Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
ankie2013 schreef:Ik voer het ook sinds een jaartje nu aan mijn merrie om aan te komen. Idd ook 2 volle voerscheppen, wordt een 10 liter emmer vol. In het begin moest die van mij ook wennen, maar nu is ze er gek op. Ik vind het ideaal omdat het een korte weektijd heeft.
Let wel op, ik zal het wel even netjes in een goed afsluitbare ton doen. Want als er bv een paard uitbreekt en droog van de speedibeet eet heb je een probleem, juist door die snelle weektijd! Verstoppingsgevaar.
Moonlight17 schreef:Ff een vraagje, want ik vind je antwoorden wat verwarrend TS
Je zegt dat je pony hoefbevangen is, maar je wilt hem wel bijvoeren om wat aan te komen?
Hoefbevangenheid komt door overgewicht. Dan wil je juist minder gaan voeren, om ze af te laten vallen.
Dan lijkt het me erg tegenstrijdig om er juist meer voer te gaan geven door middel van bietenpulp/speedibeet.
tamary schreef:Moonlight17 schreef:Ff een vraagje, want ik vind je antwoorden wat verwarrend TS
Je zegt dat je pony hoefbevangen is, maar je wilt hem wel bijvoeren om wat aan te komen?
Hoefbevangenheid komt door overgewicht. Dan wil je juist minder gaan voeren, om ze af te laten vallen.
Dan lijkt het me erg tegenstrijdig om er juist meer voer te gaan geven door middel van bietenpulp/speedibeet.
In het engels zijn er 2 termen voor HB, laminitis en (mechanical) founder. Voeding is niet de enige reden voor HB, ook een verkeerde hoefstand al dan niet door/in combi met overbelasting kan ook voor HB zorgen. Daarvoor hoeft een paard absoluut niet te dik te zijn of zelfs verkeerd gevoerd te worden.
Moonlight17 schreef:Ff een vraagje, want ik vind je antwoorden wat verwarrend TS
CK88 schreef:Ik geef het ook sinds deze week voor het eerst samen met subli priores aan mijn erg schrale 4 jarige [RIJ-ITP] Puppy Gift zijn B debuut
Ik meng een halve schep Subli Proires samen met een halve schep speedibeet, een handje slobber met stuk of 5 wortels en een schep luzerne. Dit weekt een dag in een bijna volle emmer met deksel, hij eet het tot nu toe prima, helaas maar de kans 1x zelf te voeren dus hij krijgt de hele emmer in 1x maar volgens de mensen bij pavo is dat prima.
Verder krijgt hij onbeperkt hooi in een slowfeeder en 3kg sportbrok over de dag verdeeld van de stalhouder.
Zijn jullie paarden er al goed van aangekomen?
Citaat:Mijn shetlander is inderdaad hoefbevangen geworden doordat ze veel en veelste dik was (toen ik haar kocht). Ze heeft een hele omschakeling moeten maken van 24/7 op vet koeiengras, naar 24/7 in de paddock. Hierdoor is ze veel afgevallen. Eigenlijk té veel, waardoor ze nu wat aan de dunne kant is.
Ik wil graag dat ze wat steviger wordt, maar natuurlijk zonder risico's dat dit gevolgen gaat hebben voor de hoefbevangenheid zoals ik beschreef in de OP. Daarom leek Pavo Speedibeet mij wel wat, aangezien deze bietenpulp een heel laag suikerpercentage bevat.
Moonlight17 schreef:Citaat:Mijn shetlander is inderdaad hoefbevangen geworden doordat ze veel en veelste dik was (toen ik haar kocht). Ze heeft een hele omschakeling moeten maken van 24/7 op vet koeiengras, naar 24/7 in de paddock. Hierdoor is ze veel afgevallen. Eigenlijk té veel, waardoor ze nu wat aan de dunne kant is.
Ik wil graag dat ze wat steviger wordt, maar natuurlijk zonder risico's dat dit gevolgen gaat hebben voor de hoefbevangenheid zoals ik beschreef in de OP. Daarom leek Pavo Speedibeet mij wel wat, aangezien deze bietenpulp een heel laag suikerpercentage bevat.
Is de hoefbevangenheid dan wel al weg? Kan ik niet helemaal uit je opmerkingen opmaken.
Anders lijkt het mij dan beter om even te wachten met bijvoeren totdat dit helemaal weg is.
Mijn PPID/ IR gevoelige geval is gelukkig nog nooit hoefbevangen(wel gevoeliger voor nu) geweest, maar als ik de verhalen om mij heen hoor van mede mensen met hetzelfde probleem. Dan lijkt het me mits hij niet meer hoefbevangen is nog niet nodig om het dier al bij te voeren totdat hij pijnvrij is. Mager zijn lijkt mij dan een probleem voor later om op te lossen.
Ben momenteel mijn gevalletje ook aan het bijvoeren met Speedibeet, omdat ze te mager is. Helaas nog geen resultaten van, aangezien we hier pas sinds kort mee begonnen zijn.
CK88 schreef:Ik geef het ook sinds deze week voor het eerst samen met subli priores aan mijn erg schrale 4 jarige [RIJ-ITP] Puppy Gift zijn B debuut
Ik meng een halve schep Subli Proires samen met een halve schep speedibeet, een handje slobber met stuk of 5 wortels en een schep luzerne. Dit weekt een dag in een bijna volle emmer met deksel, hij eet het tot nu toe prima, helaas maar de kans 1x zelf te voeren dus hij krijgt de hele emmer in 1x maar volgens de mensen bij pavo is dat prima.
Verder krijgt hij onbeperkt hooi in een slowfeeder en 3kg sportbrok over de dag verdeeld van de stalhouder.
Zijn jullie paarden er al goed van aangekomen?
meggiemeg schreef:Bij mij eten ze het allebei niet, onze merrie is een echte alleseter, dat dachten wij altijd, alles wat we haar voorzetten gaat naar binnen maar dat eet ze echt niet, maakt niet uit of we het warm of koud voeren.