Druk gedrag door bepaalde merken voer ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Icrack

Re: Druk gedrag door bepaalde merken voer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 18:12

Mijn merrie hoef ik dus geen Marstall corn muesli te voeren, je wilt niet geloven wat een klein beetje voer aan gekkigheid naar boven kan halen. En dit terwijl mijn merrie wel pit heeft, maar zeker geen heethoofd genoemd kan worden. Met de corn was er geen land mee te bezeilen...een drama.

De Coolmix van Havens gaat overigens heel goed. Ze is soepel, meewerkend en ziet eruit om door een ringetje te halen...puik spul die Coolmix.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 09:11

Evelijn schreef:
@Maris... heb je het idee dat je pony druk wordt van Subli SP?

Ja, misschien wordt mijn paard er druk door idd.

Moossie90, wat voor gedrag kreeg je Arabier van de sp ?

Ikke, misschien moet ik idd naar ander voer gaan kijken dan. Maar zoveel kg vervang je niet zo gemakkelijk en ik weet ook niet zeker of de sp de reden is natuurlijk. Ik voer het al een paar jaar ( wel kleinere hoeveelheid).

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:52

Wat is de reden dat je paard geen voldoende hooi of gras kan eten?
Subli SP is ruw- en krachtvoer vervanger... dus kan best zijn dat bij grotere hoeveelheden je paard daar te druk van wordt... dus opzoek naar andere ruwvoer vervanger.

Op http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer-zoeken heb je ook het tabblad ruwvoer waar je dus verschillende kan vinden.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:55

Mijn paard is trouwens ook drukker als ze op de weide staat als op de paddock (onbeperkt hooi), terwijl ze langer op de weide staat als in de paddock.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 13:51

Evelijn schreef:
Wat is de reden dat je paard geen voldoende hooi of gras kan eten?
Subli SP is ruw- en krachtvoer vervanger... dus kan best zijn dat bij grotere hoeveelheden je paard daar te druk van wordt... dus opzoek naar andere ruwvoer vervanger.

Op http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer-zoeken heb je ook het tabblad ruwvoer waar je dus verschillende kan vinden.

Zijn gebit is niet meer zo goed, dus hooi eten is soms moeilijk. Daarom moet ik hem een ruwvoervervanger geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 14:29

Elk paard reageert weer anders op krachtvoer, de 1 op de suikers, de ander op zetmeel en ga zo maar door.

Die van mij hoef ik absoluut geen pavo te geven, kreeg jeuk en allemaal rare schimmelachtige plekjes, wat in ene spontaan leek te verdwenen toen ik over ging op een ander merk.
Subli ben ik persoonlijk niet heel fan van voor mijn merrie, deed weinig.
Toen op havens draversbrok overgestapt en de natural balance en dat ging super, alleen is mijn merrie niet zo gek op brok dus momenteel krijgt ze enkel de natural balance en op dagen dat ze hard gewerkt heeft krijgt ze er een beetje Kentucky lite E erbij.
Bevalt echt top, eindelijk een beheersbaar paard maar wat wel voldoende uit haar voer haalt, en geef echt niet veel.
Al wel aangevuld met omega 3 van effektri en glucosamine :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 15:16

Maris schreef:
Zijn gebit is niet meer zo goed, dus hooi eten is soms moeilijk. Daarom moet ik hem een ruwvoervervanger geven.

Al iets van grasmix of luzerne geprobeerd? Of bietenpulp?
Daar zit vaak minder energie in dan de Subli SP.
Zijn ook nog veel verschillende van.

Moossie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 16:05

Maris schreef:
Evelijn schreef:
@Maris... heb je het idee dat je pony druk wordt van Subli SP?

Ja, misschien wordt mijn paard er druk door idd.

Moossie90, wat voor gedrag kreeg je Arabier van de sp ?

