan zou moeten zetten... Nu is mijn paard wel een opgewonden standje die 6 a 7 dagen flink loopt.

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:56

meggiemeg schreef:
Bij mij eten ze het allebei niet, onze merrie is een echte alleseter, dat dachten wij altijd, alles wat we haar voorzetten gaat naar binnen maar dat eet ze echt niet, maakt niet uit of we het warm of koud voeren.

Die van mij is ook niet moeilijk met eten, maar dit vind hij kaal ook niet lekker hoor.
Is je paard IR? Want zo niet dan zou ik er lekker muslie en/of lucerne doorheen gooien.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:18

Nee geen van beide, maakt niet uit wat ik er door doe, wortels/muesli enzovoorts, ze eten het gewoon niet!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:44

Ik heb vandaag een zak gehaald op aanraden van mijn dierenarts. Ponybeest is te dun en omdat ze in het verleden bevangen is geweest gaat ze maar een paar uurtjes per dag de wei op. De shetten vinden het heerlijk, Amber probeert het andere voer er tussen uit te vissen.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 19:48

meggiemeg schreef:
je zou eens kunnen kijken naar subli seniores priores EJuniorJoost

Dankje zal even kijken!

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 21:19

Hier net begonnen met de eerste schep, ook om de vitamine en medicijnen door te geven. Bijna alles etende suikerverslaafde haf eet het wel, maar 1 volle schep was te veel, at niet eens alles op. Hij vond het beter met een hand daily plus van pavo er door.

_jennifer17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 07:39

Hoi!

Ik had een vraag en wie weet heeft een van jullie de kennis, kan je de Speedibeet ook klaarmaken 's ochtends en dan pas 's avonds voeren? Soms ben ik zelf niet in staat om langs stal te gaan en dan gaat iemand die het ff snel doet. Dus dan zou ik het graag al klaar hebben staan als dat mogelijk is. Zag het niet op de verpakking staan namelijk.

Dankje!