Meneer kwam letterlijk zijn box uitvliegen,werd nogal schrikkerig, hangen, stijgeren. Kortom alle vooroordelen over Arabieren kwamen tevoorschijn. Dit begon na 1 dag, na 5 dagen gestopt met voeren en hij werd weer zijn relaxte zelf. Later nog eens geprobeerd; zelfde reactie. Vooropgesteld dat mijn paard toen nog geen twee was en ik hem wat voller wilde hebben.
Hij krijgt onbeperkt voordroog of 24/7 weidegang als het land goed is. En pavo grow 1/2 schep en 1 schep granenmix bestaande uit, haver, gerst, ruwe spelt, tarwe en lucerne zonder melasse. Ook de havens reform kruidenmuesli gaat prima.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 17:22

Evelijn, hij krijgt idd ook een deel grasmix als ruwvoervervanger. Alleen grasmix gaat niet, daar maakt hij proppen van. Maar dank je wel voor het meedenken hoor.

Moossie90, blijft toch vreemd he, dat paarden zo kunnen reageren. Helemaal omdat hij dan kennelijk op podo grow niet reageert, terwijl dat ook brok bevat en veel meer suikers en zetmeel. Dus wat ( welk ingrediënt ) is het dan wel waarop je paard reageert op de sp ?!

Moossie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 17:35

@Maris: Het blijft inderdaad een raadsel wat erin zit waarop hij reageert.
Net zoals jeuk van de Cavalor structomix muesli. :(:)
En pavo heeft de naam en is hoger qua zetmeel en suikers maar daar gaat hij prima op. Ook de speedibeet van pavo blijft hij normaal onder.

Hoe reageert jouw paard op de sp?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 17:42

Ik weet dus niet zeker of het op de sp is dat hij zo reageert. hij kan enorm druk en schrikachtig zijn. Ik heb ook geen idee of het ook kan zijn dat een paard zeg maar 2 kg sp kan verdragen, maar dat je bij 2,5 kg druk gedrag krijgt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 17:45

Een andere optie dan SP is Sanqui, wel voer dat je alleen bij de da kan halen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 17:59

RianneH schreef:
Een andere optie dan SP is Sanqui, wel voer dat je alleen bij de da kan halen.

Ja, dat weet ik. Masters senioren brok en hippostar senior mash feed zijn ook beide producten die sp kunnen vervangen. Dank je wel voor het meedenken !

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 18:09

die van mij reageert op eiwitten suikers en zetmeel.
en zeker pavo gaat hij helemaal van kriebelen en doen en daar naast is het ook een eczeem paard.
hij krijgt nu gewoon hipostar sport brok en na het rijden krijgt hij nog een beetje tarwe zemelen met wat omega 3-6-9 olie er door.
is nog steeds juik vrij en staat zonder deken.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:26

Ik heb echt al heel veel paarden gehad. Ik heb echt nog nooit iets gemerkt van drukker gedrag door voer. Huisvesting, weide, paddock, arbeid, dagelijkse routine heeft wel heel veel invloed op hoe druk je paard is.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:21

Mijn pony kan wel heftig reageren op te veel suiker en zetmeel, dat merk ik vooral door enorm schuren. Toen ik pavo voerde bijvoorbeeld, schuurde hij zich helemaal stuk. Ik let nu erg op het percentage suiker+ zetmeel en dat probeer ik zo laag mogelijk te houden. Ik voer hem nu marstall faser light en dat gaat echt prima, geen jeuk meer.
Hij is van zichzelf al enorm druk en een stresskip, maar dat werd daar niet erger van.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 17:09

Mijn paard gaat schuren op Havens slobber mash,
Wordt knettergek op Cavalor Pianissimo
Wil Subli zonder slecht eten.
Beetje lastig typje haha

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 22:18

Billy schreef:
Mijn paard gaat schuren op Havens slobber mash,
Wordt knettergek op Cavalor Pianissimo
Wil Subli zonder slecht eten.
Beetje lastig typje haha

Misschien wel, maar jij kan tenminste opsommen wat er gebeurt. Ik ga ze de kost niet geven die daar geen bleek vermoeden van hebben.

Abacab schreef:
Ik heb echt al heel veel paarden gehad. Ik heb echt nog nooit iets gemerkt van drukker gedrag door voer. Huisvesting, weide, paddock, arbeid, dagelijkse routine heeft wel heel veel invloed op hoe druk je paard is.

Weet je wat, mag jij een paar dagen op onze ouwe passen. Beetje buiten rijden en zo. Stoppen we er de eerste dagen hooi in en dan gaan we over op voordroog. Eens kijk hoe lang het duurt voor jij dat door hebt........